Mpcc Bull 2022 Tråd 2
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28
Du må logge inn for å svare
På an igjen
23.06.2022 kl 19:10
7360
Jeg ser ingen tegn til at ratene er fallende. ref https://www.harperpetersen.com/harpex, https://www.hellenicshippingnews.com/vhbs-new-contex-container-ship-time-charter-assessment-index-week-24-2022/
Litt smartere en snittet på denne tråden du.
En må for al del eller ikke undervurdere den gruppen som stadig øker veddemålet mot Mpcc, de er ingen dum stuter de må dere tro, det er ikke tatt ut av løse luften når de shorter et papir som Mpcc, selv om skribentene på HO stadig klør seg i hue og ikke skjønner noen verdens ting av salgene.
Om ikke lenge er Mpcc et av Oslos mest shortede papir, vent skal vi se.
En må for al del eller ikke undervurdere den gruppen som stadig øker veddemålet mot Mpcc, de er ingen dum stuter de må dere tro, det er ikke tatt ut av løse luften når de shorter et papir som Mpcc, selv om skribentene på HO stadig klør seg i hue og ikke skjønner noen verdens ting av salgene.
Om ikke lenge er Mpcc et av Oslos mest shortede papir, vent skal vi se.
Redigert 23.06.2022 kl 22:41
Du må logge inn for å svare
På an igjen
23.06.2022 kl 22:56
6643
Cointainer er gull å ha på les MPCC her kommer det solide utbytter, 89% på 3 år muligens mer. Det er noen på FLNG forumuet - les Longstinbulk som ikke vil a et saklig forum så overse eller blokk ham
Jeg kom inn i selskapet litt for sent, og det er forskjell på å kjøpe for kr 5 og kr 26.
Fikk en litt dårlig følelse og velger å se an litt. Får et brukbart utbytte, men kursfallet er betydelig større.
Fikk en litt dårlig følelse og velger å se an litt. Får et brukbart utbytte, men kursfallet er betydelig større.
De er ihvertfall Longsitingbulk som har mest rett til no.
Tja, dersom vi ruller tilbake i tid, så har vel Longtidsbulken vår tapt mange penger på å være kortsiktig i MPCC. Fremtiden kan by på så mye rart, men jeg ville ikke stolt et sekund på bastante meninger verken slik eller sånn, og spesielt ikke fra Longtidsbulken, ettersom hans agenda kun er å mele sin egen kake. Se nå bare på alt han har for seg i diverse forum, hehe.. Ganske utrolig, men slik er det visst.. Gamle rever vet dette og har konkludert med dette i lang tid, men kanskje ikke alle nykommere har fått tid til å sjekke dette godt nok..?
Sunn fornuft og egne vurderinger er det viktigste.
Selv har jeg sett Bør Børson, sikkert 30 ganger, minst.. Husker dere Solen og Månen? Longtidsbulken minner meg litt om en nyere variant av nettop, SOLEN og MÅNEN.. 🤣
Sunn fornuft og egne vurderinger er det viktigste.
Selv har jeg sett Bør Børson, sikkert 30 ganger, minst.. Husker dere Solen og Månen? Longtidsbulken minner meg litt om en nyere variant av nettop, SOLEN og MÅNEN.. 🤣
Forstår ikke helt skepsisen her. Er ny i forumet her og leser innleggene med stor interesse. For meg virker det opplagt at dette er et selskap med rbust økonomi, og et markedsperspektiv med begrenset nedside. Hvor kommer alle disse dommedagsprofetiene fra? Jeg har satset en god pott på denne aksjen !
Vel, jeg hadde planer om å være langsiktig, men det har jeg ikke råd til😎
Har tapt hundrevis av tusen!
Har tapt hundrevis av tusen!
