2020 Bulkers; første selskap på Oslo Børs med månedlige utbytter
2020 Bulkers la ut en "super-bull" presentasjon i går ifm Pareto konferansen.
Hvis dagens rater på ca 35.000 usd/dag skulle holde seg ville selskapet generert 40 NOK per aksje/år i fri kontantstrøm hvis alle 8 skipene var i drift. Forutsatt at de oppnår 35% premie ift Capsize ratene og med 60% andel av sparte driftskostnader. Til sammenligning så endte kursen på 79.10 i går.
Når alle skipene er levert (kun 1 skip mottat til nå) vil de gi ut månedlige utbytter som er forventet å bli utbetalt i/etter Q1.
Selskapet vil ikke klare å få alle sine skip på disse ratene og med 100% utnyttelse, men viser iallefall potensialet. Skulle de klare å få en utnyttelsesgrad på 90% og snitt rater på ca 20.000 usd/dag er forsatt utbyttepotensialet stort.
Bulk Sandefjord som er i drift mottar i disse dager rater på 47.000 usd/dag og går på en 3 års kontrakt som er index regulert. Kan virke som om dette er Capsize raten +35% .
Selskapet oppgir en normal break-even på rett i overkant av 14.000 usd/dag da uten premie mot Capsize rater og splittfortjeneste på sparte drivstoffkostnader.
Ved 75% utdeling av fri kontantstrøm vil en rate på 20.000 i snitt v 90% utnyttelse gi ca 0.45 øre/aksje hver måned eller en direkteavkastning på pene 6.5%.
Kan nevne at de sluttet 2 av sine skip med leveranse nå i høst på snitt rett i overkant av 20.000 når ratene lå godt under 10.000 per dag, så her burde det være potensialet for en pen oppside både på utbytte og kurs.
Link til presentasjonen:
https://2020bulkers.com/cision/releaseDetail.html?releaseIdentifier=8EAA1A55CA3EFD5B
Skulle gjerne hatt litt info fra selskapet på hvordan de vil fordele utbyttene, jevne utbytter med en komfortable margin slik at de kan øke de på sikt? Eller vil de bestemme utbyttene per kvartal basert på inntjeningen som har vært i inneværende periode, som da vil føre til svært ujevne utbytter? Time will tell ...
Vi kunne lese i Finansavisen for noen dager tilbake at de vil prioritere utbytte fremfor vekst, men vil samtidig ikke utelukke helt investeringer i nye skip hvis en god anledning skulle by seg.
Så vil da anta at de ikke gir ut all fri kontantstrøm, men holder noe tilbake.
Hvis dagens rater på ca 35.000 usd/dag skulle holde seg ville selskapet generert 40 NOK per aksje/år i fri kontantstrøm hvis alle 8 skipene var i drift. Forutsatt at de oppnår 35% premie ift Capsize ratene og med 60% andel av sparte driftskostnader. Til sammenligning så endte kursen på 79.10 i går.
Når alle skipene er levert (kun 1 skip mottat til nå) vil de gi ut månedlige utbytter som er forventet å bli utbetalt i/etter Q1.
Selskapet vil ikke klare å få alle sine skip på disse ratene og med 100% utnyttelse, men viser iallefall potensialet. Skulle de klare å få en utnyttelsesgrad på 90% og snitt rater på ca 20.000 usd/dag er forsatt utbyttepotensialet stort.
Bulk Sandefjord som er i drift mottar i disse dager rater på 47.000 usd/dag og går på en 3 års kontrakt som er index regulert. Kan virke som om dette er Capsize raten +35% .
Selskapet oppgir en normal break-even på rett i overkant av 14.000 usd/dag da uten premie mot Capsize rater og splittfortjeneste på sparte drivstoffkostnader.
Ved 75% utdeling av fri kontantstrøm vil en rate på 20.000 i snitt v 90% utnyttelse gi ca 0.45 øre/aksje hver måned eller en direkteavkastning på pene 6.5%.
Kan nevne at de sluttet 2 av sine skip med leveranse nå i høst på snitt rett i overkant av 20.000 når ratene lå godt under 10.000 per dag, så her burde det være potensialet for en pen oppside både på utbytte og kurs.
Link til presentasjonen:
https://2020bulkers.com/cision/releaseDetail.html?releaseIdentifier=8EAA1A55CA3EFD5B
Skulle gjerne hatt litt info fra selskapet på hvordan de vil fordele utbyttene, jevne utbytter med en komfortable margin slik at de kan øke de på sikt? Eller vil de bestemme utbyttene per kvartal basert på inntjeningen som har vært i inneværende periode, som da vil føre til svært ujevne utbytter? Time will tell ...
