ADS - E24 - ADS Crude Carrier kan tjene inn verdien i år, hvor?
Sjekk E24 nå!
Slår stort opp om Tankaksjen ADS Crude Carrier som kan tjene inn børsverdien i år.
Dette er meget godt nytt og hvor høyt går det nå fremover?
https://e24.no/boers-og-finans/i/naxq9m/aksjen-som-kan-tjene-inn-boersverdien-i-aar
Slår stort opp om Tankaksjen ADS Crude Carrier som kan tjene inn børsverdien i år.
Dette er meget godt nytt og hvor høyt går det nå fremover?
https://e24.no/boers-og-finans/i/naxq9m/aksjen-som-kan-tjene-inn-boersverdien-i-aar
Redigert 21.01.2021 kl 09:37
Du må logge inn for å svare
NOELLE
31.05.2020 kl 07:36
5598
Malte Humpert
@malte_humpert
·
29. mai
More good news for #tankers.
“~10% of #VLCC now tied up in #floatingstorage, with 11% of #Suezmax, 9.5% of #Aframax.”
“~278.2 mmbl on 239 tankers at anchor for 20 days or more”
https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL1132497/Tankers-in-floating-storage-hit-new-high
$EURN $TNK $DHT $STNG $NNA $NAT $FRO $INSW $DSSI $OET $HUNT $ADSCME #OOTT
@malte_humpert
·
29. mai
More good news for #tankers.
“~10% of #VLCC now tied up in #floatingstorage, with 11% of #Suezmax, 9.5% of #Aframax.”
“~278.2 mmbl on 239 tankers at anchor for 20 days or more”
https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL1132497/Tankers-in-floating-storage-hit-new-high
$EURN $TNK $DHT $STNG $NNA $NAT $FRO $INSW $DSSI $OET $HUNT $ADSCME #OOTT
Redigert 21.01.2021 kl 05:32
Du må logge inn for å svare
Pervorisk
31.05.2020 kl 11:18
5418
Med cash break even på 12,9K er USD 1,48/aksje i banken allerede, og kun 57% av 2020 er booket.
Gitt 95% utnyttelse ( la inn en liten buffer) gjenstår det 429 dager i år - 169 i Q3 og 260 i Q4.
Klarer vi 50K i resten av Q3 og 30K i Q4, så tikker det inn ytterligere USD 0,46/aksje.
Vi lander da på totalt USD 1,93, hvilket utgjør 77% av dagens aksjekurs på USD 2,5'ish
Deretter gjenstår 1645 dager i 2021 og 2022.
Klarer vi 16,5K i snitt, så tikker det inn ytterligere USD 0,25/aksje
Til slutt skraper vi skipene og de siste USD 0,3/aksje tikker inn (nedjustert skrapregnestykket til Hammerinvest med 25%)
DA er vi på dagens aksjekurs........
Klarer vi 50K i snitt på de ledige dagene ut året, og skraper skipene - så havner vi også omtrent på dagens kurs.
Konklusjon...ADS er grisebillig.
Gitt 95% utnyttelse ( la inn en liten buffer) gjenstår det 429 dager i år - 169 i Q3 og 260 i Q4.
Klarer vi 50K i resten av Q3 og 30K i Q4, så tikker det inn ytterligere USD 0,46/aksje.
Vi lander da på totalt USD 1,93, hvilket utgjør 77% av dagens aksjekurs på USD 2,5'ish
Deretter gjenstår 1645 dager i 2021 og 2022.
Klarer vi 16,5K i snitt, så tikker det inn ytterligere USD 0,25/aksje
Til slutt skraper vi skipene og de siste USD 0,3/aksje tikker inn (nedjustert skrapregnestykket til Hammerinvest med 25%)
DA er vi på dagens aksjekurs........
Klarer vi 50K i snitt på de ledige dagene ut året, og skraper skipene - så havner vi også omtrent på dagens kurs.
Konklusjon...ADS er grisebillig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:32
Du må logge inn for å svare
Nummer20
31.05.2020 kl 12:22
5366
Enig, det tjenes altså nå så mye penger at utbyttene pr kvartal gruser det mange gir pr år. Ser det er spekulasjoner ute og går om utbyttet for q2. Jeg tror på minimum 4 kr.
Redigert 21.01.2021 kl 05:32
Du må logge inn for å svare
Pervorisk
31.05.2020 kl 12:43
5337
kr 4 i utbytte for Q2 er nok rimelig bankers, og da snakker vi totalt 29% av dagens aksjekurs i utbytter - på et halvt år😂
Redigert 21.01.2021 kl 05:32
Du må logge inn for å svare
Struts
31.05.2020 kl 14:09
5268
Ja - og på 1. pinsedag passer det å bifalle med: Amen!
Redigert 21.01.2021 kl 05:32
Du må logge inn for å svare
tuja
31.05.2020 kl 18:13
5105
https://e24.no/boers-og-finans/i/wP1mEd/tankrederiet-som-skuffer-inn-boersverdien
Børskommentar: Tankrederiet som skuffer inn børsverdien
Timingen for ADS Crude Carriers kan bli perfekt – om ratefallet fremover ikke går altfor fort. Og imens skuffer tankrederiet inn stadig større deler av børsverdien.