Trøndersmolten
23.06.2022 kl 23:46
6700
Mintzmyer og hans analytikerstab er stålbull på feeder-rederierne - ikke umulig at de har bortimot like stor innsikt i shipping som Longs…de kan slå i bordet med dryge 900% verdistigning på sine aksjepics innen shippingsektoren siste 7 år - betviler at Longs er helt på linje 🤔
Longs har faktisk vært lenger i gamet enn det!
Men for all del kan jeg finne på å kjøpe, men til en lavere inngang.
Men for all del kan jeg finne på å kjøpe, men til en lavere inngang.
Redigert 23.06.2022 kl 23:50
Du må logge inn for å svare
Huff,.. du er ikke alene om dèt, men det kommer veldig an på hvilket perspektiv vi ser dette i. Uansett, så sier jeg ikke at du gjør feil i å selge deg ut, absolutt ikke. Dette er hver og en sin beslutning og ta. Og ikke minst er det alltid risikovurderinger som må tas.
Budskapet mitt er bare at «SOLEN og MÅNEN» ikke er til å stole på. Objektiv info er det som gjelder!
Budskapet mitt er bare at «SOLEN og MÅNEN» ikke er til å stole på. Objektiv info er det som gjelder!
NetromK
24.06.2022 kl 07:27
6236
Nei, dei ratene har holde seg godt, endå i alle fall. Men faller spotrater og inntjening til linere, eller det ganske brått er fleire skip tilgjengeleg for leige enn venta i dagens marknad kan dei komme til å fall relativt fort. No ser det ikkje ut som det skjer før stor andel nye skip evt. kjem på marknaden om 1-2 år evt.
NetromK
24.06.2022 kl 07:34
6356
Skepsis frå mi side er fordi kursen har falt frå over 30 til under 20 på det som bør vere fundamentalt gode utsikter til inntjening.
Det er satt meir shortposisjonar. Insidere har ikkje meldt kjøp. Topp 50 reduserar behaldning. Selskapa i USA har same utvikling.
Må vere minst ein grunn til at ein faller heilt ned til denne prisinga til tross for så enorm backlog, derav noko skepsis.
Men, eg har endå ikkje solgt, og sitt ikkje med tap. Mange av topp 50 har ikkje redusert på ei stund, spesielt topp 5-10.
Utbytta kjem som annonsert. No er kursen så låg at utbytta for 2022 og 23 aleine vil vere omtrent på storleik med aksjekursen, og mykje av 2024-25 er booka, og faktisk ein del i 2026-27 så lenge kontraktene held. Det er veldig motstridande data om handel og fraktbehov på sjøen. 2023 skal farten skrus ned for å spare pengar mtp. miljøkrav. Me er i lågsesong og ting kan endre seg mykje utover hausten. Kursmåla er langt over dagens kurs.
For eigen del er eg altså meir positiv enn negativ endå, sidan eg framleis sitt med aksjane. Men, å ikkje vise noko skepsis kan vere skummelt på børs.
Forøvrig var kursen nede på 18,64 i oktober 2021 og over 30 i januar 2022 igjen. Dog med litt meir positive utsikter for verdsøkonomien enn no.
Det er satt meir shortposisjonar. Insidere har ikkje meldt kjøp. Topp 50 reduserar behaldning. Selskapa i USA har same utvikling.
Må vere minst ein grunn til at ein faller heilt ned til denne prisinga til tross for så enorm backlog, derav noko skepsis.
Men, eg har endå ikkje solgt, og sitt ikkje med tap. Mange av topp 50 har ikkje redusert på ei stund, spesielt topp 5-10.
Utbytta kjem som annonsert. No er kursen så låg at utbytta for 2022 og 23 aleine vil vere omtrent på storleik med aksjekursen, og mykje av 2024-25 er booka, og faktisk ein del i 2026-27 så lenge kontraktene held. Det er veldig motstridande data om handel og fraktbehov på sjøen. 2023 skal farten skrus ned for å spare pengar mtp. miljøkrav. Me er i lågsesong og ting kan endre seg mykje utover hausten. Kursmåla er langt over dagens kurs.
