PÅ BAR BAKKE: Geir Egil Olsen står tiltalt for en rekke lovbrudd i forbindelse med sin bruktbilvirksomhet. Her en Mercedes-Benz E-klasse som stod igjen etter opprydningen på en av Olsens områder.  Foto: Håkon Sæbø

Olsen Bil-rettsaken handler om millionbedrag og livsfarlige reparasjoner

Historien om Geir Egil Olsen og Olsen Bil handler om flukt fra politiet, livsfarlige reparasjoner, forsikringssvindel, stjålne biler, grov korrupsjon, mafia og torpedoer. Alt i hjertet av det stille Sørlandet.

MARS 2016: Påsken i Grimstad er ganske stille. Litt før klokken to natt til første påskedag snur det brått.

Det ringer hos politivakta. En blå amerikanske SUV har kjørt på en parkert bil. Innringer har notert registreringsnummeret og situasjonen er urolig. En patrulje til fots sporer opp den blå Chevrolet Tahoe-n. Deretter går de to betjentene rolig, men bestemt mot den lastebilregistrerte bilen som står med motoren rumlende utålmodig. Lysene er på. De to uniformskledde får kontakt med sjåføren og gir tegn til at han skal sitte stille og skru av motoren.

Geir Egil Olsen fra glansdagene. I bakgrunnen kan det skimtes en blå Chevrolet Tahoe. Foto: Erik Holand/Agderposten

Han velger å gjøre det motsatte. Bilen settes i gir, V8-motoren brøler og Chevroleten bykser fremover. Politifolkene skriker at han skal stoppe, men må i stedet for kaste seg til siden, og unngår så vidt å bli kjørt ned. Uten en politibil i nærheten må de se den blå doningen forsvinne ut i natten.

Neste morgen på Løddesøl, et jordbruksområde i Arendal, har en lokal bonde en blå Chevrolet Tahoe hengende utfor låvebroen. I nattetimene har fluktbilsjåføren forsøkt å gjemme bilen, men navigeringen har antagelig fått slagside av promillen og forsøket havarerer utfor kanten. Bonden og sjåføren kjenner ikke hverandre. Nøkler blir liggende igjen og sjåføren søker tilflukt i en bestilt taxi. På vei hjem spør han innstendig om taxisjåføren har sett noe politi.

Trygt hjemme forsøker mannen å hente seg inn. Ting tyder på at han er unnsluppet.

Det skal vise seg å være feil konklusjon, for i det dagen møter natt ved mannens påkostede enebolig på Rygene utenfor Arendal er politiet på døren. Flere kjente igjen mannen. Det inkluderer politiet, som er kjent med mannen fra andre saker.

Betjentene skjønner fort at det er folk i huset, men ingen vil komme ut når de banker på. Derimot foregår det høylytt romstering inne i villaen. Politiet finner en vei inn, men før de får summet seg har mannen løpt opp i andre etasje for dagens andre fluktforsøk.

Denne gangen ved å hoppe fra husets balkong. Landingen er alt annet en grasiøs og mannen forsøker å halte nedover hagestien. Politiet innhenter ham kjapt og han blir kjørt via legevakten til arresten.

HOPP: Det var fra dette huset, nærmere bestemt verandaen, at Geir Egil Olsen hoppet fra. Foto: Håkon Sæbø

Dette er ikke den mest oppsiktsvekkende historien om bruktbilforhandler Geir Egil Olsen. Det er bare det første varselet på den spektakulære nedturen som skulle følge innen året var omme.

Jeg har aldri sett noe lignende. Det er så ille som man fryktet, og kanskje verre
Jon Molnes i Statens vegvesen

Varsellampene blinker

Desember 2016: I Tønsberg har Hans Petter Bjarøy bygget et imperium på konkursbo. Han begynte allerede på 70-tallet og har siden solgt restene etter noen av de mest spektakulære røverhistoriene i Norge. Om du lever over evne, og blir slått konkurs, kan du forvente et høflig, men bestemt håndtrykk fra den høyreiste mannen fra Vestfold.

Da Frank Murud ble tatt for å ha stjålet rundt 100 millioner fra Oslo Kommune, var det Bjarøy som tok tak i konkursboet. Han var selvskreven da eiendomsimperiet til Johs. Lunde raknet. Og det var Bjarøy som skulle sørge for at det endelig gikk riktig for seg med salg av biler fra boet til luksusbilsvindleren Geir Bråthen – etter årevis med lureri.

RYDDIG: Hans Petter Bjarøy hentes inn for å få orden på Olsen bil. Det skal vise seg å bli en stor oppgave. Foto: Håkon Sæbø

Men til tross for at Bjarøy er god for mangfoldige millioner – og er blitt en sentral eiendomsinvestor i Tønsberg, er han fortsatt like aktiv. I sin sølvfargede Volkswagen Amarok-pickup reiser han land og strand rundt, og kan fint kjøre 800 kilometer på en dag. Han stabler på beina de som kan klare seg og parterer selskapene hvor alt håp er ute.

Nå er det altså i Grimstad varsellampene blinket. Santander og Nordea mangler betaling på flere lån fra Olsen Bil og Geir Egil Olsen, og de har gjort en varelagertelling.

Det er noe som ikke stemmer.

Dermed reiser Bjarøy og hans konkurshær sørover på senhøsten. Bjarøy står i telefonlisten til de alle største bankene i landet. Han er vant med å måtte dra ut på kort varsel. Men hva som venter i Grimstad er annerledes.

