<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

«Twitter-dreperen» har sluknet

Over 100 millioner lastet ned Threads på to døgn etter lanseringen i sommer, men nå har mer enn tre av fire brukere mistet interessen.

Publisert 26. sep. 2023
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 507 ord
KONKURRENTER: X (tidligere Twitter) og Meta-eide Threads. Illustrasjon: NTB

Veksten var eksplosiv da Meta i juli lanserte Threads , av mange kalt «Twitter-dreperen.» Men hypen la seg raskt. På de to første døgnene hadde over 100 millioner mennesker lastet ned appen og tatt den i bruk, men under én måned etter lansering hadde halvparten mistet interessen.

Tirsdag gjengir CNBC prognoser fra Insider Intelligence som peker mot 23,7 millioner amerikanske brukere for Threads i 2023. Bare Tumblr rangeres bak. 

Meta-eide Facebook topper med 177,9 millioner brukere, foran (også Meta-eide) Instagram med sine 135,2 millioner bruker og TikTok med 102,3 millioner brukere.

Twitter, som nå er omdøpt til X, vil ifølge prognosene ha 56,1 millioner USA-brukere i 2023, det vil si mer enn det dobbelte av Threads.

Drahjelp fra Musk-avgift?

Analysesjef Jasmine Enberg i Insider Intelligence hevder at Threads vil ligge nest sist blant sosiale nettverk i USA ut 2025.

ÅPNER FOR AVGIFT: X-eier Elon Musk. Foto: NTB

– Threads fikk et tidlig løft fra Twitters feiltrinn, men kan ikke stole på X-avhoppere for å fortsette veksten, sier hun ifølge kanalen i en pressemelding.

Under en direktesendt samtale med Israels statsminister Benjamin Netanyahu nylig åpnet X-eier Elon Musk for å kreve en månedlig abonnementsavgift av alle X-brukere, og setter han forslaget ut i livet kan det ifølge analysesjefen gi tydeligere inntjeningsmuligheter for Threads.

– Antar vi at Musk ikke ombestemmer seg, vil en abonnementsavgift trolig fremmedgjøre flere X-brukere og potensielt øke interessen for Threads blant annonsørene, legger Enberg til.

Ingen EU-godkjennelse

Insider Intelligence-prognosen føyer seg ifølge CNBC inn i rekken av tredjepartsestimater som har pekt på fallet i Threads-bruken. Analytikerne i Sensor Tower og Similarweb har dokumentert det samme.

IKKE I EU: Appen Threads, eid av Mark Zuckerberg-ledede Meta Platforms. Foto: NTB

Én grunn til den sviktende Threads-veksten er at EU-godkjennelsen fortsatt mangler. Appen er tilgjengelig mer eller mindre overalt, men er ikke innenfor rammene av EUs skjerpede lovverk Digital Markets Act – en lov som skal sørge for brukervern og kontroll over databruk.

Instagram-sjef Adam Mosseri uttalte i juli at det kunne ta «mange måneder» før en godkjennelse er på plass.

Konsernsjef i Meta, Mark Zuckerberg, har tidligere uttalt at selskapet ikke har planer om å kommersialisere Threads fullt ut før appen har blitt større og mer etablert.

Threads har lansert flere nye funksjoner siden juli-åpningen, inklusive en desktop-versjon og et søkeverktøy. Både annonsører og designere har tidligere sagt til CNBC at Threads trenger funksjoner som analyseverktøy for å bli en mer robust plattform verdt å investere tid og penger i.