<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Agenda

Annonsørinnhold

Annonsørinnhold

Julekalender luke 19: BMW

Er det en propell eller ikke? BMWs ikoniske logo har vært diskutert i flere tiår, og mange tror det skal forestille en propell. Men sannheten er en litt annen, ifølge BMW Group Classics Fred Jakobs.

Bayerische Motoren Werke, eller Bavarian Motor Works, stammer fra 1917. Da utviklet BMW seg fra flymotorfabrikanten Rapp Motorenwerke i den tyske delstaten Bavaria. Siden den gang har mye endret seg, men det tekniske utstyret og arbeidskraften har forblitt den samme.

Første gang BMW ble brukt i kommersiell sammenheng i 1917, fantes det ingen logo. Men fremtidsplanene var klare: BMW skulle produsere motorer til biler, jordbruk og båter.

Så, 5. oktober 1975, kom den første logoen. BMW bevarte Rapp Motors runde form, med bokstavene BMW og to gylne linjer. I midten var de gjenkjennelige hvite og blå rutene.

Men hva betyr egentlig logoen?

De hvite og blå fargene er også delstaten Bavarias farger. En reklame fra 1929 viser BMWs emblem med de fire fargede rutene spinnende i en flypropell. Antakelsen om at BMWs logo representerer en propell har eksistert siden.

I 1942 knyttet BMW seg selv til propellen i en ny reklame, også denne med logoen illustrert som en spinnende flypropell. I lang tid gjorde dermed BMW lite for å avkrefte myten om at logoen var nettopp det.

Ifølge Fred Jakobs er det likevel ikke helt feil, men heller ikke helt riktig.

– Denne oppfatningen har eksistert i 90 år, og det har en viss begrunnelse, forklarer Jakobs.

Siden 1917 har logoen utviklet seg flere ganger. Den nyeste versjonen ble lansert i 2020, og i dag kommuniserer logoen åpenhet og klarhet. BMWs senior visepresident for kunder og merkevare, Jens Thiemer, utdyper betydningen:

– Med denne nye varianten vil vi invitere kundene våre til å bli en del av BMWs verden, forteller Thiemer.

Dagens spørsmål: Hva står fargene i BMW-logoen for? Send svaret til julekalender@hegnar.no og merk emnefeltet med lukenummeret.

Premiene i Finansavisens julekalender er levert av Aker Brygge, Gullborgen, Oslo Sportslager, Heimen Husfliden, Oslobukta.no, F&H Group, BMW, Neostrata, Et slag av gangen, Jacob Cohen, CHANGE Lingerie og Element Studio.

Ved å delta i konkurransen aksepterer du at fornavnet ditt kan publiseres på Finansavisen.no, dersom du blir trukket som vinner. Vi publiserer ikke etternavnet ditt. Vi bruker ikke kontaktinformasjon eller personopplysninger til andre formål enn trekning i julekalenderen, og all tilsendt informasjon blir slettet senest 14 dager etter at konkurransen er avsluttet. Vinnere blir kontaktet per e-post og annonsert på Finansavisen.no 25. desember 2022.

Annonsørinnhold