MANGE BILER: Når det begynner å graves i Olsens bedrifter, oppdages det at ikke alt er normalt med bedriften Olsen bil. Her noen av de mange bilnøklene som ble funnet. Foto: Stein Larsen

– Saker som dette er ikke normalt. Det finnes ulike typer konkurser, men dette er ikke hverdagslig, for å si det sånn, forteller Bjarøy.

Manglende sikkerhet

Olsen Bil har solgt biler på Sørlandet i mer enn ti år. Selskapet er omtalt som en solid arbeidsplass, og hjemmesiden reklamerer for at forhandleren selger 400-500 biler i året, at de alltid har 50-70 nyere biler på lager, og at verkstedet deres er best på garanti, service og pris.

Nordea og Santander har begge gitt bilforretningen
varelagerlån, slik at Olsen skal kunne kjøpe og selge biler, i likhet med alle andre bilforhandlere.

Men det er noe galt med sikkerheten. Det mangler flere hundre biler. Og de som er på plass er i en helt annen forfatning enn hva som er oppgitt til bankforbindelsene. På tomtene Olsen disponerer ligger det nedgravde rammer og en utbrent Lamborghini. Det oppdages flere stjålne biler. Det hersker kaos.

Og det er tegn på at ting ikke har stemt på en stund.

I september sender selskapets revisor et brev hvor de gir klar beskjed om at selskapet mangler kontroll. Blant annet mangler det i ulike former redegjørelse for 350 biler i regnskapene. Ifølge revisor har ikke selskapet noen som helst kontroll på varestrømmen, og det er store mangler med dokumentasjonen i kjøp og salg av biler mellom selskaper kontrollert av Olsen.

Selskapet har heller ikke hatt forsikring i noen form gjennom store deler av 2015.

Ni dager senere blir regnskapet for 2015 godkjent, men revisor tar forbehold om at de ikke kan sikre fullstendighet i store deler av regnskapet – blant annet for selskapets salgsinntekter.

I løpet av de neste to månedene går det fort nedover.

Pågripelsen

2. desember har den erfarne advokaten Kai Knudsen fått oppdraget med å være bobestyrer. Han har kjørt fra kontoret sitt i Grimstad til Olsen bil. Der møter han flere representanter fra Olsens bankforbindelser. Og Geir Egil Olsen. Bilforhandleren har, lenger enn mange forstår, forsøkt å holde livsverket på beina. Strikken er strukket alt for langt da han møter opp sliten, i jeans og en svart T-skjorte med sitt eget firmas logo på.

FAKKET: Her blir Geir Egil Olsen pågrepet mens han befinner seg i sin bruktbilforretning. Foto: Stein Larsen

Møtet er så vidt i gang når to politibetjenter rykker inn på tomten. De pågriper Olsen, foran bobestyrer og journalister fra Agderposten, og kjører ham i varetekt.

Han slipper ikke ut før to måneder senere.

Mens han sitter i varetekt kommer påskeepisoden opp for retten. Bilselgeren får 60 dagers betinget fengsel. Siden han sitter i varetekt, og plutselig er uten inntekt, slipper han unna med 10.000 i bot.

Når han slipper ut sender Olsen og advokatene ut en pressemelding. De vil ha seg frabedt forhåndsdømming.

«Vi kan selvsagt ha gjort feil, slik alle som driver i denne bransjen kan gjøre fra tid til annen. Jeg har likevel ingen grunn til å tro at det er flere feil på bilene fra Olsen bil enn på bilene til andre aktører i bransjen».

– Han er foreløpig siktet for grov korrupsjon, bounndragelse, grove bedragerier mot finansieringsinstitusjoner, helerier, dokumentfalsk, krenkelse av sikkerhetsrett og for å ha gitt uriktige opplysninger til offentlig myndighet, forklarer politiadvokat Geir Magne Søfteland i Agder Politidistrikt.

I slutten av april 2017 er det nesten fem måneder siden Olsen ble formelt pågrepet og siktet. 

SLITEN: På Olsens tomt var det kun noen få vrak igjen etter den massive opprydningen. Foto: Håkon Sæbø

–Saken er svært omfattende og tidkrevende å etterforske. Politiet har tatt beslag i regnskapsmateriell tilhørende siktedes konkursrammede selskaper og vi har foretatt databeslag. Politiet er godt i gang med gjennomgangen men vil trolig ikke være ferdige før ut på høsten. I tillegg gjenstår en rekke vitneavhør, forteller Søfteland.

Tiden etter pågripelsen blir en ellevill periode for alle involverte. Etterhvert som Bjarøy og hans ansatte går gjennom boet og de 700 bilene oppdager de at ting er forferdelig galt. Rundt 500 av bilene er for vrak å regne og blir sendt til bilopphuggere.

Tiltalen mot Geir Egil Olsen

Tiltalen mot bruktbilforhandleren er på 29 sider, og omfatter 110 lovbrudd.

60 av postene gjelder lånebedrageri mot banker og finansieringsinstitusjoner. De aller fleste av dem mot Santander.

18 av postene omhandler bedrageri mot kunder som har kjøpt biler med mangelfulle reparasjoner. Totalt er det rundt 1.000 biler som er underkjent eller avskiltet for mangler, men politiet anser mange som privatrettslig karakter.

Han er videre tiltalt for dokumentforfalskning, unndragelse av verdier fra konkursboet, brud på bokføringsloven og for å ha gitt uriktige opplysninger til namsmannen.

