ODL - Står vi foran et snarlig oppkjøp fra Transocean?
I en SDRL-tråd har det blitt utvekslet noen synspunkter rundt ODL som mulig oppkjøpsobjekt, som det antakelig godt kan spanderes en egen tråd på.
Se: https://forum.hegnar.no/thread/28846/view
Jeg velger derfor å ta inn de innleggene som delta og jeg har utvekslet om ODL. Starter med delta, og så mitt svar. Så kan evt videre diskusjon om ODL gå her på ODL-tråden.
delta
26.05.2019 kl 21:55
1875
Garderobemannen 25.05.19 kl 20.09
Takk :-)
Tema i mitt innlegg er kun ODL og evt. oppkjøp, jf. innlegget fra Garderobemannen som jeg refererer til.
Jeg ser vel for meg at ODL forblir et selvstendig selskap som nå en god stund framover. Og håper det også da jeg liker at ODL forblir på OSE da de er et svært veldrevet selskap som er bra å ha som aksjeinvesteringsmulighet over tid.
Mulige oppkjøpere blant konkurrenter av ODL har vel nok å stri med svak lønnsomhet i lang tid framover. Og ODL er ikke å få kjøpt billig. Jeg tror storeier Helene Odfjell vil forlange i alle fall +/- kr 45 pr aksje eller kanskje opp mot kr 50 hvis hun i det hele tatt skulle vurdere salg. Det er vel Transocean som er vurdert å være potensiell kjøper, men de har nok mer enn nok med seg selv de også en god stund framover – dårlig lønnsomhet, konsolidering etter store oppkjøp de siste årene etc. Det tar enda mange år før de vil begynne å tjene penger. Dog kunne de nok tenkt seg større andel i 6G HSHE-markedet som f.t. jo er rene eldoradoet i forhold til det meste av riggnisjene ellers. M-cap i Transocean er i dag USD 4,15 mrd. (aksjekurs USD 6,75/aksje). Til NOK 50/aksje i ODL, ville m-cap vært USD 1,4 mrd - altså 1/3 av dagens m-cap i Transocean. M-cap/EV i Transocean er nå ca. 30%, og Transocean har ca. USD 2,5 mrd i bankinnskudd ved siste årsskifte. Hvordan skal de finansiere evt. oppkjøp av ODL i nær framtid? Ellers har Transocean rendyrket seg mot enkelte riggnisjer de siste årene hvor bl.a. jack up’ene er solgt helt ut.
ODL er vel heller ikke pyntet for salg til f.eks. Transocean i dag da ODL ikke er rendyrket innenfor rigg, men har noen verdier også innen plattformboring, ingeniørtjenester og brønntjenester. Transocean er kanskje ikke så interessert i å få dette med på lasset dersom de skulle kjøpe ODL. ODL har vel vært inne på tanken å skille ut ikke-riggdelen i eget selvstendig selskap, men jeg vet ikke om de vil gjøre det. Spesielt brønntjenester har svake resultater, og det ventes at det kan ta mange, mange år før inntjeningen evt. kommer opp på et nivå som forsvarer en bruttoverdi av ikke-riggdelen av ODL på USD 350 mill. som noen har verdsatt dette til. Pr. 30.6.18 var bruttorentebærende gjeld for ikke-riggdelen i ODL hele USD 290 mill. Hvis ikke inntjeningen for brønntjenester tar seg kraftig opp, kan verdiene i ikke-rigg være langt lavere enn gjelden her. Jeg er ikke sikker på om børsnotering av en utskilt ikke-riggdel av ODL kan bli interessant for aksjemarkedet hvis gjelden på ikke-riggdelen av ODL skal tas med over i det nye selskapet og det ikke blir en stor emisjon for ikke-riggdelen ved børsnoteringen for at ikke-riggdelen skal ha en sunn finansiering som eget selskap. EBITDA/omsetning i bonanzaårene var ca. 40% for brønntjenester i ODL mens de nå sliter med nesten halv EBITDA-margin, stor overkapasitet globalt og tøff priskonkurranse. Weatherford, som regnes som en form for peer her, har nylig måttet ty til Ch11 (gjeldsrestruktureringsprosess hvor gamle aksjonærer sitter igjen med smuler etterpå). For å forsvare en DCF på USD 350 mill. for ikke-riggdelen av ODL har jeg for brønntjenester antatt langsiktig årsomsetning på USD 160 mill. og EBIT-margin på 17%. I bonanzaårene 2012-14 var snittomsetningen litt over USD 200 mill. pr år med EBIT-margin i snitt 26,5%. I 2015 omsetning USD 135 mill. og EBIT-margin 14%. I 2016-18 har omsetningen vært relativt stabil og i snitt ca. USD 105 mill. og snitt EBIT-margin på 5% (herav bare 1,7% i 2018 som trolig er bunnpunktet i sykelen med omsetning USD 107 mill.). Mitt base case estimat for going concern verdivurdering av brønntjenester for ODL er omsetning USD på USD 160 mill. pr år i snitt og USD 21 mill. i EBIT pr år i snitt fra i dag og i framtiden. Vi må tilbake til bonanzaårene 2012-14 sist EBIT var over dette nivået (snitt-EBIT for disse bonanzaårene var USD 56 mill. pr år for brønntjenester). Må vi til 2025-30 før EBIT pr år neste gang kommer opp til over USD 20 mill. pr år? Og med slik langsiktig EBIT pr år er verdien bare så vidt over gjelden….
