<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
LIKT OG ULIKT: VW Passat GTE og PEUGEOT 508 SW PHEV har mange likheter, men utvendig design og interiør skiller seg dramatisk. Foto: Håkon Sæbø

To ladbare stasjonsvogner: Èn klar vinner

VW har dominert med sin Passat GTE, men Peugeot 508 PHEV er et frisk pust i et segment under press.

Publisert 27. nov. 2020 kl. 11.40
Oppdatert 27. nov. 2020 klokken 12.29
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1056 ord

De siste fem årene har VW solgt rundt 9.000 eksemplarer av plugg-inn-hybriden Passat GTE i et marked som i stadig større grad omfavner rene elbiler. Når både Passat-salget og plugg-inn-andelen nå er på vei nedover, kommer Peugeot med en ladbar versjon av sin 508 som bør friste.

Det kan jo skyldes at den på mange måter er lik suksessen Passat når det gjelder drivlinje, rekkevidde, størrelse, ytelser og pris. Den ser i tillegg lekker ut, mens interiøret er særegent og elegant. Det blir derfor et spørsmål om smak og behag.

Nesten likt

En av forskjellene er at den oppgitte elektriske rekkevidden i instrumentpanelet hos 508 er beskjeden med 34 kilometer i lav temperatur, mens den praktiske er lang, vårt tilfelle 41. Passat oppgir på sin side 49 kilometer, mens den praktiske kjørelengden ble 38. De teoretiske WLTP-tallene er henholdsvis 52 og 55 kilometer, så forskjellen er i praksis ikke stor.

KLASSISK: Stasjonvognfasongen er gitt, men Peugeot 508 SW har en rekke linjer og detaljer som gjør bilen moderne. Foto: Håkon Sæbø

Forbruket ved langkjøring er også relativt likt, så det bør ikke diskvalifisere noen av dem. Det samme gjelder ytelsene, hvor tyskeren er litt kjappere med syv færre hestekrefter, men 40 flere Nm i dreiemoment.

Toppfarten er av akademisk betydning for de fleste, men skal du til München, kommer franskmannen først frem.

Store forskjeller

Å komme seg fortest mulig ut av bilen er uansett ikke viktig, da setekomforten er god og justeringsmulighetene mange i begge bilene. Om du foretrekker skinnsetene i Passat eller setene med skinn, alcantara og massasje i 508 er en smaksak, mens passasjerene i baksetene heller ikke lider noen nød.

TRAUST: Til tross for en rekke skjermer og digitale løsninger er utformingen av interiøret i VW Passat GTE relativt tradisjonelt. Foto: Håkon Sæbø

Bagasjerommene er store, eller fleksible og enorme hvis du legger ned baksetene.

Førermiljøet er noe av det som skiller bilene mest fra hverandre. Passat er mest tradisjonell i utformingen, men har et moderne digitalt instrumentpanel med en lang rekke visningsaltenativer og praktiske løsninger.

Knotete betjening

Det behagelige skinnrattet har en rekke betjeningsfunksjoner, mens skjermen i midtkonsollen kun betjenes ved berøring. Det fungerer relativt greit, men savnet av en volumbryter er påtrengende.

SÆREGEN: Både utformingen og detaljene ombord i en Peugeot er annerledes, moderne og i stor grad brukervennlig og lekkert. Foto: Håkon Sæbø

Den finner du i 508, sammen med en rekke elegante såkalte "Twoggle" brytere for hovedfunksjonene i berøringsskjermen. Betjeningen videre er mer knotete, ikke minst hvis du ønsker å finne andre grupper av DAB-kanaler.

Peugeots såkalte i-Cockpit med et instrumentpanel over det lille og tøffe rattet er både praktisk og lettlest, men en rekke av visningsfunksjonene er i overkant moderne og rare, og i begge bilene kan man savne en turteller.

UNIKT: Peugeots såkalte i-Cockpit er praktisk og eliminerer behovet for head-up display. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 4)
UNIKT: Peugeots såkalte i-Cockpit er praktisk og eliminerer behovet for head-up display. Foto: Håkon Sæbø

I våre testbiler hadde 508 i GT-versjon et litt mer spennende interiør med noe skinn, alcantara og trepaneler, før hardplasten overtar nedover og bakover i bilen. Passat prøver seg med litt mer skinn, noe pianolakk og aluminiumsplast, før plasten overtar også der i dørlommer, B-stolper og mindre synlige detaljer.

Flere oppsett

Begge bilene har også en rekke kjøremodus for oppsett av drivlinjen, når det gjelder bruk av elmotor, fossilmotor og kombinasjonsdrift. Dette fungerer som ønsket og forventet, slik at du ved mye småkjøring kan la bensinmotoren hvile over dager, uker og måneder.

