MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
Struts
25.02.2022 kl 10:19
13042
Slettet brukerskrev Er vel ikke umulig at det er noen som tar gevinst etter kjøp på lav kurs igår.
Ja, hvorfor ikke!
Ingen antydning til mindre press i forsyningskjeden;
https://splash247.com/port-congestion-contagion-spreads/
https://splash247.com/port-congestion-contagion-spreads/
velkjent
25.02.2022 kl 10:10
12775
Litt naivt kanskje, men hvordan kan DnB forsvare en kurs på 33 og avkastning på 20%+ de neste årene. Sammenliknet med andre selskap, som nøyer seg med 3-5% avkastning, skulle vel kursmålet være langt høyere. Eller er det ikke investorer på OSE, bare daghandlere?
runnor
25.02.2022 kl 09:57
12766
Slettet brukerskrev Er vel ikke umulig at det er noen som tar gevinst etter kjøp på lav kurs igår.
Det er nok storbankene som kontrollerer kursen i Mpc kjøpe å selge med div konti.
Ja, enig. Det overrasket meg også inntil jeg leste at Gazprom skrudde opp gasskranen og at Europa kjøper.
Er vel ikke umulig at det er noen som tar gevinst etter kjøp på lav kurs igår.
Trigem
25.02.2022 kl 09:32
12848
Ja der tar du nok feil. De har hatt kursmål på 33 i over en måned og når det ble satt så hadde nok ikke de tilgang på Q4.
MSoleim
25.02.2022 kl 09:29
12865
Selgerene har makten i dag også ser det ut til, på en grønn børs. Det gikk noen solide volum fra 28,1 og på veien ned til 27,3. Her er det vel bare å smøre seg med tolmodighet.
jadden
25.02.2022 kl 08:50
9235
Det på forumet utskjelte meglerhuset DNB ser ut til å ha gjort en grundig jobb denne gangen. De har lest og studert Q4 rapporten og konkludert med nytt kursmål på 32+, opp fra 27 om jeg ikke tar feil. Ser vi tilbake er det ironisk nok DNB som faktisk har truffet best av meglerhusa. Jeg har intet forhold eller erfaring med DNB, men ser det som positivt at de denne gangen har gjort leksa si og satt seg inn i selskapsrapporten. Kursmålet er fortsatt nederst av husa, der vil de bomme når støvet har lagt seg.
Redigert 25.02.2022 kl 09:06
Du må logge inn for å svare
nike
25.02.2022 kl 08:47
9162
Pareto idag:
20% dividend yield in 2022, 92% fixed
MPC delivered a Q4 clouded by one-offs, with higher costs expected to normalize. Earnings better than expected, and so are new fixtures. We raise our 2022 BITDA
adj. estimates ~5% in line with guidance (USD 450-470m with 92% fixed). Q4 DPS of USD 0.11 was better than expected and we expect NOK ~5 per share in 2022
(20% yield). Acknowledging that risks have increased with war in Ukraine, we argue that so has the value of secured cash flows against top-tier counterparties.
BUY reiterated, TP NOK 32 (34, down due to XO-DPS) with 70% of 2022-24 fixed. One-offs cloud Q4 numbers but dividend of USD 0.11 better than expected
Q4 EBITDA adj. ended at USD 92m (ex. USD 71m in gains on vessel sales) vs our USD 79m estimate. Remaining gains of USD 40m will be booked in Q1. TCE of
USD 23.1k/day vs. our USD 22.2k/day estimate, and more vessel days with higher utilization as two sold vessels were kept longer than anticipated. Higher opex and
G&A offset somewhat though, but this (and higher finance costs) should normalize (vessel sales and refinancing). EPS adj. ended at USD 0.13, in line with our USD
0.12 estimate. DPS of USD 0.11/share (NOK 1.0) was better than the USD 0.07 we expected – bringing the total Q1 payout to NOK 4 per share (USD ~200m).