Ut fra ovenstående vil anslått kjøpsverdi av egenkapitalen i ODL være nær USD 1,4 mrd hvis ODL skulle antas å ville selge selskapet inkl. ikke-riggdelen til Transocean. Hvis ikke-riggdelen skilles ut før salg og gjelden på ikke-riggdelen fortsetter i et nytt selskap som ikke kjøpes av Transocean, vil kjøpesummen for egenkapitalen i ODL eksl. ikke-rigg bli redusert med kanskje bare USD 70 mill. Så det vil være svært store summer Transocean må ut med uansett hvis de skal kjøpe ODL. Og som jeg gir uttrykk for, tror jeg det kan ta laaang tid før ODL evt. blir solgt til et annet børsnotert riggselskap. Om det kan være andre aktuelle kjøpere utenfor de børsnoterte riggselskapne (som equityfond) har jeg ikke sterk formening om. Kanskje kan det være vel så aktuelt?
Redigert 26.05.2019 kl 23:16
Se: https://forum.hegnar.no/thread/28846/view
Jeg velger derfor å ta inn de innleggene som delta og jeg har utvekslet om ODL. Starter med delta, og så mitt svar. Så kan evt videre diskusjon om ODL gå her på ODL-tråden.
delta
26.05.2019 kl 21:55
1875
Garderobemannen 25.05.19 kl 20.09
Takk :-)
Tema i mitt innlegg er kun ODL og evt. oppkjøp, jf. innlegget fra Garderobemannen som jeg refererer til.
Jeg ser vel for meg at ODL forblir et selvstendig selskap som nå en god stund framover. Og håper det også da jeg liker at ODL forblir på OSE da de er et svært veldrevet selskap som er bra å ha som aksjeinvesteringsmulighet over tid.
Mulige oppkjøpere blant konkurrenter av ODL har vel nok å stri med svak lønnsomhet i lang tid framover. Og ODL er ikke å få kjøpt billig. Jeg tror storeier Helene Odfjell vil forlange i alle fall +/- kr 45 pr aksje eller kanskje opp mot kr 50 hvis hun i det hele tatt skulle vurdere salg. Det er vel Transocean som er vurdert å være potensiell kjøper, men de har nok mer enn nok med seg selv de også en god stund framover – dårlig lønnsomhet, konsolidering etter store oppkjøp de siste årene etc. Det tar enda mange år før de vil begynne å tjene penger. Dog kunne de nok tenkt seg større andel i 6G HSHE-markedet som f.t. jo er rene eldoradoet i forhold til det meste av riggnisjene ellers. M-cap i Transocean er i dag USD 4,15 mrd. (aksjekurs USD 6,75/aksje). Til NOK 50/aksje i ODL, ville m-cap vært USD 1,4 mrd - altså 1/3 av dagens m-cap i Transocean. M-cap/EV i Transocean er nå ca. 30%, og Transocean har ca. USD 2,5 mrd i bankinnskudd ved siste årsskifte. Hvordan skal de finansiere evt. oppkjøp av ODL i nær framtid? Ellers har Transocean rendyrket seg mot enkelte riggnisjer de siste årene hvor bl.a. jack up’ene er solgt helt ut.