Videre er Olsen tiltalt for skremmende og plagsom adferd, og for kjøring uten gyldige sertifikater.

Olsen er også siktet for korrupsjon, men der tas det eventuelt ut tiltale som leder til egen rettssak.

Olsen nekter all straffskyld.

Finansavisen ble felt i PFU for å på forsiden ha kalt Olsen for “Bruktbilselgeren fra helvete” i 2017.

Samtidig begynner det å forsvinne biler fra tomten. Bjarøy, Santander og Nordea skjønner at de blir nødt å leie inn vakter som holder seg på tomten døgnet rundt. Før første vakt er på plass er 23 biler forsvunnet.

Olsen selv hevder at noen av de andre bilene som mangler befinner seg i Øst-Europa, hvor Olsen har reparert en god del av bilene, men to blir kjapt funnet i lokalområdet – en Jaguar og en skadet BMW 7-serie. Bjarøy må begynne å lete i skogen og hjemme hos familie og venner etter bilene.

LITE IGJEN: Etter den grundige gjennomgangen av Olsen Bil er det lite igjen. Her en forsøkt oppbrutt safe inne på ett av verkstedene Olsen Bil disponerte. Foto: Håkon Sæbø

Mens politiet har slått til mot Olsen, butikken er slått konkurs og sjefen fengslet, aner flere av hans ansatte på tur til Øst-Europa fred og ingen fare.

Dermed er det et lite følge av Olsen Bil-ansatte som setter kursen mot Hirshals og fergen. En Mercedes Sprinter varebil – med Geir Egil Olsens egen Ferrari 355 på tilhenger bak – leder an foran tre sorte biler. En Volkswagen Golf, en Volkswagen Tiguan og en Porsche Panamera.

Sistnevnte er registrert på en av Olsens selgere. Den hadde vært i utlandet for å få fikset opp en større skade bak, og var begjært avskiltet da den forlot Norge. Returen var ventet like etter pågripelsen og konkursboet og Bjarøy og co. satt derfor egentlig bare og ventet. Bilene skulle komme tilbake til Norge og kjøre på rødt med prøveskilter.

Men mens de satt seg inn i bilen via vegvesenets datasystemer endrer statusen seg for bilen. For bilen er i utlandet. Likevel sto den nå i systemet som EU-godkjent hos ett av
Olsens bilverksteder.

GJENFUNNET: Geir Egil Olsens Ferrari F355 var på tur i Europa da korthuset falt. Foto: Håkon Sæbø

Helten fra Rygene

Et kvarters kjøretur syd for Arendal ligger tettstedet Rygene. Tett på arendalittenes elskede Nidelva ligger det gamle industritettstedet idyllisk til noen kilometer innenfor E18. Rygene har vært en del av Arendal siden kommunesammenslåingen i 1992, men det har aldri vært en del av byen likevel. Tettstedet, som strekker seg inn i Grimstad kommune, har i underkant av 800 innbyggere og en sterk identitetsfølelse til stedet. Godt knyttet opp mot hjørnesteinsbedriften er Rygene Smith & Thommesen, et sagbruk som daterer seg tilbake til 1600-
tallet og som i dag lager tremasse.

Lokalmiljøet er kjent for sterk bil- og fotballinteresse, og det var her Geir Egil Olsen hadde sitt private paradis i mange år.

Gjennom hardt arbeid, sterk bilinteresse og teft for salg bygget han opp en millionbedrift. Fra han var 16 år gammel har han holdt på med bil, kjøp og salg. Og han trengte å bli voksen fort, for 20 år gammel blir han og hans 18 år gamle kjæreste foreldre.

26 år gammel starter han Geir Egil Olsen Bil. Enkeltmannsforetaket som skal vokse og bli imperiet Olsen Bil.

Bilforhandleren blir ofte nevnt som sjarmerende og med gode talegaver. Og han visste å gi tilbake til lokalsamfunnet. Han involverte seg i lokalmiljøet og sponset den lokale fotballbanen og diverse motorsport.

Han kunne også møte opp på Madam Reiersen og andre populære utesteder i Arendal og Grimstad, med lommene fulle av kontanter og klar for fest.

For han var glad i en fest.

Naboer og gamle kjente forteller om store fester hvor alle var velkomne. Når Geir Egil Olsen åpnet hagen var det et tegn på sommer på Rygene. En stor tilhenger ble fylt med øl og gode drikkevarer. Det enorme boblebadet boblet som en islandsk geysir og kokkene fra den idylliske bryggerestauranten Nidelv Brygge grillet indrefilet så det luktet overflod og det gode liv langt inn i nabokommunen.

Olsen var også en slags selvutnevnt lokal sheriff. Gjentatte ganger var han i lokalavisene for å hytte med neven mot lokale banditter. Han gikk så langt som å oppsøke en deletyv på arbeidsplassen hans.

En handling han fikk skryt av politiet for.

Ved en annen anledning sperret han inne en miljøengasjert båtbygger på en tomt. Olsen mente mannen stjal fra verdisakene hans da han skar metall av en skadet tilhenger som sto henslengt.

Gjentatte ganger stønnet Olsen Bil oppgitt ovenfor presse og i sosiale medier om at politiet ikke gjorde jobben sin og tok bandittene.

Verste som er sett

April 2017:  – Jeg har aldri sett noe lignende. Det er så ille som man fryktet, og kanskje verre.

