<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
HVILKEN ER BEST? Elbilene Kia e-Niro og Citroën ë-C4 konkurrerer, men den ene er dyrere, har bedre rekkevidde og kraftigere batteri. Hvilken skal man da velge? Foto: Håkon Sæbø

Citroën mot Kia i elbilduell: Knuses på rekkevidde, men redder seg inn

Det kommer stadig nye elbiler på markedet, men i en jungel av tilbud er det vanskelig å velge. Det gjelder også når du står mellom helt nye Citroën ë-C4 og rekkeviddekongen Kia e-Niro.

Publisert 7. feb. 2021 kl. 08.37
Oppdatert 8. feb. 2021 klokken 09.34
Lesetid: 10 minutter
Artikkellengde er 2378 ord

– Bare en idiot kjøper noe annet enn en elbil i 2021, mumler en kollega som ikke har videre god peiling på biler av noe slag.

Men kanskje denne kollegaen likevel har rett? Kanskje 2021 blir det store «elbilåret» der mange – muligens opp mot 70 prosent av norske bilkjøpere – velger elektrisk fremfor noe med forbrenningsmotor?

Det er formodentlig optimistisk, vil noen hevde, men samtidig kanskje ikke fullstendig utenkelig. Norge er på vei til å bli helelektrisk – i alle fall om skylappene trekkes til og det kun er nybilmarkedet som betraktes, for elbilandelen utgjør ved inngangen til fjoråret under 10 prosent av landets 2,8 millioner biler, ifølge SSB. Og selv om elbilsalget i 2020 ble rekordhøyt, med en andel på over 50 prosent, endrer det ikke nevneverdig på at de aller fleste nordmenn fremdeles kjører en bil som sier brom-brom.

Ett element som likevel skuffer litt ved Citroën ë-C4, er rekkevidden når kulden setter inn. Og det gjør den jo rett som det er, selv her på Østlandet.

Dyre og billige elbiler

Om du imidlertid er en av dem som sikler på noe nytt og helelektrisk, men ikke har til hensikt å bruke opp hele sparebøssen i en jafs, finnes det etterhvert mange alternativer å vurdere.

Tesla har som kjent sin populære Model 3, og blant de dyrere modellene sorterer Jaguar I-Pace og Audi e-Tron på tilbud. Men hva om det skal være betydelig rimeligere, og samtidig – i alle fall på papiret – ha solid elektrisk rekkevidde og brukbart med plass?

Da kan bilene i denne testen nok tiltale, men det er ikke umiddelbart gitt hvilken som er å foretrekke selv om den ene har overlegen rekkevidde.

SPENNENDE: Nye Citroën ë-C4 ser elegant ut og prisen er slett ikke avskrekkende. Foto: Håkon Sæbø

Oppstartsproblemer for Kia-modell

La oss betrakte Kia e-Niro først. Slett ikke en nykommer, men denne herlige saken har sneket seg under radaren etter år med leveringsproblemer og mange nye konkurrenter som har fått elbilsultne nordmenns gunst. Det ble faktisk bare registrert i underkant av 1.500 e-Niro i Norge i 2020, som den norske importøren neppe kan være særlig tilfreds med.

Men både importøren og kundene har grunn til å være fornøyd med selve bilen. Kia e-Niro har et bagasjerom på hele 451 liter og legges baksetene ned, svelger den 1.405 liter. Det er praktisk for små familier som vil hoppe fra en liten diesel- eller bensinbil, og inn i en elektrisk bil til å dra på tur i.

Kia e-Niro har en batterikapasitet på solide 64 kWh og en WLTP-rekkevidde på mektige 455 kilometer. På undersiden baserer e-Niro seg på en konstruksjon lignende den konsernkusinen Hyundai Kona har. Det betyr at Kia Niro er konstruert for konvensjonelle drivlinjer, snarere enn å være basert på en ren elbilplattform.

At e-Niro fungerer såpass godt som elbil, viser at en bilprodusent ikke nødvendigvis må ha en helt egen elbilplattform for å kunne ha suksess.

Det har åpenbart franskmennene i PSA-konsernet også forstått, for både Peugeot, Citroën, DS og Opel leveres som elbiler med en plattform hvor vanlige forbrenningsmotorer også får plass.

I testen du leser nå er det PSAs konsernfetter Citroën ë-C4 som testes – en bil som har mye til felles med Peugeot e-2008 og Opel Mokka. Blant annet.

