Mpcc Bull 2022 Tråd 2
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28
Du må logge inn for å svare
tapogvinn
16.07.2022 kl 10:23
5327
Hvorfor skulle en eier/innsider ikke låne ut aksjer til shortsalg?
John Fredriksen er blant dem som gladelig låner ut aksjer.
John Fredriksen er blant dem som gladelig låner ut aksjer.
freetexx
16.07.2022 kl 10:15
5345
Ja stemmer det. Finnes til og med eiere som låner ut aksjene sine. Bjørn Kjos gjorde det med NAS
Voleon Capital Manegement har så langt tapt 35,93 mill NOK på shorting av norske aksjer. De ligger pr. i dag 20,49 mill i pluss vedr. MPCC, men er vel redde for å gå på en smell snart vil jeg tro. Det er en måned til kvartalsresultatet for Q2 blir lagt frem, noe som betyr at det kanskje kan være lurt å dekke seg inn i forkant av dette?
https://shortnordic.com/history_player.php?player=VOLEON%20CAPITAL%20MANAGEMENT%20LP&land=norway
Det var vel John Fredriksen som sa til en journalist en gang at shorterne er de beste aksjonærene, fordi de før eller siden er nødt til å kjøpe tilbake aksjene de har solgt.
https://shortnordic.com/history_player.php?player=VOLEON%20CAPITAL%20MANAGEMENT%20LP&land=norway
Det var vel John Fredriksen som sa til en journalist en gang at shorterne er de beste aksjonærene, fordi de før eller siden er nødt til å kjøpe tilbake aksjene de har solgt.
Nei, 10% er ikke særlig dramatisk, Redningsvest. Enig i det.
Folketrygdfondet, fikk jeg vite, er en aktør som er kjent for å låne ut aksjer til shorting.
Folketrygdfondet, fikk jeg vite, er en aktør som er kjent for å låne ut aksjer til shorting.
Redigert 16.07.2022 kl 16:41
Du må logge inn for å svare
Den teorien faller på sin egen urimelighet. Hvorfor skulle en insider som sitter i styret av et selskap ønske å låne ut aksjer til en leietaker som har til hensikt å gå short med disse aksjene?
Kanskje jeg misforstår her, men det var vel det du siktet til i innlegget ditt freetex?
Kanskje jeg misforstår her, men det var vel det du siktet til i innlegget ditt freetex?
Betydelig og betydelig. Som jeg leser det så er det jo bare Voleon som har økt posisjonen sin med drøyt 10%. Ikke noen dramatikk i det.
Sparefant
16.07.2022 kl 09:24
5442
Fredagens fasit på Container i USA:
Tgh 3,13 %
Gsl 3,36 %
Esea 2,53 %
Dac 5,55 %
Zim 4,06 %
Nmm 5,26 %
Tgh 3,13 %
Gsl 3,36 %
Esea 2,53 %
Dac 5,55 %
Zim 4,06 %
Nmm 5,26 %
PSI- Investor
16.07.2022 kl 08:46
5497
At de ekstremt store insidekjøpene kom så og si samtidig ble vel overhodet ikke nevnt på E24? Jeg fikk det i alle fall ikke med meg. Det passet kanskje dårlig?
Det får meg til å tenke litt på diskusjonen om insidekjøp der insidere besitter kunnskap andre ikke har.
Hva med folk som har ‘pressemakt’ og handler etter å selv ha forsøkt å påvirke kursen?
Det er kanskje ikke så mye bedre?
Det får meg til å tenke litt på diskusjonen om insidekjøp der insidere besitter kunnskap andre ikke har.
Hva med folk som har ‘pressemakt’ og handler etter å selv ha forsøkt å påvirke kursen?