Når Olsen Bil går dundrende konkurs i desember hadde den ganske nyopprettete krimseksjonen hos Statens Vegvesen allerede jobbet med saker tilknyttet Geir Egil Olsen i ni måneder. Han er en av dem seksjonen har fått mange tips om, både eksternt og internt. Når politiet pågriper Olsen er krim-sjef Jon Molnes blant de første som blir tilkalt. 

Alle disse rammebil-SUV-ene sto lenge hos Vegvesenet for undersøkelser, etter juks med mye forskjellig. Foto: Håkon Sæbø

Den tidligere politispaneren samler sammen en rekke av Vegvesenets beste eksperter fra hele landet og sammen setter de kursen mot Sørlandet. Med seg har de avansert avlesningsverktøy, teknisk utstyr, og kameraer for å inspisere mistenkelige kjøretøyer. Dem skal det finnes mange av. Funnene Veivesenet og politiet gjør i samarbeid fører til at alarmen går over hele landet.

Å reparere skadede biler er blitt gjort siden tidenes morgen. Olsen har, i likhet med mange andre bilverksteder i Norge, kjøpt skadede biler fra forsikringsselskaper for å reparere og selge. En sveiset, oppretter og reparert bil er i seg selv ikke problematisk. Gjøres en reparasjon slik bilprodusenten krever kan en bil bli nesten like god som ny.

Problemene oppstår når verkstedene ikke vet hva de gjør. Eller enda verre – ikke bryr seg.

Så langt i etterforskningen ser det ut til at Geir Egil Olsen og Olsen Bil havner i siste kategori. Det blir etter hvert funnet svært mange biler med mangelfulle og sikkerhetskritiske konstruksjoner.

Det handler mye om dårlige og mangelfulle reparasjoner. Det er sveiset og kappet på steder der man ikke kan eller skal gjøre det.
Jon Molnes i Statens vegvesen

Noen er åpenbare. De flest er kløktig skjult – selv for noen av Norges beste biletterforskere. Vegvesenet har satt i gang en omfattende kontroll og foreløpig er omlag 400 av bilene kontrollert. Rundt halvparten er klassifisert som trafikkfarlige.

Molnes anslår at kostnadene for å få bilene på veien igjen begynner rundt 10.000 kroner, og stopper et sted godt over en halv million.

Denne Land Roveren finnes i arkivene til Interpol og var bilen Olsen kjørte rundt i selv. Foto: Håkon Sæbø

– Det er bileiere som er i en situasjon hvor bilen i godkjent stand er verdt 400.000-500.000 kroner, men hvor kostnaden for reparasjon er så høy at bilen ikke kommer på veien igjen, forklarer Molnes og fortsetter:

– Dette er fryktelig trist for de som rammes, men av hensyn til den enkeltes sikkerhet er det dessverre nødvendig å gjøre disse undersøkelsene.

Ingen tanke for sikkerhet

Vegvesenet undersøker nå 1.000 biler. Så langt tegner det seg et dystert bilde. Reparasjonene gjort over flere år av sterkt skadede biler ser ut til å kun være gjort med tanke på profitt, og uten tanke på sikkerhet.

Flere av bilene i Olsen Bil-saken er farlig eller feilaktig reparert, som denne BMW 5-serien fra midten av 2000-tallet. Foto: Håkon Sæbø

– Det handler mye om dårlige og mangelfulle reparasjoner. Det er sveiset og kappet på steder der man ikke kan eller skal gjøre det. Det er deler som er byttet ut på helt feil måter. Når vi får vi inn kameraer, ser vi at det er kuttet i kanaler og rammevanger, og gjort mye dårlig sveisearbeid. Det er tydelig at det mangler kompetanse, og bilene er ikke reparert slik produsenten krever. Det har sikkerhetsmessige konsekvenser.

Han forklarer at slike reparasjoner endrer bilens bruddstyrke, og viser til biler hvor B-stolpen er kappet over. Stolpen, som går mellom for og bakdør på de fleste biler, skal ta av støtet hvis en annen bil kjører inn i deg fra siden.

Krim-leder hos Jon Molnes i Statens vegvesen mener Olsen Bil-saken er den verste de har sett. Foto: Håkon Sæbø

– Her er konsekvensen at i stedet for at du kan gå ut av bilen etter sammenstøtet, vil den andre bilen gå langt inn i kupeen. Med de konsekvensene det har, sier han.

Det er umulig for en vanlig bilkjøper å se at noe ikke stemmer. Faktisk har bilene ofte sett helt eksemplariske ut. Men ved et sammenstøt vil konsekvensene kunne bli fatale.

– Vi har også oppdaget at det er satt på en «motstand» på airbager for å hindre at varsellampen lyser. Det gjør at airbagene ikke vil bli løst ut ved en kollisjon. Det er også eksempler på airbager som er festet sammen med tape.

FLERE BILER: Geir Egil Olsen forhandlet flere biler med såkalt rammekonstruksjon. Her er to Toyota-er på inspeksjon hos Statens Vegvesen. Foto: Håkon Sæbø

En airbag er blant bilens dyrere deler, og den har bare et liv. Utløses den må den byttes. Det blir kostbart i biler med 8-10 airbager.

I flere av bilene Olsen har reparert har airbagen ofte vært rullet eller stappet på plass igjen.

