Førstegangskjøper Oslo - kjøpe nå eller avvente?

Nillien
23.03.2020 kl 20:24 8172

Vært på utkikk etter min første leilighet i Oslo (sentrum) i noen mnd og har nå i det siste (idag og forrige uke) sett tendenser til boligprisfall ved at flere interessante prospekter går under prisantydning. Noe som ikke har vært tilfelle i det hele tatt tidligere i denne boligjakten. Svært utålmodig etter å få meg en bolig, men spørsmålet er om jeg bare bør sitte på gjerdet i påvente av et crack? Har en sikker jobb og utdanning, men jeg kan like så godt som andre bli permittert når som helst og da vil jeg ikke få fornyet finansieringsbevis dersom det blir tilfelle. Kom gjerne med innspill.
Redigert 21.01.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2020 kl 14:34 1789

Historiske erfaringer forteller oss at markedet mer enn halvveres denne gangen. Mange mener vi nå ser begynnelsen av et krakk vi må tilbake til 1929 for å finne maken til og da med de påfølgende harde -30 åra. Ingen vet hva som skjer nå denne gangen, men det har vært advarende røster i noen år om at den neste nedturen vil bli fryktelig.

Det var et nick lenger opp i tråden (angivelig en 60 åring), som kun har vært logget inn en gang og som kun har skrevet ett eneste innlegg. Vedkommende råder TS til å kjøpe nå. Slikt synes jeg stinker når TS søker ærlige råd og han blir rådet til å kjøpe når vi står og vakler på kanten av stupet. Enhver som har nådd en alder av 60 år, vet at boligmarkedet ikke snur på femøringen (ja en 60 åring kjenner femøringer godt, vi brukte dem til å kaste på stikka med). Uansett hva som skjer så vil en i god tid få signaler om at et boligmarked snur og det dummeste (i et økonomisk perspektiv) en kan gjøre nå, er å få følelsen av at det haster med å kjøpe. Nå er tiden til å sitte på gjerdet om en er førstegangskjøper og skulle signalene etterhvert komme om at nå snur det, vel så er det bare å slå til da.
Redigert 20.01.2021 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
noprofit
24.03.2020 kl 14:37 1782

så den, tenkte å poste at nå får du nok vann på mølla..

så en annen du liker og at OBOS sier de nesten ingen melder forkjøpsrett lenger.

men igjen hvor bor du KLEIVEN, egen bolig, hjemme hos M og P eller i telt?
Redigert 20.01.2021 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
kleiven
24.03.2020 kl 14:39 1778

Galskap å gå inn i dette markedet, uansett om det er førstegangskjøpere eller rutinerte. Støtter denne nethuns
Redigert 20.01.2021 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2020 kl 17:45 1697

Tror vi må innse at mye av arbeidsledigheten vi får nå er permanent. De ledige er ikke tilbake i jobb i august. Dets skjer ikke. Folk får nye vaner nå, folk lærer seg å handle online, man sosialiseres hjemme, fester , middag osv, Dette tar ikke slutt over natten i August.

Etterhvert drar EU borgerene hjem, og etterlater seg ledige boliger i Norge. Til høsten vil boligbyggingen stoppe opp og vi får spanske tilstander med halvferdige prosjekter. De polske bygerene drar så hjem de også.

Når boligprisene får seg en knekk vil mange begynne å spare permanent. Det skrives om at Jotun går så det griner, men det er ingen som maler huset akkurat. det folk gjør er at de lager ekstra soverom som skal leies ut.

Nytter ikke å snakke om 30 tallet for å beskrive hva som skal skje nå, man må til bibelen for å finne referanser.
Redigert 20.01.2021 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
Millennial
24.03.2020 kl 18:18 1669

Olebole, det med nye vaner har jeg også sittet og fundert litt på. Jeg er redd for at folk skal tilegne seg nye onde vaner nå som mange ikke lenger følger sine daglige rutiner. Jeg er redd for at enkelte aldri kommer tilbake til det normale. Jeg er også redd for de eldre som snart blir arbeidsledige, man er som oftest ikke like attraktiv på arbeidsmarkedet når man er 50. Jeg håper virkelig at vi snart kommer tilbake til det normale - strategien til svenskene kan fort vise seg å være den beste veien å gå, på godt og vondt.
Redigert 20.01.2021 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
Jensenpirken
24.03.2020 kl 21:06 1592

Tror det som betyr noe er hvor lenge vi har denne lockdownen. Varer det lenge så vil prisene på eiendom falle.

Se også på Veidekke-aksjen som har stupt. Ja den faller ikke uten grunn.

Så jeg ville ha ventet å se hvordan viruset utvikler seg. Du hat god tid.
Redigert 20.01.2021 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
embla_
25.03.2020 kl 07:44 1453

Vi er to stk med god/grei lønn i offentlig sektor, med planer om å kjøpe noe større snart. Bor i tomannsbolig på 140 kvm, så ingen hast, selv med 2 barn. Har relativt lite lån, ca 1,5 x bruttoinntekt (inkl. studielån), så har råd til å øke med et par millioner uten å tøye strikken.

Vi har definitivt lagt det på is - regner med vi får mye mer for de to millionene om et par år.
Redigert 20.01.2021 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
25.03.2020 kl 10:09 1385

Tja, men tror denne negative epedemien også fort kan snus i en positiv utvikling og ting gå fort i oppoverbakke igjen. Man kan gjøre gode kjøp nå. Jeg vurderer selv å kjøpe.
Etter Tsars epedemiel ble markedet holdt på vent så gikk det videre opp etterpå. Tiden vi lever i, teknologien, gjør at ting kan gå fort opp igjen
Redigert 20.01.2021 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
Paragrafen
25.03.2020 kl 10:44 1337

Det er en vesensforskjell om du er førstegang kjøper eller ikke. Skal du kjøpe og selge i samme marked vil du relativt sett ikke ha mye og hente på det. Men er du førstegangskjøper stiller ting seg annerledes og timing kan bety mye. Skal ikke råde deg til det ene eller andre men du bør ta med i regnestykket hvis/om at du leier i dag at det også er kostnad. Det andre er at hvis du nå har mulighet til å komme deg inn et sted du normalt ikke ville gjort og det er der du vil ønsker og være, ja da får du vurdere den risikoen opp mot å vente og håpe på en billigere inngang. Er det i sentrale Oslo du vurderer har dette også betydning da prisene der vil falle mindre i et fallende marked enn alle andre steder. Tror personlig du ikke har veldig dårlig tid nå når det meste har stoppet opp men som du selv sier ting snur fort om denne krisen og ringvirkningene skulle avta raskt. Men å sitte og vente på det store krakket i eiendomsprisene i sentrale Oslo med null rente og minimal tilgang på nye boliger fører heller neppe frem.
Redigert 20.01.2021 kl 20:39 Du må logge inn for å svare