Det er kanskje ikke så mye bedre?
freetexx
16.07.2022 kl 08:29
5560
Settes betydelig short nå. Er det troen på resisjon? Kan insidekjøpene være aksjer til utlån? https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Liten film og artikkel som forklarer enkelt litt forskjeller innen container shipping.
https://www.youtube.com/watch?v=-dGUwNu55po
https://www.martide.com/en/blog/seafarers/all-about-feeder-vessels/
MPCC leiger som nevnt ut heile skip (feeder`er) til transport av containerer til og fra de store hubene rundt i verden, til de mindre havnene. F.eks. Rotterdam - Oslo. Skipene leiges ut til ein fast pris over ein lengre tidsperiode (1 mnd - 15 år) og for øyeblikket er skipene til MPCC leigd ut på svært lukrative lengre kontrakter. Utbyttene til aksjonærene vil bli store i årene som kommer og rederiet nærmer seg snart gjeldsfritt, med 60+ skip i flåten.
Linerne, som t.d. Mærsk, Hapag, COSCO, CMA CGM, Evergreen, ZIM etc. får betalt for kvar container som fraktes fra A-B. Altså, er disse rederiene i større grad påvirket av prisen i det gitte tidsrommet når frakten blir utført og verdensbildet til ei kvar tid. Men også linerne tjener i disse dager rekordsummer, som mange ikkje har fått heilt med seg.
Når det kommer til E24 skulle ein nesten tro at det ligger ein agenda bak. For den som følger nøye med, la kanskje merke til at samme artikkel i går byttet overskrift 3 ganger, noko som er tildels uvanlig. Så kva som ligger bak denne voldsomme nedsnakkinga er for undertegna ukjent.
Sjå gjerne over på regnearket til Helg11 for meir detaljert informasjon.
https://www.youtube.com/watch?v=-dGUwNu55po
https://www.martide.com/en/blog/seafarers/all-about-feeder-vessels/
MPCC leiger som nevnt ut heile skip (feeder`er) til transport av containerer til og fra de store hubene rundt i verden, til de mindre havnene. F.eks. Rotterdam - Oslo. Skipene leiges ut til ein fast pris over ein lengre tidsperiode (1 mnd - 15 år) og for øyeblikket er skipene til MPCC leigd ut på svært lukrative lengre kontrakter. Utbyttene til aksjonærene vil bli store i årene som kommer og rederiet nærmer seg snart gjeldsfritt, med 60+ skip i flåten.
Linerne, som t.d. Mærsk, Hapag, COSCO, CMA CGM, Evergreen, ZIM etc. får betalt for kvar container som fraktes fra A-B. Altså, er disse rederiene i større grad påvirket av prisen i det gitte tidsrommet når frakten blir utført og verdensbildet til ei kvar tid. Men også linerne tjener i disse dager rekordsummer, som mange ikkje har fått heilt med seg.
Når det kommer til E24 skulle ein nesten tro at det ligger ein agenda bak. For den som følger nøye med, la kanskje merke til at samme artikkel i går byttet overskrift 3 ganger, noko som er tildels uvanlig. Så kva som ligger bak denne voldsomme nedsnakkinga er for undertegna ukjent.
Sjå gjerne over på regnearket til Helg11 for meir detaljert informasjon.
Redigert 16.07.2022 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Som ny investor i MPCC setter jeg stor pris på denne tråden, alle gode diskusjoner og informasjon som deles
Basert på denne har jeg gradvis kjøpt meg oppi MPCC over det siste halvår.
Jeg tenker i hovedsak på langsiktig gevinst, og beholde aksjene for å motta markedets beste (?) utbytte.
Jeg ser det spås en lang tidshorisont, men hvilke signaler er det som trigger en endring i den positive utviklingen vi ser.
Igjen, takk til alle bidragsyterne i dette forum, og en riktig god sommer!
Basert på denne har jeg gradvis kjøpt meg oppi MPCC over det siste halvår.
Jeg tenker i hovedsak på langsiktig gevinst, og beholde aksjene for å motta markedets beste (?) utbytte.
Jeg ser det spås en lang tidshorisont, men hvilke signaler er det som trigger en endring i den positive utviklingen vi ser.
