Bestillingene står i kø
At markedet for takeaway skulle ta fullstendig av, var Tidbit-gründerne ikke forberedt på. Nå får de rundt ti henvendelser hver dag fra restauranter som vil kjøpe deres bestillingssystem.
Det er egentlig en no-brainer: Vil du sitte på et serveringssted å vente på en servitør? Bryte opp fra den gode samtalen for å gå i baren? Bruke tid på å få tak i servitøren igjen for å betale for utskeielsene? Eller kunne du tenke deg å slippe kø, få servering kjapt og allerede ha gjort opp når den hyggelige sammenkomsten er ferdig?
Jeg hadde en idé om å lage en virtuell kø
– Jeg hadde 300 reisedøgn i året og har besøkt i overkant mange restauranter. Ofte skulle jeg videre, og det måtte gå raskt. Å vente på menyen og regningen er jo helt meningsløst, sier Edwin Fjeldtvedt.
EM i uflaks
34-åringen vokste opp på Hommersåk i Sandnes og var aktiv både på fotball- og håndballbanen. Så kom han til et punkt hvor han måtte velge, og valget falt på det fotballspillere kaller hands. Den høye, slanke, teknisk gode vingen kombinerte eliteseriespill i Viking med en bachelorgrad på BI med fordypning i markedsføring, salg og ledelse. Så rykket laget ned.
– Det passet dårlig med mine ambisjoner om landslaget og spill utenlands. Derfor flyttet jeg til Sandefjord og hadde to flotte år for Runar.
Men landslagsdrømmen og utenlandskarrieren levde fortsatt, og Fjeldtvedt flyttet tilbake til Stavanger og Viking. Han var i dialog med både den norske landslagstroppen om EM-spill og et par utenlandske interessenter. Så brakk han ankelen og røk alt som kunne ryke rundt og inni den. Samtidig røk også håndballkarrieren.
– Det var en ekstremt tøff tid, innrømmer den tidligere håndballprofilen.
Ordr AS
Navn: Edwin Fjeldtvedt (34).
Selskap: Ordr AS.
Forretningsidé: Digitalisere serveringsbransjen gjennom en salgs- og markedsføringsplattform.
Ambisjon: Bli den globale aktøren på dette markedet.
Finansiering: 16 mill. i aksjekapital, SkatteFUNN og er i dialog med Innovasjon Norge.
Eiere: Hovedaksjonærer er Fjeldtvedt (49%), Eilert Hanoa (10%) og StartupLab (5%).
Ny karriere i reiselivet
Fjeldtvedt fikk jobb som ansvarlig for de viktigste kundene til Expedia-selskapet Egencia som jobbet med å digitalisere reiselivsbransjen. Etterhvert ble han teamleder for Vestlandet før han ble sjef for alle i Norge med tittelen Key Account Manager.
– Jeg gjorde alle feilene en leder kunne gjøre. Det endte med at jeg fikk hjelp med coachende lederskap. Da dukket det opp en helt annen motivasjon og drive blant selgerne. Det var fantastisk lærerikt.
Det var da han hadde 300 reisedøgn i året. Fjeldtvedt satt i ledergruppen i Oslo og i det internasjonale Egencia-styret for strategiutvikling. Ukependleren levde nærmest sitt liv på ulike restauranter i inn- og utland.
– Det var da jeg fikk ideen: Å digitalisere restaurantbransjen slik vi gjorde i reiselivet. Jeg hadde en idé om å lage en virtuell kø. Da intervjuet jeg blant andre servitører og lurte på hvilke problemer som måtte løses. Da så jeg hvor underutviklet denne bransjen var på teknologi.
Hoppet uten sikkerhetsnett
Fjeldtvedt designet en protoype og presenterte denne for to store serveringskjeder. De ville være med, men han hadde ingen finansiering. Da fjernet han sikkerhetsnettet og sa opp en godt betalt jobb. Fra 1. april i fjor sto han uten inntekt.
– Da måtte jeg jo få dette til å fly!
