<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kraftig opptur for Viaplay etter kunngjøring

Strømme- og underholdningsselskapet Viaplay er opp nesten ti prosent etter at selskapet kunngjør flere endringer. 

Publisert 28. juni 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 256 ord
OPPTUR: Viaplay gjør endringer i konsernledelsen og går gjennom sentrale funksjoner i selskapet for å optimalisere driften. Foto: Dreamstime

Etter å ha stupt med over 70 prosent den siste måneden kom det en etterlengtede nyheter fra den svenske strømmegiganten Viaplay. 

Viaplay kunngjør flere endringer i konsernledelsen i forbindelse med den nye driftsmodellen som trer i kraft 1. juli. Sentrale funksjoner i selskapet skal også gjennomgås, ifølge pressemeldingen.

«Den nye driftsmodellen vil muliggjøre forbedret operasjonell effektivitet og ytelse, bidra til selskapets fokus på utviklingen av markedstilpassede produkter, og fremskynde den pågående gjennomgangen av Gruppens virksomhet og avkastning på investeringen.» skriver selskapet.

Nyansatte Jørgen Madsen Lindemann vil være midlertidig adm. direktør for den svenske og finske virksomheten frem til de finner en permanent erstatter. Kenneth Andresen er utnevnt som midlertidig adm. direktør for den norske virksomheten.

«Vi gjennomgår konkurransedyktigheten til alle våre operasjoner og vil foreta nødvendige endringer for å drive høyere ytelsesnivåer og forbedre avkastningen på våre innholds- og teknologiinvesteringer.» uttaler Lindemann i meldingen.

Rystet markedet

Viaplay har rast på børs etter at strømmegiganten tidligere denne måneden rystet markedet med en resultatvarsel og toppsjef Anders Jensens umiddelbare avgang.

Kursfallet henger sammen med at en rekke meglerhus reagerte med å slakte aksjen.

Viaplay guider nå at den internasjonale virksomheten taper 1,4–1,5 milliarder svenske kroner i 2023, mot en tidligere guiding på 1,0–1,1 milliard kroner i underskudd.

Konsernet varslet også om en lavere etterspørsel i både det nordiske og internasjonale forbrukermarkedet, samt fortsatt nedgang i reklamemarkedet. Dessuten har kostnadsprogrammet på 1 milliard svenske kroner iverksatt i fjor høst gått saktere enn forventet.

Viaplay kunngjør sine tall for andre kvartal den 20. juli, hvor de vil legge frem oppdaterte mellomsiktige mål.

Aksjen stiger over ni prosent onsdag på Stockholmsbørsen.