Igjen, takk til alle bidragsyterne i dette forum, og en riktig god sommer!
karve
16.07.2022 kl 07:26
5682
Jeg har bygd meg opp solid her fra Mai i år, byttet inn flere " kjedelige" aksjer. Mye takket være denne Chatte-tråden med mengder saklig info. Fantastisk at det her er lite oppgulp og krangling som på mange andre som tilfeldigvis Rec. Jeg gleder meg til fortsettelsen. God sommer 🌞
Kbkristi
16.07.2022 kl 03:48
5795
Fikk ei personlig melding fra en med-reder. Han trodde det ikke gikk an å få så mye utbytte / rente på kapitalen for 2023.
Vanligvis ikke.
Det ligger mye info i tråden pluss at du finner link til et regneark på toppen.
Der har du hele hemmeligheten.
Vanligvis ikke.
Det ligger mye info i tråden pluss at du finner link til et regneark på toppen.
Der har du hele hemmeligheten.
Kbkristi
16.07.2022 kl 03:31
5801
Vi leier ut skip på lange, faste kontrakter.
Leietakerne bruker de til å frakte containere.
Kjøper du aksjer nå, så får du 40% ++ rente for 2023..
Kontakt din bank og be om bedre rente. Det er lov å prute..
Leietakerne bruker de til å frakte containere.
Kjøper du aksjer nå, så får du 40% ++ rente for 2023..
Kontakt din bank og be om bedre rente. Det er lov å prute..
Har sluttet å abonnere på E24 for lenge siden, så jeg får ikke lest meg opp vedr. alt de skriver, men uansett så virker det for meg ganske suspekt at de mater på med disse artiklene samtidig som at innsidekjøpene foregår fra dag til dag i MPCC.
PSI- Investor
15.07.2022 kl 23:04
6175
Litt usikker på hva du spør om.
Men Mærsk frakter containere mens MPCC leier ut skip f eks til Mærsk.
Men Mærsk frakter containere mens MPCC leier ut skip f eks til Mærsk.
Dopey
15.07.2022 kl 22:37
6299
Varehandelen i USA øker i juni til tross for høy inflasjon.
https://gcaptain.com/u-s-retail-sales-rise-in-june-despite-inflation/
https://gcaptain.com/u-s-retail-sales-rise-in-june-despite-inflation/
karve
15.07.2022 kl 22:28
6344
Jeg er fersk i Mpcc og skjønner ikke helt forskjellen på Mærsk eksempelvis som containerreder og den svartmaling som E24 har for tiden om bransjen. Er det en enkel og forståelig forklaring på forskjellen om det er noen ? 🤔
PSI- Investor
15.07.2022 kl 19:29
6895
Så er vi ferdig med dagens etappe nordover, og kursen fulgte altså litt etter til tross for enda mer skremselspropaganda i pressen. Håper det holder også neste uke. Uansett ikke så veldig lenge til 18. august.
Ser det er 19 grader hjemme, her er det 9. Det der klimasamarbeidet med EU, kanskje man kunne vri det litt, slik at det ble mer en klimautveksling. Det kunne gjort seg… her fyres det med ved ser jeg, og kanskje er det ikke så rart.
Mens de der i Portugal, der fyrer de altså opp 200 skoger midt på sommeren og så lurer de på hvorfor det blir så ekstremt varmt…
Ser det er 19 grader hjemme, her er det 9. Det der klimasamarbeidet med EU, kanskje man kunne vri det litt, slik at det ble mer en klimautveksling. Det kunne gjort seg… her fyres det med ved ser jeg, og kanskje er det ikke så rart.
