NAS - Gode nyheter!


https://www.vg.no/spesial/c/stories/dO8KVO?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Dette er nok anvendt psykologi enn det man ser i de fleste Short & Co aviser ;)

Det synes er en bra nyhet spesielt for de uvitende meglerhuser og analytiker som spår dommedagsprofeti!
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
tod-l
03.03.2020 kl 14:49 4399

Er vel bare å sitte stille i båten. influensa ter jo livet av ca. 900. i norge i året. og i USA. ett sted mellom18000. til 46000. ref: senter of Disease Control and Prevention US Gov... https://www.cdc.gov/flu/about/burden/preliminary-in-season-estimates.htm
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare

Sitte stille ja, det har vært lurt i denne de siste 4 årene. Så da kan ledelsen på de neste 3 Q rapportene bare berolige markedet med at det gikk litt dårlig pga passasjerene fikk litt hetta? Tror ikke det nytter å tenke rasjonelt her , en må vel som selskap og eier bare se hva kundene gjør og ikke være aldeles låst i hva de rasjonelt burde gjøre?
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare
tod-l
03.03.2020 kl 15:01 4350

gikk jo inn når kursen var på over 150,- gikk inn på 17,50. tenker kan sitte ville ja
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare

Halmstrået nå tror jeg er at viruset eksploderer noe ekstremt, så er det totalt likegyldig hvor mann befinner seg eller reiser.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare
tod-l
03.03.2020 kl 15:07 4309

kan jo ikke kalle det pandemi. når flere dør av vanlig influensa hvert år.... men kan jo ta feil og hvis dødsraten øker noe helt usannsynlig ... men enn så lenge begynte dette vei desember gått to mnd, og ca 3000. døde
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare

Influensa kalles vel og en pandemi? Men definisjonen er ikke like ille som det høres ut, synes jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare
tod-l
03.03.2020 kl 15:13 4273

og bare for å sette i litt perspektiv. så regner man med at de dør t ca. 1.35 million i trafikken hvert år
According to the World Health Organization, road traffic injuries caused an estimated 1.35 million deaths worldwide in the year 2016. That is, one person is killed every 25 seconds.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare

Det handler først og fremst om hvem som er eiere av medier i Norge og resten av verden og hvordan eiere (som ofte er milliardærer) manipulerer informasjon på godt og vondt. Med tenke på Short & Co i Norge, har vi sett hvem som ble invitert i media i forrige uka (Sissener) og hvordan han representerte eiere sine (short.).
Vi ser også, hvordan Hegnar ned snakker flyindustrien. Disse mennesker, har tilgang til både informasjon og penger; de har makt. Plutselig skrev alle øko-aviser om eventuelt emisjon.
De har makt også i samarbeid med meglerhus, hvor de sammen, forsterker usikkerhet i markedet. Alle har sett, hvordan plutselig, 2 meglerhus nedgraderte Nas. Disse meglerhusene er nok helt korrupte og er ikke til å stole på. Men sånn er børsen. Spekulanter manipulerer informasjon daglig slik at deres penger, oftest, ender i andres hender.
Det skal mye til for at Nas-aksjer er tilbake til 40-45 om ikke ledelse kommer med konkrete nyheter. Det må være nyheter som bekrefter at selskapet vil kunne overleve 2020. Nyheter om tilgang til likviditet; RR-avtalen slik den har blitt beskrevet gir 1,5 milliarder i form av tjeneste/vedlikehold. Så lenge oljeprisen er under 60 $ vil nas tjene godt på sammenlignet med andre flyselskaper som har hedget på høyere nivå for 2020. Nå gjenstår erstatningen fra Boeing og ledelse MÅ få en god del kompensasjon i form av PENGER!



Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare

Ja og short de har trykket opp aksjene sine i kjelleren? Evt fått leid de av eierne.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare
lektor79
03.03.2020 kl 20:27 3633

Blir kjempenedtur 1 kvartal.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare
stud_trd
03.03.2020 kl 20:41 3554

Den som lever får se, og jeg tror ikke de blir rammet på lik linje som en del andre. Med tanke på sikring av drivstoff står de i en særstilling i forhold til andre selskaper, samt at de allerede har skalert betraktelig ned. Men, blir selvfølgelig spennende å se !

