MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
NetromK
07.02.2022 kl 13:07
8914
Me vil nok sjå ein del reinvestering ja, men kan aldri tenke meg i nærleiken av 650 mill. Fleire av storeigarar har solgt seg ned heilt inntil no frå kursar på 21-22 kroner, og det vil vere veldig rart om dei skal handle for utbyttet. Tenkjer dei som evt. vil reinvistere mest truleg er dei som har handla på nivå frå nokre og 20 kroner og oppover forbi 30. Men, denne auka omsetjing/handel kjem på toppen av den som ligg i botn og vil kunne dra kursen oppover i pluss igjen.
Sjølv ser eg uansett lyst på framtida her. Ratene er ATH og skip vert forward-fixed i stor stil. Snart kan me for alvor snakke om inntjening også i år 2025 her.
Sjølv ser eg uansett lyst på framtida her. Ratene er ATH og skip vert forward-fixed i stor stil. Snart kan me for alvor snakke om inntjening også i år 2025 her.
Redigert 07.02.2022 kl 13:11
Du må logge inn for å svare
Normalone
07.02.2022 kl 13:22
8820
NetromK - du har nok rett i at flere av de "norske" investorene som har solgt seg ned muligens ikke vil reinvestere, samtidig har flere amerikanske "banker" kjøpt seg kraftig opp den siste tiden, og som Helg11 også har påpekt, er amerikanske investorer over gjennomsnittet interessert i å investere i selskaper som deler ut store utbytter. Her er MPCC kun i startgropa - så det kan være at flere av de amerikanske investorene vil kjøpe seg videre opp/reinvestere. Det er usikkert hvor mange som vil reinvestere - det blir i hvert fall noen - og selv om 1/4 reinvesterer, snakker vi om nærmere 400 mill.
I likhet med deg NetromK er jeg også veldig positiv til fremtiden - og det er ikke mange selskaper en kan "garantere" inntjening så mange år frem i tid (og som har EPS på over kr 31, PE på under 3 og skipsverdi tilsvarende kurs på over kr 50).
I likhet med deg NetromK er jeg også veldig positiv til fremtiden - og det er ikke mange selskaper en kan "garantere" inntjening så mange år frem i tid (og som har EPS på over kr 31, PE på under 3 og skipsverdi tilsvarende kurs på over kr 50).
Enig. Det er vel en god miks av «gamle» og nye investorer der noen av dem gamle sikkert ønsker å benytte utbyttet til andre investeringer. De nye er nok mer klar for reinvesteringer og utbyttefester fremover. Og så kommer det vel et tilbakekjøp og to.
Gjør jo ikke noe om kursoppgangen drøyer, i hvertfall til torsdag..
Gjør jo ikke noe om kursoppgangen drøyer, i hvertfall til torsdag..
Londonmannen
07.02.2022 kl 13:47
8723
Argus
Nei, da miosforstår du meg. Jeg snakker ikke om GAV på investeringer du gjør med utbyttet. Jeg snakker om de MPC aksjene du hadde på fredag ved stengetid og som du får kr 3,- i utbytte for. La oss si du kjøpte de aksjene du hadde på mandag ved stengetid for kurs kr 15,-. Dersom du solgte dem på fredag ville gevist/tap bli regnet ut fra inngangskurs kr 15,-. Fra i dag av vil inngangskursen være redusert tilsvarende det utbyttet/tilbakebetalingen var på, altså kr 3,- pr aksje. Så en GAV på kr 15,- fredag vil i dag være satt til kr 12,-.
Men det har ikke noe å si på hvordan du forvalter ditt utbytte. Min kommentar var knyttet til mhp bruk av utbyttet til kjøp av f.eks. bil. Bruker du utbyttepengen vil det ikke utløse noe hos futen. Men dersom du først kjøper flere MPC aksjer og så om to måneder finner ut at du likevel må ha ut pengene til kjøp av bil, da vil det ikke være aksjene du kjøper denne uken som må realiseres, men de første du kjøpte, såfremt du ikke opererer med flere kontoer. First in first out er jo prinsippet på en handlekonto.
