Standard Drilling med hårfin bom på gullrushet i tank

Mens norske redere håver inn på klondyke-tilstander i tankmarkedet, misset den ferskeste av dem gullrushet med minimal margin på første forsøk.

TANKREDER: Øystein Stray Spetalen ble i januar medeier i en splitter ny supertanker, som nå har fått sitt første oppdrag. Foto: Iván Kverme

I januar kunne investor Øystein Stray Spetalen titulere seg som tankskipsreder etter at han, sammen med ringrevene Idan Ofer og George Economou, betalte 106 millioner dollar for en scrubber-utstyrt VLCC - Very Large Crude Carrier - under bygging ved DSME-verftet i Sør-Korea med levering kort tid senere.

Investeringen på 33,3 prosent i skipet som har fått navnet «Gustavia S» ble gjort gjennom børsnoterte Standard Drilling. Driften håndteres av TMS Tankers.

Mandag for én uke siden ble skipet leid inn av Hyundai Oilbank til sin første seilas. Med inntil 2 millioner fat råolje om bord går ferden fra Mexico til Sør-Korea.

– Det er riktig at «Gustavia S» er sluttet, men vi har ingen kommentarer rundt ratenivået, sier styreleder Martin Nes i Standard Drilling til Finansavisen.

POSITIV TIL TANK: Styreleder Martin Nes i Standard Drilling. Foto: IVÁN KVERME

Hårfin bom

Raten er nær 40.000 dollar pr. dag, ifølge Tankers International. Det gir definitivt penger i kassen, men sammenlignet med slutninger gjort rett etterpå er det ikke mye å skryte av.

En 2009-bygget VLCC fikk to dager senere vel 100.000 dollar mer pr. dag på samme tur og mot slutten av uken ble det gjort slutninger opp mot 300.000 dollar.

Norske rederier som Hunter Group, Awilco Eco Tankers, Frontline og ADS Crude Carriers har alle nylig sluttet skip på solide dagrater. Blant annet er to av Awilcos fire VLCC-er utleid for 180.000 dollar pr. skip pr. dag.

Om markedet vedvarer blir det imidlertid gode muligheter å oppnå knallrater senere.

– Gitt den verden vi lever i akkurat nå er det umulig å spå hvordan markedet vil utvikle seg. Men med moderne tonnasje er vi positive til markedet på litt lengre sikt, sier Nes.

Øynet utbytte

Medregnet arbeidskapital investerte Standard Drilling 36,5 millioner dollar i VLCC-en.

Finansavisen har snakket med aksjonærer som håpet at noe av selskapets voksende kontantbeholdning skulle gå til utbytte og derfor ble skuffet over tankinvesteringen.

Det bar også aksjekursen preg av da transaksjonen ble annonsert.

Kjøpsavtalen ble angivelig inngått på øya St.Barts i Karibien i romjulen, noe som understøttes av skipets navn. Gustavia er nemlig navnet på paradisøyas eneste by.

Standard Drilling eier fra før en flåte med plattform forsyningsskip (PSV). Etter VLCC-kjøpet var kontantbeholdningen på 22 millioner dollar.