Artig at profesjonelle aktører som regner på 2020 kommer fram til potensielle resultater som spriker 1.6milliarder. Vanskelig å ta slikt seriøst. ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare

30. April
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare
Herman*
03.03.2020 kl 21:07 3476

De må ha lagt inn helt ulike forutsetninger. Lurer på om noen av dem har lagt inn boeing kompensasjon i estimatene.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare

Delta er vel ikke på konkursens rand
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare
EliotS
03.03.2020 kl 21:47 3360

Det at Warren Buffet gentager sin tillid til luftfart langsigtet er positivt og især at han gør det så hurtigt efter Corona hysteriet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare
EliotS
03.03.2020 kl 21:48 3363

Hvorfor steg Lufthansa op imod 10 % i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare

https://www.worldometers.info/coronavirus/?fbclid=IwAR2W9Isdp7-7o1I8DON2vJ28u3erR3CMxpH7kv0kAQIay9F220WIzpFh9uU
For aksjonærer med ekstra kunnskaper om viruset (skader ikke å vite mer enn short)).
Have a nice day!
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare
q1w2e3r4
04.03.2020 kl 07:09 3198

Merkelig at det er så mange som bryr seg om alt annet, døde i trafikken, av kreft, kjøp i Delta, Lufthansa kursstigning og annet. Er det ikke Norwegians helsetilstand som betyr noe og at det er denne som styrer aksjekursen. Les DN idag. Tilstanden er kritisk.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare

Tilstanden kan være kritisk men det skader ikke å få med seg riktig informasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare

Dette er helt på sin plass. Nas-ledelse vil nok komme med flere oppdateringer..

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/06/7504628/norwegian-oppdaterer-etter-mye-oppmerksomhet-etter-det-kraftige-kursfallet
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare
Epona
06.03.2020 kl 15:37 2925

Positivt fra Norwegian. Noen shortere vil etterhvert brenne seg på fingrene.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare

Gleder meg ;)
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare

SAS, godt i plus nu, over 5%, mærkelig nok....
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare

For en uke det har vært, god helg alle sammen og lykke til videre.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare
Herman*
06.03.2020 kl 16:26 2717

POSITIV ARTIKKEL FRA E24

"Norwegians forhold til kredittkortselskapene var en enorm utfordring gjennom hele 2019.

Når du bestiller en reise hos Norwegian med kort, går pengene vanligvis fra banken til flyselskapet nærmest med en gang. Men mellom bestilling og reisen finner sted kan det skje mye, særlig i en så utsatt bransje som luftfarten. Denne risikoen har gjort kredittkortselskapene svært forsiktige med hvor mye de har lyst til å ha utestående til flyselskaper, særlig i turbulente tider.

I 2019 skrudde kredittkortselskapene til skruen for Norwegian og begrenset pengene selskapet fikk tilgang til for bilettene de solgte. De får ikke pengene før flyene har gått og kredittutstederne vet at passasjerene har fått det de har betalt for.

For mange flyselskap er dette et sikkert dommedagstegn.

Med anstrengt arbeidskapital er det mange flyselskap som ikke greier å holde flyene i gang, særlig gjennom de vanskelige vintermånedene. Tilbakehold av penger av kredittutstederne var lenge et problem for britiske Flybe, som gikk konkurs tidligere denne uken.

– Vanligvis går flyselskaper konkurs fordi kredittkortselskapene blir nervøse og holder tilbake penger, sier flyanalytiker Andrew Lobbenberg i den britiske banken HSBC til E24.

Det blir ikke bedre av at coronaviruset skaker passasjerer og markedet.

– Enhver klok kredittutsteder vil være mye mer forsiktig nå sammenlignet med to uker siden, sier Lobbenberg.

Men han mener ikke at dette vil være et problem for Norwegian i coronakrisen. Bare for alle andre flyselskap.
Les på E24+ (for abonnenter)
Hvorfor kredittkort er blitt et problem for Norwegian
– Ekstraordinært

At Norwegian fikk disse problemene i 2019, har nå gitt dem en merkverdig fordel akkurat nå i den hardt pressede flybransjen.

– Norwegian er på nesten 100 prosent tilbakehold. Selv om omstendighetene er veldig skumle nå, vil de ikke kunne få holdt tilbake mer penger. De kan kun få utløst penger. Ting kan kun bli bedre for Norwegian, sier Lobbenberg.