ODL er vel heller ikke pyntet for salg til f.eks. Transocean i dag da ODL ikke er rendyrket innenfor rigg, men har noen verdier også innen plattformboring, ingeniørtjenester og brønntjenester. Transocean er kanskje ikke så interessert i å få dette med på lasset dersom de skulle kjøpe ODL. ODL har vel vært inne på tanken å skille ut ikke-riggdelen i eget selvstendig selskap, men jeg vet ikke om de vil gjøre det. Spesielt brønntjenester har svake resultater, og det ventes at det kan ta mange, mange år før inntjeningen evt. kommer opp på et nivå som forsvarer en bruttoverdi av ikke-riggdelen av ODL på USD 350 mill. som noen har verdsatt dette til. Pr. 30.6.18 var bruttorentebærende gjeld for ikke-riggdelen i ODL hele USD 290 mill. Hvis ikke inntjeningen for brønntjenester tar seg kraftig opp, kan verdiene i ikke-rigg være langt lavere enn gjelden her. Jeg er ikke sikker på om børsnotering av en utskilt ikke-riggdel av ODL kan bli interessant for aksjemarkedet hvis gjelden på ikke-riggdelen av ODL skal tas med over i det nye selskapet og det ikke blir en stor emisjon for ikke-riggdelen ved børsnoteringen for at ikke-riggdelen skal ha en sunn finansiering som eget selskap. EBITDA/omsetning i bonanzaårene var ca. 40% for brønntjenester i ODL mens de nå sliter med nesten halv EBITDA-margin, stor overkapasitet globalt og tøff priskonkurranse. Weatherford, som regnes som en form for peer her, har nylig måttet ty til Ch11 (gjeldsrestruktureringsprosess hvor gamle aksjonærer sitter igjen med smuler etterpå). For å forsvare en DCF på USD 350 mill. for ikke-riggdelen av ODL har jeg for brønntjenester antatt langsiktig årsomsetning på USD 160 mill. og EBIT-margin på 17%. I bonanzaårene 2012-14 var snittomsetningen litt over USD 200 mill. pr år med EBIT-margin i snitt 26,5%. I 2015 omsetning USD 135 mill. og EBIT-margin 14%. I 2016-18 har omsetningen vært relativt stabil og i snitt ca. USD 105 mill. og snitt EBIT-margin på 5% (herav bare 1,7% i 2018 som trolig er bunnpunktet i sykelen med omsetning USD 107 mill.). Mitt base case estimat for going concern verdivurdering av brønntjenester for ODL er omsetning USD på USD 160 mill. pr år i snitt og USD 21 mill. i EBIT pr år i snitt fra i dag og i framtiden. Vi må tilbake til bonanzaårene 2012-14 sist EBIT var over dette nivået (snitt-EBIT for disse bonanzaårene var USD 56 mill. pr år for brønntjenester). Må vi til 2025-30 før EBIT pr år neste gang kommer opp til over USD 20 mill. pr år? Og med slik langsiktig EBIT pr år er verdien bare så vidt over gjelden….
Ut fra ovenstående vil anslått kjøpsverdi av egenkapitalen i ODL være nær USD 1,4 mrd hvis ODL skulle antas å ville selge selskapet inkl. ikke-riggdelen til Transocean. Hvis ikke-riggdelen skilles ut før salg og gjelden på ikke-riggdelen fortsetter i et nytt selskap som ikke kjøpes av Transocean, vil kjøpesummen for egenkapitalen i ODL eksl. ikke-rigg bli redusert med kanskje bare USD 70 mill. Så det vil være svært store summer Transocean må ut med uansett hvis de skal kjøpe ODL. Og som jeg gir uttrykk for, tror jeg det kan ta laaang tid før ODL evt. blir solgt til et annet børsnotert riggselskap. Om det kan være andre aktuelle kjøpere utenfor de børsnoterte riggselskapne (som equityfond) har jeg ikke sterk formening om. Kanskje kan det være vel så aktuelt?
Redigert 26.05.2019 kl 23:16
Redigert 20.01.2021 kl 22:47
Du må logge inn for å svare
Hotstepper
17.04.2020 kl 09:08
6134
I handelsloggen i dag viser en del handler på 7,79 i de første minuttene, er det et tegn på at noe er på gang?
Redigert 20.01.2021 kl 19:21
gwito
17.04.2020 kl 10:34
6074
Vet ikke hva det betyr, men 10 000 stk min ble ikke solgt for 7,80 desverre...
gwito
17.04.2020 kl 10:59
6056
Jeg mener at kurs er veldig lav i ustabilt markedet - trenger bare en gnist...