Fransk plass og rekkevidde

Citroën ë-C4 har en batterikapasitet på respektable 50 kWh og rekkevidden, etter WLTP-målemetoden, er på godtagbare 350 km. I Citroën ë-C4 er bagasjerommet på ganske brukbare 380 liter i utgangspunktet, og 1.250 liter med setene slått ned. Med andre ord er det allerede tydelig at Kia e-Niro vil friste pragmatikerne mer enn testens franske bil, siden rekkevidden er bedre, bagasjerommet større og batteriet med høyere kapasitet.

Men Citroën ë-C4 har andre egenskaper som skal komme til å friste ganske mye. Spesielt for dem med estetisk sans.

GÅR LANGT: Kia e-Niro har en batterikapasitet på 64 kWh. det gir god rekkevidde, også når det er kaldt. Foto: Håkon Sæbø

Når kulden setter inn

Ett element som likevel skuffer litt ved Citroën ë-C4, er rekkevidden når kulden setter inn. Og det gjør den jo rett som det er, selv her på Østlandet. Den franske bilen er utstyrt med en varmepumpe på 5 kw og du kan forvarme bilen under visse forutsetninger. Men selv med dette på plass raser rekkevidden på kalde vinterdager når du har det travelt og vil følge fartsgrensen på 110 km/t.

Mange nordmenn har fått kjenne på angsten rundt elbiler og rekkevidde når kulden kommer snikende, og det er en realitet som må tas med i betraktningen: Elektriske biler generelt får betydelig kortere rekkevidde når temperaturen er lav, og skal du i tillegg ligge i godt driv på motorveien, kan du med Citroën ë-C4 ikke regne med særlig mer enn 170 km rekkevidde i bitende kulde.

Kjører du snillere, eller holder deg i byen, er reduksjonen mindre dramatisk.

Over hos Kia er angsten generelt et hakk lavere, mye fordi batterikapasiteten er høyere, men også fordi e-Niro later til å være litt mer realistisk i sine anslag om gjenværende kjørelengde.  

Er du en av dem som vil lade minst mulig, kjøre veldig effektivt og tenke mindre på rekkevidde og batteri, blir det nok et poeng i Koreas favør. Det er det liten tvil om.

Tivolifølelse hos én

Mens Citroën ë-C4 har en motoreffekt på hendige 136 hestekrefter, kan Kia e-Niro-eiere slå i bordet med hele 50 prosent mer motoreffekt. At forskjellen i motorkraft er stor, merker du godt når du tråkker på.

Kia e-Niro er litt seig i begynnelsen, men når du først har fått opp farten, suser den av sted med en overbevisende akselerasjon. Kombinert med den nærmest lydløse motoren og et generelt lavt støynivå, er det faktisk en liten tivolifølelse å spore. Gøy!

DU FINNER DEG TIL RETTE: Sett fra innsiden oppleves ikke Kia e-Niro som veldig spennende, men du sitter godt og betjeningen er gjennomtenkt. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 3)
DU FINNER DEG TIL RETTE: Sett fra innsiden oppleves ikke Kia e-Niro som veldig spennende, men du sitter godt og betjeningen er gjennomtenkt. Foto: Håkon Sæbø

Bak spakene i Citroën ë-C4 går det mer bedagelig for seg, naturlig nok, men setter du bilen i sportsmodus blir akselerasjonen kvikkere – og mer enn god nok for de fleste som vurderer rimelige elbiler, må vi legge til.

Hvorfor Citroën ikke kunne gitt sine ë-C4-kunder den mer sportslige akselerasjonen hele tiden, så man slapp å aktivere et eget kjøreprogram, fremstår litt mystisk. Energiforbruket vil uansett være avhengig av hvor tung sjåføren er på labben, og det er enkelt å kjøre pent med en Citroën ë-C4 selv i sportsprogrammet. 0-100 km/t skal gå unna på sindige 9,7 sekunder i Citroën-en og pene 7,8 sekunder bak rattet i Kia-en.

GOD STYRING: Kia e-Niro kjører godt, men veier 1,7 tonn. Det vil sjåføren legge merke til om det kjøres aktivt. Foto: Håkon Sæbø

For dem som ler av slike tall, er det viktig å huske at en ny 2001-modell BMW 520i stasjonsvogn med 170 hestekrefter og sekssylindret motor klarte den samme øvelsen på 10,5 sekunder. Og det var slett ikke noen billigbil for 20 år siden. Derfor må det konkluderes med at testens to elbiler begge er hurtige nok, men at Kia e-Niro igjen vinner frem med sin kraftige motor på 204 hestekrefter.