– Andre svake flyselskap i markedet kan få nye tilbakehold, som kan føre til at de går konkurs. Norwegian er mindre eksponert enn andre flyselskap. Det kan bare skje gode ting for Norwegian på dette punktet.

– Hvor vanlig er det at et flyselskap har overlevd å få så mye penger holdt tilbake?

– Det er ikke normalt. Dette bringer oss tilbake til fjoråret og jobben som ble gjort av Geir Karlsen. Han gjorde et bemerkelsesverdig arbeid for å generere likviditet fra mange kilder, sier Lobbenberg.

Andrew Lobbenberg var i mange år Norwegians fremste kritiker. Nå har han fått troen på selskapet, selv om mange av hans kolleger har mistet den.
HSBC

Finansdirektør Geir Karlsen ledet Norwegian som midlertidig konsernsjef fra da Bjørn Kjos gikk av i midten av juli 2019 og frem til Jacob Schram ble ny konsernsjef ved nyttår.

I et stort tempo gjennomførte Karlsen en rekke grep som vanligvis ikke er forbeholdt toppsjefer som bare er midlertidige. Han solgte aksjene i Bank Norwegian, solgte fly, utsatte flybestillinger og forhandlet med obligasjonseierne. Kronen på verket ble en samarbeidsavtale med den kinesiske banken CCB. Alle disse grepene åpnet opp kapital for Norwegian.

– Det viser hans talenter som finansdirektør at han fikk dem gjennom krisen. Med slike ekstraordinære tilbakehold av kreditt er det virkelig, virkelig uvanlig, sier Lobbenberg.

Dette er en av grunnene til at HSBC-analytikeren, som i en årrekke har vært en av Norwegians fremst kritikere, ikke tror flyselskapet trenger å hente penger som følge av coronaviruset. Han mener aksjen er underpriset og har et kursmål på 30 kroner. En annen faktor er at Norwegian ikke har sikret like mye av drivstoffet sitt som konkurrentene, og de tjener dermed mer på en nedgang i drivstoffprisene.

Geir Karlsen gjennomførte en enorm restrukturering av Norwegian i fjor. Et problem han ikke klarte å løse var kredittkortproblemet. Men han klarte å overkomme det.
Cicilie Andersen / E24
Betalte ned i tide

– Jeg kan ikke snakke for andre flyselskap, men vi brukte fjoråret på å betale ned nettoeksponeringen som kredittkortselskapene hadde mot oss. Det gjorde jo at tilbakeholdet økte, noe som fortsatt en situasjonen. Innløserne har derfor en lav nettoeksponering mot Norwegian i dag, selv om denne har økt noe gjennom første kvartal, sier finansdirektør Geir Karlsen til E24.

– Har dere 100 prosent tilbakehold fra kredittkortselskapene nå?

– Nei, det er ikke hundre prosent, men det er høyt.

Jobben som Norwegian og Geir Karlsen gjorde i fjor for å overleve tilbakeholdet, kan andre selskap måtte gjøre først nå, i et enda mer turbulent klima.

HSBC venter at viruskrisen vil føre til en bølge av konkurser og oppkjøp innen europeisk luftfart, og at nye utfordrere ikke vil kunne etablere seg på grunn av coronaviruset. Dette gjør at kapasiteten vil gå ned og inntekter og fortjenester for flyselskapene som overlever vil bli bedre.

– Kjøpsanbefalingen på aksjen er basert på at jeg ikke tror at Norwegian vil bryte lånevilkårene sine. Dersom markedet blir verre enn vi forventer, vil Norwegian få problemer. Det kommer an på hvor lenge nedgangen i trafikken varer, sier Lobbenberg.

– Men min hovedantagelse er: De overlever.
Les på E24+ (for abonnenter)
Fra nyttår er Norwegian også et veddemål på oljeprisen
Frykter pengejakt

Viruskaoset er likevel alvorlig for Norwegian, og andre analytikere er langt mer pessimistiske enn Lobbenberg.

Pareto kaller Norwegians likviditetsbuffer «tynn». ABG Sundal Collier «forventer brudd med lånevilkårene». Danske Bank tror Norwegian må be obligasjonseierne om hjelp, og at disse kreditorene vil kreve en emisjon i andre kvartal.

De frykter at en skarp nedgang i etterspørselen vil ramme Norwegian hardt i andre kvartal, noe som vil bringe Norwegian i brudd med lånevilkårene sine og tvinge frem en emisjon.

