![lead](https://imaginary.finansavisen.no/pipe?&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F65148877.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Dc54633038a1d14b22f9e354db395bfe1e4a01bba1121a39478ccee9e9e890188)
– Markedet for nybil er det dårligste på mange tiår
Norske bilselgere erkjenner at nybilsalget er i krise og på bruktmarkedet filleristes de dyre elbilene. – Jeg begynner å bli lei av å få tilbud om Porsche Taycan i innbytte, sier en selger.
– Markedet er generelt dårlig. På nybil er det veldig stille og spesielt på dyrere biler, forteller en bilselger til Finansavisens Mil etter mil – en podcast om bil.
Bilpodcastens programledere, Marius Mørch Larsen og Håkon Sæbø, har vært i kontakt med over 20 ulike bilaktører i Norge, som alle melder om et svært vanskelig bilsalg i 2023.
– På nybil er det helt dødt, sier en frustrert bilselger som jobber med store, kjente bilmerker.
Selgerne i saken er anonyme, men Finansavisen kjenner alle selgernes identitet og har bekreftet at de jobber der de oppgir. Selgerne jobber på tvers av de fleste store merkene i Norge, og over hele landet. Nå avslører de overfor Mil etter mil – en podcast om bil hvor dårlig det faktisk står til i Norsk bilbransje, og hvor hardt økonomien slår ut på nybilsalget.
Lytt til Mil etter mil – en podcast for å høre bilbransjens ærlige mening om Porsche Taycan, Audi-salget, bråbrems på kontrakter og ikke minst hva neste trekk er.
– Markedet for nybil er det dårligste på mange tiår. Det føles som at de flest handlet seg ferdig i fjor, forteller en oppgitt selger.