IRM, som måler resultatene for annonseinvesteringer, melder at omsetningen beløp seg til 5,8 milliarder kroner i andre kvartal 2021, opp nærmere 400 millioner kroner fra samme kvartal i 2019.
Markedet har dermed ikke bare tatt seg opp igjen fra 2020, det har også med god margin passert 2019-nivå.
– I andre kvartal 2020 rammet pandemien med full kraft og markedet falt med 18 prosent. Det betyr at markedet nå møter svært svake sammenligningstall i andre kvartal 2021 – noe som delvis forklarer den fantastiske oppgangen vi ser, sier IRM-sjef Madeleine Thor i en melding.
De digitale mediene, som gjorde et sterkt comeback allerede i andre halvdel av 2020, fortsetter og akselererer veksten i andre kvartal 2021. Utviklingen er i hovedsak drevet av annonsørenes overgang til digitale medier og av sterk e-handel.
– Vi har ikke sett en så sterk bedring før. IRM hadde spådd en tosifret vekstrate i andre kvartal, men rushet vi ser overrasker oss også. Annonsemarkedet er på god vei tilbake, og bryter både inntektsrekorder og vekstrekorder for andre kvartal, avslutter Thor.