EUREKA! Tidbit-gründerne Emil Oliver Hamborstrøm (t.v.) og André Lier vet at alle har mobiltelefon i dag, og ved å bestille fra telefonen slipper gjestene å vente på servitøren. Foto: Hilde Oreld

– Etterspørselen er enorm

At markedet for takeaway skulle ta fullstendig av, var Tidbit-gründerne ikke forberedt på. Nå får de rundt ti henvendelser hver dag fra restauranter som vil kjøpe deres bestillingssystem.

TidBit AS

Navn: André Lier (20) og Emil Oliver Hamborgstrøm (20).

Selskap: Tidbit AS.

Forretningsidé: Digitalisere en tradisjonell serveringsbransje.

Ambisjon: Omsette for 30 mill. kroner neste år.

Finansiering: Alle sparepengene for å starte AS, 1 mill. fra eksterne investorer.

Eiere: Gründerne (62%), Marco Donizelli (18%), Hans Othar Blix (10%) og Stig Rognstad (10%).


FREDRIKSTAD

– Planen var at jeg skulle i militæret og Emil skulle studere etter sommerferien, men vi klarte ikke å la være å skape noe nytt sammen, sier André Lier.

Begges fremtidsplaner gikk altså i vasken i fjor sommer. De to 20-åringene har allerede mange års erfaring som gründere. De kom til NM i ungdomsbedrift med sine AEWA ørepropp-stropper. Ideen dukket opp da det ble kjent at Apple skulle lansere trådløse AirPods, og at de mest sannsynlig ville ha en tendens til å bli borte.

STARTET MED EN UNGDOMSBEDRIFT: Og omsetningsgrensen på 140.000 kroner knuste guttene med glans. Nå satser de på et nytt eventyr sammen. Foto: Hilde Oreld

– Vi vant mange gründerkonkurranser, og ørepropp-stroppene selger litt fortsatt, men vi skulle aldri satse på dette. Ungdomsbedrifter har en omsetningsgrense på 140.000 kroner, og den knuste vi med glans, sier Emil Oliver Hamborgstrøm, som legger til at de fikk et stort nettverk da som de fortsatt drar nytte av.

Duoen ble banket opp

Etter at fjorårets sommerferie ble avbrutt halvveis fordi de to bare måtte gjøre noe sammen igjen, har den ene ideen etter den andre blitt endret.

– Vår første idé var å selge sokker på nett, men på veien dit fikk vi innspill om at det finnes restauranter med bord med en stor touch-skjerm som gjør at gjestene kan bestille mat og drikke rett fra bordet. Det skulle vi satse på, sier Hamborgstrøm.

– Men vi fant fort ut at dette kom til å bli innmari dyrt. Det viste seg også at det ikke er helt enkelt å få restauranter til å endre på interiøret sitt. Da måtte vi i så fall kunne tilby mange bordvarianter, legger Lier til.

Som troll av eske dukket konsulent- og ventureselskapet Agera i Oslo opp, og 19-åringene fikk et ni måneders akseleratorprogram av dem.

– Det var en våt drøm å sitte med så mye flinke folk som ga oss motivasjon og glede. Men samtidig banket de oss opp; de sa at ideen med bestilling rett fra bordplaten ikke ville kunne bringes til liv med det første. Da sparret vi videre ideer med dem, sier Lier.

Ikke bord, men mobiltelefon

De endte opp med den samme ideen, men ved bruk av telefon.

– Alle har jo mobiltelefon i dag, og ved å bestille fra telefonen slipper gjestene å vente på servitøren, fortsetter Hamborgstrøm.

RIR TAKEAWAY-BØLGEN: Markedet for takeaway er sterkt voksende. Etterspørselen er enorm, og etter coronakrisen tror vi også at markedet kommer til å bli større. Det danner seg nye handlemønstre, spår Lier. Foto: Hilde Oreld

De understreker at kundene ikke skal laste ned en app for hver restaurant, men at deres løsning er å scanne en QR-kode for å komme rett inn på restaurantens egne menyer.

Vi får rundt ti henvendelser hver eneste dag fra restauranter som ønsker dette systemet

Guttene lanserte selskapet Tidbit i løpet av fjoråret og kom raskt opp i 4.000 brukere.

– Så dukket det opp nok et produkt, for det viser seg at markedet for takeaway er sterkt voksende. Etterspørselen er enorm, og etter coronakrisen tror vi også at markedet kommer til å bli større. Det danner seg nye handlemønstre, sier Lier.

AMBISIØSE: Tidbit-gründerne har ambisjoner om å omsette for 30 millioner kroner neste år. Foto: Hilde Oreld

Tidbit leverer et eget takeaway-system for restauranter. I dag har de fleste restauranter et manuelt system hvor kundene ringer inn og den som måtte ha tid til å ta telefonen skriver en lapp som leveres til kjøkkenet.

– Det er en tungvint måte å gjøre det på. Ved å ha det digitalt, når restaurantene også ut til nye kundegrupper. De kan bruke Facebook, sin egen nettside og andre sosiale medier og fortelle om sine tilbud. Brukerne kan sitte hjemme i ro og mak og bestille det de ønsker og beskjeden går rett til kokken, sier Hamborgstrøm og viser til restauranten Raus i Ålesund.

– Vi skjønte raskt at selv om vi kunne legge til rette for ny drift med god avstand i lokalene, var det takeaway som kom til å bli fokus fremover. Da vi lanserte online omsetning gjennom Tidbit, økte bestillingene umiddelbart, og vi doblet omsetning fra uken i forveien, sier daglig leder Andreas Hjellegjerde for restauranten Raus i Sykkylven.

Knallvekst

Løsningen ble lansert på messen SMAK 2020 i mars, og etterspørselen har eksplodert:

– Vi får rundt ti henvendelser hver eneste dag fra restauranter som ønsker dette systemet. Dessuten er det langt rimeligere enn hos konkurrentene som tar mellom 15 og 35 prosent av omsetningen. Vi har lagt oss på en cut på mellom 1 og 3 prosent.

Det var en våt drøm å sitte med så mye flinke folk som ga oss motivasjon og glede. Men samtidig banket de oss opp

– Hvilke ambisjoner har dere?

– Vi har fått en avtale med POS-selskapet QuickOrder som har rundt 500 kunder i Norge, Danmark, England og Spania. Tidbit er integrert i deres løsning, og bestillingene går rett til deres kasse. Vi får rundt en kunde derfra hver dag. Vi har nå 35 kunder og ambisjonen er en omsetning på 30 millioner kroner neste år, forteller Lier.

Tidbit har allerede hentet inn penger fra erfarne investorer som Hans Othar Blix og Stig Rognstad. Nå trenger de et sted mellom 2,5 og 4 millioner kroner for å vokse videre og få fart på selskapet.

Les også