<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
matvarebransjen
Lavpriskjedene tar markedsandeler
Kiwi, Rema 1000 og Extra er de eneste dagligvarekjedene som tar markedsandeler i Norge for tiden.
Kiwi dropper «3 for 2»-praksis
Kiwi tar avstand fra såkalte «3 for 2»-tilbud fordi de ifølge britiske undersøkelser øker matsvinn, mens Coop og Rema hevder de bruker kampanjene forsvarlig.
Tilsyn skal se på prisdiskriminering blant matvaregigantene
Næringsdepartementet har bedt Konkurransetilsynet finne ut om de store leverandørene driver prisdiskriminering når de selger varer til kjedene til ulik pris.
Konkurransetilsynet jakter kjedenes prisspioner
I forrige uke slo Konkurransetilsynet til mot hovedkontorene til de tre dominerende norske dagligvaregrupperingene.
Fjerner 400 tonn plast fra fruktdiskene
Frukt- og grøntavdelingene til de største kjedene kommer i år til å fjerne minst 400 tonn plastemballasje. 
Freia frifunnet, Coca-Cola felt av matvarebransjeutvalg
Matvarebransjens Faglige Utvalg (MFU) har frifunnet Freia for to klager, men har felt Coca-Cola for en klage utvalget har behandlet.
Dramatisk vekst for matvare-appene
To av tre forbrukere sier de har lastet ned minst en av appene de store matvarekjedene tilbyr. Det er tre ganger flere enn i fjor. Problematisk, mener SIFO.