Børskommentar: Tankrederiet som skuffer inn børsverdien
Timingen for ADS Crude Carriers kan bli perfekt – om ratefallet fremover ikke går altfor fort. Og imens skuffer tankrederiet inn stadig større deler av børsverdien.
Redigert 21.01.2021 kl 05:32
Du må logge inn for å svare
Pervorisk
31.05.2020 kl 19:10
5034
Neeeeh, NAS er mye bedre🤪
Redigert 21.01.2021 kl 05:32
Du må logge inn for å svare
Met1976
31.05.2020 kl 19:22
5043
Var det ikke 4.juni?
Redigert 21.01.2021 kl 05:32
Du må logge inn for å svare
Pervorisk
31.05.2020 kl 19:25
5054
Jepp👍
Utbetaling rundt 16.juni
Utbetaling rundt 16.juni
Redigert 21.01.2021 kl 05:32
Du må logge inn for å svare
Nummer20
01.06.2020 kl 07:32
6248
Tror ikke markedet har våknet ennå i forhold til følgende fakta; det er svært få aksjer i ass, 23.4 mill, derfor den ekstreme utbyttekapasiteten.
Videre beregner nordnet direkteavkastningen i gogl til 11,11% mens de beregner den til 5,58% i ads, altså; man har ikke våknet. Man kan jo også leke seg litt med å estimere P/E for ads for 2020 den bli latterlig lav gitt dagens aksjekurs.
Videre beregner nordnet direkteavkastningen i gogl til 11,11% mens de beregner den til 5,58% i ads, altså; man har ikke våknet. Man kan jo også leke seg litt med å estimere P/E for ads for 2020 den bli latterlig lav gitt dagens aksjekurs.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
HP17
02.06.2020 kl 08:35
5814
Nå er det kun 2 dager igjen å kjøpe ADS om en ønsker et utbytte rundt kr 3 pr aksje (0,30UDS). Og det beste er at Q2 sannsynligvis blir enda bedre
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
tuja
02.06.2020 kl 08:42
5769
Sindre Heyerdahl
Kommentator
Publisert:Publisert: 31. mai 2020 17:56
Pinse eller ei – daglig renner pengene inn i ADS Crude Carriers. Tankrederiet som ikke bare leverte tidenes beste kvartal denne uken, men som også ligger perfekt an til å levere et enormt overskudd i andre kvartal.
Tallene er så gode at en kan lure på om markedet har tatt de helt inn over seg. For verdsettelsen av det vesle tankrederiet er såpass lav at rederiet fremdeles har mulighet til å tjene inn omtrent hele børsverdien i år. Selv med utsikter til noe fallende rater fremover.
Kan det som skjer i oljemarkedet nå faktisk gi et prisrally?
I første kvartal oppnådde ADS Crude rekordoverskudd takket være en gjennomsnittlig dagrate på omtrent 71.000 dollar. Nettoresultatet på 10,8 millioner dollar ga også en inntjening per aksje på 0,46 dollar. Ikke minst gir første kvartal eierne i utbyttemaskinen 0,30 dollar aksjen rett inn på konto.
Som seg hør og bør. Rederiet er da også en del av Fredriksen-gruppen, med Ship Finance som største aksjonær. Ut fra aksjekursen før fremleggelsen torsdag gir utbyttet en direkteavkastning på nesten 12 prosent. For et kvartal! Og andre kvartal blir ventelig nesten i samme leiet.
For selv om de volatile ratene er på vei ned i kvartalet vi nå står i, har ADS likevel lykkes med å låse inn rater som ikke er langt unna årets tre første måneder. Ordrereservene er sikret for rundt 95 prosent av fartøydagene i andre kvartal. Til en snittrate på 65.000 dollar dagen.
Dette er da rederiets bruttoinntekter, såkalt TCE. Selv med fratrekk for driftskostnader på grovt anslått 9.000 dollar dagen, bør det da være mulig for ADS’ tre skip å dra inn rundt 15 millioner dollar på de 91 seilingsdøgnene i andre kvartal.
Og det er sannsynlig at skipene oppnår omtrent samme rater for de resterende 5 prosent av fartøydagene i kvartalet. Omgjort til kroner, tilsvarer inntjeningen i andre kvartal alene da godt over en fjerdedel av markedsverdien. ADS Crude er prissatt til under 600 millioner kroner på Oslo Børs.
Implisitt er hvert skip dermed prissatt til under 200 millioner kroner. Skipet «ADS Page» alene vil tjene inn langt over halvparten av den verdien bare på sin nåværende kontrakt. For skipet som rommer 2 millioner liter råolje, er inne i en halvårskontrakt som først utløper 5. oktober. Med en rate på 69.000 dollar dagen.