For eigen del er eg altså meir positiv enn negativ endå, sidan eg framleis sitt med aksjane. Men, å ikkje vise noko skepsis kan vere skummelt på børs.
Forøvrig var kursen nede på 18,64 i oktober 2021 og over 30 i januar 2022 igjen. Dog med litt meir positive utsikter for verdsøkonomien enn no.
Redigert 24.06.2022 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Det snur snart nå. Nordnet aksjonærer i MPCC har økt til 14.979 rederer. God helg! ⚓️⛵️
Kbkristi
24.06.2022 kl 08:45
6117
Selvfølgelig skal man ha skepsis til alt på børs. Det er mange selskap, og de fleste holder kortene tett til brystet.
Jeg var med på overkontraheringen i 2008-09 i bulk. Det var ei forferdelig historie.
Den gang ble det bestilt 3.000 nye bulkskip.
Selvfølgelig tok det rotta på markedet, når det falt sammen med Lehman Brothers 15. sept 2008 og andre kriser samtidig.
I bulk er det vanskelig å regne seg til mer enn ett kvartal av gangen. I bulk kan ratene falle 10-20-30% i løpet av natten. Det så vi da demningen i Brasil brast.
Fra 2008 og de neste 10-11 åra var de verste siden Steinalderen, sa Herman Billund, sjæf Gogl dengang, nå sjæf 2020 Bulkers.
Kanskje vi trenger denne oppvekkeren nå. Det er vel derfor Hapag-Lloyds toppsjef Rolf Habben Jansen advarer mot overkapasitet i linere.
Der ligger ordreboken på 25% av den globale flåten. Så det er nok nødvendig å helle litt kaldt vann i blodet på Liner-rederne før det tar helt av.
I feeder er vi bedre stilt. Baack snakket vel om 6%. En opptelling for et par uker siden ga oss vel omlag 105 skip under bestilling av nye skip i feedersegmentet.
Mange av disse skipene er nødvendige for å ta unna behovet for frakt framover.
Mpcc´s inntjening varierer ikke etter daglige svingninger i containe-ratene. Vi leier ut skip til Liner-rederier som skal frakte containere videre fra hub-er til de mindre havnene.
Våre kontrakter går over flere år, og Mpcc´s rater er oversiktlig. Derfor går det an å se flere kvartaler / år fram i tid.
Men på børs skiller man ikke elefant fra mus. Et dyr er et dyr.
Enhver er sin egen lykkes smed, og må ta sine egne valg.
Jeg var med på overkontraheringen i 2008-09 i bulk. Det var ei forferdelig historie.
Den gang ble det bestilt 3.000 nye bulkskip.
Selvfølgelig tok det rotta på markedet, når det falt sammen med Lehman Brothers 15. sept 2008 og andre kriser samtidig.
I bulk er det vanskelig å regne seg til mer enn ett kvartal av gangen. I bulk kan ratene falle 10-20-30% i løpet av natten. Det så vi da demningen i Brasil brast.
Fra 2008 og de neste 10-11 åra var de verste siden Steinalderen, sa Herman Billund, sjæf Gogl dengang, nå sjæf 2020 Bulkers.
Kanskje vi trenger denne oppvekkeren nå. Det er vel derfor Hapag-Lloyds toppsjef Rolf Habben Jansen advarer mot overkapasitet i linere.
Der ligger ordreboken på 25% av den globale flåten. Så det er nok nødvendig å helle litt kaldt vann i blodet på Liner-rederne før det tar helt av.
I feeder er vi bedre stilt. Baack snakket vel om 6%. En opptelling for et par uker siden ga oss vel omlag 105 skip under bestilling av nye skip i feedersegmentet.
Mange av disse skipene er nødvendige for å ta unna behovet for frakt framover.
Mpcc´s inntjening varierer ikke etter daglige svingninger i containe-ratene. Vi leier ut skip til Liner-rederier som skal frakte containere videre fra hub-er til de mindre havnene.