Vi kunne lese i Finansavisen for noen dager tilbake at de vil prioritere utbytte fremfor vekst, men vil samtidig ikke utelukke helt investeringer i nye skip hvis en god anledning skulle by seg.
Så vil da anta at de ikke gir ut all fri kontantstrøm, men holder noe tilbake.
Redigert 21.01.2021 kl 09:13
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
OB
19.06.2020 kl 05:36
9565
Tror det är ticker 2020 i Oslo vanliga marknaden?
En poäng med 2020 vs andra operatörer är: a) deras spot kontrakt slår genom direkt medans andra behöver avsluta pågående uppdrag och ta nytt med högre rater vilket tar tid. b) 2020 är det enda pure play på stora fartyg med maximal exponering mot järnmalm snarare än tex coal. Som bekant är fartygen Newcastlemax och tom större än Cape med tillhörande premium på cape rater.
Effekten av a & b ovan kvittar ut en hel del av att andra på pappret kan ha mer spot exponering. Sedan kan man förstås komma ihåg att raterna som inte är spot är rätt bra med relativt vad som är raterna för t.ex juni.
För mig var 2020 Bulkers överlägset bäst risk reward bland bulkers just pga den låga risken i verksamheten under resten av Corona året 2020. Om vi ser fortsatt bra rater så sjunker risken i sådant som Golden Ocean och Starbulk (deras balance sheet and loan structure) men som konstaterat ovan, dessa bolag har nog knappt ens hunnit få några fartyg på de högre raterna... 2020 Bulkers har redan 25% på dem...
En poäng med 2020 vs andra operatörer är: a) deras spot kontrakt slår genom direkt medans andra behöver avsluta pågående uppdrag och ta nytt med högre rater vilket tar tid. b) 2020 är det enda pure play på stora fartyg med maximal exponering mot järnmalm snarare än tex coal. Som bekant är fartygen Newcastlemax och tom större än Cape med tillhörande premium på cape rater.
Effekten av a & b ovan kvittar ut en hel del av att andra på pappret kan ha mer spot exponering. Sedan kan man förstås komma ihåg att raterna som inte är spot är rätt bra med relativt vad som är raterna för t.ex juni.
För mig var 2020 Bulkers överlägset bäst risk reward bland bulkers just pga den låga risken i verksamheten under resten av Corona året 2020. Om vi ser fortsatt bra rater så sjunker risken i sådant som Golden Ocean och Starbulk (deras balance sheet and loan structure) men som konstaterat ovan, dessa bolag har nog knappt ens hunnit få några fartyg på de högre raterna... 2020 Bulkers har redan 25% på dem...
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
Herman*
18.06.2020 kl 14:20
9737
Dagens cspsize rater er 25000, og rater på dette nivået gir en utbyttekapasitet på 25 kroner aksjen fra neste år. Kursen er nå 59 kroner....Så kan en jo si at disse capsize ratene er ekstremt ustabile, og årsaken til at kursen ikke står i 200 allerede.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
OB
16.06.2020 kl 19:40
9980
After taking the final delivery Pareto now thinks the div will return next month. https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/06/16/7538230/2020-bulkers-har-tatt-levering-av-det-siste-av-atte-newcastlemax-fartoyer
The below written yesterday (Monday)
2020 will have a cash break-even across the fleet of ~USD 13,500/day and has clearly
passed the test of sustaining ‘any market conditions’ with its performance during
H1’20. At the Q1 release the company said it will not pay any dividends until the final
ship is delivered, and given the improved market conditions now we would not be
surprised to see dividends returning in July (Pareto)
The below written yesterday (Monday)
2020 will have a cash break-even across the fleet of ~USD 13,500/day and has clearly
passed the test of sustaining ‘any market conditions’ with its performance during
H1’20. At the Q1 release the company said it will not pay any dividends until the final
ship is delivered, and given the improved market conditions now we would not be
surprised to see dividends returning in July (Pareto)
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
Herman*
10.06.2020 kl 22:13
10229
Takk. Er jo et pent potensial hvis og når markedet snur.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
nikkers
10.06.2020 kl 21:46
10246
Med cap rate på 14000 kan de altså med alle båter gi 12 kr aksjen i utbytte. Tilsvarer ca 24 % direkteavkastning ift til dagens kurs. Vil ratene komme opp i 14000? Ikke neste mnd. Men ikke utenkelig utover høsten.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
nikkers
10.06.2020 kl 21:35
10214
Les dette.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/01/10/7487767/2020-bulkers-utbyttet-halveres
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/01/10/7487767/2020-bulkers-utbyttet-halveres
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
Herman*
10.06.2020 kl 18:44
10337
Hva er utbyttepotensialet i dette selskapet-gitt spesifiserte forutsetninger?