Noe av inntjeningen inn i tredje kvartal er altså også sikret og for ADS som rederi kan det være innen rekkevidde å tjene inn hele den nåværende børsverdien i løpet av året. Vel å merke om «ADS Serenade» and «ADS Stratus», som fortsetter å operere i spotmarkedet, drar inn anstendige rater også fra juli av.
Og dette hersker det naturligvis en viss usikkerhet om nå. ADS selv påpekte denne uken at det er vanskelig å gjøre gode prediksjoner, med et bakteppe av pandemi og restriksjoner. Og slik det ser ut nå, vil en bedring i oljemarkedet fremover gi et redusert behov for tankskip som flytende oppbevaringsbokser av overskuddsolje.
Samtidig har ikke tankratene ennå gått rett i kjelleren. Dagratene denne uken har typisk ligget rundt 60.000 dollar dagen og fallhøyden på kort og mellomlang sikt er nok noe beskyttet av tegn på økt oljeetterspørsel, samt av at omtrent 10 prosent av VLCC-flåten fortsatt er bundet opp som lagerskip.
Sett over tid er det likevel ingen tvil om retningen – tankrederienes supersyklus er nok allerede på hell. Men her kommer vi jo også til noe av det aller beste med ADS. Rederiet har gamle skip som fremdeles potensielt kan unngå mye av inntjeningsstupet ved neste lange ratefall.
For ADS’ trillingskip ble bygget i Japan alt i 2002. Og 18 år er en tilårskommen alder for slike skip. Det er rimelig å anta at båtene selges til skraping når de bikker 20 år omtrent. Og imens er ADS Crude klare på at de har til hensikt å pløye den frie konstantstrømmen ut i kvartalsvise utbytter. I god Fredriksen-ånd.
På lengre sikt melder det seg naturligvis noen spørsmål rundt denne modellen. Holder skrapeverdiene på skipene seg? Og vil selskapet på et senere tidspunkt avvikles, eller vil det kjøpe nye skip?
Men der er vi ikke nå – og foreløpig renner pengene inn til et rederi som tjener penger på dagrater («break-even») på 12.900 dollar per fartøy per dag. Det gjør aksjen interessant – særlig for dem som gjerne vil være eksponert mot ratene her og nå. Og som samtidig gjerne vil slippe ratefallet langt inn i neste syklus
:)
Kommentator
Publisert:Publisert: 31. mai 2020 17:56
Pinse eller ei – daglig renner pengene inn i ADS Crude Carriers. Tankrederiet som ikke bare leverte tidenes beste kvartal denne uken, men som også ligger perfekt an til å levere et enormt overskudd i andre kvartal.
Tallene er så gode at en kan lure på om markedet har tatt de helt inn over seg. For verdsettelsen av det vesle tankrederiet er såpass lav at rederiet fremdeles har mulighet til å tjene inn omtrent hele børsverdien i år. Selv med utsikter til noe fallende rater fremover.
Kan det som skjer i oljemarkedet nå faktisk gi et prisrally?
I første kvartal oppnådde ADS Crude rekordoverskudd takket være en gjennomsnittlig dagrate på omtrent 71.000 dollar. Nettoresultatet på 10,8 millioner dollar ga også en inntjening per aksje på 0,46 dollar. Ikke minst gir første kvartal eierne i utbyttemaskinen 0,30 dollar aksjen rett inn på konto.
Som seg hør og bør. Rederiet er da også en del av Fredriksen-gruppen, med Ship Finance som største aksjonær. Ut fra aksjekursen før fremleggelsen torsdag gir utbyttet en direkteavkastning på nesten 12 prosent. For et kvartal! Og andre kvartal blir ventelig nesten i samme leiet.
For selv om de volatile ratene er på vei ned i kvartalet vi nå står i, har ADS likevel lykkes med å låse inn rater som ikke er langt unna årets tre første måneder. Ordrereservene er sikret for rundt 95 prosent av fartøydagene i andre kvartal. Til en snittrate på 65.000 dollar dagen.
Dette er da rederiets bruttoinntekter, såkalt TCE. Selv med fratrekk for driftskostnader på grovt anslått 9.000 dollar dagen, bør det da være mulig for ADS’ tre skip å dra inn rundt 15 millioner dollar på de 91 seilingsdøgnene i andre kvartal.
Og det er sannsynlig at skipene oppnår omtrent samme rater for de resterende 5 prosent av fartøydagene i kvartalet. Omgjort til kroner, tilsvarer inntjeningen i andre kvartal alene da godt over en fjerdedel av markedsverdien. ADS Crude er prissatt til under 600 millioner kroner på Oslo Børs.
Implisitt er hvert skip dermed prissatt til under 200 millioner kroner. Skipet «ADS Page» alene vil tjene inn langt over halvparten av den verdien bare på sin nåværende kontrakt. For skipet som rommer 2 millioner liter råolje, er inne i en halvårskontrakt som først utløper 5. oktober. Med en rate på 69.000 dollar dagen.