Våre kontrakter går over flere år, og Mpcc´s rater er oversiktlig. Derfor går det an å se flere kvartaler / år fram i tid.
Men på børs skiller man ikke elefant fra mus. Et dyr er et dyr.
Enhver er sin egen lykkes smed, og må ta sine egne valg.
Redigert 24.06.2022 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Sunn skepsis er bra, og bare å forholde seg til at børsdyret ikke skiller klint & hvete i containers, på tross av fundamentale forhold. Her forøvrig en fersk kommentar på markedet under 8000teu:
"The order book for ships smaller than 6,000 TEU has also increased significantly. However, order books for this segment remain relatively smaller than their share of the current fleet. Also, the order books in these segments remain smaller than the share of ships older than 20 years."
https://www.hellenicshippingnews.com/boost-in-orders-for-ships-below-8000-teu-drives-order-book-to-17-3-of-fleet/
"The order book for ships smaller than 6,000 TEU has also increased significantly. However, order books for this segment remain relatively smaller than their share of the current fleet. Also, the order books in these segments remain smaller than the share of ships older than 20 years."
https://www.hellenicshippingnews.com/boost-in-orders-for-ships-below-8000-teu-drives-order-book-to-17-3-of-fleet/
Redigert 24.06.2022 kl 09:25
Du må logge inn for å svare
Vil dere ikke høre så vil dere ikke høre,
Kbkristi
24.06.2022 kl 09:37
5728
Takker. Det tar et par år før alle disse er på vannet, og da er flere blitt 25 år gamle.
Andelen nybestillinger er under andelen som er mer enn 20 år. Altså er det nødvendig med nye skip.
Men det gjenstår å se om andelen øker betraktelig framover.
The order book for ships smaller than 6,000 TEU has also increased significantly. However, order books for this segment remain relatively smaller than their share of the current fleet. Also, the order books in these segments remain smaller than the share of ships older than 20 years.
The supply of ships smaller than 6,000 TEU may therefore still decrease in the coming years, possibly in actual numbers and certainly as a share of the fleet. The older ships are always prime demolition candidates and going forward, even more so. These ships are more likely to encounter difficulties meeting EEXI and CII targets and therefore could see elevated demolition rates.
Andelen nybestillinger er under andelen som er mer enn 20 år. Altså er det nødvendig med nye skip.
Men det gjenstår å se om andelen øker betraktelig framover.
The order book for ships smaller than 6,000 TEU has also increased significantly. However, order books for this segment remain relatively smaller than their share of the current fleet. Also, the order books in these segments remain smaller than the share of ships older than 20 years.
The supply of ships smaller than 6,000 TEU may therefore still decrease in the coming years, possibly in actual numbers and certainly as a share of the fleet. The older ships are always prime demolition candidates and going forward, even more so. These ships are more likely to encounter difficulties meeting EEXI and CII targets and therefore could see elevated demolition rates.
Muligens dumt spørsmål her. Hvis man hadde aksjer på ex-dividend dagen, og selger aksjer etter dette, får man fortsatt utbytte da? Eller må man ha aksjer på utbetalingsdagen?
Kbkristi
24.06.2022 kl 09:41
6054
Blir helt rørt over din empati og omtanke for vår økonomi, longs :)
Jeg skjønner at du virkelig har en stor omtanke for hvordan vi bruker pengene.
Nå får jeg ikke låne av kona. Hun skal kjøpe selv nå. På 18 tallet :)
Jeg skjønner at du virkelig har en stor omtanke for hvordan vi bruker pengene.
Nå får jeg ikke låne av kona. Hun skal kjøpe selv nå. På 18 tallet :)
Takk for svar! Skal nok sitte i skuta selv, ville bare avklare!
Diry72
24.06.2022 kl 09:48
6046
Må jo være flere som har store tap i denne aksjen. Husker noen som sa at det var bare å akkumulere på vei ned, som det er så veldig smart når det bare går ned.
