Oppturer i shipping har en tendens til å bli fulgt av brutale nedturer, men til tross for jubelår både i 2022 og 2023 har shippinganalytikerne ståltro på at 2024 vil bli et nok et godt år for både shippinginvestorer og redere. Ordrebøkene er på rekordlave nivåer innenfor de fleste av shippingsegmentene og de gode tidene ser dermed for en gangs skyld ikke ut til å ha stimulert kontraheringslysten hos de vanligvis så kontraheringskåte skipsrederne.
Børsfest i LPG
2023 har vært et eksepsjonelt godt år innenfor både LPG og LNG. Spesielt har LPG-sektoren overrasket positivt med skyhøye ratenivåer gjennom hele året. På børsen har det vært LPG-fest og Avance Gas og BW LPG har steget med henholdsvis 147 og 97 prosent i løpet av 2023. Også i 2022 var det børsfest i dette markedssegmentet og Avance Gas og BW LPG er opp voldsomme 325 og 200 prosent siden inngangen til 2022.
Råoljeaksjene skjøt virkelig fart høsten 2022, mens det var jubelstemning i produkttank gjennom hele 2022. Tankaksjer var definitivt en vinner også i 2023 og shippinganalytikerne har til tross for den ekstreme oppgangen de seneste to årene fortsatt flere tankaksjer på anbefalingslistene.
Tre ganger Frontline
Frontline har steget med 230 prosent i løpet av de seneste to årene, men analytikerne har troen på mer. Clarksons-analytiker, Frode Mørkedal, anbefaler Frontline for tredje året på rad. Han påpeker at situasjonen i tankmarkedet er unik med svært få skip som leveres i 2024 og 2025, noe som han mener betyr at selv en liten økning i etterspørselen vil føre til ytterligere rateoppgang.
Tørrlastmarkedet har også vært rimelig sterkt i 2023 uten at ratene på noen som helst måte har kommet opp på de nivåene man har sett i tank, LPG og LNG. I likhet med i tank er ordreboken i tørrlast av det beskjedne slaget. Analytikerne tror 2024 blir et bedre år i tørrlast enn det 2023 har vært uten at det er snakk om noen bonanza. Golden Ocean har steget med relativt beskjedne 13,5 prosent i løpet av 2023 og både Øystein Vaagen og Frode Mørkedal har det John Fredriksen-kontrollerte tørrlastrederiet blant sine to største shippingfavoritter i 2024.
Jørgen Lian - DNB Markets
Stolt-Nielsen: Kursmål på 445 kroner
Kjemikalietank vil nyte godt av en stram markedsbalanse i det generelle tankmarkedet i året som kommer. Dessuten bør kjemikaliesegmentet se betydelig tilstramming med utsikter til bedre kjemikalieetterspørsel, samtidig som svingtonnasje fra produktrederiene trekkes og holdes ute av kjemikaliefrakten. Stolt-Nielsen gir dermed en svært attraktiv eksponering til det generelle tankmarkedet og en forventet relativ styrke i kjemikaliefrakt. Selskapets forbedrede balanse legger til rette for en eventuell utskillelse av tankvirksomheten, som et ledd i å forenkle selskapet og krystallisere underliggende verdier som vi mener summerer seg til over 600 kroner pr. aksje..
Wallenius Wilhelmsen: Kursmål 140 kroner
Bilfraktsegmentet har vist vedvarende styrke på tross av et rufsete makrobakteppe, som illustrerer styrken i sektoren, nemlig at etterspørselen drives av endrede handelsmønstre og ikke overordnede salgstall som tidvis har vært svake i etterkant av pandemien. På tross av politisk press mot den sterkt økende veksten av kinesisk eksport av biler mener vi likevel trenden vil fortsette de nærmeste årene. Med et allerede stramt marked burde dette tillate rederiene å reforhandle fraktkontrakter på stadig høyere nivåer og dermed drive opp den underliggende inntjeningen. Vi mener å ha relativt god visibilitet for 2024 grunnet kontraktstrukturen i sektoren.
Frode Mørkedal - Clarksons
Frontline: Kursmål 350 kroner
For tredje året på rad anbefaler vi kjøp av Frontline. Til tross for at aksjen har doblet seg hvert av de seneste to årene, mener vi at den fortsatt er rimelig priset. Situasjonen i tankmarkedet er unik, med svært få nye skip som skal leveres i 2024 og 2025, noe som betyr at selv en liten økning i etterspørselen kan føre til ytterligere rateoppgang. Vi estimerer at dagens aksjekurs reflekterer VLCC-rater på omtrent 50.000 dollar pr. dag, et nivå vi anser som realistisk å overstige. Med våre estimater, som plasserer dagratene på omtrent 70.000 dollar i 2024, forventer vi at Frontline kan oppnå et resultat på over 50 kroner pr. aksje, hvorav 85 prosent sannsynligvis vil bli utdelt som utbytte. Det er også verdt å merke seg at for hver 10.000 dollar økning i rater, vil EPS øke med 11 kroner.