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
nikkers
10.06.2020 kl 17:15
10397
Imorgen kan 2020 være over break even også på de 2 båtene som følger spot. 35 % premium medberegnet på Newcastlemax med skrubber. Ratene stiger. Covid - 19 kan fremdeles rote det litt til, men tipper på videre vekst fremover høsten.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
09.06.2020 kl 08:53
10494
Tross alt sikret lengre kontrakter på snitt 19k$ dagen frem til sen-høsten. Passer perfekt å komme inn i en recovery av markedet, men mistenker at dbi vil bli humpete fremover og en recovery som mange spesielt på gogl-tråden påstår ikke er tilfellet da Covid-19 er ikke i nærheten av være løst og antar noen av landene, også norge, gjenåpner altfor fort og ny smittetopp vil komme. Vi får se.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
nikkers
08.06.2020 kl 13:39
10611
Hmm... er 2020 rett og slett 2020 bulkers år ? Toget tøffer nå videre oppover. Snart er alle skip på bøljan blå og utbytte vil gjenoppstå. Utbytte neste år kan virkelig bli artig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
nikkers
05.06.2020 kl 18:03
10765
Ser lovende ut. Men alltid forberedt på et skritt tilbake før det blir to skritt fram.. 2020 har gjort mye klokt. Faste rater med et snitt på ca 19 000 og break even på ca 14 000 gjør at selskapet står stødig i denne tiden. Likevel ser man at aksjen følger oppgangen i ratene. Når Brasil får opp produksjon og Kina fyller opp lagrene sine, samt at handel stiger generelt etter sommeren, kan kursen stige fint utover høsten. Men direkte avkastning i form av utbytte hver mnd gjør nok at denne mest trolig forblir i skuffen noen år.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
Noe motstand på 52, deretter er det vel knapt noen motstand før 60nok.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
nikkers
04.06.2020 kl 23:47
10983
Det siste kommer innen noen få uker. Dermed bare å vente på at ting etterhvert forhåpentligvis tar seg opp. Har vel gode rater ut året på 6 av 8, men ratene bør altså opp før nyttår. Har uansett tro på et sterkt 2.halvår.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
Første av to skip er nå levert:
2020 Bulkers Ltd. (2020) - Delivery of Bulk Sao Paulo and commencement of Charter
Publish Date: 04 Jun 2020 10:57
Hamilton, Bermuda, June 4, 2020
2020 Bulkers is pleased to announce that it today took delivery of the seventh of the eight 208,000 dwt Newcastlemax newbuildings. The final newbuilding is expected to be delivered later this month.
The vessel will on June 6, 2020, commence a 35-37 month index-linked time charter with ST Shipping, a 100% owned subsidiary of Glencore. The index-linked charter rate reflects a significant premium to a standard Capesize as a function of higher cargo intake and lower fuel consumption. The vessel will also earn an additional premium related to the fuel cost saving from the scrubber.
2020 Bulkers Ltd. (2020) - Delivery of Bulk Sao Paulo and commencement of Charter
Publish Date: 04 Jun 2020 10:57
Hamilton, Bermuda, June 4, 2020
2020 Bulkers is pleased to announce that it today took delivery of the seventh of the eight 208,000 dwt Newcastlemax newbuildings. The final newbuilding is expected to be delivered later this month.
The vessel will on June 6, 2020, commence a 35-37 month index-linked time charter with ST Shipping, a 100% owned subsidiary of Glencore. The index-linked charter rate reflects a significant premium to a standard Capesize as a function of higher cargo intake and lower fuel consumption. The vessel will also earn an additional premium related to the fuel cost saving from the scrubber.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
BESV
29.05.2020 kl 16:39
11216
Vad hände här idag?
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
Antar det kommer en skipsnyhet snart. Bør i det minste nærme seg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
Tradinator
26.05.2020 kl 08:53
11505
Denne syns jeg ligger veldig lavt og kan ikke skjønne annet enn at den har en stor oppside fremover. Kjenner ikke selskapet, så er usikker, kan noen gi en kort brief på hva vi har i vente fremover? Nye skip på vannet 2020 slik jeg forstår?
