<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
JAPPEBILEN: E36-generasjonen ga oss den andre utgaven av M3 i kabriolet-utførelse.  Foto: BMW

Tre kabrioleter du kan møte sommeren med

Få ting er bedre enn å kombinere gigantisk takhøyde med vekstpotensiale. Og det er nettopp det du kanskje får i disse «youngtimer»-kabrioletene. 

Publisert 25. mai 2021 kl. 11.12
Oppdatert 25. mai 2021 klokken 11.35
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 796 ord

Kabrioletsesongen er i gang. Endelig har en muligheten til å møte våren med et smil om munnen og høye frisørregninger. Men sitter du ikke med den rette bilen i garasjen allerede? Da kan du finne glede i disse tipsene. 

BMW 3-serie E36 (1990–2000)

Den første 3-eren, E21, var en god sak. To dører, karakteristisk «sharknose»-front og mulighet for råflott kabriolet fra karosseribyggeren Baur. Flott til tross; etterkommeren var hakket mer perfekt. E30 ble produsert fra 1982 til 1991, og kabrioletutgaven holdt koken helt frem til 1993. Imidlertid har denne generasjonen allerede for lengst fanget oppmerksomheten hos samlere og entusiaster verden over. Hvilket naturligvis kan observeres i de stigende prisene, spesielt frontet av den hvasseste modellen av alle: M3. 

KOMMER SEG: Tredje generasjon av BMWs 3-serie har lenge vært en underdog blant sine familiemedlemmer. Foto: BMW

E36, derimot, henger fortsatt litt etter. Tredje generasjon 3-serie var på sett og vis den stygge andungen, og har ikke på langt nær fått like mye kudos som hverken forgjengerne eller etterkommeren E46. Denne generasjonen byr dog på potensiale for lettbeint moro, og er samtidig passe moderne for pengene – alt det uten at eiere må være redde for store verditap. Heller det motsatte. Fremtiden ser ofte lys ut for bilene som lenge levde som undervurderte. 

Pene eksemplarer av E36 er sjelden vare. Men får du fatt i en M3 kabriolet, har du den absolutte rosinen i pølsa. Mekaniske problemer kan alltid fikses; noe verre er det med rust. Velg bil med omhu. Prisene for et nokså pent eksemplar i dag virker å ligge rundt 80.000 kroner. Da snakker vi naturligvis om biler med de mindre motorene. 

Alfa Romeo Spider V6 (1993–2004)

Før du påpeker det: Ja, vi vet at Alfa Romeos rykte på dette tidspunktet ikke var det mest solide. Men den bekymringen forsvinner når du ser designet og hører motoren. 

Alfa Romeo Spider var designet av Enrico Fumia i Pininfarina. I 1995 ble coupe-utgaven kåret til årets beste bil av Autocar, og Jeremy Clarkson kalte den for en av de beste sportsbilene av sin tid. Ikke dårlige skussmål for en rød coupe fra Italia – prisen tatt i betraktning. 

RØD ITALIENER:Under panseret på kabrioletversjonen av Alfa Romeo GTV kunne du velge en fet 3-liters V6. Foto: Alfa Romeo

Bilen kom med enten 2 eller 3-liters motor, hvor sistnevnte senere vokste til romslige 3,2 og friske 237 hestekrefter sendt til forhjulene. 

Totalt ble det bygget 39.000 eksemplarer av Spider. Heldigvis finnes fortsatt fine biler på veiene. Og i Norge er de ikke så altfor vanskelige å få fatt i. Litt innsats krever det dog, så smør deg med tålmodighet. 

Opel Speedster (2000–2005)

Den gang da Opel Speedster var ny – for over 20 år siden – testet Finansavisen bilen i Portugal. Journalisten skrev følgende: 

«Det føles aldeles herlig når baken bare befinner seg noen centimeter over asfalten. Dette er go-cart på anabole steroider, bilen er kjemisk fri for praktiske løsninger.»

Er ikke det akkurat hva man ønsker seg fra en entusiastbil i heldigitaliserte og autonome 2021? 

Speedster var totalt annerledes fra det meste annet Opel foretok seg på denne tiden. Bilen var produsert hos Lotus, og chassiset var gjort i aluminium fra Hydro. Vekt? Kun 945 kilo. 

To motorer var tilgjengelig gjennom årene bilen var i produksjon. Først med en 2,2-liter fra GM med 147 hk, for deretter å bli oppgradert med en turbomatet 2-liter som produserte 200 hk. Da gikk 0–100 på under 5 sekunder. 

Noen nedsider var det dog ved Speedsteren. Bagasjerommet var «omtrent like stort som en lomme» og prisen høy. I dag starter imidlertid prisene rundt 130.000 kroner i utlandet. Det er ikke så gærent for en vaskeekte sportsbil produsert i nokså begrenset antall. 

IKKE TYPISK OPEL: Speedster var alt annet enn det man forventet av en Opel i 2000. Bilen ble produsert av Lotus. Foto: Opel

«De andre»

Fortsatt ikke sett nok? Ønsker du flere alternativer? Dem finnes det heldigvis flust av. For de som er ute etter kule kabrioleter kan det være verdt å titte på Saab 900 Turbo. Svensken blir bare sjeldnere og sjeldnere. Her må du forvente å betale fra 170.000 kroner for fine eksemplarer.

Litt lenger ned på budsjettstigen finnes Fiat Barchetta, produsert mellom 1993 og 2003. Kjøper du et eksemplar fra før 2002, får du attpåtil en bil som ble satt sammen hos den italienske karosseribyggeren Maggiora. De har også produsert vidunderverker som Alfa Romeo 2000 Touring, Maserati Mistral og De Tomaso Pantera. Med andre ord en solid CV. 

Nesten like rimelige som Barchettaen er gode eksemplarer av den allerede godt kjente neo-klassikeren Mazda MX-5. Da snakker vi naturligvis om kabrioleten (teknisk sett en roadster) i sin første generasjon, med obligatoriske «pop-up»-frontlys.