Noe av inntjeningen inn i tredje kvartal er altså også sikret og for ADS som rederi kan det være innen rekkevidde å tjene inn hele den nåværende børsverdien i løpet av året. Vel å merke om «ADS Serenade» and «ADS Stratus», som fortsetter å operere i spotmarkedet, drar inn anstendige rater også fra juli av.
Og dette hersker det naturligvis en viss usikkerhet om nå. ADS selv påpekte denne uken at det er vanskelig å gjøre gode prediksjoner, med et bakteppe av pandemi og restriksjoner. Og slik det ser ut nå, vil en bedring i oljemarkedet fremover gi et redusert behov for tankskip som flytende oppbevaringsbokser av overskuddsolje.
Samtidig har ikke tankratene ennå gått rett i kjelleren. Dagratene denne uken har typisk ligget rundt 60.000 dollar dagen og fallhøyden på kort og mellomlang sikt er nok noe beskyttet av tegn på økt oljeetterspørsel, samt av at omtrent 10 prosent av VLCC-flåten fortsatt er bundet opp som lagerskip.
Sett over tid er det likevel ingen tvil om retningen – tankrederienes supersyklus er nok allerede på hell. Men her kommer vi jo også til noe av det aller beste med ADS. Rederiet har gamle skip som fremdeles potensielt kan unngå mye av inntjeningsstupet ved neste lange ratefall.
For ADS’ trillingskip ble bygget i Japan alt i 2002. Og 18 år er en tilårskommen alder for slike skip. Det er rimelig å anta at båtene selges til skraping når de bikker 20 år omtrent. Og imens er ADS Crude klare på at de har til hensikt å pløye den frie konstantstrømmen ut i kvartalsvise utbytter. I god Fredriksen-ånd.
På lengre sikt melder det seg naturligvis noen spørsmål rundt denne modellen. Holder skrapeverdiene på skipene seg? Og vil selskapet på et senere tidspunkt avvikles, eller vil det kjøpe nye skip?
Men der er vi ikke nå – og foreløpig renner pengene inn til et rederi som tjener penger på dagrater («break-even») på 12.900 dollar per fartøy per dag. Det gjør aksjen interessant – særlig for dem som gjerne vil være eksponert mot ratene her og nå. Og som samtidig gjerne vil slippe ratefallet langt inn i neste syklus
:)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
NOELLE
04.06.2020 kl 02:01
5266
https://shipbrief.com/crude-tanker-supply-points-to-longer-term-improvements/
Utrolig bullish for VLCC
Utrolig bullish for VLCC
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Starter på 21.8nok 11.38% ned. Så får vi se om den jobber seg oppover slik som fro i går.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Met1976
04.06.2020 kl 08:58
4983
Den skal jo ned til 21.7-21.8 eks utbytte idag, blir spennende å se hvor den ender ja. Har tro på at den blir liggende rundt der elle rkanskje litt opp til 22 og.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
for en uke siden sa d 14-15nok. Hvilket belegg har du for å påstå det?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Har du belegg for å påstå noe annet?
hode skulder kommer som sagt for flere uker tilbake
hode skulder kommer som sagt for flere uker tilbake
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Elcheffe
04.06.2020 kl 09:18
4874
Skjønner ikke at du gidder å holde på sånn her Longsitinbulk. Ønsker deg en fin dag allikevel:)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Henviser til verdsettelsen fra cleaves. Du har ingenting nada niks å fare med annet enn skjult agenda på at folk skal gå over til tørr. Tar tall ut av det blå. Du dukker opp på tanktråder når det går dårlig. Slik har det vel vært siste 10 år? Men er fint å være i bulkt for min del.Lavt snitt på 2020 og lavt snitt på gogl og ekstremt lavt snitt på egle. Vært i short fro og tjente penger der og. Vurderer å selge ut av ads og tjener penger her også men kanskje ikke så mye som jeg håpet på. Men vær snill og hold deg til fakta.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
04.06.2020 kl 09:32
4786
Mange har advart oss om at et lite selskap med gamle skip vil straffes hardere enn andre tankaksjer når det blir korreksjon. Da er det interessant å se at ADS har utviklet seg best av alle tankaksjer kursmessig, til tross for at de har betalt mest utbytte av alle i q1. Her er sammenligningen mellom FRO og ADS.
https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=Stock&symb=no%3Afro&x=27&y=10&time=19&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=8%2F13%2F2019&freq=1&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=no%3Aadsc.me&comp=no%3Aadsc.me&ma=0&maval=9&uf=0&lf=1&lf2=2&lf3=4&type=64&style=320&size=2&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=15
https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=Stock&symb=no%3Afro&x=27&y=10&time=19&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=8%2F13%2F2019&freq=1&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=no%3Aadsc.me&comp=no%3Aadsc.me&ma=0&maval=9&uf=0&lf=1&lf2=2&lf3=4&type=64&style=320&size=2&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=15
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
04.06.2020 kl 09:39
4755
Hunt har ikke betalt utbytte i det hele tatt. Likevel har den falt 10% mer enn ADS.