Design, design, design

Det ser kanskje mørkt ut for Citroën ë-C4 nå, men det er samtidig liten grunn til å tvile på dens egenskaper som relevant, elektrisk bil i 2021. For mange er det viktig at en ny bil også er lekker å se på, noe flere vil være enig i at nye Citroën ë-C4 er. Med klare og herlige trekk fra den visuelt utmerkede Citroën GS fra 70-tallet, demonstrerer Citroën at de stadig kan lage biler med godt design. Kan det tenkes at nye ë-C4 er en av de fineste elbilene på markedet? Noen vil mene det, men det er uansett temmelig sikkert at ë-C4 vekker sterkere følelser enn Kia e-Niro.

KUL: Citroën ë-C4 ser uvanlig spennende ut. Det kan lokke til seg mer designorienterte elbilkjøpere, som foreløpig ikke har hatt mye å velge mellom når det kommer til rimelige biler. Foto: Håkon Sæbø

Dessverre fortsetter ikke de dristige linjene når du setter seg inn i en Citroën ë-C4, men det er i det minste ikke like dunkelt og intetsigende som i e-Niro. Vil du ha en Kia med en anelse mer spenstig interiør, er det den stiligere Kia Seol du bør vurdere. Den kan forøvrig fås med den samme generøse batteripakke som e-Niro.

Kjøreegenskaper og preferanser

Plantet bak rattet i en Citroën ë-C4 sitter du godt fra første stund. Den gode følelsen fortsetter når du legger i vei, men styringen er så lett og uten tilbakemelding at følelsen best kan sammenlignes med å røre i pisket eggehvite. Heldigvis strammer styringen seg opp når du får litt fart på bilen, som redder Citroën ë-C4 fra strykkarakter her.

ARTIG DETALJ: På innsiden finner du elementer fra Citroëns logo, som stammer fra grunnleggeren André Citroëns tannhjulpatent fra begynnelsen av 1900-tallet. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 3)
ARTIG DETALJ: På innsiden finner du elementer fra Citroëns logo, som stammer fra grunnleggeren André Citroëns tannhjulpatent fra begynnelsen av 1900-tallet. Foto: Håkon Sæbø

Med e-Niros ratt i hendene er det en forutsigbar og mer presis styring du merker, som for så vidt står til laud, men du lar deg distrahere av at e-Niro er en tung bil. Egenvekt uten sjåfør er på 1,7 tonn mens ë-C4 ligger på rett over 1,5 tonn. Det merkes.

Hopper du direkte fra den ene bilen til den andre, vil det også blir innlysende at Citroën har prioritert komfort. Du duver avsted og dine passasjerer vil med god sannsynlighet gi bilen ros for sin behagelige karakter. Komforten kommer av støtdemperteknologien med såkalte hydrauliske endestoppere, som later til å gjøre støtdempernes arbeidsområde mykere.

Citroën er ikke de eneste som bruker slik teknologi, men sikkert er det at de mestrer fintuningen. Citroën ë-C4 er klart mer komfortabel enn Kia e-Niro.

KOMFORTABELT: Citroën ë-C4 er overraskende komfortabel å suse rundt med. Her sitter både sjåfør og passasjer godt. Foto: Håkon Sæbø

Konklusjonen er klar

Det er ikke umiddelbart gitt hvilken som er å foretrekke av disse bilene. Kia e-Niro har overlegen rekkevidde, men fremstår i sin helhet som en noe mer kjedelig bil enn Citroën ë-C4.

Kia e-Niro er i så måte mindre begivenhetsrik, om den fine akselerasjonen sees vekk fra. Med alt utstyr koster den over 450.000 kroner, og da er det samtidig interessant å se på alternativ som nye Mercedes EQA og Ford Mustang Mach-E. De starter på henholdsvis 408.000 og 412.000 kroner med lavere utstyrsgrad, men byr på mer status.

Citroën ë-C4 er på sin side en rimeligere bil hvor prisen havner på 356.400 kroner for en velutstyrt utgave. Kombinert med den spennende designen og behagelige understellet, gir den mye for pengene og er blant de beste bilkjøpene for tiden. Om lommeboken til slutt bestemmer er det denne som vinner, selv om behov for bagasjeromsplass og rekkevidde vil skubbe deg mot Kias salgslokaler.