Klimbull
17.04.2020 kl 11:40
6017
Jeg kjøpte noen aksjer i Odfjell Drilling i går, men ingen stor post.
ODL og NOL er trolig de to beste riggselskapene i verden akkurat nå så jeg tok en liten post i begge to.
Transocean har haugevis med rigger som ligger der, men som ikke kan skrapes pga. pant.
Det vil koste enorme beløp å reaktivere en rigg og per i dag forsvarer det ikke markedsverdien å gjøre det.
Diamond Offshore annonserte i går at de ikke kunne betale renter på et lån og det er riggselskapet med best utsikter i USA slik jeg ser det.
På flere års sikt vil det trolig bli stor mangel på olje så det gjelder å finne selskap som kan unngå restrukturering.
ODL og NOL er trolig de to beste riggselskapene i verden akkurat nå så jeg tok en liten post i begge to.
Transocean har haugevis med rigger som ligger der, men som ikke kan skrapes pga. pant.
Det vil koste enorme beløp å reaktivere en rigg og per i dag forsvarer det ikke markedsverdien å gjøre det.
Diamond Offshore annonserte i går at de ikke kunne betale renter på et lån og det er riggselskapet med best utsikter i USA slik jeg ser det.
På flere års sikt vil det trolig bli stor mangel på olje så det gjelder å finne selskap som kan unngå restrukturering.
R19
17.04.2020 kl 11:59
6011
Er bare riggene i Norge som tjener penger og det er begrenset med moderne assets innen HE markedet. odl og nol sine rigger vil ha arbeid fremover, men det blir selvsagt press på ratene og det har allerede Transocean sett: https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2020/04/17/7518345/transocean-far-darligere-betalt-av-equinor
R19
17.04.2020 kl 12:13
5994
Ser tranocean er ute med ny flåte oppdatering: https://www.deepwater.com/Documents/FSRApril2020.pdf
Det er ikke mange luktrative kontrakter de har igjen. Da riggkrisen startet hadde de mange lange kontrakter med høye rater, men mange har utløpt allerede og flere utgår innen 2021.
Det er ikke mange luktrative kontrakter de har igjen. Da riggkrisen startet hadde de mange lange kontrakter med høye rater, men mange har utløpt allerede og flere utgår innen 2021.
molhede
19.04.2020 kl 18:49
5734
Hvordan forventer vi ODL udvikler sig i den kommende uge? :-)
Nogle nyheder?
Nogle nyheder?
R19
21.04.2020 kl 12:13
5501
Denne meldingen burde vel kommet for en stund siden.
Odfjell Drilling-eide «Deepsea Aberdeen», som er er på kontrakt med BP på britisk sokkel, er tatt til land for en pause i boreprogrammet.
Det bekrefter riggselskapet overfor Finansavisen.
Den 2014-bygde riggen skal tilbake i operasjon i juni og mottar i mellomtiden en standby-rate av ukjent størrelse.
Kontrakten varer til april 2021 med påfølgende opsjoner. Dagraten er 431.000 dollar.
Odfjell Drilling-eide «Deepsea Aberdeen», som er er på kontrakt med BP på britisk sokkel, er tatt til land for en pause i boreprogrammet.
Det bekrefter riggselskapet overfor Finansavisen.
Den 2014-bygde riggen skal tilbake i operasjon i juni og mottar i mellomtiden en standby-rate av ukjent størrelse.
Kontrakten varer til april 2021 med påfølgende opsjoner. Dagraten er 431.000 dollar.
Bolster
21.04.2020 kl 20:00
5387
Riggen har prestert så effektivt at den er kommet så langt i brønn programmet at ingeniørene på land ikke holder følge. Det skal være grunnen til denne idle perioden etter hva jeg har hørt.
Men det burde vært meldt tidligere ja.
Bolster
Men det burde vært meldt tidligere ja.