https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=&symb=no%3Ahunt&x=36&y=13&time=19&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=8%2F13%2F2019&freq=1&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=no%3Aadsc.me&comp=no%3Aadsc.me&ma=0&maval=9&uf=0&lf=1&lf2=2&lf3=4&type=64&style=320&size=2&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=15
https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=&symb=no%3Ahunt&x=36&y=13&time=19&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=8%2F13%2F2019&freq=1&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=no%3Aadsc.me&comp=no%3Aadsc.me&ma=0&maval=9&uf=0&lf=1&lf2=2&lf3=4&type=64&style=320&size=2&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=15
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Fakta er nok at cleaves analysen kan du tørke deg bak med, noe som nedgradering fra 50 til 20 indikerer.
cleaves er gode på svingninger i shipping, kursmålene er ren svada.
cleaves er gode på svingninger i shipping, kursmålene er ren svada.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Enda mer synsing fra deg? Hvilket belegg har du for at analysen til cleaves er for dårlig?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Spydspiss
04.06.2020 kl 09:50
4700
Cleaves rapporten er veldig bra, men den justerer seg etter bildet som endres hele tiden. Tank er så volatilt og uforutsigbart at det er umulig og treffe langsiktig med slike rapporter, men Cleaves treffer meget bra på bildet pr nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
tuja
04.06.2020 kl 09:56
4668
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/06/04/7534458/tankstrid-blant-meglerhusene-kjop-eller-selg
«Mens vi nedgraderer noen navn til hold, mener vi generelt at sterke balanser og (fortsatt) sunne utbyttebetalinger vil gjør dette til et segment å ha på agendaen inn mot tredje kvartal, og det er altfor sent for å selge tanksektoren», skriver Haavaldsen i sektorrapporten.
Pareto Securities estimerer nå VLCC-rater på 56.875 dollar pr dag i 2020, fra tidligere 65.000 dollar pr dag, fallende til 29.250 dollar pr dag i 2021. For 2022 estimeres VLCC-rater på 40.000 dollar pr dag.
Om Paretos estimater holder seg oppe, vil analysen til hammerinvesting være "bulls eye", bortsett fra at 2021-2022 blir motsatt iht 30-40k usd i dagrater.
https://hammerinvesting.wordpress.com/2020/04/17/ads-crude-carrier-the-low-risk-play-in-a-sea-of-uncertainty/
Da ender vi opp med: Adding all of it together I arrive at 52 NOK per share. (Fair value is slightly lower because of the time value of money but I expect most of this value to be earned and distributed in 2020 already so not a huge effect.)
:)
«Mens vi nedgraderer noen navn til hold, mener vi generelt at sterke balanser og (fortsatt) sunne utbyttebetalinger vil gjør dette til et segment å ha på agendaen inn mot tredje kvartal, og det er altfor sent for å selge tanksektoren», skriver Haavaldsen i sektorrapporten.
Pareto Securities estimerer nå VLCC-rater på 56.875 dollar pr dag i 2020, fra tidligere 65.000 dollar pr dag, fallende til 29.250 dollar pr dag i 2021. For 2022 estimeres VLCC-rater på 40.000 dollar pr dag.
Om Paretos estimater holder seg oppe, vil analysen til hammerinvesting være "bulls eye", bortsett fra at 2021-2022 blir motsatt iht 30-40k usd i dagrater.
https://hammerinvesting.wordpress.com/2020/04/17/ads-crude-carrier-the-low-risk-play-in-a-sea-of-uncertainty/
Da ender vi opp med: Adding all of it together I arrive at 52 NOK per share. (Fair value is slightly lower because of the time value of money but I expect most of this value to be earned and distributed in 2020 already so not a huge effect.)
:)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Elcheffe
04.06.2020 kl 10:29
4566
Nå har jeg ikke giddet å sjekke. Men driter du rundt i alle andre tank tråder også? Eller er det kun ADS?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Det var ikke tallene i rapporten som var poenget, men rapporten som helhet og hvor de tar med stort sett alle faktorer. Det er dette man lærer om man tar en master i finans. Jeg er enig i at rapporten til cleaves er bra. Men som mange andre er jeg ikke enig med alle tallene som blir brukt der fordi som du sier er det umulig å predikere alt som skjer fremover, og verdensbildet er relativt kaotisk akkurat nå. Cleaves er kanskje det mest pessimistiske selskapet av alle. Når det gjelder kursmål og når det gjelder lengde på nedgangen, men det skal sies at de har regnet på flere caser som de ikke fokuserer på.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
05.06.2020 kl 09:56
4207
Da ble det under et døgn uten ADS-aksjer. Ble for fristende på 21,2 når FRO samtidig er solid opp i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Struts
05.06.2020 kl 10:03
4190
Hehe, burde nok gjort det samme - men må vente til utbytte utbetales. Håper ikke alle tenker det samme, for da går den vel opp innen den tid.
