<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Varsler både vanlig og ekstra utbytte etter resultatvekst

Polaris Media oppnådde en underliggende inntjeningsvekst på mer enn 30 millioner kroner i fjerde kvartal.

Publisert 10. feb. 2022
Oppdatert 10. feb. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 236 ord
VOKSER: Polaris Media og konsernsjef Per Axel Koch melder om økte abonnementsinntekter og høyere annonseinntekter. Foto: Eivind Yggeseth

 

SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 9.30

Polaris Media oppnådde et driftsresultat før av- og nedskrivninger på 160 millioner kroner i fjerde kvartal, en vekst på 24 prosent dersom coronakompensasjon holdes utenom. I fjerde kvartal 2020 var ebitda-resultatet 129 millioner.

Medie- og trykkerikonsernet fikk tilsammen 72 millioner i direkte coronakompensasjon i fjerde kvartal 2020, mens det ikke mottok tilsvarende kompensasjon i løpet av 2021.

Det er i hovedsak høyere abonnementsinntekter og høyere annonseinntekter samt økte distribusjonsinntekter som driver resultatveksten, ifølge Polaris.

Polaris Media

(Mill. kr) 4.kv./21 4.kv./20 2021 2020
Driftsinntekter 987,9 1.018,4 3.684,1 3.516,5
Driftsresultat 110,5 138,6 272,5 227,7
Resultat før skatt 107,1 67,0 185,9 205,2
Resultat etter skatt 96,2 26,6 137,7 158,2

«Vi er godt fornøyde med å rapportere en underliggende resultatvekst på mer enn 30 millioner kroner i fjerde kvartal. Vi lykkes godt digitalt i brukermarkedet, og vi oppnår en sterk vekst i de digitale annonseinntektene. Våre mediehus har kommet langt i den digitale transformasjonen», sier konsernsjef Per Axel Koch i en kommentar til tallene.

Styret i Polaris Media har foreslått et utbytte på 2,00 kroner pr. aksje for 2021.

Styret foreslår i tillegg å dele ut cirka 50 prosent av erstatningen på 100 millioner kroner knyttet til rettssaken mot Arntzen de Besche om advokatansvar, der dom ble rettskraftig i første kvartal 2021. Dette gir et ekstraordinært utbytte på 1,00 kroner, opplyses det.

Polaris Media består nå av 64 mediehus, hvorav 49 i Norge og 15 i Sverige. Samlet har Polaris Media nær 600.000 abonnenter. I tillegg kommer syv trykkerier, som gjør Polaris Trykk til ledende i Norge.