Golden Ocean: Kursmål 130 kroner
I likhet med tankmarkedet, har tørrlastmarkedet også en lav ordrebok, noe som betyr at det er mindre avhengig av sterk økonomisk vekst i Kina. For øyeblikket er det også uvanlig korte ventetider i kinesiske havner. Vi forventer at en lageroppbygging av jernmalm og litt økte ventetider vil bedre markedet i 2024. I fjor anbefalte vi Belships, men for 2024 foretrekker vi capesize-eksponering. Golden Ocean eller eventuelt 2020 Bulkers ser vi på som gode alternativer. Vår vurdering er at aksjekursen indikerer en dagrate på cirka 18.000 dollar for capesize-skip i 2024. Dette er godt under de 29.000 dollar pr. dag som trengs for normal avkastning på et nybygg, og har resultert i en historisk lav ordrebok. Hvis ratene når 25.000 dollar pr. dag, kan Golden Ocean potensielt tjene 20 kroner pr. aksje, noe som viser et betydelig oppsidepotensial.
Eirik Haavaldsen - Pareto
Hafnia: Kursmål 95 kroner
Vi mener bakteppet for tank er enda bedre inn i 2024 enn det var før 2023, og beholder derfor vårt toppvalg inn i det nye året. Hafnia har skapt store verdier i 2023, og der styrken i markedet for et år siden først og fremst var drevet av lagerbygging før sanksjonene mot Russland, er den i år drevet av underliggende konsum. Den strukturelle trenden med økende raffinerikapasitet i Asia og nedstengninger i Europa vil fortsette. Prisvolatilitet og markedsforstyrrelser, som den vi nå har i Rødehavet, vil også fortsette og det betyr høye rater. Vi mener at estimatene i Hafnia er konservative for neste år, og tror det vil komme betydelige justeringer inn i første kvartal. Aksjen er priset på fire ganger EV/EBITDA, og en 15-20 prosent dividende yield. Med en fortsatt lav ordrebok, økende ledetider, verft med fulle bøker og stadig aldrende flåter tror vi på god avkastning i flere år fremover. NAV-en er i dag rett under 80 kroner, men vi tror dette vil bikke 100 kroner i løpet av 2025, og mener da at aksjen fortsatt gir en meget god risk-reward.
Stolt-Nielsen: Kursmål 435 kroner
Vi mener aksjekursen ikke har holdt tritt med den positive underliggende utviklingen i år, og anbefaler den således fortsatt inn i 2024. Kjemikaliefraktratene har holdt seg på jevnt høye nivåer i 2023, og selv om COA-rater nå ser ut til å ha toppet ut legger dette grunnlaget for flere år med god inntjening i selskapet. Det strukturelle bildet for kjemikalietransport er positivt, med økende eksport ut av USA, som nå vil trenger flere skip grunnet problemene i Panama. Videre ser vi sterk vekst i Kina, og sammen med nedstengninger i Europa vil fraktdistansene for skip øke. Stolt-Nielsen har en underliggende inntjening pr. aksje på rundt 80 kroner i år, og selv om en del av den sterke kontantstrømmen reinvesteres i vekst og flåtefornyelse tror vi utbyttene vil øke neste år.
Vi mener at logistikk-delen av selskapet undervurderes av markedet. Setter man en konservative 4 ganger multippel på kjemikaliefrakt, legger Tank Container og en del andre investeringer til bokførte verdier, betyr det at man omtrent betaler null for Terminal-businessen i dag.
Petter Haugen - ABG Sundal Collier
Som shippinganalytiker er det fremdeles vanskelig å velge bare to aksjer. Vi har jo lenge vært svært positive til både tank- og bilskip-segmentene. Vi har fremdeles tydelige kjøpsanbefalinger, men etter at aksjene i begge segmentene har gått mye på kort tid denne høsten blir da nødvendigvis videre oppside lavere enn hva den var. Det er fortsatt substansiell oppside på konsensus-estimatene i begge disse segmentene. For tankmarkedet mener vi fortsatt vekst i Atlanterhavs-eksport, særlig fra USA og Brasil og potensielt også støttet av mer sjøgående eksport av råolje fra Midtøsten om global oljeetterspørsel er sterk nok, vil gjøre at tankratene i 2024 og 2025 er sannsynlige til å gå til svært høye nivåer. I bilrederiene er det ikke høyere spotrater, men fornyelser av utgående kontrakter på dagens langt høyere rater vi mener vil løfte inntjeningen. I høst har vi i tiltagende grad fokusert på tørrbulkaksjene da disse har handlet på betydelige substansrabatter, samtidig som det underliggende markedet er nokså stramt og utsiktene er gode. Kombinasjonen av at vi så spotrater for capesize gå til over 50.000 dollar dagen nå i høst og nevnte substansrabatter på rundt 20 prosent, gjør at vi mener risk/reward i tørrbulk ser veldig bra ut. I likhet med stortank er ordreboken i tørrbulk svært overkommelig og vi venter netto flåtevekst på knappe 2 prosent pr. år i 2024 og 2025.