PS. Men fikk tak i på 21,30 - den siste analysen fra Arctic/Hammer var jo ganske så positiv. Men noen sier det ene, andre sier det motsatte. Hvem vet?
PS. Men fikk tak i på 21,30 - den siste analysen fra Arctic/Hammer var jo ganske så positiv. Men noen sier det ene, andre sier det motsatte. Hvem vet?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
05.06.2020 kl 10:20
4143
ADS har fulgt FRO veldig tett over tid. Det hender det kommer dager som i dag hvor de utvikler seg veldig forskjellig, men det pleier å rettes opp veldig raskt. Så å kjøpe ADS ned 2% når FRO er opp 4% er en gavepakke.
https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=&symb=no%3Afro&x=40&y=10&time=19&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=8%2F13%2F2019&freq=1&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=no%3Aadsc.me&comp=no%3Aadsc.me&ma=0&maval=9&uf=0&lf=1&lf2=2&lf3=4&type=64&style=320&size=2&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=15
https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=&symb=no%3Afro&x=40&y=10&time=19&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=8%2F13%2F2019&freq=1&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=no%3Aadsc.me&comp=no%3Aadsc.me&ma=0&maval=9&uf=0&lf=1&lf2=2&lf3=4&type=64&style=320&size=2&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=15
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Hvorfor er det en gavepakke
Tank ratene ned igjen
Tank ratene ned igjen
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
05.06.2020 kl 10:25
4120
Det burde være innlysende ut fra hva jeg skrev. Hvis man frykter alt skal ned kan man jo shorte FRO samtidig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
tuja
05.06.2020 kl 10:28
4107
Du får lese litt, slik at du fatter hvilken gavepakke/juvel ADSC er. Arctic har god tro både for resten av året, og også 2021. I tillegg vil flere tankere svartelistes av USA, noe som allerede har begynt. Det snakkes om opptil 20 tankere ++, og 4 greske tankere er allerede kommet på lista. Det vil legge press på ratene oppover.
Arctic har trua.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/06/04/7534797/tror-ikke-pa-sommerkollaps-i-tank
Tror ikke på sommerkollaps i tank
– Det er ingen mangler på indikatorer som peker mot en kald sommer for rederne, sier Ole-Rikard Hammer. Arctic-analytikeren tror likevel ikke på noen tankkollaps i sommer.
Bjørn Henning Grandal
19:30 - 4. juni
Flere analytikere og andre tankeksperter har spådd stortankmarkedet nord og ned i sommer. Ratene har da også falt kraftig fra fantasinivåene på godt over 200.000 dollar dagen i mars og april, men fortsatt tjener tankrederne bra med penger i spotmarkedet. Ratene ligger nå på rundt 50.000 dollar dagen, mens break-even-nivåene for en VLCC ligger på i overkant av 20.000 dollar dagen.
Ingen kollaps
Tank- og oljeanalytiker Ole-Rikard Hammer i Arctic Securities tror ikke på noen varig kollaps i tankmarkedet denne sommeren.
– Det er ingen mangel på indikatorer som peker mot en kald sommer for rederne. Alle store oljeprodusenter reduserer nå produksjonen, samtidig med at oljelagrene er svært høye og det er blitt mindre etterspørsel etter lagerskip. Imidlertid så mener vi at det også er en del positive indikatorer, hvilket gjør at vi tror markedet unngår en varig sommerkollaps.
Han påpeker at det er viktig å få med seg at lavere etterspørsel etter lagerskip skyldes at oljeforbruket har vært bedre enn fryktet, og at det nå er klare tegn på at det er på vei opp fra ekstremt lave nivåer.
– Kombinert med nevnte produksjonskutt så er ikke lageroverhenget da så stort som man skulle ha trodd og tid for normalisering av fraktmarkedet tilsvarende kortere.
Vil ikke dumpe ratene
Hammer tror at det dermed trolig vil være fraktoppdrag for skip som frigjøres fra lager uten at de trenger å dumpe ratene.
– Det å komme med kortsiktige rateanslag er utfordrende som alltid, men papirmarkedet indikerer i dag VLCC-rater på rundt 40.000 dollar pr. dag i løpet av sommeren. Vi er ikke uenig i det anslaget, sier han.
Oljepris har steget kraftig i de seneste ukene og er nå opp i rundt 40 dollar fatet. Det neste OPEC pluss-møtet er nær forestående og Hammer tror OPEC og Russland vil signalisere at de ikke ønsker en for rask oppgang i prisen når den nå har kommet på et nivå de trolig lever relativt godt med.
– Det betyr i så fall at brorparten av de dypeste produksjonskuttene snart er over og at skipningene vil øke igjen i løpet av sommeren. Stiger prisen fordi forbruket kommer sterkt tilbake så vil dette kunne slå positivt fordi det vil kunne trekke mer olje ut av lager.
X-faktorer på flåtesiden
En oljeprisoppgang forårsaket av ytterligere OPEC-tilstramminger fordi forbruket henger etter, er ifølge Hammer det dårligste utfallet for aktørene i tankmarkedet, men også det han tror minst på. På flåtesiden er det derimot en del X-faktorer. Han mener at det er notorisk vanskelig å ha kontroll på antall lagerskip og forsinkede skip og når de vil være tilbake i markedet igjen.