Mens de der i Portugal, der fyrer de altså opp 200 skoger midt på sommeren og så lurer de på hvorfor det blir så ekstremt varmt…
SuperSeven
15.07.2022 kl 18:02
7092
Ble nok en dag med handel på meg. Utbytter er mitt fokus, så jeg håper vi ser salg av eldre skip i 22 og 23.
freetexx
15.07.2022 kl 17:31
7271
Blir nok røft på børsene til uka etter denne ukas bear rally. Perfekt bear flag på usa børsene som vil ta oss ned dessverre.
toftos
15.07.2022 kl 17:17
7308
Blir spennende å se om kursen holder seg neste uke når det ikke blir flere innsidekjøp.
Kbkristi
15.07.2022 kl 16:46
7378
Container gjør det bra over dammen:
Tgh 3,46 %
Gsl 1,51 %
Esea 1,68 %
Dac 3,17 %
Zim 3,18 %
Nmm 3,12 %
Tgh 3,46 %
Gsl 1,51 %
Esea 1,68 %
Dac 3,17 %
Zim 3,18 %
Nmm 3,12 %
Det viser vel bare hvor sterk kursen var i går, at kursen gikk i pluss til tross for en betydelig shorting.
kodenavn
15.07.2022 kl 16:08
7325
Ja, de må jo prøve å holde kursen nede.
Vi får se hvor lenge det er lønnsomt.
Vi får se hvor lenge det er lønnsomt.
Kbkristi
15.07.2022 kl 15:22
7430
Harpex kom også inn nesten uforandret.
Eneste forskjell er 1700 TEU fra 58.000 til 57.000.
Eneste forskjell er 1700 TEU fra 58.000 til 57.000.
Kbkristi
15.07.2022 kl 14:49
7616
Da kom innsideportedføljen ;
Det største innsidekjøpet ble gjort av styremedlem Axel Schroeder i MPC Container Ships, som har kjøpt for over 27 millioner kroner. Av andre store innsidekjøp finner man styreleder Riulf Rustad i Norwegian Energy Company som lastet opp for nesten 11 millioner kroner.
Siden begge har store aksjeinnehav fra før, velger vi å ikke ta inn aksjene i Innsideporteføljen.
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2022/07/15/7900582/tar-rigg-inn-i-innsideportefoljen
Det største innsidekjøpet ble gjort av styremedlem Axel Schroeder i MPC Container Ships, som har kjøpt for over 27 millioner kroner. Av andre store innsidekjøp finner man styreleder Riulf Rustad i Norwegian Energy Company som lastet opp for nesten 11 millioner kroner.
Siden begge har store aksjeinnehav fra før, velger vi å ikke ta inn aksjene i Innsideporteføljen.
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2022/07/15/7900582/tar-rigg-inn-i-innsideportefoljen
En får vel også i dag følge med på newsweb OBX i tidsrommet mellom 1700 - 2100 for å se om det kommer nok en handel fra våre tyske venner :)
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/07/14/7900031/innsider-kjoper-i-shippingselskap
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/07/14/7900031/innsider-kjoper-i-shippingselskap
Redigert 15.07.2022 kl 14:02
Du må logge inn for å svare
Landkrabba
15.07.2022 kl 11:24
8341
Purdey, hvis det kommer breaking news på neste rapport den 18/8 så er det innafor å kalle det "snarlig" i dag. En måned å vente er ingenting ;-)
En ting skal de ha, innsiderne i dette selskapet,
Disse innside kjøpene er reale kjøp dette, kjøp som svir i pungen.
Det er tøffe innside kjøp i et slikt aksje marked vi nå opplever, dette liker investorer å se, selv de negative:-) på side linjen liker å se slike kjøp.
Disse innside kjøpene er reale kjøp dette, kjøp som svir i pungen.
Det er tøffe innside kjøp i et slikt aksje marked vi nå opplever, dette liker investorer å se, selv de negative:-) på side linjen liker å se slike kjøp.
just4fun
15.07.2022 kl 10:01
8793
Dette gjelder vel i hovedsak for leie av containere at ratene har falt forholdsvis mye. Rater for leie av skip har foreløpig holdt seg betydelig bedre, men selvsagt vil de få innvirkning på sikt skulle rater for container ikke få den forventede "oppgangen" nå som toppsesongen er på gang.