Vet ikke om dette ble klarer.
Nei, da miosforstår du meg. Jeg snakker ikke om GAV på investeringer du gjør med utbyttet. Jeg snakker om de MPC aksjene du hadde på fredag ved stengetid og som du får kr 3,- i utbytte for. La oss si du kjøpte de aksjene du hadde på mandag ved stengetid for kurs kr 15,-. Dersom du solgte dem på fredag ville gevist/tap bli regnet ut fra inngangskurs kr 15,-. Fra i dag av vil inngangskursen være redusert tilsvarende det utbyttet/tilbakebetalingen var på, altså kr 3,- pr aksje. Så en GAV på kr 15,- fredag vil i dag være satt til kr 12,-.
Men det har ikke noe å si på hvordan du forvalter ditt utbytte. Min kommentar var knyttet til mhp bruk av utbyttet til kjøp av f.eks. bil. Bruker du utbyttepengen vil det ikke utløse noe hos futen. Men dersom du først kjøper flere MPC aksjer og så om to måneder finner ut at du likevel må ha ut pengene til kjøp av bil, da vil det ikke være aksjene du kjøper denne uken som må realiseres, men de første du kjøpte, såfremt du ikke opererer med flere kontoer. First in first out er jo prinsippet på en handlekonto.
Vet ikke om dette ble klarer.
JHoffa
07.02.2022 kl 13:53
8668
Klarte ikke å vente på utbytte, så jeg solgte AFK og kjøpte mer i MPCC. Da må jeg bare vente til utbytte er på konto, for å se om jeg skal reinvestere utbytte eller vente. Det å være aksje eier gjør jo livet noe mer spennende i alle fall. Selv for oss som er med eiere av MPCC, så er ingen ting 100% sikkert i den nærmeste fremtid. Ser man noe lengre fram i tid derimot så snakker vi avkastning.
Flott, Londonmannen, det var en grei avklaring! Kjekt med alt som løses!
Ellers tror jeg det blir hverken bil, hytte eller hus på meg nå, alt skal inn igjen i MPC. Dette blir årets utbytteaksje, liten tvil om det.
Det minner om renters rente: Man kjøper aksjer, de stiger i verdi, man får utbytte på aksjene, så tar man utbyttet og kjøper nye aksjer, så får man utbytte på de nye aksjene, kjøper nye aksjer osv. Dersom kursen samtidig stiger, blir det full pott.
Det kan se ut som om man ikke får noen gevinst ved å sitte på aksjene ex-utbytte, men det var forventet. Det snur snart, noen må bare kvitte seg med aksjer, mens vi andre kjøper. Sånn er livet på børsen.
Ellers tror jeg det blir hverken bil, hytte eller hus på meg nå, alt skal inn igjen i MPC. Dette blir årets utbytteaksje, liten tvil om det.
Det minner om renters rente: Man kjøper aksjer, de stiger i verdi, man får utbytte på aksjene, så tar man utbyttet og kjøper nye aksjer, så får man utbytte på de nye aksjene, kjøper nye aksjer osv. Dersom kursen samtidig stiger, blir det full pott.
Det kan se ut som om man ikke får noen gevinst ved å sitte på aksjene ex-utbytte, men det var forventet. Det snur snart, noen må bare kvitte seg med aksjer, mens vi andre kjøper. Sånn er livet på børsen.
Redigert 07.02.2022 kl 14:54
Du må logge inn for å svare
komfa
07.02.2022 kl 15:57
7930
Nordnet har endelig endret belåningsgrad for Mpcc fra 20% til 60%. Det var jaggu på tide.
Aha....trodde først utbyttet kom tidlig😅
Det var en nyttig opplysning! Og farlige greier. Jeg har belånt til pipa fra før, men nå ........
Er det noen som vil ta pant i buksa mi?? Så får jeg kjøpt noen flere aksjer i Ernst også!
Er det noen som vil ta pant i buksa mi?? Så får jeg kjøpt noen flere aksjer i Ernst også!
