<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
OVERRASKET: – Sett i lys av dramatikken på lastesiden kan man si at det er rart ratene ikke har falt ytterligere, sier Ole-Rikard Hammer. Foto: Iván Kverme

Overrasket over at ratene ikke har falt mer

VLCC-ratene fortsetter å falle. Arctic-analytiker Ole-Rikard Hammer mener at det er overraskende at de ikke har falt mer, alt tatt i betraktning.

Publisert 1. juli 2020
Lesetid: 2 minutter

Onsdag var VLCC-ratene på standardstrekningen mellom Gulfen og Det fjerne østen nede i 18.900 dollar dagen. Inntjeningen har dermed falt med i overkant av 30.000 dollar dagen i løpet av de seneste fire ukene og med over 200.000 dollar dagen siden tankboomen i februar og mars.

– De lave tankratene reflekterer fortsatt de kraftige kuttene i OPECs oljeproduksjon og eksport. Anslag fra såkalte «tanker trackere», det vil si de som følger skipninger via satellitter, viser at oljeproduksjonen falt ytterligere i juni og er nå på et nivå man sist så tidlig på 1990-tallet, sier senioranalytiker Ole-Rikard Hammer i Arctic Securities.

Saudi-Arabias eksport er nær halvert seg fra toppen i april og er nå på sitt laveste nivå på ti år, mens russisk oljeeksport til Europa for juli, som man nå slutter tonnasje for, anslås ifølge Hammer til å ende på sitt laveste nivå på 20 år.

Rater under press

– I en slik situasjon trengs det åpenbart færre tankskip og det setter ratene under press. Sett i lys av dramatikken på lastesiden kan man si at det er rart ratene ikke har falt ytterligere og ser ut til å ha stabilisert seg på disse nivåene i hvert fall i det korte bildet.

Arctic-analytikeren mener at dette er en indikasjon på at det var svært stram markedsbalanse før produksjonskuttene slo inn.

– Rederne må nå se fremover og håpe at OPEC+ følger sin oppsatte plan om gradvis å redusere kuttene og øke produksjonen i annet halvår, sier Hammer.

Arctic anslår at juni var bunnpunktet for OPEC+-produksjonen.

– Juli blir noe høyere mens august kan bli vesentlig høyere dersom avtalt plan følges. Det avgjøres av utvikling i etterspørsel, lager, produksjon fra USA og, mest av alt, oljeprisen.

Coronaproblemer

Den siste tids oppblomstring av coronaviruset i USA representerer ifølge Ole-Rikard Hammer også et mulig tilbakeslag, hvis det fører til ytterligere forsinkelser i gjenåpningen av økonomien.

– På flåtesiden er det også stor usikkerhet. Vi anslår at rundt 10 prosent av VLCC-flåten har vært ute av markedet på grunn av forsinkelser og som lagertonnasje. Vi mener det er store lagertrekk på gang i oljemarkedet fra nå og utover. Det vil frigjøre skip, men hvor lang tid det tar er usikkert.

På den annen side er det nå blitt en høy andel gamle tankskip på over 15 år.

– Disse må dokkes og mange utsatte dette i vinter da markedet var på sitt beste. Det er derfor grunn til å tro at det vil bli mange dokkinger i løpet av annet halvår. Det drar i motsatt retning, sier Hammer.

NEDTUR: Arne Fredly-kontrollerte Hunter Group har falt med nærmere 50 prosent siden slutten av januar. Foto: Iván Kverme

Børsnedturen fortsetter

På børsene fortsetter nedturen for tankrederiene. På Oslo Børs er Frontline ned i overkant av 16 prosent den seneste måneden og ned hele 45 prosent siden årstoppen på 121 kroner den 27. april. Arne Fredly-kontrollerte Hunter Group var ned 12,5 prosent i juni og ned 47 prosent siden toppnoteringen på 5,92 kroner den 14. januar.