BESTSELGER: Den er kanskje traust, men det er en av grunnene til at VW Passat har vært en suksess i en mannsalder. Foto: Håkon Sæbø

Understellet i begge bilene kan også tilpasses ønsket kjørestil, uten at bilene blir spesielt sportslige av den grunn når du trykker på Sport-knappen. Det er tross alt store og komfortable stasjonsvogner vi snakker om, og med vinterdekk mister du litt av kontakten med underlaget uansett.

Passat har fått en fremtidsrettet såkalt Prediktiv fartsholder, som justerer hastigheten etter faste installasjoner også, som fartsskilt, svinger og rundkjøringer. 508 har også adaptiv cruisecontrol med aktiv filholder og en rekke sikkerhetssystemer.

Treg lading

Apper på telefonen lar deg forberede lading, temperatur og lese av bilens systemer, og benytte Apple Car Play underveis. Med en Type 2-lader på 7,4 kW i 508 mot 3,6 kW i Passat, halverer du omtrent ladetiden til under to timer.

EFFEKTIVT: De avanserte LED-lysene i Peugeot lyser opp høstmørket. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 3)
EFFEKTIVT: De avanserte LED-lysene i Peugeot lyser opp høstmørket. Foto: Håkon Sæbø

Tyskeren har på sin side noe mer avanserte LED-hovedlys, mens franskmannen tilbyr infrarødt nattsyn for bedre å oppdage rådyr og andre uten refleks.

Utfordringen er at selv om plugg-inn-andelen har tatt seg opp igjen etter et spesielt 2019, har utbudet av biler med ledning eksplodert og konkurransen blitt betydelig skjerpet.

Sen fest

Både Passat GTE og Peugeot 508 SW PHEV bør uansett tilfredsstille mange, men når elbilandelen de siste månedene har passert 65 prosent kommer 508 PHEV sent til festen. Det kan likevel være gøy og bedre enn ikke å komme i det hele tatt.

Peugeot 508 SW PHEV

 

Motor 1,6 liter R4 T + elmotor

HK/kW/Nm 225/165/360

0-100 km/t 8,2 sek

Toppfart 240 km/t

Vekt 1.745 kg

L/B/H 477/185/142 cm

Hengervekt 1.340 kg

Forbruk 0,13 l/mil

CO2 utslipp WLTP 30 g/km

Elektrisk rekkevidde 52 km

Bagasjerom 530/1.780 liter

  • Pris

Pris fra 522.900 kr.

Pris testbil 571.600 kr

  • Pluss

Funksjonalitet

Plass

Forbruk

  • Minus

Infotainment

Plastfaktor

Elbilalternativer

  • Design

Moderne fasong, med tøffe detaljer.

  • Førermiljø

Moderne og tiltalende, men ikke alltid like brukervennlig.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel og lettkjørt, men tåler å kjøres når du har dårlig tid.

  • Ytelser

Grei nok på elektrisitet, også i kjøremodus Sport.

  • Plass

Stor stasjonsvogn som bør dekke de fleste behov.

  • Mye for pengene

Elbiler er gunstigere, men kjøremønster avgjør.

  • Konklusjon 7

Stor og elegant stasjonsvogn som kom sent til festen.

VW Passat GTE

 

Motor 1,4 liter R4 T + elmotor

HK/kW/Nm 218/160/400

0-100 km/t 7,4 sek

Toppfart 225 km/t

Vekt 1.660 kg

L/B/H 477/183/147 cm

Hengervekt 1.600 kg

Forbruk 0,15 l/mil

CO2 utslipp WLTP 32 g/km

Elektrisk rekkevidde 55 km

Bagasjerom 483/1.613 liter

  • Pris

Pris fra 522.700 kr.

Pris testbil 571.000 kr

  • Pluss

Funksjonalitet

Plass

Forbruk

  • Minus

Infotainment

Nabofaktor

Elbilalternativer

  • Design

Fortsatt elegant etter 46 år, men veldig vanlig.

  • Førermiljø

Moderne og tiltalende, men ikke alltid like brukervennlig.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel og lettkjørt, men tåler å kjøres når du har dårlig tid.

  • Ytelser

Grei nok på elektrisitet, og ikke minst i kjøremodus GTE.

  • Plass

Stor stasjonsvogn som bør dekke de fleste behov.

  • Mye for pengene

Elbiler er gunstigere, men leasing gjør dette attraktivt.

  • Konklusjon 6

Stor og traust stasjonsvogn som har hatt sin storhetstid.