Noen investorer i Stavanger trodde på både ham og ideen som han kalte ordr.no. Ballen begynte å rulle, og Fjeldtvedt fikk med seg flere flinke folk. Så kom syretesten:
– I juni i fjor ble det arrangert en bryggedans med 1.800 deltakere i Stavanger. De ville ha meg som konferansier, og jeg sa ja på én betingelse: å få testet ordr.no. Vi hadde laget en primitiv løsning med minimum av det vi trengte, og kundene ville åpenbart ha det. Av de 450 sitteplassene på området, var det 400 som brukte Ordr.no. De ville sitte stille og bli servert.
I fjor høst hadde selskapet en voldsom vekst frem til januar i år, hvor det ble stille. Så kom februar som ei kule med en vekst på 91 prosent fra måneden før.
– Vi hadde også gode dialoger med investorer og var i fin flyt, sier han, og vi skjønner hva som kommer: Covid-19.
Take away? Absolutt ikke
Det var som å skru av en bryter. Alt stengte ned. Midt i emisjonen trakk en av de potensielle investorene seg. Da måtte den tidligere proffspilleren lete i kjelleren etter alt han hadde lært av gode, mentale øvelser i forbindelse med håndballen.
– Vi sutret og var i kjelleren én dag. Så var det opp på hesten igjen for å legge strategien videre. Vi visste at vi ikke ville bli forstyrret av kunder, så vi hadde alle muligheter for å lage det de ville ha i fred og ro. Samtidig så vi at alt som kunne krype og gå kastet seg på take away-bølgen. Der ville vi med andre ord kun bli en av mange, så det valgte vi raskt bort. Målet var å stå klare med den beste løsningen når Bent skulle si at Norge skulle få lov å åpne opp.
Kort fortalt fungerer løsningen slik: Du fører telefonens kamera over en QR-kode som finnes ved alle bordene på restauranten. Da dukker det opp et ikon du trykker på. Det neste bildet som dukker opp, er serveringsstedets meny hvor du kan klikke på det du vil ha servert ved bordet. Det er også laget undermenyer for å bestille ekstra tilbehør. Du avslutter bestillingen med å betale med Vipps eller debetkort. Resultatet er at det dukker opp korrekte bestillinger rett til kjøkkenet og baren, muligheten for å stikke av fra regningen er eliminert, servitøren kan komme raskt med mat og drikke, og erfaringer så langt viser at det er enklere å optimalisere antall på jobb, og at omsetningen per gjest har økt med 30 prosent. Servitørene får også mer tips, for det ligger også inne i løsningen: vil du gi null i tips, eller 5 prosent, 10 prosent etc.
De internasjonale gigantene kommer. Da er vi nødt til å være den store, globale aktøren. Og det må skje raskt
– I stedet for at corona skulle strupe oss, har det virkelig gitt oss en ellevill vekst, for dette handler, i tillegg til at det er behagelig for alle, om smittevern. De to siste månedene har vi hatt en vekst i transaksjonsvolum på 40.000 prosent!
Får drahjelp av Google og andre store
På kort tid har Ordr vokst til 15 ansatte. Målet er 20 ansatte til i løpet av noen dager. Og i stedet for å oppsøke kunder, som de måtte i begynnelsen, går nå jungeltelegrafen. Antall serveringssteder som bruker Ordr har passert 300, og mye av veksten har kommet etter virusutbruddet. Lisenskostnaden er tilsvarende to bankterminaler uten kasse. Eller for de som befinner seg utenfor denne bransjen: 1.500 kroner per måned. Ordr-gründeren har vansker med å anslå fremtidig omsetning.
– Men vi vil mest sannsynlig runde 6 millioner kroner i år og være en global aktør om tre år. Og for å få til det, må vi hente de flinke folkene fra selskaper som Uber, Airbnb og Google, sier han og har allerede begynt den rekrutteringen. Fjeldtvedt kontaktet Jan Grønbech som nylig har sluttet som sjef for Google Norge etter 15 år. Han går nå inn i Ordr-styret og skal også investere i selskapet.
– De internasjonale gigantene kommer. Da er vi nødt til å være den store, globale aktøren. Og det må skje raskt, sier gründeren og legger til at de skal hente mellom 30 og 60 millioner kroner.
– Vi har store kunder som vil ha oss med ut i den store verden, så nå er det bare å gønne på.