There has been more innovation in the last six months than in the last six years.
(Robert Wolcott, professor ved Kellogg School of Management)
Norske ledere snakker for tiden om den økende betydningen av økt innovasjonskraft samtidig som enkelte konsulenter mener området minner mer om et innovasjonsteater.
Vi vet ikke hvilket teater konsulentene har besøkt, men vi mener det er viktig at norske ledere får øynene opp for den ferske internasjonale standarden for innovasjonsledelse som går under betegnelsen ISO 56002 og som nå også er utgitt som Norsk Standard (NS) og europeisk standard (EN).
Bak står den globale standardiseringsorganisasjonen ISO, med rundt 165 deltagende land, deriblant Standard Norge. Norske eksperter har vært toneangivende i utviklingen av standarden.
Det er tre årsaker til at vi mener dette er viktige nyheter:
Virksomheter med ledere som setter seg inn i ISO 56002 kan innovere mer effektivt og oppnå langt bedre resultater. Fordelene ved å implementere et slikt innovasjonsledelsessystem er mange:
Vi skal likevel ikke stikke under en stol at uten et helhjertet engasjement fra ledelsen, dyktige inspirerte medarbeidere som definerer seg som endringsagenter og sist, men ikke minst en kultur som støtter innovasjonsaktiviteter, vil selv ikke verdens beste system kunne lykkes.
Syklusen følger den amerikanske kvalitetsstyringsguruen W. Edward Demings berømte sirkel «Plan, Do, Check, Act», og kan kort beskrives som følger:
Nå er det ikke uvanlig at systemer både utvikles, vedlikeholdes og forbedres, men en utfordring for alle som jobber med innovasjon er behovet for å avgrense banen. Å gå etter for mange ting samtidig ender sjelden med suksess, men heller i forvirring og skuffelse.
«He who chases two rabbits catches none,» sier engelskmennene, og de har rett. Nettopp derfor er det viktig å definere hva du og dine kolleger vil ha ut av innovasjonsinnsatsen slik at dere kan foreta noen strategiske valg som vil øke oddsen for suksess.
I realiteten koker en god strategi ned til svaret på følgende fem spørsmål:
1. Hva er deres vinnende ambisjon? Hva betyr det å vinne i din virksomhet?
2. Hvor skal dere spille? Hvor konkurrerer dere? (kunder, kanaler, produkter og geografier)
3. Hvordan vinner dere? Konkurrerer dere på lave kostnader, differensiering eller noe annet?
4. Hvilke evner må dere ha? Hva trenger dere for å være virkelig gode?
5. Hvilke ledelsessystemer trenger dere? Hvordan måler dere fremdrift?
Truls Berg
Leder av Open Innovation Lab of Norway og komitéleder for Standard Norges standardiseringskomité for Innovasjonsledelse
Jacob Mehus
Adm. direktør i Standard Norge
(Innlegget er noe forkortet. Red.)