Pengene fosser inn i Awilco Eco Tankers

Mens cruisevirksomheten er i krise, fosser pengene inn i Awilhelmsen-familiens tankrederi, som har inngått flere råsterke Equinor-kontrakter.

PENGEMASKIN: «Eco Leader» vil seile inn en halv million kroner hver eneste dag i tre år på oppdrag for Equinor. Foto: Awilco Eco Tankers
Shipping

I mars skrev Finansavisen at Awilco Eco Tankers skummet fløten av det sterke spotmarkedet for store råoljetankere da to av rederiets fire VLCC-er (Very Large Crude Carrier; råoljetankere på rundt 300.000 dødvekttonn) var blitt utleid til cirka 180.000 dollar pr. dag.

Snittinntjeningen i første kvartal er trolig nær 100.000 dollar pr. skip pr. dag.

Nå har rederiet valgt å forlate spotmarkedet. I stedet er hele flåten leid ut på lengre periodekontrakter til svært solide rater.

Equinor-kontrakter

Kilder opplyste til Finansavisen i forrige uke at Equinor har leid inn både «Eco Seas» og «Eco Future» i ett år til 65.000 dollar dagen.

I tillegg har Equinor valgt å ta «Eco Leader» i hele tre år til 49.000 dollar pr. dag, ifølge kilder.

Fra før er «Eco Queen» innleid i seks måneder av Koch for 80.000 dollar pr. dag til kontraktens utløp i september.

Skipenes kontant breakeven-rate skal ligge rundt 24.000 dollar pr. dag. Dermed er rederiet sikret en formidabel kontantstrøm de neste tre årene.

Enorme inntekter

De fire kontraktene gir ifølge Finansavisens beregninger inntekter på totalt 1,3 milliarder kroner og et kontantbidrag på 708 millioner kroner.

Til sammenligning var driftsinntektene i perioden fra 2016 til 2018 på totalt 764 millioner kroner.

Bare det neste året vil kontantbidraget fra de tre VLCC-ene som er på kontrakt med Equinor, være på over 400 millioner kroner av inntekter på nærmere 700 millioner kroner.

Awilco Eco Tankers er et joint venture mellom Awilhelmsen-gruppens Awilco Shipping og amerikanske Transport Recovery Fund. Eierfordelingen er 50/50, mens Awilco står for den tekniske og kommersielle driften av flåten fra kontoret på Aker Brygge i Oslo.

Rederiets fire VLCC-er ble levert i 2016 fra DSME-verftet i Sør-Kora. Alle har ECO-design og ble i fjor utstyrt med scrubbere. To av skipene kostet 98,2 millioner dollar, mens de to siste var noe billigere med en kostpris på 96,4 millioner dollar hver.

SJEF: Jens-Julius R. Nygaard leder Awilco Eco Tankers, men ønsker ikke å kommentere de seneste slutningene. Foto: Silje Sundt Kvadsheim
awilco eco tankers
tankrederi
tankmarkedet
awilhelmsen
vlcc
equinor
koch