<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
capesize
Overraskende svakt capesizemarked
Markedet for store tørrlastskip var overraskende svakt mot slutten av fjoråret. Starten på 2025 har også vært av det labre slaget.
Klokkertro på 2020 Bulkers og Himalaya Shipping
Tørrlastrederiene på Oslo Børs gikk som en kule på børsen tidligere i år, men den seneste måneden har det lugget. Carnegie-analytiker Kyrre Flesjå har fortsatt klokkertro på 2020 Bulkers og Himalaya Shipping.
Haavaldsen senker Golden Ocean
Golden Ocean falt med nærmere 7 prosent på børsen torsdag takket være Pareto-analytiker Eirik Haavaldsen.
Skaper Kina fest i tørrlastmarkedet?
Dumper hele tørrlastsektoren
DNB Markets har salg på omtrent det som er av norske børsnoterte tørrlastaksjer. –  Forventningene for vinteren og 2025 er for høye og det vil sannsynligvis komme betydelige negative estimatendringer, sier Jørgen Lian i DNB Markets.
Lav flåtevekst holder tørrlastmarkedet stramt
Det er stor uenighet om hvorvidt tørrlastratene skal opp eller ned. Rederne peker på at lav flåtevekst vil løfte inntjeningen fremover, mens kritikerne påpeker at et vaklende Kina til slutt vil dra ratene ned, skriver analytiker Ingeborg Almås i Clarksons.
– Nervøst kapitalmarked
Golden Ocean har falt med 20 prosent på børsen i sommer etter en rakettstart på året. – Det generelle kapitalmarkedet er blitt mer nervøst og sykliske aksjer spesielt er blitt straffet, sier Golden Ocean-sjef Peder Simonsen.