Bolster
Bolster
21.04.2020 kl 20:02
5385
Riggselskapene er på vei inn i en runde med omfattende restruktureringer. De med mest gjeld kan paradoksalt nok stå igjen som vinnere, tror DNB Markets. – Det kommer en tsunami av Chapter 11-situasjoner, og vi mener at mer eller mindre all gjeld må konverteres til egenkapital i disse prosessene. For selskapene som ikke har bankgjeld, er vi overbevist om at all gjeld blir konvertert og at disse selskapene kommer ut på den andre siden med kun egenkapital. Paradoksalt nok kan selskaper som er relativt solide – som Odfjell Drilling og Maersk Drilling – komme dårligst ut. I disse selskapene er det ikke noe grunnlag for å sette i gang med Chapter 11 (amerikansk konkursbeskyttelse) siden de har en grei ordrebok, lav gjeld og gjelden i hovedsak er sikret bankgjeld. Dermed kan de bli sittende igjen med høyest break-even nivåer. Det industrien trenger da er skraping og konsolidering, ifølge DNB Markets-analytikeren, som mener at halvparten av dypvannsriggene må skrapes.
Tanker?
For meg er det totalt uaktuelt å investere i selskaper som seadrill/Valaris..
Tanker?
For meg er det totalt uaktuelt å investere i selskaper som seadrill/Valaris..
R19
21.04.2020 kl 21:12
5324
Liten tvil om at det trengs skrapring av assets og reduksjon av gjeld. Bankene er nødt til å ta tap. Lenge til man kan kjøpe seadrill/valaris, men når de kommer ut av chapter 11 er de nok investerbare igjen, men det er vel 1-2 år til.
zxcvbnm
22.04.2020 kl 10:40
5195
Slik ser Danske Banks anbefalinger i riggsektoren ut nå:
Awilco Drillings salgsanbefalingen gjentas, mens kursmålet kuttes til 1 krone.Borr Drilling-anbefalingen nedgraderes til salg fra hold, mens kursmålet kuttes til 1 krone.Maersk Drilling-anbefalingen nedgraderes til hold fra kjøp, mens kursmålet kuttes til 150 danske kroner.Odfjell Drillings kjøpsanbefaling fastholdes, mens kursmålet kuttes til 10 kroner.Seadrill-anbefaling fastholdes på salg, mens kursmålet reduseres til 1 krone.Meglerhuset har en kjøpsanbefaling på Northern Ocean med kursmål 10 krone.
Awilco Drillings salgsanbefalingen gjentas, mens kursmålet kuttes til 1 krone.Borr Drilling-anbefalingen nedgraderes til salg fra hold, mens kursmålet kuttes til 1 krone.Maersk Drilling-anbefalingen nedgraderes til hold fra kjøp, mens kursmålet kuttes til 150 danske kroner.Odfjell Drillings kjøpsanbefaling fastholdes, mens kursmålet kuttes til 10 kroner.Seadrill-anbefaling fastholdes på salg, mens kursmålet reduseres til 1 krone.Meglerhuset har en kjøpsanbefaling på Northern Ocean med kursmål 10 krone.
oxion
22.04.2020 kl 20:31
5085
Odfjell drilling er billig nå,, her får du sjampis og kaviar,til øl og pølsepriser!!!
Bolster
22.04.2020 kl 20:51
5062
På lengre sikt er dette helt klart en god inngang.
Surik
22.04.2020 kl 23:06
4966
Vi snakker kanskje måneder vedrørende restrukturering?
Ser ut for meg som Valaris har bortimot all gjeld som usikrede obligasjoner (er det mulig?) og $1,6 milliarder i form av en RCF som de kan trekke på.
https://s23.q4cdn.com/956522167/files/doc_presentations/08/08272019-Valaris-Investor-Presentation.pdf
https://www.valaris.com/investors/financials/debt-summary/default.aspx
Da blir det vel nulling av aksjonærene, konvertering av obligasjonsgjeld til aksjer og så er det bare å håpe at oppturen kommer en dag.
Ser ut for meg som Valaris har bortimot all gjeld som usikrede obligasjoner (er det mulig?) og $1,6 milliarder i form av en RCF som de kan trekke på.
https://s23.q4cdn.com/956522167/files/doc_presentations/08/08272019-Valaris-Investor-Presentation.pdf
https://www.valaris.com/investors/financials/debt-summary/default.aspx
Da blir det vel nulling av aksjonærene, konvertering av obligasjonsgjeld til aksjer og så er det bare å håpe at oppturen kommer en dag.