Dessuten, hvorfor kjøpe på 18, når man sikkert får kjøpt på 15 også.
Dessuten, hvorfor kjøpe på 18, når man sikkert får kjøpt på 15 også.
Redigert 24.06.2022 kl 09:50
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
24.06.2022 kl 10:00
6181
Kommer de på 15, da har vi fått utbetalt utbytte. Det kommer på onsdag.
Mathias124
24.06.2022 kl 10:13
5994
Ikke mere enn 30.500kr hehe, ikke korrigert for utbytte. Jeg har ikke behov for pengene å velger heller å kjøpe mere litt og litt for å få ned snittprisen :)
Kbkristi
24.06.2022 kl 10:21
6044
Det er klart man skal ta alle sorger på forskudd.
Om 3 år kommer flere nye skip på sjøen. I 2025 er 18 av våre skip 20 år eller eldre.
Altså klare for skraphaugen om ikke ratene er gode nok.
I 2026 er det ytterligere 17 skip som fyller 20 år. Det er det samme med dem.
I 2027 kan 12 skip skrapes.
Før dette skjer, seiler skipene inn en fantastisk sum hver dag.
Vi har 2 flotte nybygg som allerede er sikret kontrakt og vil bli nedbetalt under denne kontrakten.
Da kan vi pynte brura for salg :)
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/03/31/7844453/mpc-container-ships-bestiller-to-nybygg-lander-kjemperater
Om 3 år kommer flere nye skip på sjøen. I 2025 er 18 av våre skip 20 år eller eldre.
Altså klare for skraphaugen om ikke ratene er gode nok.
I 2026 er det ytterligere 17 skip som fyller 20 år. Det er det samme med dem.
I 2027 kan 12 skip skrapes.
Før dette skjer, seiler skipene inn en fantastisk sum hver dag.
Vi har 2 flotte nybygg som allerede er sikret kontrakt og vil bli nedbetalt under denne kontrakten.
Da kan vi pynte brura for salg :)
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/03/31/7844453/mpc-container-ships-bestiller-to-nybygg-lander-kjemperater
Diry72
24.06.2022 kl 10:22
6157
Da kunne du vel likegodt tatt tapet og ventet til den nådde bunnen, istedet for å hele tiden snitte ned. Har ikke behov for pengene, husker en som investerte 1 mil i Nas som så og si tapte alt, han hadde heller liksom ikke bruk for pengene.
jodelmann
24.06.2022 kl 10:23
6159
Satser på at vi ikke skal i 15 med det første, men en vet jo aldri. Fikk fyllt på litt til på 19-tallet i dag. kan ikke skjønne annet enn at det må snu etterhvert igjen med den inntjeningen rederiet tross alt har. Ser forøvrig at et linjerederi som Mærsk er svakt opp i dag. Håper det smitter over.....
Tanjiro
24.06.2022 kl 10:26
6502
Har også et betydelig urealisert tap på gjennom min ask konto, kjøpte på 27,5 og har holdt siden. Stresser ikke så mye over kursutviklingen, det fundamentale er bunnsolid og tallene vil snakke for seg selv. Har også aksjer gjennom vanlig handelskonto der snittet er på 6,2, så litt flaks og uflaks må man vel ha;)
Bearwizard
24.06.2022 kl 10:28
6719
Ja, det er virkelig sånn at man må gni seg i øynene når man ser på kursutviklingen i det siste (spesielt i dag). Jeg tror aksjen er utsatt for et "reverse bigger fool game" som vil si at det selges fordi sentimentet er så elendig at man tror kursen skal enda lenger ned, og dermed kan man kjøpe tilbake aksjen billigere senere.
Tanjiro
24.06.2022 kl 10:28
6780
Det å sammenligne NAS med Mpcc blir ikke helt det samme. Man har jo i tillegg sett denne kursutviklingen før, også har den sprettet opp igjen ila 3 måneder.