Redigert 07.02.2022 kl 16:16
Du må logge inn for å svare
Helg11
07.02.2022 kl 16:17
7806
Noen ferske slutninger:
https://www.tradewindsnews.com/containerships/pasha-group-raises-bar-with-record-container-ship-fixture-rate/2-1-1164227
The US charterer is paying up to $230,000 per day to take the 4,308-teu Ionikos (built 2009) for a minimum of three months starting in March, according to European brokers.
The company is paying $175,000 per day to take the 2,756-teu X-Press Mekong (built 2021) from the end of the month for around 50 days.
Some were taken for longer periods including the 2,756-teu Cape Altius (built 2020), which Pasha booked for three-and-a-half years at $61,000 per day.
https://www.tradewindsnews.com/containerships/pasha-group-raises-bar-with-record-container-ship-fixture-rate/2-1-1164227
The US charterer is paying up to $230,000 per day to take the 4,308-teu Ionikos (built 2009) for a minimum of three months starting in March, according to European brokers.
The company is paying $175,000 per day to take the 2,756-teu X-Press Mekong (built 2021) from the end of the month for around 50 days.
Some were taken for longer periods including the 2,756-teu Cape Altius (built 2020), which Pasha booked for three-and-a-half years at $61,000 per day.
Londonmannen
07.02.2022 kl 16:17
7863
Nei, ikke noe videre fres over dagens kursutvikling. Men det tar jeg med knusende ro. De fleste som skal inn igjen med utbyttet må nok vente til det kommer på konto, så jeg vil tro vi får en bedre utvikling f litt lenger ute i uken.
I tillegg nærmer vi oss presentasjon av Q4 21. Da vil det bli annonsert nye utbytter og trolig vil vi få oppdatering om nye slutninger. Gleder meg!
I tillegg nærmer vi oss presentasjon av Q4 21. Da vil det bli annonsert nye utbytter og trolig vil vi få oppdatering om nye slutninger. Gleder meg!
Londonmannen
07.02.2022 kl 16:31
7802
Fantastiske slutninger! Og MPC fisker i samme «vann». Blir spennende å høre hvilke kontrakter de lander i disse dager.
Purdey
07.02.2022 kl 16:44
7689
At vi slutter i dag på bare -0,18% tenker jeg er ganske sterkt egentlig. Skal bli spennrnde resten av uka. Alle vet at torsdag skal mange kjøpe nye for utbytte, så kommer det ikke også til å bli litt stress å komme seg inn før torsdag også?🤔🤔🤔
Normalone
07.02.2022 kl 17:49
7361
Tilbudsiden holder ikke tritt med etterspørselen etter varer;
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/02/07/7815151/trafikkork-i-skipsfarten-bremser-verdenshandelen?internal_source=sistenytt
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/02/07/7815151/trafikkork-i-skipsfarten-bremser-verdenshandelen?internal_source=sistenytt
NetromK
07.02.2022 kl 18:44
7088
Med dagens naturlege (og litt ekstra) kursfall faller P/E frå 3,39 til 3,06 for 2022 med evt. EPS NOK 9 for året.
"Over there" stig det meste av containerselskap i dag.
"Over there" stig det meste av containerselskap i dag.
Helg11
07.02.2022 kl 19:14
6942
Legger ut en liten "føler" her. Har snakket med dato om å samle gamle og nye redere i Vestfold-området for å feire utbyttet. Siden vi vil beholde mest mulig penger i aksjer, har vi sett på tirsdagstilbudet på Steak i Tønsberg (Brygga). Selvfølgelig Bull! 🐂 🥩 180 gram kullgrillet indrefilet av storfe med smørstekt champignon, bearnaisesaus og kullgrillede urtepoteter, til 289,-
Forslaget er tirsdag 15. februar kl 1800.
De som er interessert kan jo si fra her, eller sende mail til datompcc@gmail.com, så tar vi det derfra.
Forslaget er tirsdag 15. februar kl 1800.
De som er interessert kan jo si fra her, eller sende mail til datompcc@gmail.com, så tar vi det derfra.
