<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

«Bare» 900 milliarder rikere i år

Tesla-kursen har falt 22 prosent på 6 uker, men Time Magazines «Person of the year» er fortsatt verdens desidert rikeste og sikter høyt også i 2022.

Publisert 14. des. 2021
Oppdatert 14. des. 2021
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 639 ord
ÅRETS PERSON: Og verdens desidert rikeste, Elon Musk. Her med sønnen X Æ A-12 på Time-kåringen. Foto: NTB

Tesla-gründer og konsernsjef Elon Musk fortsetter aksjesalget. Ifølge dokumenter publisert av det amerikanske finanstilsynet (SEC) sent mandag lokal tid, dreier det seg denne gang om mer enn 934.000 aksjer som er solgt for drøyt 906 millioner dollar.

Etter et salg også før helgen nærmer Musk seg dermed 12 millioner solgte Tesla-aksjer siden begynnelsen av november, for et proveny på 12,7 milliarder dollar.

Musk startet nedsalget 8. november, i kjølvannet av en spørreundersøkelse blant sine Twitter-følgere om hvorvidt han skulle selge 10 prosent av Tesla-aksjene sine for å dekke skattekrav. Drøyt 3,5 millioner svarte, og 57,9 prosent dem «ja».

Skulle Tesla-gründeren selge 10 prosent av beholdningen ved inngangen til november, har han nå rundt 5 millioner aksjer igjen.

23 millioner opsjoner å utøve

Parallelt med aksjesalgene utøver Musk også opsjoner. Ifølge mandagens SEC-dokumenter har han utøvd opsjoner på nye 2,13 millioner aksjer til utøvelseskurs 6,24 dollar.

Dermed har Musk utøvd opsjoner på å kjøpe rundt 14,4 millioner aksjer i Tesla, noe som betyr at han faktisk har økt sin samlede eierandel i Tesla siden starten av november.

Musk har fortsatt igjen flere millioner av de 23 millioner opsjonene han inngikk som del av et kompensasjonsprogram fra selskapet i 2012. Disse må utøves innen august 2022 for ikke å bli verdiløse.

«Bare» 900 milliarder rikere i år

Tesla slapp ikke unna mandagens nedsalg på Wall Street, og falt 5 prosent til 966,41 dollar. På denne kursen er elbilprodusenten priset til drøyt 970 milliarder dollar. 

Siden toppen på 1.243,49 dollar (intradag) 4. november, to dager før Musk lanserte spørreundersøkelsen, har Tesla-kursen altså falt over 22 prosent. Så langt i 2021 er likevel kursoppgangen 35 prosent, noe som ifølge Bloombergs milliardærindeks har økt Musks formue med nesten 100 milliarder dollar i samme periode. 

Indeksen viser at Musk nå er god for 254 milliarder dollar. Det over 12 milliarder dollar mindre enn på fredag, men likevel langt foran verdens nest rikeste. Amazon-gründer Jeff Bezos, er god for «bare» 195 milliarder dollar.

Kosmetikkmilliardæren Bernard Arnault ligger fortsatt på en klar 3. plass med 166 milliarder dollar, foran en «tech-rekke» der Bill Gates er i spiss med en formue på 137 milliarder dollar. Larry Page, Mark Zuckerberg, Sergej Brin, Steve Ballmer og Larry Ellison følger på de nærmeste plassene før stjerneinvestor Warren Buffett fullfører topp 10-listen på 106 milliarder dollar.

Kåret til «Årets person» av Time

Et bevis på hvilket år 2021 har vært Musk kom på mandag, da han ble kåret til «Person of the year» av Time Magazine.

– Han har utrettet store bragder. Tesla passerte 1.000 milliarder dollar i markedsverdi. SpaceX dominerer nå oppskytingsindustrien, og har overtatt fra NASA. I tillegg har du momentumet i satelittjenesteselskapet Starlink, som er ment å skulle bringe inn en latterlig mengde inntekter mens Musk jakter Mars, sier Bloombergs Tesla-ekspert Craig Trudell til nyhetsbyråets egen TV-kanal.

Musk fortalte i juni i år om en rask vekst i Starlink og guidet investeringer på 20-30 milliarder dollar. For de 12 neste månedene anslo han en mangedobling av antall abonnenter, fra 69.000 til 500.000. 

Samtidig erkjente Musk at antallet abonnenter måtte opp i flere titalls millioner for å nå målet om 30 milliarder dollar i årlige inntekter for selskapet som har over 1.500 operative satellitter i rommet.

– Shanghai har vært en enorm «boost»

Han tror 2022 blir nok et interessant år for Tesla, og tenker da først og fremst på fabrikkåpning i Tyskland og Texas. I dag har elbilprodusenten produksjon i Fremont, California og Shanghai.

– Planen er at de to nye fabrikkene etterhvert skal doble selskapets produksjonskapasitet. Når det gjelder Shanghai-fabrikken, har den vært en enorm «boost» for Tesla. Fabrikken har tatt kostnadene ned og gjorde det mulig å opprettholde produksjon i den tidlige «lockdown»-fasen, fortsetter Trudell. 

– Texas-fabrikken vil løfte Model Y-kapasiteten, og i tillegg kommer cybertruck-planene. For Tyskland ser vi at Tesla har et reelt potensial i det europeiske markedet. Selskapet opplever en stor salgsvekst der, og Shanghai-fabrikken står for mye av det, legger reporteren til.