Utfordrer Clear Channel og JCDecaux

Utendørsreklamesaktøren Ocean Outdoor Norway skal utfordre gigantene. Målet er å nær tidoble omsetningen i løpet av fem år.

SKJERMER PÅ BUSSTERMINALEN: Ocean Outdoor Norway har vunnet en kontrakt med Oslo Bussterminal. Kontrakten har en verdi på over 50 millioner kroner over fem år. Foto: Mahmoud Ahmad Al Ashkar
Tjenester

I desember i fjor ble den lille utendørsaktøren Prego Media kjøpt opp av britiske Ocean Outdoor. Nå har Ocean Outdoor Norway, som i fjor nådde en omsetning på 44 millioner kroner, kraftige vekstplaner.

– Vi sikter mot en årlig omsetning på 400 millioner kroner i løpet av fem år, i «best case», sier daglig leder Stig Kjos i Ocean Outdoor Norway.

– Hvordan skal dere klare å tidoble omsetningen i løpet av bare fem år?

– Clear Channel og JCDecaux har dominert det norske mediemarkedet de seneste 15 til 20 årene, og vunnet alle de store kontraktene. En rekke store kontrakter er i spill i tiden fremover, og vi har en klar strategi om å vinne flere av disse. Med ny eier har vi finansielle muskler til å satse, sier Kjos.

Blant store utendørskontrakter kan nevnes kontrakter med Avinor og Sporveiene.

– Den aller største kontrakten er med Sporveiene. Clear Channel har denne kontrakten i dag, med det utlyses et nytt anbud på denne arenaen om et halvt års tid, sier Ocean Outdoor Norway-sjefen.

VENTER TIDOBLING: – Vi sikter mot en årlig omsetning på 400 millioner kroner i løpet av fem år, sier daglig leder Stig Kjos i Ocean Outdoor Norway. Foto: Ocean Outdoor Norway

Erobret Oslo Bussterminal

Nylig vant Ocean Outdoor Norway en kontrakt med Oslo Bussterminal til en verdi på over 50 millioner kroner over fem år.

– Denne kontrakten er liten i det totale bildet, men det er en viktig strategisk kontrakt og et steg på veien. Det er vår første kontrakt siden vi byttet navn i mars, akkurat da alt ble satt på vent, sier Kjos.

Oslo Bussterminal er landets største bussterminal, og det tredje største trafikknutepunktet i Norge. I 2019 ble det estimert at terminalen hadde 1,9 millioner reisende i desember måned.

Oslo Bussterminal ble nylig modernisert for 60 millioner kroner; et prosjekt som sto ferdig i august i fjor. Her skal Ocean Outdoor Norway tilby interaksjon med kunder gjennom markedsplasser, pop-up-shop, foliering av flater og utplassering av 28 digitale skjermer.

–Ocean Outdoor er langt fremme når det gjelder det digitale. Vi har en egenutviklet software tilpasset mediemarkedet. Her har vi vår styrke, hevder Kjos.

Ocean Outdoor Norway nådde et driftsresultat på 7 millioner kroner av en omsetning på 44 millioner i 2019. Til sammenligning omsatte Clear Channel Norway og JCDecaux Norge for henholdsvis 525 millioner og 308 millioner.

reklame
utendørsreklame
Stig Kjos
Ocean Outdoor
Ocean Outdoor Norway
oslo bussterminal
Nyheter
Tjenester