Sandsli invest
07.02.2022 kl 20:07
6932
På torsdag vil kursen være høyere etter dippen i dag for ratene stiger og etterspørselen etter frakt er der. Den 24.02 kommer melding om nytt utbytte. Tror utbyttet vil være 1 kr som andre har skrevet på forumet. Om det så blir 4 utbytter a 1 kr så betyr det 4/27.5=14.5%. Håper på nyheter om gode kontrakter fremover.
Londonmannen
07.02.2022 kl 20:33
6738
Når du sier kr 1,- etter Q4 21, inkluderer du da ekstraordinært utbytte etter skipssalg i Q4?
china
07.02.2022 kl 20:37
6706
HVa snakker de om i artikkel E24??
Bilfrakt og containerfrakt følges nøye med for å finne muligheter til å shorte aksjene, altså vedde på kursfall, ifølge den ferske oppdateringen.
Bilfrakt og containerfrakt følges nøye med for å finne muligheter til å shorte aksjene, altså vedde på kursfall, ifølge den ferske oppdateringen.
JonnyMoney
07.02.2022 kl 21:03
6569
Joakim Hannisdahl:
Bilfrakt og containerfrakt følges nøye med for å finne muligheter til å shorte aksjene, altså vedde på kursfall, ifølge den ferske oppdateringen.
– Det virker å være den perfekte kombinasjon av sterk inntjening, men en vegg av nybygg foran oss. Men aksjene er for øyeblikket priset for lavt med tanke på hvor vi er i syklusen og vi har derfor ikke tatt noen posisjoner ennå.
Han snakket om dette også i september. Mens han stadig venter på en mulighet til å gå short, har han gått glipp av en oppgang på 50%. Hvorfor ikke bare ta del i oppturen og heller snakke om shorting når markedet ser falleferdig ut?
Han får en kudos for å iallefall vente litt til, men en strek i regningen for å ikke vite hva han går glipp av her.
Bilfrakt og containerfrakt følges nøye med for å finne muligheter til å shorte aksjene, altså vedde på kursfall, ifølge den ferske oppdateringen.
– Det virker å være den perfekte kombinasjon av sterk inntjening, men en vegg av nybygg foran oss. Men aksjene er for øyeblikket priset for lavt med tanke på hvor vi er i syklusen og vi har derfor ikke tatt noen posisjoner ennå.
Han snakket om dette også i september. Mens han stadig venter på en mulighet til å gå short, har han gått glipp av en oppgang på 50%. Hvorfor ikke bare ta del i oppturen og heller snakke om shorting når markedet ser falleferdig ut?
Han får en kudos for å iallefall vente litt til, men en strek i regningen for å ikke vite hva han går glipp av her.
china
07.02.2022 kl 21:23
6454
tottentanten skrev Dumt spørsmål kanskje ,men er dette ytbyttet skattefritt?
Er det noe i Norge som er skattefritt?
Sandsli invest
07.02.2022 kl 21:26
6533
Bare for driften, om det kommer skipssalg er det bare et pluss
Bennygutt
07.02.2022 kl 21:29
6531
china skrev Er det noe i Norge som er skattefritt?
Nei, hvorfor skal det være skattefritt? Du betaler 35 % på utbytte og fortjeneste på aksjesalg.
Londonmannen
07.02.2022 kl 22:07
6308
Sandsli invest skrev Bare for driften, om det kommer skipssalg er det bare et pluss
Ok. Forstår det slik at skipssalget utgjør ca kr 0,35 pr aksje. Dersom vi får utbetalt for driften og skipssalget samlet, burde det ligge an til et totalt utbytte på kr 1.35 i løpet av første halvdel av mars.
Men vi får de jo knapt inn på konto før vi må forberede oss på nytt utbytte etter Q1 22. ;-)) Tøffe tider for MPCC redere som formelig vasser i penger.
Men vi får de jo knapt inn på konto før vi må forberede oss på nytt utbytte etter Q1 22. ;-)) Tøffe tider for MPCC redere som formelig vasser i penger.
PSI- Investor
07.02.2022 kl 22:43
6098
Takk for hyggelig initiativ!’
Det høres ut til å bli både en hyggelig kveld og med god mat.
Dessverre passer det ikke denne gangen, men kommer sterkere tilbake på treffet i mai.
Det høres ut til å bli både en hyggelig kveld og med god mat.
Dessverre passer det ikke denne gangen, men kommer sterkere tilbake på treffet i mai.
coronet
08.02.2022 kl 00:03
5852
Har nattevaktsuke, men skal se om jeg ikke kommer innom en tur, til tirsdag.
Har akkurat booket og meldt på både meg og fruen til treffet på Sola. Kommer på torsdag og reiser på mandag.
Har akkurat booket og meldt på både meg og fruen til treffet på Sola. Kommer på torsdag og reiser på mandag.
Kbkristi
08.02.2022 kl 06:18
5464
Har ikke meldt oss på enda, men satser på at det går i orden. Er jo kjekt at det kan bli noen flere dager enn akkurat lørdag, coronet, så vi tar vel også en langhelg.
Ellers har ikke utbytte skremt Nordnetaksjonærene. Vi fikk 198 nye tilskudd i går, 2234 hittil i år og teller nå totalt 14.210.
Ellers har ikke utbytte skremt Nordnetaksjonærene. Vi fikk 198 nye tilskudd i går, 2234 hittil i år og teller nå totalt 14.210.
PSI- Investor
08.02.2022 kl 08:43
4808
Synes det han nr 1 gutten kommer ut med der er veldig morsomt!
Han vil så gjerne shorte container, men beklager seg over at aksjene er for billige.
Et veldig stort problem, hva i alle dager skal man som verdens beste shippinganalytiker gjøre når man synes en shippingaksje er for billig, tja, det er sikkert ikke så lett nei.
Han vil så gjerne shorte container, men beklager seg over at aksjene er for billige.
Et veldig stort problem, hva i alle dager skal man som verdens beste shippinganalytiker gjøre når man synes en shippingaksje er for billig, tja, det er sikkert ikke så lett nei.
Normalone
08.02.2022 kl 08:45
4804
Topp 50 øker med 3 479 600 aksjer (2-3 dager etterslep) - totalt 69,4 % - hvor JP Morgan i to kontoer øker med totalt 19 mill aksjer (?). Kan ellers nevne at Spiralen har solgt ca 2,3 mill (igjen 1,6 mill) - og er nok muligens allerede ut?
PSI- Investor
08.02.2022 kl 08:51
4853
Takk!
Hvordan går det med Canomaro? Selger de fremdeles i samme fart må det da snart være tomt?
Hvordan går det med Canomaro? Selger de fremdeles i samme fart må det da snart være tomt?
Klumsen
08.02.2022 kl 08:53
4817
Med dette utbyttet, og kommnede, vil kursmålene bli tilsvarende redusert? Kommer det nye kursmål om ikke lenge?
TA- Den har stanget mot toppen av korridoren over tid nå, med denne nedgangen sank RSI mye, og vi har et stykke igjen til toppen av korridoren igjen, er ikke dette en god hank til koppen?
TA- Den har stanget mot toppen av korridoren over tid nå, med denne nedgangen sank RSI mye, og vi har et stykke igjen til toppen av korridoren igjen, er ikke dette en god hank til koppen?
shipnrig
08.02.2022 kl 08:56
4848
Ja, man må for all del ikke kjøpe. Skal bare shorte! Hysterisk morsomt i grunn. Vi er jaggu privilegert her som har en så fantastisk tråd som danker ut samtlige analytikere.
durrrrant
08.02.2022 kl 08:57
4899
Canomaro solgte 600k torsdag, og 13k fredag. De sitter igjen med 4.9m
Normalone
08.02.2022 kl 09:03
4882
Det er riktig - flere av de norske eierne er straks ute (om de ikke allerede er helt ute) - og erstattet av utenlandske (for det meste amerikanske). Topp 50 fikk i dag en kraftig økning.
Elektrikeren
08.02.2022 kl 09:17
4789
JPMORGAN CHASE BANK, N.A., LONDON Økte med 9 039 000 aksjer og gikk fra 5.9 mill. til 14 939 000
Emil007
08.02.2022 kl 09:53
7962
Hei
Har fulgt denne tråden en stund og må bare si at jeg er imponert over kunnskapen her inne + det behagelige “sjangeren” der en kan være uenig uten at det blir “skittkasting” mellom forum medlemmene.
Innlegget i går fra på E24 fikk meg til å undre over flere ting. Kanskje noen av dere kan svare på hva dere tenker rundt dette?
Kopi av del av innlegget:
– En av de verste resultatsesongene
Hannisdahl holder seg for øyeblikket altså borte fra både bilfrakt, gassfrakt, containerfrakt og oljefrakt.
– Oljetankere har falt rundt ti prosent på børs siden vi solgte oss ut i desember, og spotratene for VLCC-er på nøkkelruten mellom Ras Tanura i Saudi-Arabia og Kina er nå på sitt laveste noensinne.
– Selv om utsiktene er lyse fra fjerde kvartal 2022, så virker det ikke attraktivt å ta et veddemål på sektoren på dagens prising når det er historisk lav inntjening, midt i en av de verste resultatsesongene.
Bilfrakt og containerfrakt følges nøye med for å finne muligheter til å shorte aksjene, altså vedde på kursfall, ifølge den ferske oppdateringen.
– Det virker å være den perfekte kombinasjon av sterk inntjening, men en vegg av nybygg foran oss. Men aksjene er for øyeblikket priset for lavt med tanke på hvor vi er i syklusen og vi har derfor ikke tatt noen posisjoner ennå.
Hannisdahl omtaler synet på frakt av flytende naturgass (LNG) som «nøytralt».
Hvorfor uttaler han at han holder seg borte fra containerfrakt når regnearkene på forumet forteller at det er gode tider fremover?
Hva legger han i vegg av nybygg? Noen som har en oppdatert status her?
Hva er det han ser/tenker som ikke forumet har drøftet godt nok?
Andre synspunkter?
På forhånd takk for svar.
Har fulgt denne tråden en stund og må bare si at jeg er imponert over kunnskapen her inne + det behagelige “sjangeren” der en kan være uenig uten at det blir “skittkasting” mellom forum medlemmene.
Innlegget i går fra på E24 fikk meg til å undre over flere ting. Kanskje noen av dere kan svare på hva dere tenker rundt dette?
Kopi av del av innlegget:
– En av de verste resultatsesongene
Hannisdahl holder seg for øyeblikket altså borte fra både bilfrakt, gassfrakt, containerfrakt og oljefrakt.
– Oljetankere har falt rundt ti prosent på børs siden vi solgte oss ut i desember, og spotratene for VLCC-er på nøkkelruten mellom Ras Tanura i Saudi-Arabia og Kina er nå på sitt laveste noensinne.
– Selv om utsiktene er lyse fra fjerde kvartal 2022, så virker det ikke attraktivt å ta et veddemål på sektoren på dagens prising når det er historisk lav inntjening, midt i en av de verste resultatsesongene.
Bilfrakt og containerfrakt følges nøye med for å finne muligheter til å shorte aksjene, altså vedde på kursfall, ifølge den ferske oppdateringen.
– Det virker å være den perfekte kombinasjon av sterk inntjening, men en vegg av nybygg foran oss. Men aksjene er for øyeblikket priset for lavt med tanke på hvor vi er i syklusen og vi har derfor ikke tatt noen posisjoner ennå.
Hannisdahl omtaler synet på frakt av flytende naturgass (LNG) som «nøytralt».
Hvorfor uttaler han at han holder seg borte fra containerfrakt når regnearkene på forumet forteller at det er gode tider fremover?
Hva legger han i vegg av nybygg? Noen som har en oppdatert status her?
Hva er det han ser/tenker som ikke forumet har drøftet godt nok?
Andre synspunkter?
På forhånd takk for svar.
Kontrahering av 6 stk 16000TEU med levering i 2025. Kan se ut som trenden med større kontrahering innen store skip vs feeders fortsetter?
https://splash247.com/zodiac-maritime-in-for-more-dsme-boxships/
Jeg vil anta at denne Hannisdahl fortsatt er stuck med et relativt generelt overblikk/syn på container, dvs at han sannsynlig ikke da har fått med seg ;
1) containermarkedet har defacto endret sitt DNA - fra kortsiktige spotrater 3-6 mnd til long forward fixings av langsiktige kontrakter 3/4/5 år, på et ekstremt høyt/lukrativt ratenivå. Man har altså en forutsigbarhet på høy inntjening man aldri tidligere har sett.
