<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
lead
lead
LYS OVER LAND: Audi A5 kommer med OLED lysteknologi og selvfølgelig Matrix LED-lys med såkalt digital signatur.  Foto: Audi

Flunkende ny Audi – dårlig nyhet for Norge

Audis bestselger endrer navn, men beholder konseptet. I Norge må du se langt etter denne splitter nye modellen. 

Category iconMotor
    Publisert 16. aug. 09:40Oppdatert 16. aug. 11:52
    Lesetid: 2 minutter

    Har du fått med deg Audis nye navnestrategi? Den skal visstnok gjøre det lett å skjønne hvilke modeller som er elektriske, og hvilke som fortsatt leveres med forbrenningsmotor. 

    Systemet er enkelt: Partall gjelder for elbiler, mens oddetall tilsier at du finner en eller annen stempelmotor under panseret. Resultatet er også at splitter nye Audi A4 nødvendigvis må bytte navn, for første gang siden introduksjonen for 30 år siden. 

    Nå skal Audis bestselger hete A5. 

    FLERE MOTORER: Nye A5 fås med mildhybridteknologi, bensin rekkefirer, diesel og en V6 bensin i Audi S5. Foto: Audi

    Ikke til Norge

    På tross av voldsomt elbilsalg de senere år, er A4 fortsatt den mest solgte Audi-modellen i Norge de siste 30 årene, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Det er registrert rett i overkant av 45.150 biler i Norge, men nå er det altså slutt. Både sedan- og stasjonsvognutgaven av nye A4 heter A5, men det spiller kanskje ikke så stor rolle siden bilene uansett ikke skal selges i Norge. 

    Audi-importør Harald A. Møller satser som kjent kun på elbiler, men med et lite unntak.

    – Vi kjører på med strategien om å kun tilby RS-modellene med forbrenningsmotor, som utgjør én prosent av salget fra Audi i Norge. Snart kommer blant annet Audi RS 3 facelift, avslører Audi-kommunikasjonssjef Christine Eiken Winther.

    HELT NY: Audi A5 er ny, både på innsiden og utsiden. Foto: Audi

    Både diesel og bensin

    Nye A5 kommer med det som i resten av Europa vil fremstå som et ganske spennende motorutvalg. Innstegsmodellen heter 2.0 TFSI og yter enten 150 eller 204 hestekrefter. Denne firesylindrede, turboladede bensinmotoren kommer med variabel turbingeometri, som ifølge tyskerne skal øke effektiviteten, spesielt under delvis belastning. Den minste motoren kombineres med forhjulsdrift, mens motoren med 204 hestekrefter også kan fås med quattro. 

    SPISER BAGASJE: Nye Audi A5 sedan rommer 445 liter i bagasjerommet, mens A5 Avant har plass til 476 liter. Foto: Audi

    Selvfølgelig kommer Audis viktigste modell med dieselmotor. 2.0 TDI heter denne og yter 204 hestekrefter. Motoren kombineres med et 48 volt mildhybridsystem og vrir ut 400 Nm fra 1.750 omdreininger. 

    Toppmodell på vei

    Det ville vært trist om Audi ikke også kom med en sekssylindret modell. Det gjør de imidlertid med toppmodellen Audi S5. Denne har en 367 hestekrefters 3,0-liters turboladet V6-er og får quattro som standardutstyr. 

    Siden dette er en S-modell, ikke en RS-modell, vil den ikke bli å finne i norske Audi-forretninger. I Tyskland og flere andre land i Europa lanseres nye A5 og S5 i november med startpris på  42.500 euro, tilsvarende rett i overkant av 500.000 kroner.