Citroën ë-C4

 

Motor: Elektrisk

Drivlinje: Forhjulsdrift

HK/kW/Nm: 136/100/260

0-100 km/t: 9,7 sekunder

Toppfart: 150 km/t

Rekkevidde (WLTP): 350 km

Batterikapasitet: 50 kWh

Maksimal ladeeffekt: 100 kW

Egenvekt uten fører: 1.541 kg

L/B/H: 436/180/152

Forbruk: 14,3 kWh/100 km

Bagasjerom: 380/1.250 liter

Tilhenger: Nei

Priser:

Denne modellen: 284.900 kroner

Med utstyr: 356.400 kroner

  

Pluss

Design

Komfort

Pris

Minus

Kulde

Bagasjerom

Styring

  • Design 

Endelig en elbil som hverken er vulgær, stygg eller kjedelig. Citroën ë-C4 har mange spennende linjer som vil slå an i Norge.

  • Førermiljø 

Setene er myke og gode, og ser lekre ut også. Du sitter godt i denne bilen, men infotainmentsystemet er i tregeste laget og appen litt lite intuitiv.

  • Kjøreegenskaper 

Styringen er kunstig lett og føles frakoblet. Tanken er kanskje at det skal gjenspeile komforten i understellet, men det føles rart. Heldigvis strammer styringen seg opp i hastighet.

  • Ytelser 

Med 136 hestekrefter er ikke dette en rask bil, men det er samtidig ikke så farlig, for velger du å kjøre fort på motorveien tappes batteriet fort. Spesielt når det er kaldt.

  • Plass 

Bagasjerommet er betydelig mindre enn det i Kia e-Niro, og bilen oppleves generelt som litt trangere. Men det er ikke sikkert alle behøver så mye plass som i Kia-en.

  • Mye for pengene 

Dette må sies å være mye bil for pengene, ja. Spesielt når bilen ser så bra ut og er såpass komfortabel. Den sluker strøm på motorveien, men fungerer likevel godt i det daglige.

  • Score: 7/10 

Citroën ë-C4 er en bil vi liker godt. Den ser stilig ut, er behagelig og stillegående nok for de fleste. Med en så lav pris er denne bilen fristende, men appen skulle vært litt bedre.

Kia e-Niro

 

Motor: Elektrisk

Drivlinje: Forhjulsdrift

HK/kW/Nm: 204/150/395

0-100 km/t: 7,8 sekunder

Toppfart: 169 km/t

Rekkevidde (WLTP): 455 km

Batterikapasitet: 64 kWh

Maksimal ladeeffekt: 80 kW

Egenvekt uten fører: 1.737 kg

L/B/H: 437/180/157

Forbruk: 15,9 kWh/100 km

Bagasjerom: 451/1.405 liter

Tilhenger: 300 kg

Priser:

Denne modellen: 384.900 kroner

Med utstyr: 450.700 kroner

 

  • Pluss

Rekkevidde

Akselerasjon

Plass

  • Minus

Pris

Design

Konkurrenter

 

  • Design 

Kia e-Niro provoserer ingen med sin avmålte design. Det kan imidlertid være akkurat det mange elbilkjøpere er på jakt etter.

  • Førermiljø 

Setene er gode, men ikke fantastiske. Betjeningen er imidlertid logisk og appen fungerer godt i det daglige, som er viktig for mange.

  • Kjøreegenskaper 

Kia e-Niro er en tung bil, men kjøreegenskapene er likevel forholdsvis presise. Dette er ikke en bil du kjører spesielt hardt med.

  • Ytelser 

0-100 på 7,8 sekunder understreker at bilen er kvikk nok for dem som i utgangspunktet kikker på en bil i denne klassen.

  • Plass 

Foran er det boltreplass nok, og det samme må faktisk sies om baksetene. Problemet er bare at gulvet er høyt, så det blir ikke mye lårstøtte bak.

  • Mye for pengene 

Her får du rekkevidde og plass, men når utstyret lastes på viser det seg at Kia e-Niro kanskje er litt i det dyreste laget?

  • Score: 6/10 

Det er veldig mye å like ved Kia e-Niro, men om den stabilt gode rekkevidden ikke er avgjørende for deg, finnes det bedre elbilkjøp i 2021.