– USAs sanksjonspolitikk har hatt stor betydning for fraktmarkedet den siste tiden. Vi så det siste i forbindelse med boikotten av kinesisk tonnasje i fjor høst. Den vil kunne få det igjen hvis USA gjør alvor av å trappe opp sanksjoner mot skip som har vært involvert i eksport fra Venezuela.
Venter bra 2021-marked
Arctic Securities har god tro på at også 2021 vil bli et bra tankår.
– Et normalisert og velfungerende oljemarked og et OPEC pluss som ønsker å ta tilbake markedsandeler er en god oppskrift for en dynamisk utvikling. I tillegg vil tonnasjesiden bli en veldig viktig faktor, med positivt fortegn, de neste årene. Ordreboken er den laveste, som andel av flåten, på over 20 år så antallet nybygg er på vei ned, sier Ole-Rikard Hammer.
Arctic har trua.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/06/04/7534797/tror-ikke-pa-sommerkollaps-i-tank
Tror ikke på sommerkollaps i tank
– Det er ingen mangler på indikatorer som peker mot en kald sommer for rederne, sier Ole-Rikard Hammer. Arctic-analytikeren tror likevel ikke på noen tankkollaps i sommer.
Bjørn Henning Grandal
19:30 - 4. juni
Flere analytikere og andre tankeksperter har spådd stortankmarkedet nord og ned i sommer. Ratene har da også falt kraftig fra fantasinivåene på godt over 200.000 dollar dagen i mars og april, men fortsatt tjener tankrederne bra med penger i spotmarkedet. Ratene ligger nå på rundt 50.000 dollar dagen, mens break-even-nivåene for en VLCC ligger på i overkant av 20.000 dollar dagen.
Ingen kollaps
Tank- og oljeanalytiker Ole-Rikard Hammer i Arctic Securities tror ikke på noen varig kollaps i tankmarkedet denne sommeren.
– Det er ingen mangel på indikatorer som peker mot en kald sommer for rederne. Alle store oljeprodusenter reduserer nå produksjonen, samtidig med at oljelagrene er svært høye og det er blitt mindre etterspørsel etter lagerskip. Imidlertid så mener vi at det også er en del positive indikatorer, hvilket gjør at vi tror markedet unngår en varig sommerkollaps.
Han påpeker at det er viktig å få med seg at lavere etterspørsel etter lagerskip skyldes at oljeforbruket har vært bedre enn fryktet, og at det nå er klare tegn på at det er på vei opp fra ekstremt lave nivåer.
– Kombinert med nevnte produksjonskutt så er ikke lageroverhenget da så stort som man skulle ha trodd og tid for normalisering av fraktmarkedet tilsvarende kortere.
Vil ikke dumpe ratene
Hammer tror at det dermed trolig vil være fraktoppdrag for skip som frigjøres fra lager uten at de trenger å dumpe ratene.
– Det å komme med kortsiktige rateanslag er utfordrende som alltid, men papirmarkedet indikerer i dag VLCC-rater på rundt 40.000 dollar pr. dag i løpet av sommeren. Vi er ikke uenig i det anslaget, sier han.
Oljepris har steget kraftig i de seneste ukene og er nå opp i rundt 40 dollar fatet. Det neste OPEC pluss-møtet er nær forestående og Hammer tror OPEC og Russland vil signalisere at de ikke ønsker en for rask oppgang i prisen når den nå har kommet på et nivå de trolig lever relativt godt med.
– Det betyr i så fall at brorparten av de dypeste produksjonskuttene snart er over og at skipningene vil øke igjen i løpet av sommeren. Stiger prisen fordi forbruket kommer sterkt tilbake så vil dette kunne slå positivt fordi det vil kunne trekke mer olje ut av lager.
X-faktorer på flåtesiden
En oljeprisoppgang forårsaket av ytterligere OPEC-tilstramminger fordi forbruket henger etter, er ifølge Hammer det dårligste utfallet for aktørene i tankmarkedet, men også det han tror minst på. På flåtesiden er det derimot en del X-faktorer. Han mener at det er notorisk vanskelig å ha kontroll på antall lagerskip og forsinkede skip og når de vil være tilbake i markedet igjen.
– USAs sanksjonspolitikk har hatt stor betydning for fraktmarkedet den siste tiden. Vi så det siste i forbindelse med boikotten av kinesisk tonnasje i fjor høst. Den vil kunne få det igjen hvis USA gjør alvor av å trappe opp sanksjoner mot skip som har vært involvert i eksport fra Venezuela.
Venter bra 2021-marked
Arctic Securities har god tro på at også 2021 vil bli et bra tankår.
