<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Lønnsomhetsutfordring for reklamebransjen

På 20 år har timeprisen i norske reklamebyråer kun økt med 178 kroner. Bransjen står nå overfor en lønnsomhetsutfordring. 

Publisert 25. okt. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 433 ord
Article lead
lead
SVAK LØNNSOMHET: Benedikte Løvdal i interesseorganisasjonen Kreativt Forum mener lønnsomheten for reklamebyråene blir dårlig når timeprisene ikke økes. Lise Slotnæs

Tirsdag la reklame- og designbransjens interesseorganisasjon Kreativt Forum (KF) fram sin årlige byråstatistikk. Den viste at bransjen står i en lønnsomhetsutfordring.

Den gjennomsnittlige timeprisen for norske byråer har økt med 178 kroner siden 2001. Dette tilsvarer en økning på 15 prosent de siste 20 årene, samtidig som konsumprisindeksen har økt med 62 prosent. 

Snittprisen i bransjen ligger i dag på 1.377 kroner. Dersom den hadde fulgt prisutviklingen burde den i dag ligget på 1.950 kroner per time.

– Lønningene og lønnskravene i byråene øker, kostnadene øker - men timeprisen øker ikke tilsvarende. Da sier det seg selv at lønnsomheten blir dårlig. Det er problematisk for bransjen totalt sett, sier Benedikte Løvdal, daglig leder i KF.

De minste byråene ligger verst an

Driftsmarginen, altså lønnsomheten i bransjen, lå i snitt på 7,5 prosent i 2021, opp med 0,5 prosent fra 2020. Til sammenligning lå den på 9,3 prosent i «normalåret» 2019.

– Det er sannsynlig at pandemiårene 2020 og 2021 spiller inn her, men ikke utelukkende, fordi kostnadene har også for mange vært kunstig lave de siste par årene. Dette henger nok mer sammen med en svak vekst i timepriser, som ikke er bærekraftig over tid, sier Løvdal videre.

Trenden viser at det er de minste byråene som drar ned snittet, og at denne forskjellen er større i år enn tidligere.

  • Store byråer (inntekt over 50 millioner) – hadde i snitt en driftsmargin, som viser hvor lønnsom bedriften, er på 13 prosent.
  • Mellomstore byråer (inntekt mellom 20 og 50 millioner) hadde i snitt en driftsmargin på 8 prosent.
  • De minste byråene (inntekt under 20 millioner) hadde i snitt en driftsmargin på 3 prosent.  

Kamp om de beste hodene

Byråleder i Morgenstern, Camilla Kim Kielland, mener også at bransjen har en utfordring knyttet til å tiltrekke seg de beste hodene, noe byråstatistikken til KF også understøtter.

Over halvparten av byråene sier at de har utfordringer knyttet til rekruttering. De sliter med å få tak i ansatte med god nok kompetanse, samtidig som de sliter med å klare å møte lønnsforventningene.

Utviklere, rådgivere og kreatører er de yrkesgruppene det er mest utfordrende å rekruttere.

– Vi må klare å betale konkurransedyktige lønninger – og vi må gjøre reklamebransjen mer attraktiv for de som i dag studerer kreative fag. Reklametrettheten treffer også dem, og her har vi oss selv å takke. Jo mer masete og uengasjerende kommunikasjon vi lager, dess færre vil ønske seg til faget, sier Kielland.

KFs byråstatistikk er en undersøkelse som går ut til alle KFs medlemsbyråer. Statistikken har blitt gjennomført i over 30 år, og ble i år gjennomført i september og oktober. Totalt har 75 prosent av byråene svart.