<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

John Fredriksen: - Bare tull

Skipsreder John Fredriksen mener det vil komme andre alternativer til scrubbere før tidsfristen i 2020. 

Publisert 29. aug. 2018
Oppdatert 29. aug. 2018
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 249 ord

I forbindelse med siste kvartalsrapport  til Golden Ocean ble det kjent at selskapet skal kjøpe 16 scrubbere som skal installeres på rederiets capesize-skip for å imøtegå miljøkrav. I tillegg til opsjon på ytterligere ni.De første 16 enhetene vil installeres når skipene går i tørrdokk, og de fleste installasjonene vil bli gjennomført i 2019 eller tidlig i 2020.I et nylig intervju med TradeWinds derimot sier Golden Ocean-topp John Fredriksen at scrubbere er tull, og at det vil komme andre alternativer før tidsfristen i 2020. Kvitter seg med eldre skipFredriksen er opptatt av å kvitte seg med eldre tankskip i Frontline-flåten. I sommer kvittet selskapet seg med VLCCene Front Page, Front Serenade og Front Stratus, som ble solgt til ADS Crude Carriers for om lag 632 millioner kroner. - Vi følger reglene, men jeg vil passe på å ikke komme på forsiden av avisen deres for en hendelse knyttet til skraping. Vi må være veldig forsiktige, sier Fredriksen.Ifølge TradeWinds har han en forsiktig tilnærming til tankmarkedet på kort sikt. - Vi holder igjen, det er ingenting vi kan gjøre med markedet, sier han ifølge bransjenettstedet. I juni kjøpte Fredriksens tankrederi, Frontline, 20 prosent av Feen Marine Scrubber. Selskapet anses for å være en ledende produsent av rensesystemer for eksosgas- Det økonomiske caset for å installere skrubber er svært overbevisende, spesielt for større fartøy. Skrubbere installert på eksisterende fartøy gir samme fordel som de som leveres fra verftet på nybygg, og løsningen kommer til en mye billigere pris, sa Frontline sjef Robert Hvide Macleod i sommer.