Markedet virker å være enige med pessimistene. Aksjekursen har rast. Siden midten av November har Norwegian falt med over 70 prosent.

Norwegian må til ethvert tidspunkt holde egenkapitalen sin over 1,5 milliarder kroner og likviditeten over 500 millioner kroner. Ved nyttår hadde Norwegian en egenkapital på 4,1 milliarder kroner og en likviditet på 3,1 milliarder.

Alt avhenger nå av hva som skjer med disse to tallene".
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare
Epona
06.03.2020 kl 16:27 2697

Positivt for Norwegian i det turbulente virusklimaet nåden Geir Karlsen berømmes for jobben han har gjort (og gjør):

E24 bak betalingsmur: «Norwegian raser på Børsen i corona-kaoset. Nå mener en av selskapets tidligere kritiske stemmer at Norwegians kredittkort-trøbbel kan være en fordel. – Det kan bare skje gode ting for Norwegian på dette punktet.» ... og «Vanligvis går flyselskaper konkurs fordi kredittkortselskapene blir nervøse og holder tilbake penger, sier flyanalytiker Andrew Lobbenberg i den britiske banken HSBC til E24.

Det blir ikke bedre av at coronaviruset skaker passasjerer og markedet.

– Enhver klok kredittutsteder vil være mye mer forsiktig nå sammenlignet med to uker siden, sier Lobbenberg.

Men han mener ikke at dette vil være et problem for Norwegian i coronakrisen. Bare for alle andre flyselskap.»
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare
Herman*
06.03.2020 kl 16:34 2652

Hvor er denne meldingen fra Norwegian? Har lest gjennom dagens børsmeldinger og finner den ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare
Epona
06.03.2020 kl 16:47 2579

Ikke så rart. Dette er som jeg skrev « E24 bak betalingsmur». Er litt reservert med å sitere alt, idet det er bak en betalingsmur der e24 eller andre ikke liker at det blir kopiert direkte. Men alt i alt en veldig positiv artikkel der det mer eller mindre legges føringer for at Norwegian vil komme bedre ut av nåværende situasjon vs andre flyselskaper.
Det er én av grunnene til at jeg beholder mine aksjer - så langt med et papirtap så det holder.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare
Herman*
06.03.2020 kl 16:53 2530

Enig, men ledelsen mangler fullstendig antenner. Hvor mange meldinger skal de sende ut før de svarer på det markedet virkelig er interessert i? (Likviditet). Når det gjelder mars, så er jo en booking på over 67% så tidlig i måneden svært bra. Dette tyder på at Q1 blir langt bedre enn mange frykter, spesielt når en får fuel på billigsalg. Spørsmålet er selvsagt hva som skjer fra april, og selskapet burde utdype litt mer om de milliardene de har på vei inn, samt mulige strategiske tiltak (Sale lease back, utskillelse av long haul osv).
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare
Epona
06.03.2020 kl 16:57 2500

Antenner er vel og bra hvis mottakerne er i stand til å tolke signalene, noe finanspressen ikke er særlig dyktige på. De vrir positive meldinger til å bli noe negativt. Dermed sitter Norwegian mellom barken og veden.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare

Jesus: – "Det kommer ikke en Hegnar om en uke og sier at alt er bra igjen"
Benytt coronakrisen til å kjøpe flyaksjer ;)
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare
minsin
07.03.2020 kl 11:52 1847

Blir nok gjeldende for hele næringen , også internasjonalt.
Sett tilsvarende utspill i US og Europa..
50 pst lettelser vil hjelpe

Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare

Fra et smittervernperspektiv er dette dumt da en ønsker diastansering og inmobilitet fremfor å stimulere til det motsatte. Fra et aksjonæerperspektiv er det dumt å ikke gjøre det. Smittvern trumfer her. At noen foreslår dette tilsier at vi kan kjøpe NAS til spotpris i slutten av neste uke.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare

Enig. Men, folk slutter ikke å reise så lenge det ikke blir totalt forbudt.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare

Det er sant. Myndigheter vil fortsatt ikke stimulerer for mer reising. Håndtering av dette viruset kommer nok til å bli en het politisk sak når viruset roser seg ned. Tviler noen politiker er villig til å ta risikoen ved å innføre noe slikt som trolig er mot medisinskfaglige råd.
Redigert 21.01.2021 kl 04:19 Du må logge inn for å svare