<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Intility rir digitaliseringsbølgen

Den norske IT-systemleverandøren Intility økte omsetningen med 26 prosent i fjor, og passerte sitt 72. strake kvartal med sammenhengende organisk vekst.

Publisert 31. mars 2018
Oppdatert 1. apr. 2018
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 273 ord
lead

(Finansavisen): 2017-resultatet for den norske IT-leverandøren Intility viste en hyggelig økning i omsetningen på 26 prosent, samt en resultatvekst på 71 prosent sammenlignet med året før.Selskapet lever godt på den enorme etterspørselen etter digitaliseringstjenester, skriver Finansavisen.Alt i en pakkeÅrsberetningen fra Intility skryter av at selskapet i løpet av fjoråret passerte sitt 72. kvartal på rad med organisk vekst i driftsinntektene.- Veksten skyldes både leveranser av flere tjenester til eksisterende kunder, samt en rekordstor pågang fra nye kunder, forteller adm. direktør Andreas Hisdal til Finansavisen.Selskapet utvikler og leverer såkalte ERP-systemer (Enterprise Resource Planning), på norsk kalt forretningssystemer. De har som mål å samle alle de forskjellige IT-systemene som et selskap bruker i en felles plattform for alle i organisasjonen.Intility har i dag over 600 kunder. Blant fjorårets nye klienter var navn som Wiersholm, First House, Swipe, Gjensidigestiftelsen, Halfwave, Sophies Minde Ortopedi og Sivilombudsmannen, ifølge avisen.Ikke noe utbytteOmsetningen for 2017 landet ifølge Finansavisen på 492 millioner kroner, en økning på 100 millioner fra året før. Knapt 360 millioner av dette var gjentakende inntekter fra eksisterende kunder. I løpet av 2017 har selskapet investert over 100 millioner i utvikling av nye og eksisterende tjenester.Intility hadde en positiv kontantstrøm på 61,8 millioner kroner fra operasjonell virksomhet. Egenkapitalen var ved årsslutt 80,1 millioner kroner.For 2016 utbetalte selskapet et ekstrautbytte på 35 millioner kroner, men tross et overskudd på 48,2 millioner kroner er det ikke foreslått noe utbytte for 2017, skriver avisen.Ny digital bølgeAdm. direktør Andreas Hisdal er ikke i tvil om hva som ligger bak kundepågangen.- Teknologien holder på å snu hele næringslivet på hodet. Alle bedrifter er i ferd med å bli teknologibedrifter, sier han til Finansavisen.