<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ford vil tredoble produksjonen av elektrisk Mustang

Ford har planer om å bli nest størst på elbiler i løpet av to år, og hever produksjonsmålet på helelektriske Mustang Mach-E SUV.

Publisert 11. des. 2021
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 387 ord
Article lead
lead
POPULÆR: Ford har planer om å produsere over 200.000 elektriske Mustang Mach-E i året.  Foto: Ford

Ford forventer å tredoble produksjonen for Europa og Nord-Amerika av den helelektriske Mustang Mach-E SUV til over 200.000 enheter pr. år innen 2023, skriver konsernsjef Jim Farley i en tweet fredag. 

«Det er vanskelig å produsere Mustang Mach-Es raskt nok til å møte den utrolige etterspørselen, men vi kommer garantert til å prøve,» skriver Farley. 

For å komme opp på ønsket produksjonsnivå for Mustang Mach-E SUV-ene utsetter Ford produksjonen av de elektriske versjonene av Explorer og Lincoln Aviator crossovere med omtrent ett og et halvt år. Ford skal allerede ha informert sine leverandører om at produksjonen av disse nye elbilene nå er planlagt å starte i desember 2024.

AMBISIØS: Ford-sjef Jim Farley. Foto: Bloomberg

Vil bli nest størst

I forrige uke ble et kjent at Ford-konsernet sikter mot en årlig produksjonskapasitet for elbiler på nesten 600.000 i løpet av de neste to årene – det vil i så fall gjøre selskapet til verdens nest største elbilprodusent. Bare slått av Tesla. 

Det var Fords Nord-Amerika-sjef, Lisa Drake, som gikk ut og sa at selskapet forventer å bli verdens nest største elbilprodusent, etter at bilprodusenten hadde sett økende etterspørsel etter deres neste elbil, Ford F-150 Lightning pickup. Ifølge Drake nærmet Ford seg 200.000 reservasjoner for den etterlengtede pickupen i forrige uke. 

Ifølge en Reuters rapport fra forrige uke, basert på produksjonsprognosedata levert av AutoForecast Solutions, vil Ford mest sannsynlig endte opp med å konkurrere mot Stellantis om tredjeplassen i elbilmarkedet innen 2025, bak Tesla og Volkswagen. 

Satser på batterier

Ifølge Drake samarbeider Ford med fem globale batterileverandører for å produsere og hjelpe til med å utvikle battericeller for sine fremtidige elbiler, med mål om å bygge 240 gigawatt-timer med produksjonskapasitet globalt innen 2030. 

Blant annet planlegger Ford Motor og sørkoreanske SK Innovation å bruke 11,4 milliarder dollar, tilsvarende 100 milliarder kroner, på bygging av tre batterifabrikker i USA. Den amerikanske bilgiganten anslår at investeringene vil skape 11.000 jobber innen 2025.

I tillegg ble det kjent i oktober at Ford skal investere inntil 230 millioner pund, rundt 2,7 milliarder kroner, ved anlegget i Halewood i England, for å produsere komponenter til elektriske biler. Anlegget vil produsere rundt 250.000 kraftkomponenter i året fra midten av 2024, og vil være Fords første produksjonssted av elbil-komponenter i Europa.