– Et normalisert og velfungerende oljemarked og et OPEC pluss som ønsker å ta tilbake markedsandeler er en god oppskrift for en dynamisk utvikling. I tillegg vil tonnasjesiden bli en veldig viktig faktor, med positivt fortegn, de neste årene. Ordreboken er den laveste, som andel av flåten, på over 20 år så antallet nybygg er på vei ned, sier Ole-Rikard Hammer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Struts
05.06.2020 kl 10:32
4090
Og 2000 bygget =Antonis I. Angelicoussis= sluttet (m subs) fra AG til Vietnam over USD 53000 (incl idle) ... Cape har også økt "massivt" siste dagene; de oppnår snart en tiendedel av det, og nærmer seg B/E - med andre ord bedre enn i Rigg, dog fremdeles blødende.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Takk Thuja, dette er info vi alle allerede vet, Ads er et flott selskap.
Jeg har fulgt dette selskapet siden børsnoteringen i 2018 og kan caset inn og ut.
Kjøpes under 18 i slutten juli ?
Jeg har fulgt dette selskapet siden børsnoteringen i 2018 og kan caset inn og ut.
Kjøpes under 18 i slutten juli ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Struts
05.06.2020 kl 10:57
4002
Hva skal man med fasiten, når man har Trump og Lonesomebulker?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Struts
05.06.2020 kl 16:39
3801
Så, før helgen: M/T =ITHAKI= bgt 2011 sluttet WS 65, TCE (incl idle) USD 77,089 fra AG til Kina.
God helg!
God helg!
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
05.06.2020 kl 16:49
3781
Å få kjøpt ADS ned 2% når FRO stiger 5% er sånt som gjør tankmarkedet verdt å følge med på.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
tuja
05.06.2020 kl 17:32
3696
Denne er bærre lækker:
Tankers International
@TankersInt
Ithaki (2011 - Modern VLSFO) On Subs AG/China WS 65.00 Unipec Jun 15-17 Dynacom Demurrage USD 65K (TCE: RV USD 60.23K @ 46.24 days / Actual USD 77.09K @ 37.75 days) 0.68 idle days
Tankers International
@TankersInt
Ithaki (2011 - Modern VLSFO) On Subs AG/China WS 65.00 Unipec Jun 15-17 Dynacom Demurrage USD 65K (TCE: RV USD 60.23K @ 46.24 days / Actual USD 77.09K @ 37.75 days) 0.68 idle days
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Struts
05.06.2020 kl 17:41
3670
Med fare for å ta feil (som vanlig), det kan hende årsaken ligger begravet i noe så enkelt som at FRO ikke er listet på Merkur. ASC går under radaren. Noe jeg syntes SOFTOX også gjør. Uten sammenligning forøvrig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
05.06.2020 kl 17:59
3638
som du ser av linken jeg limte inn over har ADS over tid følgt FRO tett. Unntak som i dag pleier å rette seg opp raskt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
tuja
05.06.2020 kl 18:23
3598
Nå snakker vi, boys and girl:
https://uk.finance.yahoo.com/news/exclusive-u-considers-blacklisting-more-155054070.html
LONDON/NEW YORK (Reuters) - The United States is considering imposing sanctions on at least 40 additional foreign oil tankers for trading with Venezuela, four shipping sources told Reuters on Friday.
The sources said the potential sanctions on the various ships could be imposed imminently, although no decision had been taken yet.
The vessels that could be targeted included 25 supertankers, which can each carry a maximum of 2 million barrels of oil, and 17 smaller vessels, the sources said.
https://uk.finance.yahoo.com/news/exclusive-u-considers-blacklisting-more-155054070.html
LONDON/NEW YORK (Reuters) - The United States is considering imposing sanctions on at least 40 additional foreign oil tankers for trading with Venezuela, four shipping sources told Reuters on Friday.
The sources said the potential sanctions on the various ships could be imposed imminently, although no decision had been taken yet.
The vessels that could be targeted included 25 supertankers, which can each carry a maximum of 2 million barrels of oil, and 17 smaller vessels, the sources said.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Davinci_me
05.06.2020 kl 18:39
3560
Spennende! Skal kjøpe mer ADS på mandag :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Met1976
05.06.2020 kl 19:07
3520
Å i svarte, ryker det 25 vlcc ut av markedet....
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
NOELLE
05.06.2020 kl 19:47
3452
BOOM! og dette mens ratene allerede r svärt höye stabilt
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Normalt ville jeg sagt at dette er ville rykter med liten sannsynlighet. Etter det som skjedde med coscos i fjor, og trump i makta, så er dette høyst realistisk. De har allerede startet sanksjoner mot greske skip. 2vlcc 1suex og 1afra er nå ute av markedet grunnet frakt av venezuelansk olje. Ytterligere 40 skip hvor av 25 supertankere blir tatt ut av markedet, kombinert med høyere etterspørsel vil sprengene spot-ratene til himmelen igjen. er 60 - 40 (egle/gogl/2020 - ads) vurderer å bruke "sikkerhetscash" på ads, eventuelt selge egle og flytte mye mer på ads på mandag igjen. Tank i US suser jo opp i kveld.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare