Vokste med 15 prosent i fjor

Lasse Lauritzen startet med å selge kulepenner og nøkkelringer til bedriftene. I fjor hadde selskapet sin kraftigste vekst siden 2011.

TROR PÅ NORDISK VEKST: – Veksten i fremtiden vil komme i de andre nordiske landene, sier Lasse Lauritzen, adm. direktør i Idé House of Brands. Til venstre trykkoperatør Marius Kalatzis. FOTO: Anders Horntvedt
Næringsliv

DRØBAK, AKERSHUS: – Sånne som dette elsker jeg, sier Lasse Lauritzen (65), adm. direktør i Idé House of Brands.

Mens trykkoperatør Marius Kalatzis (25) påfører bedriftslogo på et parti kaffekopper, ser Lauritzen gjennom en bunke produksjonsordrer som ligger i kø.

Den følelsen når du kommer over kunder du aldri har hørt om en gang. Det er helt herlig
Lasse Lauritzen, Idé House of Brands

Der finner han bestillinger fra blant annet Viken fylkeskommune og Hvalfangstmuseet i Sandefjord.

– Den følelsen når du kommer over kunder du aldri har hørt om en gang. Det er helt herlig, sier han.

Kraftigste vekst siden 2011

Selv kaller de seg spesialist i produktmedia. Mange andre vil antagelig kalle dem selgere av nips med firmalogo.

Selskapet har en elektronisk produktkatalog med over 60.000 ulike varer i. 

Der finner vi alt fra kulepenner, nøkkelringer og drikkeflasker til uniformer, arbeidsjakker, tights og shorts.

Alle artiklene kan bestilles med firmalogo på.

Lasse Lauritzen startet bedriften sammen med kompanjongen Morten Pedersen i 1987, og siden har omsetningen økt jevnt og trutt.

– Det har vært en flott reise. I begynnelsen var vi tre personer. Etter 16 år passerte vi 100 millioner kroner. I 2019, passerte vi for første gang en halv milliard kroner i omsetning, sier Lauritzen.

Konsernet har 167 årsverk, og hele familien er sysselsatt, inkludert kone, to døtre og svigersønn.

I fjor landet omsetningen på rundt 510 millioner kroner. Det er en økning på 15 prosent. Så kraftig har ikke konsernet vokst siden 2011.

Lauritzen Holding

(Mill. kr)2019*2018
Driftsinntekter510443,6
Driftsresultat33,9
Resultat før skatt3532,3
Årsresultat23,0

* Prognose.

Eiere: Jon Lasse Lauritzen, Nina Lauritzen, Lise Lauritzen, Kirsten A. Lauritzen.

– Vi vant mange store anbud i fjor. Det er mange års jobb som vi nå etterhvert har begynt å se resultatene av, sier Lauritzen.

Kulepenner og kaffekopper

– Vi begynte med kulepenner, kaffekopper og noen enkle profilklær, men etterhvert er vi blitt en mye bredere bedrift. Sortimentet er øket jevnt og trutt. Vi er blitt en totalpartner i produktmedia, sier Lauritzen.

Siden 2016 har bedriften hatt kvantitative underlag for å måle markedsføringseffekten av det bedriften tilbyr. 

– Markedsføringskaken har endret seg drastisk de seneste 20 årene. Tidligere måtte man anslå effekten av denne typen markedsføring. Disse målingene og underlagene startet i USA, og kom til Sverige for noen år siden, hvorpå vi har satt dem i dokumenterte systemer for å finne svar, sier Lauritzen.

– Nå vet kundene mer om hva de får når de betaler sine reklame- og uniform-kroner. 

– 88 prosent husker avsenderen av et budskap gjennom våre kanaler. Det er ikke dårlig, det, legger han til. 

Vil ikke utenfor Norden

BASE UTENFOR OSLO: Idé House of Brands har nå åtte avdelinger i Norge samt datterselskaper i Sverige, Finland, Danmark og Island. Hovedkontoret ligger i Drøbak. Foto: Anders Horntvedt

Selskapet har nå åtte avdelinger i Norge samt datterselskaper i Sverige, Finland, Danmark og Island, som til sammen utgjør 20 Idé-kontorer.

375 millioner kroner av omsetningen kommer fra Norge. 55 millioner kroner kommer fra Sverige, 38 millioner fra Danmark, 35 millioner fra Finland, og én million kroner fra Island.

Etableringen i Sverige kom gjennom oppkjøp. Datterselskapene i Finland og Danmark kom til gjennom nyetablering, mens oppstarten på sagaøya kom våren 2019.

– Veksten i fremtiden vil komme i de andre nordiske landene. Vi har mange synergier mellom landene vi kan jobbe med å utvikle fremover.

– Hvilke mørker skyer ser du i horisonten?

– Jeg er ikke redd for Alibaba, Wish og hva de heter alle sammen. Selv om vi er små sammenlignet med store, rene nettaktører, er det store muligheter for bedrifter som vår. Vi leverer uniformer til både store fly- og transportselskaper samt til små og store håndverksbedrifter, 

– Er det aktuelt å selge bedriften?

– Vi har hatt tilbud fra europeiske selskaper, men foreløpig er det ikke aktuelt. Vi har to døtre som vil drive det videre, og det er vi glade for, svarer han.

60.000 ARTIKLER: Idé House of Brands selger alt fra kulepenner og kaffekopper til uniformer, arbeidsjakker, tights og shorts. Foto: Anders Horntvedt

– Planlegger du vekst utenfor Norden?

– Vi har tilbud fra folk som vil ta Idé House of Brands til øvrige land i Europa, men vi vet ikke hvor lurt det er. Vi er litt nordiske i uttrykket vårt. Mange av produktene våre kan vi selge både i Norge og det øvrige Norden. Går du lenger sør i Europa vil de etterspørre andre produkter som jeg er usikker på om vi vil lykkes med, svarer han.

Lasse Lauritzen
Idé House of Brands
reklame
produktmedia
Nyheter
Næringsliv