Harpex indeksen komme vel med en oppdatering ikke lenge (rater skipsleie):
https://www.harperpetersen.com/harpex
Harpex indeksen komme vel med en oppdatering ikke lenge (rater skipsleie):
https://www.harperpetersen.com/harpex
Er på reise utenlands, så jeg ligger litt etter med lesingen. Men det var en fin filosofisk tankerekke du gav oss i går, PSI!
Det skrives mye om bakgrunnen for innsidekjøpene i disse dager. Og at det kan skyldes informasjon om oppkjøp. Det tror jeg lite på, derimot vil jeg minne om at PE for 2022 fortsatt er under 2, nærmere bestemt 1,93, basert på Helg11s regneark. Det er så billig at enhver får lyst til å satse. Dessuten må man passe på å kjøpe når det er lov og muligheter for å unngå ulovlig innsidehandel.
Dr. Schrøder er en gammel rev i faget og sitter i styret. Bare han alene kan kontrollere oppkjøpstilbud fordi han og selskapene han styrer har mer enn 10% av aksjene i MPC. Han kan avvise alle bud som han ikke aksepterer. Så et oppkjøpstilbud må nok opp i kr. 36-40, minst, for å bli godtatt.
Jeg ser forøvrig med glede på at innsidekjøpene skjer til kurser flere kroner over de kjøpene jeg gjorde for et par uker siden. For det siste utbyttet. Resten av kapitalen er selvsagt allerede bundet opp i MPC og Ernst. Sistnevnte har svært mye å gå på etter et ganske solid fall i det siste. Her skal det lite til før vi får solide byks opp igjen til gamle høyder.
Det skrives mye om bakgrunnen for innsidekjøpene i disse dager. Og at det kan skyldes informasjon om oppkjøp. Det tror jeg lite på, derimot vil jeg minne om at PE for 2022 fortsatt er under 2, nærmere bestemt 1,93, basert på Helg11s regneark. Det er så billig at enhver får lyst til å satse. Dessuten må man passe på å kjøpe når det er lov og muligheter for å unngå ulovlig innsidehandel.
Dr. Schrøder er en gammel rev i faget og sitter i styret. Bare han alene kan kontrollere oppkjøpstilbud fordi han og selskapene han styrer har mer enn 10% av aksjene i MPC. Han kan avvise alle bud som han ikke aksepterer. Så et oppkjøpstilbud må nok opp i kr. 36-40, minst, for å bli godtatt.
Jeg ser forøvrig med glede på at innsidekjøpene skjer til kurser flere kroner over de kjøpene jeg gjorde for et par uker siden. For det siste utbyttet. Resten av kapitalen er selvsagt allerede bundet opp i MPC og Ernst. Sistnevnte har svært mye å gå på etter et ganske solid fall i det siste. Her skal det lite til før vi får solide byks opp igjen til gamle høyder.
Sonatrach
15.07.2022 kl 09:53
8816
Markedsmessig er det ingen grunn til å handle. Kanskje ekstraordinære utbytter eller salg av skip er på gang?
Siste fra TW på markedet:
Container freight markets: what happened to peak season?
Freight rates on key trades have halved when they should be rising
Container freight rates continue to slide during what should be the busiest time of the year.
That is fuelling worries that the peak season that traditionally starts in July may prove a damp squib.
The concern comes amid confusion over whether the falling rates are due to an easing of demand, an unwinding of supply, or both.
It is in stark contrast to last year’s peak season, when transpacific spot rates soared 80% in July, helping power the container market to all-time highs.
This year, only half of the shippers surveyed by freight forwarder Flexport expect peak demand to be felt in the third quarter, while around one-third fear it will not come at all.
That comes against a backdrop of rates from Asia to the US west coast (USWC) halving since April.
