<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
lead
lead
ØKER: De store familiebilene Ford Explorer og Volvo XC90 er blant de ladbare hybridene som blir dyrere om statsbudsjettet vedtas som foreslått. Foto: Håkon Sæbø

Så mye dyrere blir de ladbare hybridene

Regjeringens forslag til statsbudsjett røsker i fordelene til de ladbare hybridene. Om budsjettet blir vedtatt i nåværende form, blir de flere titalls tusen dyrere.

Category iconBil
    Publisert 7. okt. 2020Oppdatert 7. okt. 2020
    Lesetid: 2 minutter

    I statsbudsjettet for neste år foreslår regjeringen å stramme inn på bilavgiftene. Om budsjettet finner støtte, bety det at kravet til elektrisk rekkevidde for de ladbare hybridene økes fra 50 til 75 kilometer for at engangsavgiftens maksimale vektfradrag skal oppnås.  

    Foreslåtte endringer i bilavgiftene

    • For 2021 foreslås en økning av satser i CO2- komponenten i engangsavgiften for personbiler og varebiler, og at særfordelen for ladbare hybridbiler strammes inn.
    • Maksimalt vektfradrag i engangsavgiften fås ved minimum 75 kilometer elektrisk rekkevidde på ladbare hybrider, mot 50 kilometer i dag.
    • CO2-komponentens to laveste positive satser foreslås økt med 23 prosent.
    • Elbiler skal få trafikkforsikringsavgift (årsavgift) på 2.135 kroner i året.

    Bransjenettstedet Bilnytt.no har laget en oversikt over de ladbare hybridene som påvirkes av dette. Blant annet vil den store, syvseters familebilen Ford Explorer øke med 44.000 avgiftskroner om regjeringen får det som den vil. En annen familievennlig bil som kan gå på strøm, er syvseteren Volvo XC90 T8. Denne blir 42.000 kroner dyrere, ifølge Bilnytt.nos beregninger. 

    Så langt i år har salget av ladbare hybrider i Norge økt med nær 60 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

    Dyrere japansk SUV

    En annen bil som blir betydelig dyrere en den store og kraftige SUV-en Audi Q7 60 TFSI e. Her øker avgiften med 46.000 kroner. 

    En rimeligere ladbare SUV, som har vært svært populær i Norge, er den japanske Mitsubishi Outlander PHEV. Her viser Bilnytts beregning en avgiftsøkning på 32.000 kroner. 

    AVGIFTEN ØKER: Audi Q7 60 TFSIe quattro med 456 hestekrefter er en av de som får økt avgift. Foto: Håkon Sæbø

    Porsche med økning

    Alle Porsches modeller får høyere avgifter om budsjettet vedtas. Luksuriøse Panamera 4S E-Hybrid i stasjonsvognutgave blir 44.495 kroner dyrere. Den har i dag en utsalgspris på 1.607.000 kroner. 911-modellene øker mindre, og får i gjennomsnitt en avgiftsøkning på om lag 25.000 kroner. 

    RASKE OG LADBARE: Audi A7 i ladbar utgave blir 36.608 kroner dyrere om budsjettet vedtas. Porsche Panamera i ladbar utgave øker med 44.495 kroner. Foto: Håkon Sæbø