En bil fra Øst-Europa

«Excuse me, are you Olsen? Or do you know him? »

Utenfor en av tomtene til Olsen Bil står en av bilbergerne som hjelper til å rydde og feie tomten. Spørsmålet kommer på gebrokken engelsk, med tydelig østeuropeisk aksent, fra en bil med utenlandske skilter.

Til den muskuløse og skumle gjengen får arbeideren forklart at Olsen selv sitter i fengsel.

«Lucky for him», kommer det tørt fra mannen bak rattet før vinduet lukker seg og bilene forsvinner igjen.

De øst-europeiske pengeinnkreverne skal ha vært på Sørlandet for å kreve inn gjeld Geir Egil Olsen skyldte en rekke verksteder og bilforhandlere.

Varelageret til Geir Egil Olsen var mye skrot og skadede biler. Foto: Stein Larsen

Og de er langt fra de eneste skumle personene som nå vil ha tak i bilselgeren fra Rygene.

I tiden etter konkursen opplever flere familiemedlemmer og ansatte å få farlige folk på døren. Noen av dem kommer med kamphunder. Andre med tunge trusler. Noen vil ha igjen utestående lån, krav som ikke passer å levere til bobestyrer. Andre vil ha kompensasjon for å ha kjøpt biler med farlige reparasjoner eller andres heftelser i.

Samtidig skjer det uvanlige ting på trafikkstasjoner rundt i landet.

De forsvunne bilene fra boet dukker opp igjen. Nå med nye eiere. Og mange av dem er knyttet til kriminelle miljøer både i Norge og i Øst-Europa.

Og flere av de kriminelle tar kontakt med biltilsynets ansatte på Risløkka og ber pent om at tilsynet ser gjennom fingrene med deres biler og frigir dem.

Det er der noen av de mer spesielle bilene har havnet.

Alle Oslos samfunnslag må innom Risløkka fra tid til annen. Det er et sted der nervøse 18-åringer venter på resultatet etter oppkjøring, noen må hente ut skilter til et avskiltet vrak og rike bilentusiaster kommer for å registrere sine importerte Porscher. Men det er også her mye av etterforskningen i Olsen Bil-saken har foregått.

Uten rammetillatelse

Ved siden av hallen som inspiserer russebusser og privatbiler, er det ytterligere to haller. Den ene ganske stor, den andre litt mindre. Begge er fylt til randen av biler tilknyttet Olsen. Noen er demonert på jakt etter uærligheter. Andre er allerede satt sammen, etter å ha vært i biter. En Land Rover Discovery står blant flere Toyota Land Cruisere. Førstnevnte tilhørte Olsen selv, men omstendigheter kan tyde på at bilen en gang ble stjålet, og Interpol er involvert.

Flere av bilene har ett eller flere understellsnummer som ikke stemmer med papirene. På baksiden av hallen – den siden Oslos borgere aldri ser – står det enda flere biler. Også der er de fleste såkalte rammebiler, som Olsen Bil omsatte mange av. I tillegg til tomme karosseri har Biltilsynet samlet seg en diger haug med rammer. De er også hentet fra Olsens tomter.

UNDER JORDEN: Det ble også funnet en rekke nedgravde rammer på Olsen Bil-tomten. Men flere av rammene var i vegvesenets arkivet som biler som var på veien fremdeles. Foto: Håkon Sæbø

For å forstå hvorfor rammebiler var av interesse for Olsen, må man se på selve konstruksjonen. Bilene består i all hovedsak av to store komponenter. Rammen – i utseende ikke helt ulik en stige – har motor, gir og hjuloppheng festet til seg. Karosseriet, som inkluderer stort sett alt du kan se fra utsiden, sitter på toppen. Det praktiske med disse bilene er at store komponenter relativt enkelt kan flyttes fra en bil til en annen, og gjør at en bil potensielt kan bestå av flere biler. Opphavet og forhistorien til disse bilene kan være vanskelig å avdekke.

Og det er flere lag i saken fra Grimstad. En svindel som går igjen handler om finansiering.

På papiret er en 2013 BMW 520D stasjonsvogn for eksempel verdt rundt 350.000 kroner. Som vrak kan den fort være verdt bare 50.000 kroner.

Gjennom saken har det åpenbart seg en måte å utnytte dette på. Ved å ha et godkjent verksted kan bilen klassifiseres som reparert og skilter hentes ut.

På papiret er det en bil verdt 350.000-400.000 kroner. Ferdig EU-godkjent og med betalt årsavgift. I virkeligheten er det et forvridd vrak.

Deretter er det utbetalt lån på vraket. Etter hva Finansavisen erfarer er det snakk om minst femti tilfeller av slikt finansieringsbedrageri.

Det er også solgt biler med heftelser i. Når det gjelder motorvogner følger heftelsen bilen, som gjør at du som bilkjøper fort kan sitte og skylde noen flere hundre tusen om du kjøper feil bil uten å sjekke.

– Det er kommet inn et tosifret antall anmeldelser fra private bilkjøpere som opplyser å ha kjøpt kjøretøy med heftelser og/eller ikke opplyste skader eller mangler, sier politiadvokat Søfteland.

Ansatte involvert

Finansavisen vet at flere av de ansatte skal ha stått som låntager for vrakene. Men hvem som visste hva er uklart.

– Jeg kan bekrefte at verdien på kjøretøy opp mot lån er et tema vi etterforsker, har politiadvokat Geir Magne Søfteland uttalt tidligere i etterforskningen til Fædrelandsvennen.

Siden saken sprakk har flere av de ansatte oppdaget hva de er involvert i.

