<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

"Bussjåfører vil bli like savnet som heisførere"

– Vi vil ikke trenge flere folk til å kjøre bussene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP).

Publisert 31. jan. 2017
Oppdatert 31. jan. 2017
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 374 ord
lead

(Finansavisen): – Det blir færre biler på veiene i fremtiden, spår samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP), ifølge tirsdagens utgave av Finansavisen.  Det sa han ihvertfall under et frokostseminar i regi av DNB og Handelshøyskolen BI om fremtidens bilisme i går, hvor også adm. direktør Hans Petter Madsen i DNB Forsikring hadde spådommer for fremtiden, kan Finansavisen fortelle. – Om 25 år er det ingen som tar førerkort, hevdet han.  Endringene er herBakgrunnen for disse påstandene er de voldsomme endringene som vil skje i transportsektoren. Noe som ifølge samferdselsministeren allerede er i gang.– Spesielt i byene vil kollektivtrafikken overta og dekke en stadig større del av transportbehovene. Kolonner med selvkjørende lastebiler har allerede vært på veiene, og de første selvkjørende bussene er allerede på plass i Norge, sier han, ifølge Finansavisen. Det strider mot Urbanet Analyses ferske rapport om behovet for å ansette 1.000 nye bussjåfører hvert år frem til 2030 for å dekke kollektivtrafikksatsingen.– Bussjåførene vil bli like mye savnet som heisførerne, sier Ketil Solvik-Olsen.– Vi vil ikke trenge folk til å kjøre bussene, men flere til å jobbe med logistikken for å få alt til å fungere, sier han.Derfor tenker han helt nytt når han nå er i ferd med å gjøre ferdig Nasjonal Transportplan 2018–2029 som snart skal presenteres. Han illustrerer utviklingen med det som skjedde i New York fra 1900 til 1913, hvor praktisk talt all transport gikk fra hest til bil.Endringene skjer fort– Hadde man da lagt til rette for bygging av staller og en hesteavgift for å få færre til å bruke hesten, hadde man bommet grovt. Med tanke på hvor mye som har skjedd i transportsektoren de siste 12 månedene, er det krevende å spå hvor mye som vil skje de neste 12 årene, sier han, ifølge Finansavisen. Det gjelder også forsikringsbransjen, hvor DNB Forsikring får nye utfordringer, som å fordele skyld når to selvkjørende biler kolliderer, skriver Finansavisen. – Konsekvensene er ofte store i trafikken, så produsentene må ta et større ansvar, og vi jobber med algoritmene som skal fordele skylden. Vi vet likevel at Tesla har redusert antallet påkjørsler bakfra med 40 prosent med sine nye autopilot- og varslingssystemer, og når vi vet at det står for 14 prosent av våre totale erstatningsutbetalinger er det mye å hente, sier Hans Petter Madsen.