HMM and Yang Ming in firing line of US shippers’ collusion charges
Rates fell to $7,425 per 40-foot equivalent unit (feu) on 7 July, according to the Freightos Baltic Index (FBX), a week after the first year-on-year fall in rates since June 2020.
Rates from Asia to the US east coast (USEC) dropped below the $10,000 benchmark for the first time in 14 months. At $9,872 per feu, spot rates on the trade are about one-third lower than the same week one year ago.
“I think a ‘slow peak’ is coming,” Anders Schulze, Flexport’s head of ocean, told TradeWinds.
“But I don’t think we’re going to see as big a spike as we’ve seen historically.”
So what is happening?
There appears to be no consensus over what is causing the fall in spot rates, but Schulze believes there is no evidence that demand has fallen off a cliff.
“We haven’t seen that yet. What we have seen is there is more space available in the market,” he said.
The unwinding of congestion at ports of origin and destination has freed up shipping capacity and space, he added, helping to speed-up transit times on the key east-west trades.
That has gone hand in hand with a 40% reduction in cargo rolling, blanked sailings and equipment shortages for June, compared with the period from January to May.
“We see our shippers have a higher confidence in booking,” Schulze said.
Other analysts attribute the unusually weak peak season to weaker demand.
Capacity between Asia and the USWC this year grew at less than 5% on an annual basis, according to Sea-Intelligence. Annual capacity did not grow at all between Asia to Europe.
“This in itself should be quite worrying for the carriers, especially as we are headed into the traditional peak season,” the Danish analyst added.
Time called on container shipping’s bull run, but not the party
“This is possibly an indication that the market is not as strong as expected.”
There are also signs of a fall in demand for imports to the US, including a drop in inbound ocean volumes at some ports, according to Freightos analyst Judah Levine.
Slacker demand includes a dip in orders from Chinese manufacturers and a build-up of excess inventory of certain goods in the US.
There are fears that the expected rebound of cargoes from China may not materialise. Cargoes that might have been shipped from Shanghai during the lockdown have already been shipped out of other Chinese ports.
This makes a possible surge in volumes out of Shanghai as it reopens even less likely, according to Levine.
The picture for supply and demand remains dynamic, as growing port congestion remains the biggest threat to the direction of freight rates.
The easing of demand has resulted in spot rates on the Asia-Europe trade sliding 25% since the start of the year.
Port congestion in northern Europe has been growing worse and freight rates remain well above the norm.
CMA CGM to slash French freight rates after government pressure
There are also concerns over what impact the labour negotiations affecting USWC ports could have on container operations.
Should the market weaken further, carriers could revert to blanking more sailings.
However, there have been fewer cancellations of sailings scheduled for July than in May and June, which suggests carriers are expecting an increase in activity deeper into peak season, Levine noted.
Meanwhile, freight rates in the transatlantic trade have bucked the downwards trend, according to the FBX.
These have climbed more than 40% since the start of the year, due to port congestion in Europe and on the USEC.
Siste fra TW på markedet:
Container freight markets: what happened to peak season?
Freight rates on key trades have halved when they should be rising
Container freight rates continue to slide during what should be the busiest time of the year.
That is fuelling worries that the peak season that traditionally starts in July may prove a damp squib.
The concern comes amid confusion over whether the falling rates are due to an easing of demand, an unwinding of supply, or both.
It is in stark contrast to last year’s peak season, when transpacific spot rates soared 80% in July, helping power the container market to all-time highs.
This year, only half of the shippers surveyed by freight forwarder Flexport expect peak demand to be felt in the third quarter, while around one-third fear it will not come at all.
That comes against a backdrop of rates from Asia to the US west coast (USWC) halving since April.
HMM and Yang Ming in firing line of US shippers’ collusion charges
Rates fell to $7,425 per 40-foot equivalent unit (feu) on 7 July, according to the Freightos Baltic Index (FBX), a week after the first year-on-year fall in rates since June 2020.