– Flere tidligere ansatte har dessuten inngitt bedragerianmeldelser knyttet til låneopptak i virksomheten. Disse forholdene er ikke omfattet av siktelsen som lå til grunn for tidligere varetektsfengsling, sier Søfteland nå.

URETTMESSIGE SERTIFIKATER: På denne trafikkstasjonen jobbet den uærlige samarbeidspartneren til Olsen Bil. Foto: Håkon Sæbø

Andre ansatte mistenkes for å ha vært Olsens medhjelpere i det kriminelle reisverket han stablet på beina. Flere tidligere ansatte Finansavisen har snakket med forteller at de har visst om lånene, men at Olsen skal ha truet med å ikke ville dekke avdragene om folk ble vanskelige.

Olsens da 21 år gamle datter er også siktet i saken. Det er knyttet gjeld til henne - via Olsen Bil - på rundt 600.000 kroner. Hun skal også under uklare omstendigheter ha endt opp som formell eier av fem biler, blant annet en av de beslaglagte Land Cruiserne på Risløkka.

– Politiet kan bekrefte at det også er flere tidligere ansatte og personer i siktedes nære omgangskrets som er mistenkt eller siktet i saken, sier politiadvokaten.

Lurte alle

Da bilene fra Olsen Bils varelager blir ettersøkt blir en av dem lokalisert i nabolaget til Olsen selv.

Bilen var ute på prøvekjøring da politiet hentet bilselgeren, men naboen har fortsatt lyst på bilen. Han argumenterer ovenfor de besøkende at bilen uansett tilhører en i familien til Olsen og ikke forretningen. Han får deretter forklart at den derimot står registrert på et forsikringsselskap, og at den er belånt til over soltaket.

Like etterpå ryddes det på tomten og ryddemannskapet finnet en kompressor til å montere på lastebiler. Den blir lagt ut på auksjonen.no. Da kommer den samme naboen tilbake. Kompressoren er hans, og meldt stjålet.

Da kommer den samme naboen tilbake. Kompressoren er hans, og meldt stjålet.Den forsvant fra tomten hans året før.

Den forsvant fra tomten hans året før.

– Samlede krav overstiger 110 millioner kroner. Forøvrig strømmer det inn med krav fra forbrukere som har fått kjøreforbud og fått avskiltet sine biler i forbindelse med pågående storkontroll fra Statens vegvesen, forteller Kai Knudsen, som er bobestyrer og advokat i Wigemyr & Co.

Til nå er det fire selskaper som er konkurs, med tillegg av Geir Egil Olsen personlig. Noe verdier er allerede realisert gjennom Bjarøys Auksjonen.no. Eiendommene som har huset forhandleren vil bli begjært tvangssolgt. Hvordan eiendommene tilknyttet de andre selskapene og Geir Egil Olsen personlig skal selges er ikke besluttet enda.

Kontrasten er sterk til regnskapstallene mellom 2012 og 2015. Da skal Olsen og selskapene hans ha omsatt for i underkant av en halv milliard kroner. I flere år ga det millioner i avkastning til Olsen.

UNDERSØKES: Denne Porsche Panameraen viste seg å være satt sammen av to forskjellige Porscher. Her fra biltilsynet i Arendal, som foretok en teknisk kontroll av bilen og fant avvik. Foto: Håkon Sæbø

Før det bråstoppet.

– Eg er 75 år, men eg har aldri sett maken, forteller campingplasseier Inge Johnsen til NRK.

Det har vært mange kreative innslag fra Olsen Bil de siste årene. Det underligste oppsto i 2014, en høst det regner kraftig på Vestlandet.

Reed Camping og Fritid i Sogn og Fjordane blir en lett match for høststormene. 40-50 campingvogner og bobiler står under vann.

En av dem er en ett år gammel Kabe Diamant. Ifølge forsikringsselskapet IF er skadene anslått til å koste rundt en halv million å utbedre – rundt 150.000 mer enn listeprisen på en halvannet år gammel vogn av dette slaget. Dermed utbetales det erstatning for vognen.

Noen måneder senere kan Bobil og caravanmagasinet (BOCM) avsløre at dette på ingen måte var enden på visa for Kabe-vognen. Den ble solgt for 131.900 kroner til Olsen Bil i Grimstad.

Forhandlere snakker sammen og flere hadde erfaringer med dårlige reparasjoner. Det gjør at man har vært generelt skeptisk
Dag Rekdal i Aust-Agder Bilbransjeforening

Ifølge BOCM blir campingvogner automatisk kondemnert når gulvet har vært under vann. Det lar seg reparere, men hele gulvet må vanligvis skiftes og kostnadene ved slikt arbeid overstiger raskt vognens verdi.

At denne vognen har stått i midt i en flom blir ikke opplyst i Olsens annonse. Derimot forteller han at vognen ikke har noen alvorlige skader, men at det har det kommet noe vann på gulvet gjennom en åpen takluke.

Når BOCM finner en vogn til med samme historikken tar de kontakt med Geir Egil Olsen selv. Han avviser at han kjenner til noe galt med vognen, og at den derimot oppfyller alle krav til opplysningsplikt. Olsen ber derimot magasinet lage en reportasje om hvordan de reparerer campingvogner.

Bruktbilselger

Generelt har Olsen vært en omstridt bilselger. De siste fire årene har han vært innklaget til Forbrukerrådet tretten ganger. Alle er sendt videre til Forbrukertvisteutvalget som uløst.