2) iht MPCC evner han ikke å se hvilket segment innen container selskapet driver i - feeders. Container er container for han her….og han klarer således ikke å se at det i feedersegmentet p.t ikke sees urovekkende tegn til overkontrahering, hvilket monitoreres nøye av både CEO Baack og dyktige speidere innen shipping her inne. Store containerskip kontraheres det en god del av.
Når han da samtidig leter etter mulighetsvindu for å sette short i container….ville jeg tatt pengene mine og løpt i motsatt retning av denne karen.
Selv sliter jeg med å få akkumulert på de nivåer jeg hadde håpet kursen ville ligge på før utbyttet utbetales….så vil vel fremtiden vise om det var short man burde satt istedet 😉
1) containermarkedet har defacto endret sitt DNA - fra kortsiktige spotrater 3-6 mnd til long forward fixings av langsiktige kontrakter 3/4/5 år, på et ekstremt høyt/lukrativt ratenivå. Man har altså en forutsigbarhet på høy inntjening man aldri tidligere har sett.
2) iht MPCC evner han ikke å se hvilket segment innen container selskapet driver i - feeders. Container er container for han her….og han klarer således ikke å se at det i feedersegmentet p.t ikke sees urovekkende tegn til overkontrahering, hvilket monitoreres nøye av både CEO Baack og dyktige speidere innen shipping her inne. Store containerskip kontraheres det en god del av.
Når han da samtidig leter etter mulighetsvindu for å sette short i container….ville jeg tatt pengene mine og løpt i motsatt retning av denne karen.
Selv sliter jeg med å få akkumulert på de nivåer jeg hadde håpet kursen ville ligge på før utbyttet utbetales….så vil vel fremtiden vise om det var short man burde satt istedet 😉
Redigert 08.02.2022 kl 10:30
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
08.02.2022 kl 10:38
7680
Han venter på å finne mulighet for å shorte innen containersegmentet. Vel, skal han vente på å shorte MPCC så får vi håpe han har stooooor tålmodighet. Faktisk har han god tid til å bruke pengene sine på andre jaktmarker i mellomtiden.
Bsci
08.02.2022 kl 10:38
7713
Det er drøftet godt nok egentlig.
Uansett hva tittel Hannisdahl måtte inneha vil det til sist bli hans subjektive vurderinger og vi ser gang etter gang at analytikere bommer grovt på sine anslag/kursmål og øvrige vurderinger. De har sine egne agendaer og prostituerer seg gjerne om det skulle være nødvending for egne kunder.
De roper kjøp/selg alt ettersom hva de selv ønsker og håper de har en påvirkning på kurser. (de har de sikkert også, men blir jo sjelden/aldri stilt til ansvar for sine analyser)
Når det gjelder Mpcc ser vi i analyser at noen har feil i antall skip, andre setter sine vurderinger med bakgrunn snitt av siste 10 År.
Der refereres til kontraheringer av skip i forrige "supersyklus" og dermed ligges det til grunn at det samme vil skje igjen. (blir jo altfor lett konklusjon)
Bla. har verdens befolkning økt med snart 2 milliarder på de siste 25 år ( med det som det innbærer av behov for økt handel/frakt)
Det ser heller ikke ut til at det ligges noen spesielt vekt på segmentene innen container og hva størrelser som bestilles og hva det faktiske behovet vil være.
Som poengtert gjentatte ganger på denne tråd.
Når containeroperatørene slutter kontrakter på skyhøye rater på flere år og lenge før oppstart at kontraktene, så er det den beste indikasjon på fremtidens inntjening.
Men Hannisdahl skal har et poeng og som han selv sier: Bil og containerfrakt er for øyeblikket priset for lavt med tanke på hvor vi er i syklusen.
