Fredag gikk fristen ut for partene å svare på Konkurransetilsynets foreløpige nei til Norwegians oppkjøp av Widerøe. Dermed gikk flyselskapene hardt ut mot tilsynet, som de mener har oversett flere fakta i saken.
LOs pilotforbund, Norsk Flygerforbund, mener det skaper stor usikkerhet at Konkurransetilsynet signaliserer at de vil stoppe oppkjøpet.
– Vi ser at både ferger, busselskaper og luftambulanse selges ut av Norge. Om Widerøe også skulle havne på utenlandske hender, frykter vi konsekvensene for ansatte, flypassasjerer og samfunnet generelt, mener leder Aleksander Wasland.
I høst ble ferge- og hurtigbåtselskapet Fjord1, som har nesten halvparten av de norske fergene, er solgt til de to europeiske fondene Dif Capital Partners og EDF Invest.
På generell basis bør man sikre et norsk, langsiktig eierskap, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.
– Og det er spesielt viktig for Widerøe og alle folkene langs kysten som er avhengige av kortbanestrukturen, å ha en eier som forstår norsk luftfart, med de spesielle lys, fjell og vær-forholdene i langs kysten og i nord, sier hun.
Fergesalgene som skrekkeksempel
Konkurransetilsynet frykter for konkurransen i det norske luftfartsmarkedet dersom tre aktører blir til to. Helt spesifikt frykter de høyere billettpriser og færre avganger.
Norwegian-sjef Geir Karlsen gjestet Økonominyhetene fredag, der han utbroderte hvorfor han er uenig med tilsynet.
– Vi gikk ut med litt skarp tone i dag. Vi har vært i en prosess med tilsynet siden juli, og vi har besvart alle mulige forespørsler de har kommet med. Som vi sa i dag er vi fundamentalt uenige i at dette vil svekke konkurransen.
– Kan en utenlandsk kjøper her komme og snappe opp Widerøe foran nesen på dere?
– Ja, ingenting er umulig. Vi ser det som har skjedd på fergesiden, der det knapt nok er et fergeselskap igjen som er norskeid. Vi mener vi er en god eier av Widerøe, vi kan Norge, og vi kan Nord-Norge. Vi kan dårlig vær, vi kan vinter, og vi kan skape et sterkt norsk flyselskap i en bransje der infrastruktur er helt sentral for bosetning i hele landet, svarte Karlsen.
– Widerøe er uansett til salgs
Også leder i Widerøes Flygerforening, Sindre Haanshus, sier en norsk industriell aktør helt klart er å foretrekke som eier.
– Vi registrerer at Widerøe uansett er til salgs, det kan vi ikke gjøre noe med. Så vidt vi vet finnes det i dag ingen alternativer som holder Widerøe på norske hender, sier han og legger til:
– Det sannsynlige alternativet da er et utenlandsk oppkjøpfond med kortsiktige interesser. Widerøe må gjøre store investeringer i en aldrende flyflåte for å opprettholde dagens tilbud, og det er usikkert om en ikke-industriell eier er like villig til å ta en slik risiko. Dette setter arbeidsplassene, flytilbudet og beredskapen i distriktene i fare. Et nei fra Konkurransetilsynet vil svekke konkurransen betydelig mer enn et ja, sier Haanshuus.