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
FinansGuruen skrev Det er vel på tide at kursen snart TAR AV!
Får vel se hva som skjer når de to nye båtene entrer vannet. De fleste båtene er på tc og ligger langt over spot, men litt over breakeven. Cleaves har en relativt optimistisk TP. Tror ikke vi er i nærheten av det, men at denne skal opp er jeg relativt sikker på - 60-65 nok hvis det ikke er tilbakefall på Corona.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
FinansGuruen
22.05.2020 kl 14:25
11869
Det er vel på tide at kursen snart TAR AV!
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
Siddis61
07.12.2019 kl 08:57
12655
Fantastisk utbytteaksje. Allerede nå gir den 10% annualisert utbytteyield og når alle skipene er levert kan den gi 20% med dagens rater.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
Gjern
03.12.2019 kl 19:57
12879
8 cents udbytte for november måned på basis af rateindtjening på 24466 dollar i gennemsnit for 4 skibe.
Jeg er glad for at jeg har købt en post i denne:-)
Jeg er glad for at jeg har købt en post i denne:-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
just4fun
12.11.2019 kl 12:36
13285
Omsider en liten oppgang på ratene igjen i dag til 20033 USD/dag. Håper at IMO2020 vil holde ratene noe høyere enn vanlig da flere skip vil bli tatt ut for oppgradering og forhåpentligvis ser vi flere skip til skraping enn normalt.
2020 Bulkers har forsatt god margin for utbytte og vi må nok ned til godt under 10.000 USD/dag i Capsize-ratene for at det ikke blir betalt utbytter.
2020 Bulkers har forsatt god margin for utbytte og vi må nok ned til godt under 10.000 USD/dag i Capsize-ratene for at det ikke blir betalt utbytter.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
Quepasa
11.11.2019 kl 16:41
13443
Tja, si det. Grønne tiltak er i hvert fall pop om dagen..
https://www.bbc.com/news/science-environment-50348321
https://www.bbc.com/news/science-environment-50348321
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
Gå inn på denne tråden og spør han som la ut opplysningen hvor han har dette fra
https://finansavisen.no/forum/thread/57989/view
https://finansavisen.no/forum/thread/57989/view
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
Flottesen
11.11.2019 kl 14:50
13550
Skal det potensielt fattes vedtak om slow steaming, eller er det bare diskusjoner?
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
Det skal visstnok ligge inne et forslag hos IMO for all store lastebåter hvis han her har rett, det vil jo ta vekk opp mot 20% av kapasiteten i markedet og da kunne føre til enorm stor oppgang i ratene
Kopierer inn hans melding fra en annen tråd
Shagwong
I dag kl 02:49
854
IMO vil på sitt møte i London denne uken diskutere farts reduksjon for shipping. I begynnelsen er det snakk om tank og tørrlast. Blir det vedtatt og implementert vil det på sikt legge press på ratene da sjøreisene vil ta lenger tid. Det forutsetter selvfølgelig at ikke tonnasjen økes. Det kan bli snakk bli snakk om reduksjon av fart på 20 %. Tanken bak forslaget er reduksjon i utslipp , så jeg blir ikke overrasket om dette er noe som kommer.
Kopierer inn hans melding fra en annen tråd
Shagwong
I dag kl 02:49
854
IMO vil på sitt møte i London denne uken diskutere farts reduksjon for shipping. I begynnelsen er det snakk om tank og tørrlast. Blir det vedtatt og implementert vil det på sikt legge press på ratene da sjøreisene vil ta lenger tid. Det forutsetter selvfølgelig at ikke tonnasjen økes. Det kan bli snakk bli snakk om reduksjon av fart på 20 %. Tanken bak forslaget er reduksjon i utslipp , så jeg blir ikke overrasket om dette er noe som kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
d12m
10.11.2019 kl 23:16
13793
https://e24.no/boers-og-finans/i/kJxPBQ/toerrlastskips-inntjening-tungt-ned-fra-aarstopp-under-et-betydelig-press-sier-analytiker
Ser ikke så lovende ut for ratene..
Ser ikke så lovende ut for ratene..
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
Empire
13.09.2019 kl 16:11
14366
Hehe. Tung ord matmons.
Jeg tro på utbytter, men kanskje ikke hver måned...
Jeg tro på utbytter, men kanskje ikke hver måned...