Rates from Asia to the US east coast (USEC) dropped below the $10,000 benchmark for the first time in 14 months. At $9,872 per feu, spot rates on the trade are about one-third lower than the same week one year ago.
“I think a ‘slow peak’ is coming,” Anders Schulze, Flexport’s head of ocean, told TradeWinds.
“But I don’t think we’re going to see as big a spike as we’ve seen historically.”
So what is happening?
There appears to be no consensus over what is causing the fall in spot rates, but Schulze believes there is no evidence that demand has fallen off a cliff.
“We haven’t seen that yet. What we have seen is there is more space available in the market,” he said.
The unwinding of congestion at ports of origin and destination has freed up shipping capacity and space, he added, helping to speed-up transit times on the key east-west trades.
That has gone hand in hand with a 40% reduction in cargo rolling, blanked sailings and equipment shortages for June, compared with the period from January to May.
“We see our shippers have a higher confidence in booking,” Schulze said.
Other analysts attribute the unusually weak peak season to weaker demand.
Capacity between Asia and the USWC this year grew at less than 5% on an annual basis, according to Sea-Intelligence. Annual capacity did not grow at all between Asia to Europe.
“This in itself should be quite worrying for the carriers, especially as we are headed into the traditional peak season,” the Danish analyst added.
Time called on container shipping’s bull run, but not the party
“This is possibly an indication that the market is not as strong as expected.”
There are also signs of a fall in demand for imports to the US, including a drop in inbound ocean volumes at some ports, according to Freightos analyst Judah Levine.
Slacker demand includes a dip in orders from Chinese manufacturers and a build-up of excess inventory of certain goods in the US.
There are fears that the expected rebound of cargoes from China may not materialise. Cargoes that might have been shipped from Shanghai during the lockdown have already been shipped out of other Chinese ports.
This makes a possible surge in volumes out of Shanghai as it reopens even less likely, according to Levine.
The picture for supply and demand remains dynamic, as growing port congestion remains the biggest threat to the direction of freight rates.
The easing of demand has resulted in spot rates on the Asia-Europe trade sliding 25% since the start of the year.
Port congestion in northern Europe has been growing worse and freight rates remain well above the norm.
CMA CGM to slash French freight rates after government pressure
There are also concerns over what impact the labour negotiations affecting USWC ports could have on container operations.
Should the market weaken further, carriers could revert to blanking more sailings.
However, there have been fewer cancellations of sailings scheduled for July than in May and June, which suggests carriers are expecting an increase in activity deeper into peak season, Levine noted.
Meanwhile, freight rates in the transatlantic trade have bucked the downwards trend, according to the FBX.
These have climbed more than 40% since the start of the year, due to port congestion in Europe and on the USEC.
just4fun
15.07.2022 kl 09:46
8857
Bra volum, over 1 mill aksjer omsatt før den første timen er gått.
kodenavn
15.07.2022 kl 09:15
9023
Du skal ha presis og sikker informasjon for å bli tatt.
Vi har eksempler på styremedlemmer som har kjøpt dagen før uten å bli tatt.
"jeg hadde ikke lest styrepapirene"
Helt utrolig, men så høyt ligger lista.
Vi har eksempler på styremedlemmer som har kjøpt dagen før uten å bli tatt.
"jeg hadde ikke lest styrepapirene"
Helt utrolig, men så høyt ligger lista.
Purdey
15.07.2022 kl 09:06
5690
Var det jeg tenkte. Så de spekulasjoner om snarlige nyheter er og bør ikke være reelle?
