<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
lead
lead
SVÆRT RASK: Audi RS 3 får nå et ansiktsløft og lover blant annet skarpere kjøreegenskaper, nye bøtteseter og nye dekk. Rundetiden på Nürburgring-Nordschleife, som gjør RS 3 til raskest i klassen, taler for seg selv. Foto: Audi

Går rett i strupen på BMW

Med et mer sportslig utseende, mer motorlyd og en forrykende rundetid på Nürburgring, slår Audi i bordet med en oppdatert RS 3. Målet er å slå BMW.

Category iconMotor
    Publisert 22. aug.
    Lesetid: 3 minutter

    Audi og BMW har alltid knivet om kundene. Siden Audi RS 3 ble lansert i 2011, med den legendariske turborekkefemmeren på 2,5 liter, er det produsert nærmere 80.000 eksemplarer. Første generasjon hadde 340 hestekrefter mens 2. generasjon kom i 2015 med 367 hestekrefter, som senere ble økt til 400. 

    Nå oppdaterer Audi sin 3. utgave av RS 3, men BMW puster dem i nakken. 

    Audi RS 3 Foto: Audi

    Satser på RS

    Konkurrenten fra München presenterte i 2015 sitt svar på Audi RS 3. BMW M2 hadde 370 hestekrefter fra start, men den nye modellen som kom i fjor har en turboladet rekkesekser der effekten nylig ble økt fra 460  til 480 hestekrefter. Selv om BMW har hatt færre år med M2 enn Audi har hatt med RS 3, er det produsert over 70.000 M2-er. 

    Også i Norge er BMWs fremmarsj tydelig: Siden 2015 er det registret 208 M2, mens Audi-importør Harald A. Møller har registret 86 RS 3, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. 

    Om det nødvendigvis utelukkende skyldes at nordmenn foretrekker BMW, er imidlertid ikke sikkert. Det kan også forklares med at den privateide, norske importøren var mer opptatt av å selge vanlige Audi-er fremfor å prioritere de kostbare RS-modellene. 

    MEKTIG: Fortsatt er det snakk om 400 hestekrefter fra femmeren på 2,5 liter, men det er nok til at bilen skal klare 0 til 100 på 3,8 sekunder og toppfart på hele 290 kilometer i timen. Foto: Audi

    Det må uansett sies å ha endret seg de senere årene, for nå later det til at den norske importøren jobber mer med RS-salget. Faktisk skal RS-tilbudet i Norge bestå, selv om alle andre nye Audi-er skal være elektriske. 

    Det skal lukte riktig i Tyskland

    At det satses på forbrenninsmodellene fra RS, betyr at oppdaterte RS 3 kommer til Norge. Fortsatt har den 400 hestekrefter, men understellet er denne gangen satt opp på nytt for å sikre en enda mer engasjerende kjøreopplevelse, hevder Audi. 

    På Nürburgring-Nordschleife kan Audi nå skilte med en rundetid på friske 7 minutter og 33,123 sekunder, mens BMW M2 med 460 hestekrefter ligger på 7 minutter og 38,706 sekunder. 

    At RS 3 er svært rask på bane er dermed etablert, og den er selvfølgelig rask rett frem. 0 til 100 skal gå unna på 3,8 sekunder, mens BMW-en som har 80 hestekrefter mer ligger 0,2 sekunder bak.

    SITTER FAST: Med de nye bøttestolene i karbonfiber er det god grunn til å tro at du sitter godt festet. Forøvrig er rattet nytt med flat bunn og topp, fiffig nok. Ellers er det mange andre detaljer å kikke på. Foto: Audi

    Blant øvrige oppdateringer, i tillegg til et oppkvikket utseende og skarpere kjøreegenskaper, viser Audi til at interiøret skal fremstå enda mer luksuriøst og sågar lukte uvanlig godt. Alle interiørkomponenter – over 200, ifølge Audi – er kjemisk analysert og senere evaluert. De varmes i et spesielt kammer hver for seg der luften analyseres, før delene er satt sammen i en testbil og sørget for at de lukter godt sammen under alle klimatiske forhold. 

    Visstnok vurderes odøren fra interiøret i RS 3 av et team på fem kjemikere, for å sørge for at «nybillukten» er på et tilfredsstillende nivå. Mer tysk kan du neppe få det. 

    Litt dyrere?

    Da Finansavisen sist testet Audi RS 3, på denne tiden for et år siden, kostet bilen fra 975.000 kroner før utstyr. Importøren har ikke sluppet noen endelig pris på den oppdaterte RS 3, men det er grunn til å anta at den fornyede utgaven med mer standardutstyr blir litt dyrere. 

    Bli ikke overrasket om den ender opp med å starte på like over én million kroner, noe som i så fall er et godt stykke unna det BMW skal ha for en 2025-modell M2 med 480 hestekrefter. Denne starter for tiden på 1.322.834, men har fortsatt ikke firehjulsdrift, slik Audi RS 3 naturligvis har.