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
Empire
13.09.2019 kl 14:30
14451
Den er god, men jeg tenkte mer i retning av "floor" og "ceiling" i kontrakten, noe som sjeldent oppgis. Hvilken capesize bruker de som utgangspunkt? BCI eller "undergruppene"? Regner med at den er linket til den ruten som skipet faktisk går og akkurat nå runder Sandefjord Cape town retning vest, så kan man jo tenke seg hvilken rute det er snakk om
Edit: Har tatt helg og hører på poden.
Edit: Har tatt helg og hører på poden.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
Alt som Trøim har fingrene i skyr jeg som pesten untatt short
Har i år tatt inn + 2,5 mill på å shorte Borr
Den mannen er like troverdig som en politiker , derfor ville jeg ikke tro en dritt på utbytter her
Har i år tatt inn + 2,5 mill på å shorte Borr
Den mannen er like troverdig som en politiker , derfor ville jeg ikke tro en dritt på utbytter her
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
just4fun
13.09.2019 kl 14:07
13958
"Fant" de fleste svarene her:
https://blogg.nordnet.no/pengepodden-imo-med-2020-bulkers/?autoplay=1
Ratene for Bulk Sandefjord blir regulert hver 14 dag og da med 35% opp fra Capsize ratene, fra 1, januar får de også et tillegg for bespart drivstoff bruk ifm IMO2020.
2 skip til nå på faste rater 12-15 mnd kontrakt og 2 på indeks regulerte kontrakter.
https://blogg.nordnet.no/pengepodden-imo-med-2020-bulkers/?autoplay=1
Ratene for Bulk Sandefjord blir regulert hver 14 dag og da med 35% opp fra Capsize ratene, fra 1, januar får de også et tillegg for bespart drivstoff bruk ifm IMO2020.
2 skip til nå på faste rater 12-15 mnd kontrakt og 2 på indeks regulerte kontrakter.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
Empire
13.09.2019 kl 13:45
13981
Er det noe Trøim er god på, så er det å selge gull som gråstein. Ikke at Bulk 2020 er gråstein, men jeg er ikke overrasket over at de la frem en meget positiv presentasjon. Det skulle nesten bare mangle :)
Fundamentet ser meget bra ut og som du sier i innlegget ditt, den kontrakten de har på Sandefjord er gull og vi får håpe at de får lignende kontrakter på resten. Har regnet litt på den indeks kontrakten og jeg tror ikke du er så langt unna med dine 35%, selv om jeg har kommet noe under, men jeg trenger noen flere data punkter for å kunne sette to svar under svaret. Jeg tror den kontrakten inneholder en eller flere variabler enn "35% over indeks", men det vil kanskje kommende rapporter enten avkrefte eller bekrefte.
Jeg håper selv på maks utbytte av kontantstrøm og ikke enda et vekstselskap, men det vil jo være avhengig av prisen for baljer og redere er en gang redere som helst vil kjøpe baljer for alle pengene.
Jeg ser for meg lignende kontrakter på resten av skipene og dermed så tror jeg på jevne kvartalsvise utbytter i bakgrunn av en relativt jevn kontantstrøm. Hadde de hatt en spot tilnærming, så vil utbytter kunne svinge tildels kraftig gjennom års syklusen og fremtiden hadde kanskje vært vanskeligere å regne seg frem til.
Bra innlegg forresten :)
Fundamentet ser meget bra ut og som du sier i innlegget ditt, den kontrakten de har på Sandefjord er gull og vi får håpe at de får lignende kontrakter på resten. Har regnet litt på den indeks kontrakten og jeg tror ikke du er så langt unna med dine 35%, selv om jeg har kommet noe under, men jeg trenger noen flere data punkter for å kunne sette to svar under svaret. Jeg tror den kontrakten inneholder en eller flere variabler enn "35% over indeks", men det vil kanskje kommende rapporter enten avkrefte eller bekrefte.
Jeg håper selv på maks utbytte av kontantstrøm og ikke enda et vekstselskap, men det vil jo være avhengig av prisen for baljer og redere er en gang redere som helst vil kjøpe baljer for alle pengene.
Jeg ser for meg lignende kontrakter på resten av skipene og dermed så tror jeg på jevne kvartalsvise utbytter i bakgrunn av en relativt jevn kontantstrøm. Hadde de hatt en spot tilnærming, så vil utbytter kunne svinge tildels kraftig gjennom års syklusen og fremtiden hadde kanskje vært vanskeligere å regne seg frem til.
Bra innlegg forresten :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »