MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1527825

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
AlanS
03.10.2021 kl 16:22 7362

Bare lurer på utviklinger i rater til AS Carelia i 2021 (2021 best guess). rater for juni eller juli skiller seg ut.
Juni Juli August
36 AS Carelia 28000 9250 33000
Bikez
03.10.2021 kl 17:44 7190

Jeg har ikke tilgang til artikkelen, men slik som jeg tolker det har prisen for å frakte en 40fots container fra Kina til USA falt fra 15000 til 8000 på 4 dager$..

https://www.caixinglobal.com/2021-10-01/cost-of-shipping-between-china-and-us-plunges-101782973.html
Redigert 03.10.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
icemanjb
03.10.2021 kl 18:32 7109

Det er riktig tolket
Helg11
03.10.2021 kl 19:09 6982

Mener du da noe annet enn det som ligger i regnearket? (Se link i trådstart).
@AlanS: Den 28k raten er nok en copy/paste feil. Rettet, takk! Den lave raten som er markert grønn for AS Carelia i versjon 2 arket er pga. dry dock.
velkjent
03.10.2021 kl 19:14 7011

icemanjb skrev Det er riktig tolket
Har noen regnet på dagraten for et 4000 TEU-skip?

Så skiller vi spot rater fra andre rater som fx mpcc's TC long term

Transpacific spot rates drop 16% in biggest weekly drop of the year, but long term rates continue to climb

https://www.tradewindsnews.com/containerships/sharp-falls-in-container-spot-freight-rates-point-to-end-of-peak-season/2-1-1076335

In an update yesterday, Berglund said: “Port congestion remains high, especially in key hubs such as LA, Long Beach, New York and Hamburg, and equipment is in short supply. Seen against strong pre-festive season demand, and stubbornly high spot rates, it’s difficult to see much relief on the horizon for shippers.”

https://splash247.com/container-markets-hit-a-plateau/
Bikez
03.10.2021 kl 19:26 7068

Bare glem spørsmålet, var mere som en tekst som kunne være lett å kopiere å lime inn på en melding. Var en kollega som var intr. Jeg sendte han linken til regnearket, så løste seg fint.

Det later til å være spekulasjoner i at markedet blir mindre presset som følge av manglende energi/ dyrere kraft

Men å selge ut containerkapasitet på billigsalg... litt prematurt?
Bikez
03.10.2021 kl 21:01 6782

Uvisst, men dette kan vel være noe av årsaken til at kursen hos flere av containerselskapene har falt noe tilbake den siste tiden. Kursene på shipping har det jo med å falle når ratene faller og ikke når selve inntjeningen synker..
hill
03.10.2021 kl 21:13 6743

Hei Bikez

Først - kjekt å høre at du var så heldig i MC-ulykken! La selv hanskene på hylla for noen år siden, etter tilsvarende opplevelse,
også den med heldig utfall :)

Angående kontraktoversikt, så er vel den siste oppdateringen fra MPCC, den som ble vist i Q2 2021 Earnings Presentation, side 22 - 24?
Ny oversikt kommer nok ikke før i Q-3 presentasjonen, 18.11.2021, altså ca 1,5 måned fram i tid.

Vil ellers takke for delingen av analysen du delte tidligere idag.
Ikke rart at den spriker ganske mye, i begge retninger, slik markedet fortoner seg idag.

Høye dagrater, grunnet økende behov for tonnasje - mye på grunn av økende varehandel,
men også grunnet opphopind av fartøyer i havnene.
På den annen side, har bestilling av ny tonnasje gått i været siste året - med hele 5171 nye containerskip, iflg. MPC's Q-2 rapport!
Ergo er faren stor for at det skal bli overkapasitet i dette narkedet, som vanlig i shipping, når ratene er gode.
Når kinesiske verft spyr ut nye containerskip hver 3. dag, iflg. repotasje på TV (kanal: BBC Earth) nå i helgen,
kan dette fort bli en realitet.
Synes derfor ikke det er rart at analytiker tar forbehold begge veier.

Vi skal heller ikke glemme at gjennomsnittsalderen til MPCC's flåte er over 14 år
og at 15 årsklassen, som alle fartøyer må igjennomgå, nærmer seg og er svært dyr.
Dette vet Blystadbrødrene alt om og har derfor solgt sine fartøyer (Songa xxxx),
mens ratene er på topp og fartøyprisene er tilsvarende.

I tillegg har de nå, gjennom Songa Capital AS, 23/9-2021, solgt 800 000 aksjer i MPC Container Ships ASA.
Dette bør vise tydelig hva Blystadbrødrene tenker om den videre utvikling i kontainermarkedet i nærmeste fremtid.

Er derfor ikke helt sikkert at aksjen er billig; selv om den skulle falle helt ned til 15 - 17 kroner - - -

https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/
https://newsweb.oslobors.no/message/542996
Redigert 03.10.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
VolumOpp
03.10.2021 kl 21:32 6679

Siden det er første innlegget ditt «hill» anbefaler eg deg å sette deg inn i caset, før du legger ut på sjøreise. Les deg opp, New ConTex, Harpex, EPS, NAV, PE, regnearket i starten av tråden, les deg opp på andre container rederier, markedet for frakt av container skip, ventetid, liggetid, mangelen på tonnasje, kontrakter og kontraktslengder etc. Om du meiner at aksjen ikkje er billig på 15 kroner, når EPS for dei kommende årene er over 20 kr/aksje (ihht. dagens sluttede kontrakter - som ikkje kan brytes) - får stå for din egen rekning. Og til din informasjon, har Blystad bestilt nye containerskip for levering, kanskje det viser kva Blystad tenker om containermarkedet!!?? Sist eg sjekka er 18.11, 1,5 mnd til også, så til og med der bomma du...
Redigert 03.10.2021 kl 21:48 Du må logge inn for å svare
AlanS
03.10.2021 kl 21:48 6621

https://fbx.freightos.com gir innsikt i rateutvikling for ulike ruter. Interessant at det er betydelig mellom rater fra Kina til USA og fra USA til Kina. Rater fra Kina til Europa er fremdeles i bedring.

Hill
Ditt innlegg er så fullt av feil at det vitner om at du ikke har tatt deg tid til å sette deg inn i MPCC før du skrev innlegget og postet det. Men, men slikt kan skje den beste. Min salige fysikklærer på gymnaset pleid å si; det er menneskelig å falle, men umenneskelig å bli liggende.
Jeg antar at du vil få et litt annet syn på saken dersom du tarxdeg tid å sette deg inn i caset MPCC.
Lykke til!
Kjosfast
03.10.2021 kl 22:10 6514

Man har ikke noe grunnlag for å si at EPS de kommende årene er over 20 kroner per aksje. Dette hviler på en rekke forutsetninger som ikke er oppfylt enda. Jeg har regnet på det, og per i dag (fra 2022-2024) har MPCC sikret ca. 5,4 milliarder kroner i nettofortjeneste på allerede inngåtte kontrakter. Hvis man tenker seg at ratene faller til break-even i morgen, vil MPCC kun tjene disse 5,4 milliardene i perioden, som utgjør 11-12 kroner per aksje. Om man synes 21 kr er en billig eller dyr pris for aksjen avhenger derfor av hva man tror om den fremtidige rateutviklingen, ikke bare frem mot jul, men også langt inn i 2022, når langt flere båter skal sluttes. Jeg har troen, og sitter selv med en betydelig post. Mest sannsynlig vil MPCC greie å inngå gode, og lønnsomme kontrakter også i 2022, men jeg ser det er mange som skriver og argumenterer som om MPCC nærmest er sikret en inntjening på 20-30 kroner per aksje de neste to-tre årene. Det er rett og slett ikke tilfelle, og derfor er det heller ingen grunn til å gjenta det i det uendelige.
Redigert 03.10.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare

Ja, det er interessant hvordan han, det bare må være en pjokk som er dum nok til lire av seg noe slikt. Han bommer til og med på hvor lenge det er til Q3 :D 1,5mnd gutten min..
Redigert 03.10.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
Bikez
03.10.2021 kl 22:16 6487

Takk for det Hill.

Jeg er ikke den riktige her til å kommentere så mye av det du kommer med i innlegget ditt. Jeg er ikke eksperten her. Men at det er vanlig med høy bestilling og produksjon av skip når ratene er høye er jo helt vanlig i shipping. Og desverre svært synd, da de ødelegger for hverandre gang på gang.

Blystad/Songa har solgt seg helt ut, ikke bare 800000 aksjer. Når de solgte 800000 havnet de under 5%, derfor ble det børsmeldt. De sitter fremdeles med ca 20mill aksjer som de fikk som betaling for Songa. Disse har lockup til 9nov. Mulig resten skal ut da. Men det blir bare spekulasjoner.

Jeg er ikke den riktige til å komme med spekulasjoner rundt kursen. Det har vært skrevet at den har vært billig på alt fra 26 fil 20 kr. Jeg er desverre ikke like heldig som mange andre her og har like lavt snitt. Jeg kom inn tidlig men begynte å vekte meg tungt opp først i våres/sommer, så for min del kan ikke kursen falle så mye mere før jeg er i minus. For de som kom seg inn tidligere og vektet seg tungt opp da kan jo sitte svært trygt og trenger ikke å tenke like mye på kursen om den skulle falle under 17kr.

PS. Når det gjelder q3 er jo den 18/11. Det er ikke mere enn 1.5mnd til

Redigert 03.10.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
unikum
03.10.2021 kl 22:17 6492

For oss som ikke har fulgt mpcc nøye hva er alle feilene til innlegget til hill ? Takk for svar på forhånd
VolumOpp
03.10.2021 kl 22:19 6511

Eit godt innlegg, 100% enig. Men, markedet vil ikkje gå i break-even i morgen. Det eneste som er sikkert, er at mange skip er sluttet på svært lukrative kontrakter og ratene for container- og feederskip er på et all-time high nivå. Så vil fremtiden vise resten.
Redigert 03.10.2021 kl 22:25 Du må logge inn for å svare

God kveld,kan jeg få link til fan klubben ?
Sulzer
03.10.2021 kl 23:09 6246

Det er ikke noe å utsette på underholdningsverdien i denne tråden..
auxe
03.10.2021 kl 23:26 6168

Bearwizard skrev Innlegget er slettet
Bearwizard
I dag kl 23:13
He he og hvem er det som har substans da som du sier, har du ?
Jeg kjente en mann en gang han er død nu og ære være hans minne.
Han var regnskapsfører og hadde veldig god kontroll på regnestykkene sine MEN han klarte ikke å se opp ifra tallene sine .
Han var en go mann og tok vare på sine , han hadde bare en svakhet og den var fatal han klarte ikke å se opp ifra tallene sine.
Og den dagen tallene ikke stemte, så kolappset hans verden.

Jeg trenger og har ikke behov for å bevise noe som helst men setter mange spørsmål på saueflokken her som ser ut til å gå utfor stupet sammen med bjellesauen.

Men svar på det du hvorfor solgte Blystad seg så fort ut og hvorfor solgte han Songa? det kan du ikke for det blir ubehagelig.

auxe
03.10.2021 kl 23:27 6187

CEO er for alt jeg vet ikke objektiv i sine meninger.

Hill presenterer dagens totale flåte og mener den er under bestilling.
Det er 619 skip under bestilling

" the 619 container ships orders still do not solve the immediate problem of current supply chain congestion as it will take years for the final delivery of the new vessels."

https://www.supplychaindive.com/news/ocean-shipping-supply-chain-container-ship-orders-BIMCO-capacity/605844/

Men de skal ha for oppfinnsomheten.. auxe og hill.. de må jo ha tidenes short inne for det går ekstremt mye energi inn her for å feilinformere.
auxe
03.10.2021 kl 23:39 6157

jan banan
hvorfor går du til personangrep ?
fylla12
03.10.2021 kl 23:46 6165

Du har funnet den ..
Tråden som får forumet til Finansavisen til å havarere ..


Unikum
Dersom du bruker noen timer å lede deg opp på caset så vil du finne dem på egen hånd. Da vil du samtidig få en god innføring i MPCC slik at du slipper å handle på feilaktig grunnlag. Dersom jeg gjør jobben for deg vil du ikke lære en noe.
Lykke til!

auxe skrev Innlegget er slettet
??? Hva gjør du her om det er en taperaksje?
hill
04.10.2021 kl 01:48 5983

Takker for tipset, selv om vi ikke her skal diskutere hvem av oss som har vært, eller skal ute på sjøreise ;)
Det er ikke det som er spørsmålet. Mener de fleste er klare over hvor fantastisk MPCC har utviklet seg siden juli 2020!

Men, tenker det kan være viktig å ikke kun se i bakspeilet, men også vende blikket fremover.
Har derfor, i mitt forrige innlegg, pekt på flere punkter innen sjøtiransport, både posetive og negative, som en kanskje bør ta i betraktning, om en idag bør vekte opp, eller reduksere sin beholdning i et gitt shipping-selskap. Denne gangen angående MPCC.

Setningen i mitt forrige inlegg "Er derfor ikke helt sikkert at aksjen er billig; selv om den skulle falle helt ned til 15 - 17 kroner - - -",
ble skrevet med tanke på analyse lenger opp i tråden, hvor 13 kroner ble nevnt som mulig støtte, om støttenivået ved 17
ikke skulle holde.

At du (og andre) kan hevde, at "EPS for dei kommende årene er over 20 kr/aksje" må kunne betraktes som spådom,
da ingen kan vite hva ratene blir i kommende kontrakter. Det er forøvrig rimelig mange kontrakter som nå er gått ut,
eller som må fornyes i de kommende månedene, ifølge oversikten i Q-2 rapporten.

Ser at du er 100 % enig med det gode inlegget som Kjosfast skrev igår kl. 2210. Kan forvisse deg om det, at der er vi 100 % evnige!
Godt å se at du nå er kommet til fornuft og dermed erkjenner at antydning om fremtidige rater og EPS, kun blir antagelser.

Når det gjelder Blystad, så synes han ikke å være komfortabel med markedet i nermeste framtid -
men han er definetivt BULL på lenger sikt, når han får de 3 NYE kontainer-fartøyene. Har troa på at Blystad får rett!
Samtidig er han sikkert sjeleglag for å ha fått solgt de gamle fartøyene mens prisene var høye.
Redigert 04.10.2021 kl 01:58 Du må logge inn for å svare
hill
04.10.2021 kl 02:41 5991

Londonmannen
Har tidligere hatt stor respekt for dine innlegg. Kan ikke si det samme er tilfelle idag.

Her kommer du med gode anbefalinger, samt beskyldning om at mitt inlegg er fullt av feil - uten å si hva feilene er.
Om noe av det jeg skrev, ikke er korekt, så beklages det på det sterkeste!

Dersom du ikke kan peke på alle feilene du hevder der er, må jeg be deg ta til etterretning de fornuftige ordene
som din salige fysikklærer fra gymnastiden pleide å si.

PS! Du trenger ikke å ta med tiden fram til Q3 rapporten kommer, da denne er rettet opp.
Vet ikke om jeg her skal skylde på min dysleksi, eller om det var trykkfeiljæ..... som var ute og gjikk igjen!

Nå vet ikke jeg hva slags tosk du er, men hadde tenkt å dele den artikkelen og ingen andre vil svare. Så da er den saken grei,men da sitter i hvert fall jeg på info.

Morsomt å registrere at siden denne nye tråden ble opprettet og har passert 10.000 klikk så har faktisk den gamle fått enda flere.
Kbkristi hvis det fremdeles går an å redigere åpningsinnlegget i den gamle tråden så kan du nok på det viset løfte tråden slik at den hele tiden blir med videre. For der står det mye bra og det finnes bøttevis av linker til gode artikler