Dansker åpner 3D-skredder i Oslo
To brødre tar sitt danske merke til Norge, og Oslo får et nytt tilskudd i dressfæren – med 3D-scanner.
Mond of Copenhagen åpnet ved slutten av februar sjappe i Oslo. Dress. Skjorte. Frakk. You name it. Innsiden av den nye forretningen i Prinsens gate huser det du forventer av en dressbutikk basert på målsøm.
Det er de danske brødrene Michael og Martin Birch Jacobsen som står bak det hele. Businessen starte de i 2011, og hjemme i fedrelandet har de nå tre butikker.
– Vi synes at det norske markedet er utrolig spennende, og ikke så forskjellig fra det danske. Vi kan som regel forstå hverandre og våres kulturer er rimelig like. Med dette i tankene, kombinert med at de fleste utenlandske kunder vi hadde hjemme kom fra Norge, så kom vi raskt frem til at Oslo var det naturlige, neste skrittet, sier den ene av de to, Michael, til Finansavisen Premium.
Bruker 3D-scanner
Tradisjonelt sett går målsøm ut på bruk av målebånd og testplagg. Brødrene Jacobsen har komplimentert dette med en bodyscanner i butikken, som går i sømmene på kundens kroppsmål.
– 3D-scanneren gir oss en presisjon i oppmålingsarbeidet som er umulig å oppnå manuelt, med mer enn 400 datapunkter. Siden 2012 har vi også bygget opp en stor mengde data fra mål og preferanser som vi konfererer med, sier Michael.
Til forskjell fra deres danske kunder regner brødrene med at nordmenn kommer til å benytte seg av hakket tykkere stoffer som matcher klimaet her til lands.
– Jeg har selv bodd i Oslo de siste månedene og kan godt skrive under på at det lønner seg i det kalde været, melder dressmannen.
Birch Jacobsen antar at klassiske materialer og farger vil være det mest populære, samtidig som han påpeker at han har notert seg nordmenns fascinasjon for såkalt «casual tailoring», med mer uformelle, teksturerte blazere i diskrete mønstre.
– Blå, grå og brune nyanser. Sammen med rett konstruksjon og designvalg vil det gi et stilsikkert resultat, påpeker han.
Ingen ferdigdresser
Butikken skal ikke selge ferdigsydde plagg, off the rack. Alt går på målsøm, som produseres i Portugal. Birch Jacobsen sier at han og brorens selskap nok er en av få klesbutikker som har fulltidsansatte dedikert til big data, maskinlæring og algoritmer.
– Vi har utviklet vårt eget omnichannel-system som i samarbeid med bodyscanninger og butikkens ansatte gir en helstøpt kundeopplevelse. Det er value for money, uten mellommenn. Vi tror vi arbeider med fremtiden innenfor herreklær, og vår misjon er å få folk til å velge målsøm fremfor off the rack.