Vaniljesaus er ikke vaniljesaus

Geir Pollestad (Sp). Foto: NTB Scanpix
Leder

Senterpartiet har ligget lavt denne sommeren, og vi har nesten ikke sett partileder Trygve Slagsvold Vedum, men trolig lader han opp til ett års valgkamp. Oppslutningen om Sp er imidlertid fortsatt høy (rundt 14 prosent).

Nå ser det imidlertid ut som det beveger seg litt. Stortingsrepresentant Geir Pollestad, som er utdannet jurist og som nå leder Næringskomiteen på Stortinget, forteller til Dagbladet at han og Sp vil endre loven som regulerer hvor like egne merkevarer kan være de originale merkevarene.

Han har sett seg lei på at de store matvarekjedene «kopierer norske matvarer og selger rimeligere versjoner produsert i utlandet».

Dette handler ikke om vaniljesaus, men om norske arbeidsplasser og verdiskapning i Norge, sier Pollestad.

Hvilken lov eller hvilke lover Pollestad sikter til, er ikke klart, men trolig er det Markedsføringsloven som skal sørge for god markedsføringsskikk. Vaniljesaus skal være vaniljesaus, og man kan ikke kopiere en annens navn, design og logo for å selge eget produkt. Tine har Piano, NorgesGruppen Eldorado og Rema 1000 har Nydli’.

Hvis Pollestad skal påvirke bedriftenes bruk av egne merkevarer (EMV), tror vi han får mye å gjøre.

Vi kan ikke begynne med testing og smaking her, men Pollestad hevder at NorgesGruppens vaniljesaus er «juks».

Dette med egne merkevarer (EMV) er imidlertid en viktig sak for hele dagligvaremarkedet, og andelen EMV øker for hvert år. Trolig ligger andelen rundt 20 prosent nå.

Som oftest er det kjeder og butikker som vil lage en egen vri, og ofte til en lavere pris enn det kjente merkevareproduktet. Det skaper sunn og tøff konkurranse.

Eller man gjør som Rema 1000, som har Stangekylling som eget, eksklusivt merke.

Hos NorgesGruppen har de Premium EMV til en høyere pris enn sammenlignbare produkter.

Og ofte er de konkurrerende produktene laget hos samme produsent.

Det er ikke lett å angripe denne konkurransen via lovveien. Pollestad får en stor jobb.

Pollestad får en stor jobb

EMV er slett ikke noe nytt. I Norge var det Coop som i 1980 lanserte «merkeløse varer» og kalte det «blåhvite varer». Dette omfattet rundt 60 produkter, men det forsvant etter noen år.

Sannsynligvis var produksjonskostnadene (innkjøpsprisene) lavere, og prisene ut i Coop-butikkene lavere enn hos konkurrentene (så jo temmelig trøtt ut).

Det er å anta at kjedene tjener mer på sine egne merker (EMV), og da vil også andelen øke.

I de land vi liker å sammenligne med, ligger andelen av egne merker i området 20–30 prosent av dagligvaremarkedet.

«Når vi ser på hvor mye kjedenes egne merkevarer vokser, mener jeg at vi må starte en prosess for å se om dagens lovverk er godt nok, hvordan vi kan beskytte norske merkevarer og få en enklere håndheving», sier Geir Pollestad.

Nøkkelordet er beskyttelse. Vi må kjøpe den korrekte vaniljesausen.

senterpartiet
trygve slagsvold vedum
valgkamp
geir pollestad
næringskomiteen
merkevarer
matvarebransjen
matvarer
markedsføringsloven
tine
norgesgruppen
rema 1000
emv
egne merkevarer
Leder