Kbkristi
24.06.2022 kl 10:34
7095
Vanskelig å vite hvor bunnen er. Antagelig ventes det på at det kommer en flom av stop loss.
Men fra mitt ståsted, så tyder alt på at her blir jeg, til siste balje har gått til de evige jaktmarker og siste skip er solgt.
De fleste av våre skip er ikke på sjøen om 10 år.
Sluttbonusen kan bli vakker.
Men fra mitt ståsted, så tyder alt på at her blir jeg, til siste balje har gått til de evige jaktmarker og siste skip er solgt.
De fleste av våre skip er ikke på sjøen om 10 år.
Sluttbonusen kan bli vakker.
Støtter den der, man skal selvfølgelig ha en sunn skepsis i forhold til alle investeringer. Jeg registrerer selvfølgelig også kursnedgangen, men med den basisen selskapet har i langsiktige kontrakter, og kommende utbytter som er i særklasse, kan jeg ikke se den store nedsiden, så jeg har bestemt meg for å bli sittende og avvente.
Når det er sagt, jobber jeg selv i en annen bransje og mangler den innsikten jeg ser mange av dere har innen dette segment. Er imponert over alle vurderinger som gjøres og som er et viktig bidrag i mine beslutninger rundtinvesteringer. Nå ser jeg frem til første utbytte 😀
Når det er sagt, jobber jeg selv i en annen bransje og mangler den innsikten jeg ser mange av dere har innen dette segment. Er imponert over alle vurderinger som gjøres og som er et viktig bidrag i mine beslutninger rundtinvesteringer. Nå ser jeg frem til første utbytte 😀
LPGfan
24.06.2022 kl 11:02
7357
Ble litt sånn som vi fryktet i denne da, at den aldri fikk en fair aksjekurs utifra det fundamntale. Dessverre mange eksempel på det. Det begynner også å bli en lang vei opp tilbake til 30..med alle de nedsalg som kommer til å komme mot en evt. tur opp igjen. Blir fremtidige kontrakter overholdt er det vel mulig, men blir reforhandlings spøkelset aktuelt blir det trist. Spm er vel nå hvor mye av dette som allerede er priset inn ? Overholdes kontrakter gir jo dagens aksjekurs ingen mening.
Redigert 24.06.2022 kl 11:03
Du må logge inn for å svare
jodelmann
24.06.2022 kl 11:03
7546
Sunt med skepsis, men ikke lett å finne hverken bunn eller topp. Har selv gjort avgjørelser flere ganger som viste seg å ikke være så smarte i ettertid. Fikk f.eks. litt panikk da terroren rammet undergrunnen i London i 2005. Solgte nesten alt og endte opp med å kjøpe meg inn igjen på en vesentlig høyere kurs bare noen uker senere. Prøver utfra mitt ståsted å ha litt is i magen. Her kommer det uansett en god pott penger til utbetaling.
PSI- Investor
24.06.2022 kl 11:17
7698
Over her ett eller annet sted ligger det svar fra IR angående reforhandling av kontrakter. Mulig det var dato som hadde hentet det inn?
Jeg mener å huske at IR hadde svart at de vurderte sine kontraktspartnere grunndig, at de valgte å spre sine skip på flere aktører med god økonomi, og at kontraktene ikke var av en slik art at de kunne reforhandles.
Jeg tenker meg at dersom man skal frakte en container og har en avtale om en fast pris, men spot er, som det sto, 2,7% var det ikke, lavere, så kan man vel kanskje velge å sende noen containere på spot da.
Dersom man har leid inn et skip for tre år fordi det nesten ikke er ledige skip å oppdrive, slik det er med feedere, så blir situasjonen en helt annen. Da er det ikke bare bare å leie inn et spotskip billigere og så reforhandle avtale. Det må da være en helt annen sak?
Kan denne sammenligningen brukes tro...:
Hvis man leier en bil for en periode, man får ikke bilen billigere bare fordi det dukker opp en annen som er billigere? Altså ment å illustrere skip
Så kan man ha forhandlet seg til fast avtale på diesel, men man bruker ikke den dersom andre selger dieselen billigere? Altså ment å illustrere containere
Eller bensin da, for det bør jo være en MX5...
Jeg mener å huske at IR hadde svart at de vurderte sine kontraktspartnere grunndig, at de valgte å spre sine skip på flere aktører med god økonomi, og at kontraktene ikke var av en slik art at de kunne reforhandles.
Jeg tenker meg at dersom man skal frakte en container og har en avtale om en fast pris, men spot er, som det sto, 2,7% var det ikke, lavere, så kan man vel kanskje velge å sende noen containere på spot da.
Dersom man har leid inn et skip for tre år fordi det nesten ikke er ledige skip å oppdrive, slik det er med feedere, så blir situasjonen en helt annen. Da er det ikke bare bare å leie inn et spotskip billigere og så reforhandle avtale. Det må da være en helt annen sak?
Kan denne sammenligningen brukes tro...:
Hvis man leier en bil for en periode, man får ikke bilen billigere bare fordi det dukker opp en annen som er billigere? Altså ment å illustrere skip
Så kan man ha forhandlet seg til fast avtale på diesel, men man bruker ikke den dersom andre selger dieselen billigere? Altså ment å illustrere containere
Eller bensin da, for det bør jo være en MX5...
Redigert 24.06.2022 kl 11:19
Du må logge inn for å svare
Aksje markedet handler ikke om empati og omtanke.
Det handler om en ting, å være litt smartere en motparten, taper ikke du penger så tjener ikke jeg.
Slik har aksje markedet alltid vært og slik vil det alltid være.
Har også i lang tid skrevet hva container markedet har i vente, en lang,tung seig nedoverbakke.
Vi har et stort ned salg i sykliske aksjer globalt, container markedet er pdd det segmentet innen shipping vi har størst over kontrahering, at prisene på stål nå faller er det siste vi vil se i shipping.
I stedet for å fortsette å fornekte, bør du innse realiteten og kanskje ta konsekvensen før du taper enda mer, eller mister enda mer sårt oppspart gevinst.
Dividender vil uansett ikke få disse papirene opp, toppen i container er for lengst forbi.
Det handler om en ting, å være litt smartere en motparten, taper ikke du penger så tjener ikke jeg.
Slik har aksje markedet alltid vært og slik vil det alltid være.
Har også i lang tid skrevet hva container markedet har i vente, en lang,tung seig nedoverbakke.
Vi har et stort ned salg i sykliske aksjer globalt, container markedet er pdd det segmentet innen shipping vi har størst over kontrahering, at prisene på stål nå faller er det siste vi vil se i shipping.
I stedet for å fortsette å fornekte, bør du innse realiteten og kanskje ta konsekvensen før du taper enda mer, eller mister enda mer sårt oppspart gevinst.
Dividender vil uansett ikke få disse papirene opp, toppen i container er for lengst forbi.
Redigert 24.06.2022 kl 11:38
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
24.06.2022 kl 11:33
7674
Baack var helt uforstående til at kontraktene de undertegnet kunne reforhandles. Mærsk, Zim og de andre som leier våre skip flyter over av cash.
Tidligere spurte en venn om alderen på våre skip. Var ikke de veldig gamle?
Det er kanskje det beste kortet vi har nå.
105 små skip under bestilling, og det skal 47 skip til bare for å dekke våre egne innen 2027.
Her seiler vi inn i solnedgangen til kanskje 40% avkastning pr år.
Tidligere spurte en venn om alderen på våre skip. Var ikke de veldig gamle?
Det er kanskje det beste kortet vi har nå.
105 små skip under bestilling, og det skal 47 skip til bare for å dekke våre egne innen 2027.
Her seiler vi inn i solnedgangen til kanskje 40% avkastning pr år.