Jeg oppfatter dette nevnt i forhold til en short posisjon og dermed at han vurderer at kursen skal stige FØR det vil vurderes og shorte, men mulig jeg tar feil.
Jeg mener vi stadig har det beste foran oss. Vi står midt oppi det første utbytte og Q4 (tidenes Q for Mpcc) nærmer seg og vil sementere at pengene renner inn i selskapet. Nytt utbytte er også innen rekkevidde. Videre er det svært sannsynlig med flere skipssalg og enda bedre rater fremover.
Men hver enkelt av oss må jo selv vurdere hvem og hva som skal tillegges vekt for beslutninger.
Uansett hva tittel Hannisdahl måtte inneha vil det til sist bli hans subjektive vurderinger og vi ser gang etter gang at analytikere bommer grovt på sine anslag/kursmål og øvrige vurderinger. De har sine egne agendaer og prostituerer seg gjerne om det skulle være nødvending for egne kunder.
De roper kjøp/selg alt ettersom hva de selv ønsker og håper de har en påvirkning på kurser. (de har de sikkert også, men blir jo sjelden/aldri stilt til ansvar for sine analyser)
Når det gjelder Mpcc ser vi i analyser at noen har feil i antall skip, andre setter sine vurderinger med bakgrunn snitt av siste 10 År.
Der refereres til kontraheringer av skip i forrige "supersyklus" og dermed ligges det til grunn at det samme vil skje igjen. (blir jo altfor lett konklusjon)
Bla. har verdens befolkning økt med snart 2 milliarder på de siste 25 år ( med det som det innbærer av behov for økt handel/frakt)
Det ser heller ikke ut til at det ligges noen spesielt vekt på segmentene innen container og hva størrelser som bestilles og hva det faktiske behovet vil være.
Som poengtert gjentatte ganger på denne tråd.
Når containeroperatørene slutter kontrakter på skyhøye rater på flere år og lenge før oppstart at kontraktene, så er det den beste indikasjon på fremtidens inntjening.
Men Hannisdahl skal har et poeng og som han selv sier: Bil og containerfrakt er for øyeblikket priset for lavt med tanke på hvor vi er i syklusen.
Jeg oppfatter dette nevnt i forhold til en short posisjon og dermed at han vurderer at kursen skal stige FØR det vil vurderes og shorte, men mulig jeg tar feil.
Jeg mener vi stadig har det beste foran oss. Vi står midt oppi det første utbytte og Q4 (tidenes Q for Mpcc) nærmer seg og vil sementere at pengene renner inn i selskapet. Nytt utbytte er også innen rekkevidde. Videre er det svært sannsynlig med flere skipssalg og enda bedre rater fremover.
Men hver enkelt av oss må jo selv vurdere hvem og hva som skal tillegges vekt for beslutninger.
Helg11
08.02.2022 kl 11:00
7919
Danaos la ut en ny fleet employment i går og skal presentere status for DAC og containermarkedet i kveld (hvis man ønsker flere kilder på hvordan markedet ser ut). Bl.a. har de forward fixed 2x9600 TEU 15 år gamle skip fra Q3 2023 til 2028... Ja, 2028... Hvis det virkelig kommer ut en "vegg" med nye skip til neste år, hvorfor er da linerne desperate på å sikre seg noen gamle baljer?
Tiltredes, Bsci👍
Tactic
08.02.2022 kl 11:16
7845
Flott initiativ!
Er dessverre opptatt denne tirsdagen, men deltar gjerne neste gang.
Er dessverre opptatt denne tirsdagen, men deltar gjerne neste gang.
2028….say no more💪😎
Imens vil man hos Concordia i nabolandet fullføre studier innen Q2/22, for å se på mulighetene/lønnsomheten i å konvertere tankers til containerfrakt. Hvis gjennomførbart ser man for seg en ombyggingstid på 3-5 mnd for skipene, som da vil ha en kapasitet i feedersegmentet på rundt 2100TEU:
https://splash247.com/concordia-maritime-looks-at-converting-tankers-to-boxships/
https://splash247.com/concordia-maritime-looks-at-converting-tankers-to-boxships/