<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Dyr rødvin fikk Kampanje til å se rødt

- Vi ønsker ikke alltid å telle kroner og øre.

Publisert 4. sep. 2017
Oppdatert 4. sep. 2017
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 306 ord
lead

(Finansavisen): Bransjenettstedet Kampanje tapte penger for første gang i fjor, og omsetningen falt for tredje år på rad, skriver Finansavisen.2016 ble gjort opp med 147.000 kroner i underskudd, sammenlignet med et plussresultat på 0,6 millioner kroner året før. Omsetningen gikk fra 13,0 til 11,3 millioner kroner.Ansvarlig redaktør og daglig leder Knut Kristian Hauger forklarer overfor avisen utviklingen med færre arrangerte konferanser. Antallet konferanser falt til seks fra ti i 2015.Teller ikke kronerKampanje Forlag valgte også, etter mange år med sterke resultater, å ta med alle (åtte) ansatte på tur til Island.- Der deltok vi på en stor, nordisk digital marketingkonferanse og unnet oss også et par ekstra gode rødviner. Hadde vi droppet den turen hadde vi hatt et plussresultat også i 2016. Men Kampanje ønsker å investere i de ansatte og ikke alltid telle kroner og øre, forklarer Hauger overfor Finansavisen.I 2017 ser pilene til å peke oppover igjen, og Kampanje er i rute til å arrangere ti konferanser. For eksempel gikk Media Business 2017–2021 av stabelen i forrige uke.- For 2017 forventer vi en pen resultatforbedring, og etter 1. halvår har vi allerede et overskudd på over én million kroner. I samme perioden har vi også vekst i omsetningen på over 25 prosent, sier Hauger til avisen.- Bra businessHan karakteriserer overfor Finansavisen konferanser som bra business. - Kundene har en høyere betalingsvilje for konferanser enn for abonnementer. Marginene er bedre innenfor det segmentet enn for tradisjonell medievirksomhet, men det fordrer at man gjennomfører og planlegger arrangementene selv, sier den daglige lederen og den største av tre eiere i Kampanje Forlag.Hauger anslår overfor avisen at konferanser og events vil utgjøre rundt 30 prosent av omsetningen i år. Rundt 10 prosent kommer fra salg av abonnementet Kampanje Premium, mens resten er annonsesalg.Hauger eier 44 prosent av Kampanje Forlag, mens hans tidligere Hjemmet Mortensen-kolleger Hilde Nyman og Erlend Fossbakken eier 28 prosent hver.