‘22 EBITDA backlog of USD 450 – 470m (92% fixed) as markets stay red-hot MPC has fixed 92% of 2022 and guides an EBITDA of USD 450 – 470m (incl. USD 0m in gains on ship sales), having fixed forward 15x 2022 positions already (10x left). In total, the company has an EBITDA backlog of USD 1.1bn with 70% of 2022-24e fixed. We raise our 2022/23 EBITDA adj. estimates ~5%/~10%, expecting a firm market in H1’22 before easing congestion pressures rates. The market stays red-hot with seemingly insatiable appetite for forward fixtures from charters. The Ukraine – Russia situation could cloud this picture, though the effects are difficult
to assess. To account for the increased risk, we remain below the current market.
Value of secured earnings increasing – BUY / TP NOK 32 (34, XO-DPS) We expect DPS of NOK 17 in 2022-24e (20% yield in 2022 alone), a net cash position of NOK 5/sh and a fleet value of NOK 10/sh at YE’24 (2009–19 avg. value). We argue this is conservative as this was a very depressed period in the container market, and MPC’s fleet will be ~18Y on average and still have a significant backlog (12% of 2025 already fixed with more to come). This yields an equity value of NOK 32 with 70% of 2022-24 fixed. BUY / TP NOK 32 (down from 34 as NOK 3 in XO-DPS has been paid, and higher earnings estimates are countered by higher
capex and D&A). The risks for trade, economic growth and inefficiencies have increased, but so has the value of secure earnings against top-tier counterparties
20% dividend yield in 2022, 92% fixed
MPC delivered a Q4 clouded by one-offs, with higher costs expected to normalize. Earnings better than expected, and so are new fixtures. We raise our 2022 BITDA
adj. estimates ~5% in line with guidance (USD 450-470m with 92% fixed). Q4 DPS of USD 0.11 was better than expected and we expect NOK ~5 per share in 2022
(20% yield). Acknowledging that risks have increased with war in Ukraine, we argue that so has the value of secured cash flows against top-tier counterparties.
BUY reiterated, TP NOK 32 (34, down due to XO-DPS) with 70% of 2022-24 fixed. One-offs cloud Q4 numbers but dividend of USD 0.11 better than expected
Q4 EBITDA adj. ended at USD 92m (ex. USD 71m in gains on vessel sales) vs our USD 79m estimate. Remaining gains of USD 40m will be booked in Q1. TCE of
USD 23.1k/day vs. our USD 22.2k/day estimate, and more vessel days with higher utilization as two sold vessels were kept longer than anticipated. Higher opex and
G&A offset somewhat though, but this (and higher finance costs) should normalize (vessel sales and refinancing). EPS adj. ended at USD 0.13, in line with our USD
0.12 estimate. DPS of USD 0.11/share (NOK 1.0) was better than the USD 0.07 we expected – bringing the total Q1 payout to NOK 4 per share (USD ~200m).
‘22 EBITDA backlog of USD 450 – 470m (92% fixed) as markets stay red-hot MPC has fixed 92% of 2022 and guides an EBITDA of USD 450 – 470m (incl. USD 0m in gains on ship sales), having fixed forward 15x 2022 positions already (10x left). In total, the company has an EBITDA backlog of USD 1.1bn with 70% of 2022-24e fixed. We raise our 2022/23 EBITDA adj. estimates ~5%/~10%, expecting a firm market in H1’22 before easing congestion pressures rates. The market stays red-hot with seemingly insatiable appetite for forward fixtures from charters. The Ukraine – Russia situation could cloud this picture, though the effects are difficult
to assess. To account for the increased risk, we remain below the current market.