På firmaets Facebook-side har ukvemsordene haglet i mange år. Flere kan fortelle om biler fulle av feil eller med lugubre forhistorier.

Går man gjennom norske forumer for bilinteresserte er Olsen Bil en gjenganger. Allerede for fem-seks år siden hadde de «rykte på seg for å kutte litt i svingene».

Disse skiltplatene førte til at mange ble nektet innbytte hos lokale bruktbilforhandlere. Foto: Håkon Sæbø

Og forumistene kan rapportere om vanskelige biler og mangler. Store mangler. En uheldig bilkjøper handlet seg en Land Rover firehjulstrekker som det visste seg at hadde stått i full fyr på motorveien. Kjøperen fikk til slutt pengene igjen og leverte bilen tilbake til Olsen. Dagen etter var Land Roveren på Finn igjen. Nok en gang uten noen form for opplysning om at bilen hadde vært i brann.

En annen kjøpte en varebil og ble belemret med månedsvis med reparasjoner og krangling. Historiene er mange, fyldige og urovekkende.

Heller ikke den lokale bilbransjen på Sørlandet var spesielt lystne på å involvere seg med Olsen Bil. Kunder som hadde en bil med opphav fra Olsen kunne oppleve å bli avvist i døren om de ønsket innbytte.

– Forhandlere snakker sammen og flere hadde erfaringer med dårlige reparasjoner. Det gjør at man har vært generelt skeptisk, sier Dag Rekdal i Aust-Agder Bilbransjeforening.

Han forklarer at det ikke har vært alle biler fra forhandleren som det har vært noe galt med, men at det var bekymring rundt dem likevel.

– Det er slik at de gangene det blir vurdert å ta en bil i innbytte, så blir det tatt en takst. Noen ganger har takstene vist at det er noe som ikke stemmer, og da avstår man fra å ta den i innbytte.

En mann på innsiden

Rekdal forteller at mange har kviet seg for å skulle bære reklamasjonsansvaret for arbeid de ikke føler de kan gå god for. Finansavisen er kjent med at flere forhandlere skal ha fått inn biler med store og ureglementerte avvik. Blant annet forteller en tidligere mekaniker om sveisede bakaksler. Flere ganger ble kunden stoppet lenge før det i det hele tatt var snakk om en takst. Bilene fra Olsen Bil var radioaktive.

Rekdal forklarer at han ikke er kjent med at noen av bransjeaktørene har meldt fra til Statens Vegvesen om sine funn.

Heller ikke firmabilen til Olsen Bil var i teknisk orden da den ble beslaglagt. Foto: Håkon Sæbø

– De har følt at det er Statens Vegvesens ansvar å holde oppsikt med aktørene.

Sommer en gang på 2000-tallet. Solen henger over Arendals handlegater, og i en av dem står en avslappet kioskansatt og selger is. Dagen er varm og shave-icen han lager er populær blant barna i den solfylte gaten rett ved bryggen.

Den gangen var det lite som antydet at personen i kiosken skulle bli en avgjørende aktør i en av Norges mest alvorlige bilsvindelsaker. Men kioskdriften blir etterhvert kanskje ikke så spennende eller innbringende, og iskremselgeren skal etterhvert ende opp på et sted der Geir Egil Olsen trenger kontakter. Et sted han må betale godt for seg om han skal komme unna med svindelen han nå er i full gang med.

I november i 2016 har trafikkstasjonen i Arendal fått flere henvendelser fra forsikringsselskap som etterspør de samme salgsmeldingene. Ifølge Agderposten klarte ingen ansatte å redegjøre for dem.

Men denne senhøsten er en lokal kvinne på vei for å handle på Coop Prix på Birkenlund i Arendal. På parkeringsplassen finner hun en konvolutt full av salgsmeldinger. Pliktoppfyllende tar hun kontakt med vegvesenet og det ender med intern opprydning. Ovenfor Agderposten bekrefter politiadvokat Søfteland at det er disse salgsmeldingene som gjør at de får begynt opprullingen i korrupsjonssaken som skal gjøre at den tidligere iskremselgeren – nå en av vegvesenets betrodde medarbeidere – blir tiltalt for grov korrupsjon og heleri.

Nå er mistanken at salgsmeldingene er falske og produsert av den ansatte i veivesenet til biler fra Olsen Bil. Konvolutten som ble funnet var ifølge lokalavisen merket med fornavnet til mannen i biltilsynet.

STORT OMRÅDE: Olsen bil disponerte flere lokaler. Her fra hovedkvarteret etter politiaksjonen. Foto: Håkon Sæbø

9. desember – tre dager etter den dramatiske arrestasjonen av Geir Egil Olsen - blir mannen pågrepet av politiet, etter nylig å ha blitt suspendert med umiddelbar virkning. Politiets siktelse er – ifølge fengslingskjennelsen - grov korrupsjon og heleri, med en strafferamme på inntil 10 års fengsel.

Ifølge kjennelsen ser politiet så alvor på saken at retten ikke tar hensyn til at mannen har en høygravid kone hjemme og setter ham i varetekt til over jul.

Ifølge rettsmøter og Agderposten blir det kjent at mannen skal– via kontantinnskudd og bankoverføringer – ha mottatt 3,1 millioner kroner siden 2007. 

850.000 kroner kommer fra uidentifiserte betalere, men politiet har også avdekket bankoverføringer på om lag 900.000 kroner. Alle disse fra fire firmaer, og blant dem Olsen bil.