Da er det vel mer trolig at de har sett regnearkene herfra og funnet den åpenbaringen dette er som et kjempekjøp. 😇😇😁😁
Da er det vel mer trolig at de har sett regnearkene herfra og funnet den åpenbaringen dette er som et kjempekjøp. 😇😇😁😁
Scarface69
15.07.2022 kl 08:55
5788
Nei, dette er strengt ulovlig og ville blitt slått ned på. I gamle dager gikk det an å komme seg unna med slikt men ikke nå lenger. Alle innsidere som sitter med kursdrivende informasjon har forbud mot handel inntil markedet er informert
Scarface69
15.07.2022 kl 08:42
5905
Skulle det vært et oppkjøp på gang og innsiderne hadde kjøpt aksjer på slik info så hadde de nok heller fått en meny bestående av brød og vann heller enn gåselever og champagne. De hadde ikke hatt lov å kjøpe, om de hadde visst noe. Men veldig positivt med innsidekjøpene nå, lover godt fremover
Kbkristi
15.07.2022 kl 08:32
5991
Ser ut som vi får en frisk start.
Det ligger kjøper på 21,70 med 140.000 og ytterligere 42.000 på 21,80 eller mer.
Det ligger kjøper på 21,70 med 140.000 og ytterligere 42.000 på 21,80 eller mer.
På an igjen
15.07.2022 kl 08:21
6061
God morgen. Om Ferrostaal fortsetter med sine kjøp ser vi frem til en pen dag.
Innsidekjøpene de siste dagene burde og sørge for det men dette er OBX hvor det meste blir styrt av algoritmer.
I mellomtiden er det bare å vente på resultatet som kommer den18.8.
Innsidekjøpene de siste dagene burde og sørge for det men dette er OBX hvor det meste blir styrt av algoritmer.
I mellomtiden er det bare å vente på resultatet som kommer den18.8.
Kbkristi
15.07.2022 kl 08:01
6198
God morgen. Trivelig å se at antall aksjonærer øker. Onsdag med 43 og i går med 36. Det er nå 15.250 aksjonærer med Nordnet-konto.
Det er en økning på 1.822 hittil i år.
I dag er det fredag, og da pleier FA å publisere sin innsideportefølje på ettermiddagen.
Det kan jo bli spennende lesing for oss. De siste kjøpene bør nok få oppmerksomhet.
Måtte alle få en fin børsdag :)
Det er en økning på 1.822 hittil i år.
I dag er det fredag, og da pleier FA å publisere sin innsideportefølje på ettermiddagen.
Det kan jo bli spennende lesing for oss. De siste kjøpene bør nok få oppmerksomhet.
Måtte alle få en fin børsdag :)
Kbkristi
14.07.2022 kl 22:19
7223
Slettet brukerskrev Ok, da går det er million til fra Bulkers til MPCC i morgen.
Jeg regner veldig konservativt. Regnearket til Helg sier 45,79%
Men det er med tallene slik de ligger forligger i dag.
Dobler aksjekursen seg, så blir det jo bare halvparten i prosentvis utbytte. Men i kroner blir det likt.
Men det er med tallene slik de ligger forligger i dag.
Dobler aksjekursen seg, så blir det jo bare halvparten i prosentvis utbytte. Men i kroner blir det likt.
Ok, da går det er million til fra Bulkers til MPCC i morgen.
freetexx
14.07.2022 kl 20:59
7619
Med olje og børsutviklingen i kveld kombinert med disse kjøpene får vi en nydelig fredag😀
PSI- Investor
14.07.2022 kl 20:59
7598
Takk for hyggelige ord, de kan jeg leve lenge på håper jeg!
Tenkte å lage en oversikt siden det er nye rater i dag, men det er minimalt med endring utover dollarkursen som er ned.
Så bitte litt ned.
Første dag i ferien i dag tydelig vis, bilen ble nypolert og er klar for tur nordover, sammen med kursen, i morgen.
Hadde bare spylervæske til minus 18 grader men håper det holder, det heter jo sommerferie.
Tenkte å lage en oversikt siden det er nye rater i dag, men det er minimalt med endring utover dollarkursen som er ned.
Så bitte litt ned.
Første dag i ferien i dag tydelig vis, bilen ble nypolert og er klar for tur nordover, sammen med kursen, i morgen.
Hadde bare spylervæske til minus 18 grader men håper det holder, det heter jo sommerferie.