Beijing tar elbiler på alvor, og Kinas finansdepartement offentliggjorde onsdag en skattepakke på 520 milliarder yuan (over 72 milliarder dollar) for å stimulere etterspørselen, melder Reuters.
Såkalte «new energy vehicles» (NEV) kjøpt i 2024 og 2025 vil bli fritatt for kjøpsavgift på opptil 30.000 yuan pr. bil, mens fritaket vil bli halvert for biler kjøpt i 2026 og 2027.
– Mer enn ventet
Skattepakken er en forlengelse av dagens politikk hvor helelektriske biler, plug-in hybridbiler og biler med hydrogenbrenselceller er fritatt for kjøpsavgift ut 2023. Den kan også bli sett som ett av kinesiske myndigheters mange tiltak for å få fart på en økonomi som sliter med veksttakten.
– Forlengelsen med nye fire år var mer enn markedet ventet seg, sier generalsekretær Cui Dongshu i China Passenger Car Association (CPCA) til nyhetsbyrået, og føyer til at størrelsen på dagens skattepakke peker mot en lav sannsynlighet for at fritaket for kjøpsavgift forlenges flere ganger.
Fritak for kjøpsavgift ble opprinnelig innført i 2014, men forlenget i 2017, 2020 og 2022.
Utløste elbilrally
Kinesiske elbilaksjer skjøt fart etter onsdagens kunngjøring, og trosset et bredt børsfall i Hongkong. Li Auto steg 4,6 prosent, Xpeng 4,7 prosent og Nio 5,6 prosent.
– Dette vil støtte elbilveksten i Kina, sier Susan Zou, analysesjef for batterimaterialer i Rystad Energy i Shanghai til Reuters. Hun spår nå en salgsvekst på 30 prosent i 2024, opp fra estimerte 15 prosent vekst inneværende år.
Tall fra CPCA viser at NEV-salget i Kina steg 10,5 prosent fra april til mai, mens veksten var 60,9 prosent fra mai i fjor da coronarestriksjoner fortsatt hemmet produksjon og salg.