<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ny Volvo-skrell – fallet tiltar i styrke

Kinas coronalockdown rammer Volvo-salget ytterligere. Kinesisk halvering førte til 25 prosents nedgang totalt for den svenske bilprodusenten i april.

Publisert 4. mai 2022
Oppdatert 4. mai 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 249 ord
FAVORITT I NORGE: Volvo XC40 var Norges mest populære modell i april, viste nye tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken mandag. Foto: Bloomberg

Volvo Cars solgte 47.150 biler i april, cirka 11.500 færre enn måneden før , og 24,8 prosent færre enn i april i fjor, viser nye tall fra den svenske bilprodusenten. I mars var salgsnedgangen 22 prosent, i februar var den på 17 prosent.

Covid-19-nedstengninger i østlige Kina påvirket billeveransene i Kina, og legger ytterligere press på allerede svekkede globale forsyningskjeder, som igjen gir ytterligere tap av produksjon, forklarer Volvo.

Etterspørselen er imidlertid fortsatt sterk, spesielt for elektrifiserte modeller, understreker selskapet.

Volvo XC40 var den mest populære modellen av alle i det norske nybilsalget i april, men nådde bare opp til en annenplass i Volvo Cars' eget totalsalg. Selskapets mest populære modell globalt var XC60, med XC90 på en tredjeplass.

Elbilene passerte 10 prosent

Volvos Recharge-modeller hadde en vekst på 18,7 prosent i april, sammenlignet med samme måned i fjor, og utgjør nå 38,4 prosent av bilprodusentens totalsalg.

De helelektriske modellene står nå for 10,0 prosent av salget, opp fra 9,0 prosent i mars. Volvo Cars' mål er at elbilene skal utgjøre halvparten av salget om tre år.

Samlet hittil i 2022 har Volvo solgt 195.445 biler, en nedgang på 21,3 prosent fra tilsvarende periode i fjor.

Salget halvert i Kina

Volvo-salget i Europa endte på 19.822 biler i april, 23,2 prosent færre enn i april 2021. Recharge-modellene utgjorde 51,4 prosent av salget her.

I USA falt salget 9,2 prosent til 10.022 biler, med en Recharge-andel på 44,1 prosent.

I Kina stupte salget 47,8 prosent til 8.579 biler.