Og han, sammen med sin kone, skal ha hatt nærmere 70 biler fra Olsen Bil registret på seg.

Selv hevder mannen all uskyld og mener mye av overføringene handler om konas ferieleilighet i utlandet.

Kjøpte sertifikater

Og det er ikke bare personbiler Olsen har latt seg besnære av. I hans forretningslokaler utenfor Grimstad står det igjen noen store lastebiler. Sertifikatene Olsen trenger for å flytte disse er det nå knyttet usikkerhet rundt.

HENTET TILBAKE: Hans Petter Bjarøy solgte en del av bilene i Olsen Bil-boet. Her en Dodge som Statens Vegvesen godkjente for salg. Foto: Håkon Sæbø

Finansavisen er kjent med at politiet etterforsker hvordan Geir Egil Olsen skal ha fått sine sertifikater utvidet til å gjelde blant annet lastebil og buss. Foreløpig skal det ikke være noe dokumentasjon tilgjengelig som bekrefter at Olsen i det hele tatt har gjennomført prøver eller oppkjøring.

Ifølge Hans Petter Bjarøy er det verdier å hente i boet. De selger unna de bilene som er verdt noe, og diverse annet utstyr. Dessuten er det en del verdier i diverse eiendommer.

– Kunne dette vært unngått?

– Jeg tror det var vanskelig å forutse hvor galt det var. Man fikk ikke informasjonen man var ute etter. Jeg kan ikke bebreide andre enn eier selv her, sier han.

Santander og Nordea blir sittende igjen med en det kostnader. Bobestyrer og Bjarøy jobber for deres regning.

– Det at en person havner i varetekt for å unngå boundragelse er spesielt i seg selv. Men dette er på ingen måte en normal sak. Vi er vant med at folk gjør rare og dumme valg i panikk før en konkurs, men vi har aldri vært borti noe som dette, forteller Niels Danielsen, head of late & legal recovery i Santander Norge. Han forklarer at det er nødvendig å ta regningen for å unngå at bilene kommer tilbake på veien i like dårlig forfatning.

SKADEBILER: Levningene etter Olsen Bil var bulkete og skadede bilvrak. Foto: Håkon Sæbø

Santander, Nordea og Sparebanken Sør er de største kreditorene, og de har pant for mange av kravene sine. Dermed er det de som vil komme best ut av et booppgjør. Det blir antagelig lite igjen i erstatning til de flere hundre bileierne som sitter igjen med verdiløse biler og tunge lån. Flere av bilene er finansiert av de samme bankene.

– Vi oppfordrer alle kunder som har kjøpt bil av Olsen Bil, har billån i Santander, og som overraskende har fått avskiltet sitt kjøretøy eller fått en mangellapp av Statens Vegvesen, til å ta kontakt med vårt kundesen ter, sier Cecilie Miller, pressekontakt i Olsen Bil-saken.

Mens Finansavisen befinner seg i Arendal og Grimstad kommer det flere uavhengige tips om at Olsen fortsatt omsetter biler han skal ha gjemt bort.

Olsen avviser skyld

Geir Egil Olsen er kontrontert med alle påstandene i saken via sin advokat, Lars Christian Sunde i Advokatfirmaet Elden.

Sunde skriver i en epost til Finansavisen:

«Olsen er klar på at han ikke har gjort noe straffbart og nekter straffeskyld etter siktelsen mot ham. Saken er fortsatt under aktiv etterforskning hos politiet. Olsen har tillit til at politiets undersøkelser vil vise at han ikke har gjort noe galt. Han vil samarbeide med politiet og bidra til at saken blir best mulig opplyst. Han ønsker ikke å uttale seg til pressen om detaljer i saken før etterforskningen er avsluttet. Saken er naturligvis en svært stor belastning for Olsen, og dette forverres av at familie, venner og ansatte er trukket inn. Olsen har i dag ingen virksomhet i drift.»

Olsen Bil finnes ikke lenger. Tomtene til bruktbilforhandleren var fulle av gamle, nedgravde bilvrak. Blant annet en utbrent Lamborghini. Foto: Håkon Sæbø

Tidenes mest omfattende

Januar 2020: Rettsaken mot Geir Egil Olsen starter mandag 6. januar. Den tidligere bruktbilselgeren er tiltalt for mer enn 100 forbrytelser. Blant tiltaltene er det en rekke forfalskninger av lånepapirer til finansieringsinstitusjoner på et beløp rundt 30 millioner kroner, det er 18 tiltalepunkter om svindel av kunder, og Olsen er tiltalt for skremmende og plagsom adferd. Han er også tiltalt for korrupsjon. 
Det er satt av 30 rettsdager til saken, eller ca seks uker. Sunde er godt over i ny jobb som dommer, og Olsen representeres nå av Henrik Nikolai Bliksrud , Ida Andenæs og Heidi Marie Harto Reisvang ved Advokatfirmaet Elden. 

Flere andre i sakskomplekset er allerede dømt for medvirkning, blant dem hans tidligere samboer. 

Kilder: Agderposten, Fedrelandsvennen og Grimstad adressetidene.

Saken sto første gang på trykk i  april 2017 og er oppdatert januar 2020. 

OMBYGGING: Flere av bilene solgt gjennom Olsen Bil er ifølge påtalemyndighetene feilaktig ombygget. Her en Volvo som stod igjen hos Olsen Bil etter opprydningen. Foto: Håkon Sæbø