Value of secured earnings increasing – BUY / TP NOK 32 (34, XO-DPS) We expect DPS of NOK 17 in 2022-24e (20% yield in 2022 alone), a net cash position of NOK 5/sh and a fleet value of NOK 10/sh at YE’24 (2009–19 avg. value). We argue this is conservative as this was a very depressed period in the container market, and MPC’s fleet will be ~18Y on average and still have a significant backlog (12% of 2025 already fixed with more to come). This yields an equity value of NOK 32 with 70% of 2022-24 fixed. BUY / TP NOK 32 (down from 34 as NOK 3 in XO-DPS has been paid, and higher earnings estimates are countered by higher
capex and D&A). The risks for trade, economic growth and inefficiencies have increased, but so has the value of secure earnings against top-tier counterparties
DividendYield
25.02.2022 kl 08:39
8947
Slettet brukerskrev Tenker vi kan få en rekyl idag etter oppturen på børsene i USA og Asia.
https://e24.no/boers-og-finans/i/Or2vel/rekyl-etter-krisedagen-moskva-boersen-stiger-27-prosent
Kraftig rekyl i Moskva. Overraskende at det skulle gå så fort, men er det et marked jeg ønsket fortsatt nedgang så er det det russiske. Unner dem ingenting godt fremover.
Selv om det skulle koste MPC kursen en krone på kort sikt.
Kraftig rekyl i Moskva. Overraskende at det skulle gå så fort, men er det et marked jeg ønsket fortsatt nedgang så er det det russiske. Unner dem ingenting godt fremover.
Selv om det skulle koste MPC kursen en krone på kort sikt.
Redigert 25.02.2022 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
banani
25.02.2022 kl 08:13
8787
Fra DNB, det jo egentlig en god økning på kursmålet selv om det i første omgang ser ut som en reduksjon
Valuation
BUY reiterated, but target price trimmed to NOK32.3
We reiterate our BUY, but have trimmed our target price to NOK32.3 (33.0) based on MPCC’s
fixed charter coverage, our estimated incremental EBITDA contribution prior to end-2025, a fleet
value at start-2026e equal to the historical 10-year average (2010–2019), and adjusted for the
recent NOK3/share distribution. We estimate a current NAV of NOK51/share, which reflects
today’s quoted asset values, including the company’s recent vessel sales, and our valuation of
its current charter backlog. Excluding mark-to-market backlog leaves a current NAV of
NOK45/share on a charter-free basis
MPC CONTAINER SHIPS
Attractive value case
Following the Q4 report, we have slightly adjusted our estimates and now forecast 2022 EBITDA of USD467m
– near the upper end of MPCC’s 2022 guidance. In our view, the recent share price decline adds to the already
attractive value case, as we forecast an average dividend yield of ~21% for 2022 and 2023. We reiterate
our BUY, but have trimmed our target price to NOK32.3 (33.0).
Slight adjustments to estimates following the Q4 report. We have updated our
estimates to reflect MPCC’s updated charter coverage and recent market trends, and
made company-specific adjustments to incorporate vessel divestments, drydocking
schedules, and scheduled debt repayments. Owing to these changes, we have lifted
our EBITDA estimates by 4% for 2022 and 2% for 2023. Our 2022–2023e EBITDA is
13% above Bloomberg consensus.
2022 EBITDA guidance of USD450m–470m… The company guided for 2022
revenues of USD550m–575m and EBITDA of USD450m–470m, compared to
consensus EBITDA of USD415m. However, we note that the midpoint of the EBITDA
guidance would be USD420m when adjusted for a ~USD40m gain on vessel sales.
…puts us near the upper end of guidance. On our estimates and including a
USD40m gain on vessel sales, we estimate 2022 EBITDA of USD467m and a
quarterly distribution slightly above NOK1/share. Moreover, with ten vessels becoming
open in 2022, we see additional room for EBITDA growth in the near term, as we
remain constructive on near-term fixings. In sum, in our view, the recent share price
decline provides an attractive dividend yield of ~19% for 2022e and ~23% for 2023e.
BUY reiterated, but target price trimmed to NOK32.3, based on MPCC’s fixed
charter coverage, our estimated incremental EBITDA contribution prior to end-2025, a
fleet value at start-2026e equal to the historical 10-year average (2010–2019), and
adjusted for the recent NOK3/share distribution. We estimate a current NAV of
NOK51/share, which reflects today’s quoted asset values, including the company’s
recent vessel sales, and our valuation of its current charter backlog.
