<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kan bli utestengt fra Europa

EUs nye, digitale lover trådte i kraft onsdag, og Twitter kan fort bli den første testen. I verste fall kan EU blokkere hele plattformen.

Publisert 16. nov. 2022
Oppdatert 16. nov. 2022
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 615 ord
BEKYMRER EU: Twitter, eid og ledet av Elon Musk. Foto: NTB

EUs nye Digital Services Act trådte i kraft onsdag. Loven setter for første gang opp regler for hvordan «Big Tech» skal bevare sikkerheten for sine brukere, med hensyn til spredning av ulovlig innhold. Men EU er bekymret for tilstanden i Twitter etter Elon Musks overtakelse , skriver Financial Times.

Falske profiler er i vekst

Ifølge tre personer med kjennskap til EUs tankegang går bekymringen for det første på utrullingen av abonnementstjenesten Twitter Blue, som gir et «blue tick» til enhver som betaler åtte dollar. Flere har misbrukt dette til å åpne konti der de utgir seg for å være andre, helst kjente personer.

For det andre går bekymringen på at de fleste lederne som hadde ansvar for sikkerhet og «compliance» har forlatt selskapet eller blitt avskjediget av den nye eieren.

– Den nye loven vil kreve at Twitter, som en veldig stor digital plattform, har massiv teknisk og juridisk «compliance.» Mange av disse har sluttet eller blitt oppsagt. Det ser ut som de er på kollisjonskurs med Brussel, sier en av avisens kilder med kjennskap til situasjonen. 

– Risikerer utestengelse

EU starter onsdag arbeidet med å definere hvilke plattformer som har minst 45 millioner brukere, og dermed blir gjenstand for de strengeste reglene. Denne prosessen vil gå over fire måneder, og Twitter ventes å havne i denne båsen, opplyser to kilder til Financial Times.

JOBBER PÅ HØYGIR: Europakommisjonens visepresident og digital EU-kommisær, Margrethe Vestager. Foto: NTB

– Twitter kan fort bli første test for den nye loven. Sikrer ikke EU at lovens regler gjelder for Twitter, vil loven være en fiasko. Jeg håper og forventer at EU-kommisjonen handler raskt og bestemt, sier Christel Schaldemose, medlem av Europaparlamentet og leder av arbeidsgruppen som skal overse iverksettelsen av loven.

Representanter for Twitter forventes å møte EU for diskusjoner senere denne måneden, men én kilde mener det etter den massive nedbemanningen er uklart hvem som vil delta fra Twitter, og om selskapet vil holde seg til sin tidligere «forsonende linje» med å følge «én regel fremfor en million andre.» 

JOBBER PÅ HØYGIR: EU-kommissær for det indre markedet, Thierry Breton. Foto: NTB

Financial Times-kildene advarer om at Twitter risikerer å bli utestengt av Brussel om Elon Musk ikke adresserer bekymringene om et økende antall falske profiler og «nettroll» på plattformen.

Kommissærer på høygir

Europakommisjonens visepresident og EU-kommissær for konkurranse- og digitalpolitikk, Margrethe Vestager, jobber sammen med Thierry Breton på høygir for å få ansatt nok folk til å håndheve reglene i den nye loven. Sistnevnte er EU-kommissær for det indre markedet.

Den nye digitalloven gir ifølge avisen Europakommisjonen makt til å be en dommer – i dette tilfellet i Irland der Twitter har sitt europeiske hovedkvarter – om å blokkere bruken av plattformen i det indre markedet. Twitter risikerer videre bøter på opptil 6 prosent av omsetningen globalt om loven vurderes brutt gjentatte ganger. 

Brussel kan til og med beordre Twitter til å endre atferd og utstede periodiske bøter frem til endringen faktisk skjer.

Musk-ultimatum til ansatte

Samtidig har Elon Musk gitt et ultimatum til de ansatte om å akseptere nye «hardcore»-Twitter – eller forlate selskapet, skriver Washington Post.

«Om du er sikker på om du vil være en del av nye Twitter, klikk ja på lenken nedenfor», skrev den nye toppsjefen og eieren i en e-post onsdag morgen.

Alle som har svart ja innen klokken 17.00 norsk tid torsdag vil få tre måneders sluttpakke. 

Forrige ukes lansering av «Twitter Blue Verified» ble raskt pauset, men Musk planlegger en relansering 29. november «for å forsikre seg om at produktet er stabilt.»

Interne dokumenter avisen har fått tilgang til viser at det nye produktet ikke ble noen større suksess og risikerte snarere å true selskapets annonseinntekter.