R19
23.04.2020 kl 00:00
4923
En chapter 11 prosess tar 9 måneder. Det er vel litt tidlig for selskapene selv om de teknisk er konkurs, men enn så lenge klarer de betjene gjelden. Kjenner ikke valaris godt, men seadrill tilfredstiller ikke kravene til låneavtalene fra 1. kvartal 2021. Slike ting tar tid! Seadrill kommer nok tidligst ut av chapter 11 i 2022.
gogl mannen
23.04.2020 kl 14:52
4759
ODL har de rette rigene som er atraktive for oljesselskapene, derfor har de kontrakter på disse som de kan leve fint på gjennom krisen. Markedet kan til og med normaliseres før disse blir ledige, Det har vært paniksalg av hele sektoren, og det gjelder å finne perler er gått med i dragsuget. Innen rig er dette ODL. ODL kan bli en av de beste virus-rekyl askjene i verden når oljeforbruket tar seg opp. Blir ikke overasket om denne går 3-4 gangeren de neste 2årene.
Happy hunting!
Mvh
gogl mannen
Happy hunting!
Mvh
gogl mannen
Tok også et lite lodd her med sikte på 24-32kr. Det skumle er om det kommer en kansellering. Da blir det nok illrøde tall og påfølgende grisebank.
gogl mannen
23.04.2020 kl 15:18
4770
Det fine er at ved kanselleringer så må det betales kansellerings fee, typisk 80% av kontraktsverdi. Odl er godt stilt ettersom rigene har kontrakt og intektene er sikret uansett kanselering eller ikke.
R19
23.04.2020 kl 16:07
4777
Det er vel få som har 80% av de kontraktene som er inngått etter 2015. Jeg regner med Aberdeen har det i den kontrakten, men lite trolig de andre riggene. Hvis man ser på flåten til odfjell er det selvsagt litt risiko, men nå er det også priset inn i kursen. Nordkapp og Aberdeen har gode kontrakter til 2022 , men ellers har Stavanger og Atlantic kun kontrakter til tidlig 2021. De har opsjoner videre men uansett om de blir benyttet eller ei vil de nok bli til lavere rater enn de har idag. Det er begrenset med morderne rigger og de vil være i drift under nedturen, men til lavere rater. Bergen vil nok bli skrapet, og det er selvsagt negativt fordi riggen har generert greit med cash de siste 5 årene.
gogl mannen
23.04.2020 kl 17:10
4748
Gode refleksjoner R19. Blir spennende å følge Stavanger og at den starter opp som planlagt i sommer, kan i såfall bli en fin kurstriger når ODL er konkurspriset. Varigheten er inntil 280 dager, og dagraten på 438.000 dollar kan være fin å ha med seg i disse tider.
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2020/03/25/7511164/skal-bore-brennhet-afrika-bronn-i-juni
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2020/03/25/7511164/skal-bore-brennhet-afrika-bronn-i-juni
oxion
24.04.2020 kl 08:35
4585
PE 1,6. Og PB 0,13. Attraktive rigger .....
Det sier vel det Meste om Prisingen Nå💥
Det sier vel det Meste om Prisingen Nå💥
molhede
24.04.2020 kl 08:42
4586
Jeg er ny indenfor de finansielle markeder.
Hvad betyder PE og PB? :-)
//Molhede
Hvad betyder PE og PB? :-)
//Molhede
gogl mannen
24.04.2020 kl 12:30
4526
ODL: SER REDUKSJON I ETTERSP./RATER FOR HE-RIGGER, MEN FORTSATT HØY UTNYTTELSE
Oslo (TDN Direkt): Odfjell Drilling forventer at utnyttelsen for den moderne riggflåten tilpasset tøffe værforhold (harsh environment) vil forbli på høye nivåer, men det bør forventes reduksjoner i etterspørsel og prising.
Det skriver Odfjell Drillings i årsrapporten fredag.
Selskapet tror det svakere markedet vil føre til skraping av rigger på kort til mellomlang sikt.
PSP, finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Oslo (TDN Direkt): Odfjell Drilling forventer at utnyttelsen for den moderne riggflåten tilpasset tøffe værforhold (harsh environment) vil forbli på høye nivåer, men det bør forventes reduksjoner i etterspørsel og prising.
Det skriver Odfjell Drillings i årsrapporten fredag.
Selskapet tror det svakere markedet vil føre til skraping av rigger på kort til mellomlang sikt.
PSP, finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
R19
24.04.2020 kl 12:56
4523
Er vel akkurat det samme jeg har skrevet tidligere.
