<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Jeg har ingenting å tape

Renaults konsernsjef mener selskapets elbilavdeling kan være verdt opptil 115 milliarder kroner, samtidig som han kritiserer urealistiske verdivurderinger på de nye elbilutfordrerne. 

Publisert 5. sep. 2023
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 883 ord
Article lead
lead
OPPGITT: Renaults konsernsjef Luca de Meo, her fra bilmessen i München, mener tilbakeholdenheten blant europeiske investorer hemmer utviklingen i bilindustrien. Foto: Bloomberg

Luca de Meo tror at selskapets nye avdeling for elektriske kjøretøy kan bli verdsatt opptil 10 milliarder euro, drøyt 115 milliarder kroner, når den blir børsnotert i første halvdel neste år, melder Financial Times (FT). 

Men samtidig som at Renault-sjefen prøver å snakke opp prisen på sin egen elbil-avdeling, kritiserer han samtidig de urealistiske verdivurderingene som er blitt satt på nylig børsnoterte oppstartsselskaper innen elektriske kjøretøy. 

Overforsiktige investorer

Noe annet som har irritert den italienske Renault-sjefen er det han referer til som «overforsiktige investorer» i Europa, noe han mener hemmer bilindustrien i regionen. Ifølge de Meo sliter tradisjonelle bilprodusenter med å konkurrere mot det han anser som latterlige verdsettelsene som tilbys av amerikanske investorer til tapsgivende oppstartsselskaper innen elektriske kjøretøy.

Den franske bilprodusenten har skilt ut sin elbil-avdeling i virksomheten Ampere, som skal etter planen bli børsnotert i løpet av første halvår i 2024. Og selv om Renault ennå ikke har bekreftet sine prisambisjoner for virksomheten, kunne de Meo fortelle til FT på bilutstillingen i München at selskapet kan være verdt mellom 8 og 10 milliarder euro ved børsnotering. 

Til sammenligning ble Polestar, som er et elbilmerket som er delvis eid av Volvo og Geely, verdsatt til 21 milliarder dollar da det gikk på børs i fjor, mens den vietnamesiske elbilprodusenten VinFast gikk på børs med en verdi på hele 23 milliarder dollar da selskapet ble børsnotert tidligere i år. 

Hvis europeiske investorer bryr seg om Europas fremtid, bør de heller investere penger i dette, i stedet for å sette spørsmålstegn ved hele greia
Luca de Meo, Renault

Likevel har noen analytikere satt verdien på Ampere til bare 5 milliarder euro, mens andre har stilt spørsmål ved om det i det hele tatt er noen behov for å skille ut virksomheten i det hele tatt, skriver FT. 

– Hvis europeiske investorer bryr seg om Europas fremtid, bør de heller investere penger i dette, i stedet for å sette spørsmålstegn ved hele greia, svarer de Meo. 

– Jeg vet ikke hva europeiske investorer holder på med, men hvis de vil beskytte Europa, bør de støtte prosjekter som dette, der noen tør å ha en fundert, helhetlig respons på utfordringen som kinesere og amerikanere gir oss, legger han til. 

– La oss være seriøse

MER VERDT ENN BMW? Kort tid etter børsnotering ble VinFast verdens tredje mest verdifulle bilmerke. I etterkant har den falt kraftig tilbake, men kursen er likevel nesten tredoblet siden notering. Foto: Bloomberg

Ifølge FT involverte børsnoteringene til både Polestar og VinFast fusjoner med så kalte SPAC-selskapet, som åpnet opp for å notere aksjene sine med betydelig mindre granskning ved tradisjonelle børsnoteringer. Mens Polestar har falt kraftig på Nasdaq og har nå en markedsverdi på under 7 milliarder dollar, har VinFast gått motsatt vei og er i dag verdt rundt 68 milliarder dollar, etter først å ha skutt opp til en verdi på 190 milliarder dollar like etter børsnoteringen i for under en måned siden. 

– Se på verdsettelsen av europeiske selskaper. Tror du at VinFast kan være verdt mer enn BMW? La oss være seriøse, sier de Meo oppgitt og viser til at BMW har en markedsverdi på rundt 62 milliarder dollar.

Ifølge FT er utskillelsen av Ampere en del av en radikal omorganisering som de Meo har satt i gang med, og som gjør at Renault også oppretter et joint venture med Volvo- og Polestar-eier Geely for å utvikle mer effektive bensinmotorer og neste generasjons hybridteknologi. Med på eiersiden kommer også Saudi-Arabias Aramco. 

– Ingenting å tape

Ifølge de Meo er oppdelingen av virksomheten avgjørende ettersom produksjonen av elektriske kjøretøy er en «annen idrett» enn tradisjonelle kjøretøy. Videre viser han oppgitt til at Renault, som er notert på børsen i Paris, bare er verdt 11 milliarder euro, som er omtrent like mye som verdien av selskapets eierandel i Nissan og selskaptes bank som finansierer bilkjøp.

Han la til at Renault, notert i Frankrike, bare er verdt €11 milliarder, omtrent like mye som verdien av sin Nissan-andel og verdien av banken som er heleid av bilprodusenten og som bidrar til å hjelpe kunder å finansiere bilkjøp.

– Jeg har ingenting å tape ved å børsnotere elbil-virksomheten, sier de Meo. 

Nedgradert

Selv om de Meo går offensivt ut på bilmessen i München er det ikke alle som er like imponerte. Tirsdag nedgraderte den sveitsiske investeringsbanken UBS Renault-aksjen fra nøytral til en selganbefaling, mens kursmålet ble senket fra 42 til 31 euro pr. aksje. 

Ifølge CNBC mener analytikerne i UBS at resultater vil forbli bra de kommende kvartalene, men de mener pilene peker feil vei for den franske bilprodusenten. Med rundt 70 prosent av salget i Europa, og en markedsandel på 10 prosent, tror investeringsbanken at Renault vil være sterkt eksponert for konkurranse fra kinesiske bilprodusenter og Tesla.

«Vi anslår at Renaults markedsandel i Europa på ca. 10 prosent i dag vil reduseres til rundt 7 prosent innen 2030», skriver UBS-analytikerne i et notat. 

En aksjekurs på 31 euro tilsvarer en nedside på nesten 13 prosent fra tirsdagens aksjekurs, og med en slik kurs vil Renault i så fall ha en markedsverdi på 9,15 milliarder euro. Altså under topprisen for hva de Meo håper å få for Ampere når den børsnoteres.