Excluding mark to-market backlog leaves a current NAV of NOK45/
Valuation
BUY reiterated, but target price trimmed to NOK32.3
We reiterate our BUY, but have trimmed our target price to NOK32.3 (33.0) based on MPCC’s
fixed charter coverage, our estimated incremental EBITDA contribution prior to end-2025, a fleet
value at start-2026e equal to the historical 10-year average (2010–2019), and adjusted for the
recent NOK3/share distribution. We estimate a current NAV of NOK51/share, which reflects
today’s quoted asset values, including the company’s recent vessel sales, and our valuation of
its current charter backlog. Excluding mark-to-market backlog leaves a current NAV of
NOK45/share on a charter-free basis
MPC CONTAINER SHIPS
Attractive value case
Following the Q4 report, we have slightly adjusted our estimates and now forecast 2022 EBITDA of USD467m
– near the upper end of MPCC’s 2022 guidance. In our view, the recent share price decline adds to the already
attractive value case, as we forecast an average dividend yield of ~21% for 2022 and 2023. We reiterate
our BUY, but have trimmed our target price to NOK32.3 (33.0).
Slight adjustments to estimates following the Q4 report. We have updated our
estimates to reflect MPCC’s updated charter coverage and recent market trends, and
made company-specific adjustments to incorporate vessel divestments, drydocking
schedules, and scheduled debt repayments. Owing to these changes, we have lifted
our EBITDA estimates by 4% for 2022 and 2% for 2023. Our 2022–2023e EBITDA is
13% above Bloomberg consensus.
2022 EBITDA guidance of USD450m–470m… The company guided for 2022
revenues of USD550m–575m and EBITDA of USD450m–470m, compared to
consensus EBITDA of USD415m. However, we note that the midpoint of the EBITDA
guidance would be USD420m when adjusted for a ~USD40m gain on vessel sales.
…puts us near the upper end of guidance. On our estimates and including a
USD40m gain on vessel sales, we estimate 2022 EBITDA of USD467m and a
quarterly distribution slightly above NOK1/share. Moreover, with ten vessels becoming
open in 2022, we see additional room for EBITDA growth in the near term, as we
remain constructive on near-term fixings. In sum, in our view, the recent share price
decline provides an attractive dividend yield of ~19% for 2022e and ~23% for 2023e.
BUY reiterated, but target price trimmed to NOK32.3, based on MPCC’s fixed
charter coverage, our estimated incremental EBITDA contribution prior to end-2025, a
fleet value at start-2026e equal to the historical 10-year average (2010–2019), and
adjusted for the recent NOK3/share distribution. We estimate a current NAV of
NOK51/share, which reflects today’s quoted asset values, including the company’s
recent vessel sales, and our valuation of its current charter backlog.
Excluding mark to-market backlog leaves a current NAV of NOK45/
Redigert 25.02.2022 kl 08:19
Du må logge inn for å svare
Tenker vi kan få en rekyl idag etter oppturen på børsene i USA og Asia.
Her finner ein også presentasjonen fra i går:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/
Det ser bunnsolid ut, enkelt og greit.
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/
Det ser bunnsolid ut, enkelt og greit.
Redigert 25.02.2022 kl 06:42
Du må logge inn for å svare
durrrrant
24.02.2022 kl 18:59
9529
Baack snakket om cash break even (som du sikkert fikk med deg!) 39:45 min inn i Earnings Call.
Earnings Call Q4 2021 - https://edge.media-server.com/mmc/p/pnmy7rmm
Earnings Call Q4 2021 - https://edge.media-server.com/mmc/p/pnmy7rmm
Londonmannen
24.02.2022 kl 18:49
9550
Dette har jeg tidligere kommentert og stilt spørsmål om. Og jeg har fremholdt at når det er så få MPCC skip som figurerer på oversiktene over inngåtte slutninger, så må det skyldes at ledelsen holder igjen skipene og venter på at ratene skal stige og derved gi MPCC enda bedre kontrakter. Vi har en særdeles dyktig og fremsynt CEO. Har vel aldri tidligere følt meg så bekvem med å ha pengene investert et sted som i MPCC. Selv når krigen på ny raser i Europa så føler jeg meg avslappet mhp min investering i MPCC.
