<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fersk rekord vil bli knust i år

En flere år gammel rekord ble slått i containerfarten i fjor. Allerede i år ventes den nye rekorden å bli knust til smuler.

Publisert 10. jan.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 273 ord
REKORDRAS: Rekordstor kapasitet ble levert i 2023, og enda mer containerkapasitet ventes å nå flåten i 2024. Her et containerskip utenfor Long Beach, California. Foto: Bloomberg

Totalt 350 nye containerskip med en kapasitet på 2,2 millioner standard 20-fots containere (TEU) ble levert fra verftene verden rundt i fjor, markant opp fra den tidligere rekorden fra 2015 på 1,7 millioner TEU. Den nye rekorden ser imidlertid ikke ut til å bli stående like lenge som den forrige. Nå i 2024 ventes skipsleveransene å øke med hele 41 prosent, ifølge skipsfartsorganisasjonen BIMCO.

«I 2024 er det planlagt levering av 478 containerskip med en kapasitet på 3,1 millioner TEU, som overgår 2023-rekorden med 41 prosent,» heter det fra bransjeforeningen og sjefanalytiker Niels Rasmussen.

Det innebærer at det i snitt vil bli levert 1,31 containernybygg hver eneste dag.

Venter økt ubalanse

Den totale containerflåtekapasiteten økte med 8 prosent i 2023, den raskeste økningen som er registrert siden 2011, ettersom resirkuleringsnivået var relativt lavt. I 2024 ventes det imidlertid en enda større kapasitetsvekst, på 10 prosent.

Selv om resirkuleringsnivået ventes å øke i år, anslås det likevel at den totale flåten vil vokse med nær 2,8 millioner TEU og passere 30 millioner TEU innen utgangen av året – for første gang noensinne.

Selve containerhandelen ventes derimot å vokse langsommere. Etterspørselen for skipskapasitet ventes å vokse med kun 3–4 prosent i år, ifølge BIMCO, som også spår langsommere seilingshastighet for containerskipene.

«Ubalansen mellom tilbud og etterspørsel ventes å øke i 2024. Langvarige forstyrrelser i Rødehavet, som tvinger skip til å seile om Kapp det gode håp, kan imidlertid gi strammere tilbuds- og etterspørselsbalanse. Ytterligere 3 millioner TEU er samtidig planlagt for levering i løpet av 2025–2026, og med mindre resirkuleringen øker betydelig, ser markedsubalansen ut til å returnere så snart situasjonen i Rødehavet er løst,» heter det.