2020 Bulker - kursmål 189
Da velger vi 2020 Bulkers hvor vi har kursmål 189 kr, men Golden Ocean og Himalaya er to andre gode alternativer om man søker eksponering mot store tørrbulkskip slik som vi gjør.
Frontline - kursmål 345 kroner
Av tankaksjene velger vi fremdeles Frontline hvor kursmålet er 345 kroner. Gjennom kjøpene av 24 VLCC fra Euronav i høst viste selskapet og hovedaksjonæren hvorfor aksjen skal prises til en premie mot ellers sammenlignbare selskaper og tror at vi får se, foruten høye rater og stigende skipspriser, flere innvannende transaksjoner i Frontline gjennom 2024.
Kyrre Flesjå - Carnegie
Frontline: Kursmål 280 kroner
Vi mener Frontline er perfekt posisjonert for supersyklusen i tank med høyere gearing enn konkurrentene, 24 moderne VLCC-er på vei inn i flåten samt en attraktiv eksponering mot et produktsegment som for øyeblikket fyrer på alle sylindre. Med en LTV på over 50 prosent får man også en fin eksponering mot skipsverdier som vi tror vil fortsette å stige inn i 2024.
Vi tror tankmarkedet står overfor en langvarig opptur, drevet av det vi anser som svært robuste markedsforhold. På etterspørselssiden er de viktigste driverne økt global oljeetterspørsel, stadig økende oljeproduksjon i Atlanterhavsbassenget og lengre seilingsdistanser som drar etterspørselen etter tankskip. På tilbudssiden har vi en rekordlav ordrebok på rundt 4 prosent av råoljetankflåten samlet sett og drøye 2,5 prosent for de største skipene (VLCC). Vi estimerer en netto flåtevekst for den samlede råoljetankflåten på under en prosent i både 2024 og 2025, noe som gir et strammere marked med høyere rater og god inntjening for tankrederne.
Okeanis: Kursmål 350 kroner
Gjennom Okeanis får man eksponering mot en av verdens mest moderne råoljetankflåter, en demonstrert evne til premium rateoppnåelse samt en robust utbyttekapasitet til fornuftig prising mot NAV.
Øystein Vaagen - Fearnley Securities
Hafnia: Kursmål 95 kroner
Hafnia prises til 15 prosent rabatt til NAV, 15 prosent utbytte yield og rundt 5 ganger på inntjening. Dette reflekterer på ingen måte det underliggende sterke tankmarkedet, som vi tror kommer til å vare flere år. Produksjonskutt slår ut på volumene på kort sikt, men over tid vil den lave flåteveksten materialisere seg i høyere inntjening. Dette ser man reflektert i annenhåndsverdier som øker nesten månedlig, som igjen betyr reell rabatt til NAV. Vi foretrekker Hafnia ettersom at produkttankratene støtter sterke utbytter/prising nå gjennom vinteren og første kvartalsestimatene ser ut til å være for lave. Deretter burde markedet i større grad snu øynene mot andre halvår 2024, hvor en reversering av kutt kombinert med fallende flåtevekst burde gi god støtte til prisingen.
Golden Ocean: Kursmål 11,5 dollar
Tørrlastmarkeder har i 2023 vært sterkt, fundamentalt sett. Dette gjelder alle segmenter, og selv Kina har vært der på jernmalmimport.). Problemet har vært flåteeffektiviteten, men med underliggende sterke markeder, støtte i skipsverdier og rabattprising målt mot NAV er risikoen på oppsiden. Historisk har de fleste bullmarkeder kommet av noe uventet. Her mener vi tørrlast sitter nå. Golden Ocean sitter med sterk eksponering mot jernmalm og spesielt nå og inn i første kvartal, der vi tror inntjeningen kommer til å gå langt over forventningene I tillegg kommer nedsiden til å være beskyttelse gjennom en solid balanse og NAV-rabatt.