<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Håver inn på Julie Bergan

Ed Sheeran var Warner-artisten som dro inn mest i Norge i fjor. I Warner Music Norways regnskap er likevel Julie Bergan den store melkekuen.

Publisert 30. mars 2019 kl. 09.37
Oppdatert 18. sep. 2019 klokken 13.11
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 325 ord

Finansavisen: Facebook og Google er på ingen måte alene om «rare» regnskaper for sin norske virksomhet. Musikkdistributøren Warner Music Norway har, ifølge regnskapet, høyere inntekter fra salg av vinylplater og CD-er enn fra digitalt salg.I 2018 steg salget av fysiske produkter litt, mens digital­salget sank med 1 million kroner. Det gjenspeiler ikke det faktiske salget. I praksis inntektsføres alt digitalt salg av utenlandske artister i andre selskaper i Warner-familien. Det som står igjen av digitalt salg er utgivelser fra norske artister.Derimot er alt salg av vinylplater i Norge, uansett hvor artisten kommer fra, lagt til det norske datterselskapet.– Derfor illustrerer ikke dette regnskapet omset­ningen for fysiske og digitale produkter totalt sett, medgir finansdirektør Ivar Noer i Warner Music ­Norway.Vinylsalg opp– Vi har hatt litt økende salg av fysiske produkter, drevet av en positiv utvikling for vinylplater. Men vi tror veksten vil avta. Vi regner ikke med samme økning som de siste par årene, etter at mange av de interesserte nå har kjøpt seg opp på vinyl.Bransjeorganisasjonen IFPIs tall viser at vinylplater i fjor var større enn CD-salget, for første gang siden CD-en ble lansert.Samtidig utgjorde streaminginntekter 89 prosent av den totale musikkomsetningen i Norge i første halvår i fjor.– Hva var den største melkekuen i 2018?– Det var Ed Sheeran. Og Julie Bergan var den største norske inntektskilden.– Da snakker du om Sheerans salg inkludert det som faller utenom Warner Music Norways regnskap?– Korrekt.EngangsinntekterWarners mest solgte norske artist er trolig fortsatt Kygo, men fordi hans eksportandel er skyhøy, regnes bare en brøkdel til Warner Music Norways inntekter.– Og for Bergan og de øvrige norske artistene var det digitale salget langt over det fysiske?– Ja.I 2018 ble driftsresultatet nær halvert, etter en nær firedobling året før. Det var 2017 som var spesielt, og 2018 et mer typisk år, forklarer Noer.– Vi har de siste par årene hatt engangsinntekter, retroaktive innbetalinger fra radio og lignende. Den underliggende forretningen ble ikke verre i 2018, sier han.