Rune74
24.04.2020 kl 14:49
4464
Price/Earnings og Price/book
R19
24.04.2020 kl 16:16
4435
Du kan lese denne : https://e24.no/boers-og-finans/i/wEoaQd/peter-hermanrud-slik-timer-jeg-topp-og-bunn
R19
25.04.2020 kl 12:33
4270
Kanskje litt høy lønn og bonus når earnings per share var 0.14 usd for 2019
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2020/04/24/7521238/odfjell-drilling-sjef-simen-lieungh-tjente-28-millioner
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2020/04/24/7521238/odfjell-drilling-sjef-simen-lieungh-tjente-28-millioner
Enig i at overskuddet i ODL er jævlig magert når man ser på de feite ratene. Hvor blir pengene av?
R19
25.04.2020 kl 15:03
4260
CEO har sugerør inni pengebingen!
citius
27.04.2020 kl 13:36
4154
Mange venter på brudd :-)
Teknisk:
Aksjen er oversolgt
Økt interesse og volum nå
RSI har klatret over 30 og er svakt stigende
I ferd med å bryte over glid.gj.snitt
Bør relativt greit hente inn 2-3 kr oppover innen rimelig kort tid
oxion
27.04.2020 kl 14:38
4106
riggrapport med navnet «Industrywide restructuring in the making». De tar bort anbefalingene for Awilco Drilling, Borr Drilling, Seadrill og Shelf Drilling og tror restruktureringer er uunngåelig for de aller fleste riggselskapene. De har Odfjell Drilling og Northern Ocean som de sannsynlige «overlevende» og disse er følgelig meglerhusets top picks med kjøpsanbefalinger og kursmål på henholdsvis NOK 16,2 og NOK 23 som da i så fall tilsvarer en kursoppgang på 128 prosent og 228 prosent fra dagens nivå. Arctic mener at selv om disse to har refinansieringsrisiko er de også potensielle 5-doblingskandidater dersom etterspørselen kommer tilbake. I tillegg får Northern Drilling en kjøpanbefaling med kursmål NOK 8,4.
oxion
4103
riggrapport med navnet «Industrywide restructuring in the making». De tar bort anbefalingene for Awilco Drilling, Borr Drilling, Seadrill og Shelf Drilling og tror restruktureringer er uunngåelig for de aller fleste riggselskapene. De har Odfjell Drilling og Northern Ocean som de sannsynlige «overlevende» og disse er følgelig meglerhusets top picks med kjøpsanbefalinger og kursmål på henholdsvis NOK 16,2 og NOK 23 som da i så fall tilsvarer en kursoppgang på 128 prosent og 228 prosent fra dagens nivå. Arctic mener at selv om disse to har refinansieringsrisiko er de også potensielle 5-doblingskandidater dersom etterspørselen kommer tilbake. I tillegg får Northern Drilling en kjøpanbefaling med kursmål NOK 8,4.
citius
4103
Den eneste aksjen jeg IKKE er redd for i dette segmentet
Solid. Stor oppside. Etterspurte tjenester. Greie marginer
citius
27.04.2020 kl 15:09
4054
Det eneste selskapet som sannsynligvis har evner/muskler til å plukke opp en eller to moderne (nesten nye) rigger fra de som nå går i kjelleren
Kan bli meget hyggelig fra 2021 og utover for Odfjell
Over 20 kroner som en lek !!! :-)
citius
27.04.2020 kl 15:24
4027
Et av de lette reknestykkene
kjøp f.eks 15 000 aksjer for ca 7 kr
Neste sommer tar du ut 250 000 :-)
gogl mannen
27.04.2020 kl 21:58
3915
Du trenger ikke vente så lenge hvis Omdal får rett:)
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/04/27/7521806/omdal-tror-oljeprisen-naermer-seg-50-dollar-vet-utgangen-av-aret
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/04/27/7521806/omdal-tror-oljeprisen-naermer-seg-50-dollar-vet-utgangen-av-aret
citius
28.04.2020 kl 08:11
3806
Artic er enige om hvem som "har livets rett# i dette økonomiske uføret bransjen er inne i akkurat nå
Flere kandidater til å gå i bakken, mens Odfjell er på rett side og vil klare seg meget godt og komme styrket ut
Her kan det også dukke opp friere som vil plukke aksjer på tilbud. Dagens priser er 200% underkurs i Odfjellaksjen
Tror Omdal er litt for optimistisk men til høsten er det full reprising og sannsynligheten for at man dobler pengene her er ganske bra
2021 skal 20 kronersmerket passeres igjen (det er jo ikke sååå lenge til)
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2020/04/27/7521847/kort-tid-for-noble-borr-valaris-seadrill-og-pacific-gar-konkurs-tror-arctic