Helg11
24.02.2022 kl 18:10
9768
2 arrangementer å få med seg:
1. Webinar on markedet og MPCC. Deep Dive Into:
MPC Container Ships ASA (Oslo: MPCC.OL; OTC:MPZZF)
& Container Ship Market
https://us06web.zoom.us/webinar/register/WN_-qGaVXfbQLCQmBivklq65Q
Starring: Constantin Baack
CEO
MPC Container Ships
Randy Giveans
Senior Vice President of Equity Research
Jefferies
2. Utbytte middag MPCC Bull. Tirsdag 5. april 1830 på Steak i Tønsberg. Påmelding til datompcc@gmail.com
1. Webinar on markedet og MPCC. Deep Dive Into:
MPC Container Ships ASA (Oslo: MPCC.OL; OTC:MPZZF)
& Container Ship Market
https://us06web.zoom.us/webinar/register/WN_-qGaVXfbQLCQmBivklq65Q
Starring: Constantin Baack
CEO
MPC Container Ships
Randy Giveans
Senior Vice President of Equity Research
Jefferies
2. Utbytte middag MPCC Bull. Tirsdag 5. april 1830 på Steak i Tønsberg. Påmelding til datompcc@gmail.com
durrrrant
24.02.2022 kl 17:42
9821
New ConText fortsetter oppover til 3408 (3367). Økning i alle segmenter.
Opp 1,2% siden forrige tirsdag.
https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Opp 1,2% siden forrige tirsdag.
https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Normalone
24.02.2022 kl 17:40
9837
Rapporten og presentasjonen i dag var bunnsolid - det er utrolig betryggende å høre på en CEO som lar tallene tale for seg selv og gir saklige svar (og som alltid innfrir). Likte godt det han sa om at de fint kunne inngått nye kontrakter for resten av skipene for 2022 i løpet av relativt kort tid - og da kan en lure på hvorfor de ikke gjør det... Markedet blir nok ikke noe dårligere fremover.
Redigert 24.02.2022 kl 17:59
Du må logge inn for å svare
Bare ett ord å si om webcast/presentasjon : Fantastisk!
Nå skal ikke jeg hause opp noe, men selskapet er god som gull fremover.
Nå skal ikke jeg hause opp noe, men selskapet er god som gull fremover.
drammen
24.02.2022 kl 15:55
10128
En utrolig dyktig CEO vi har å forholde oss til. En fornøyelse å sitte å høre på WEBcasten. Også fint med mange og gode spørsmål og med gode svar :-)
Ja, selv om pris på gamle skip er skyhøy så seiler de inn sin verdi på få år, så egentlig ikke noen grunn til å selge når man har kontroll på gjelden og tror på lange kontrakter i fortsettelsen også.
Redigert 24.02.2022 kl 15:52
Du må logge inn for å svare
JonnyMoney
24.02.2022 kl 15:46
9873
De vil prioritere å få de på nye kontrakter sies det. Så her er det bare å sitte long 👍
Normalone
24.02.2022 kl 14:59
10277
Teps - på plansje nr 15 i presentasjonen oppfatter jeg at det var 24 skip som skulle inn på nye kontrakter, hvorav 14 allerede er gått over på nye kontrakter (dvs. det er fortsatt 10 som er på utgående kontrakter - der jeg har oppfattet at TEU 4250 ennå ikke er gått over på ny kontrakt (utgår juni 2022). Dersom disse 10 skipene selges, kan vi fort få inne 3-4 mrd i dagens marked (gitt gjennomsnitt på 2200 TEU), samtidig som at vi er sikret inntjenning over 10 mrd de neste årene (og sitter på 55 skip).... Vi får høre hva Constantin sier nå kl 15
Teps
24.02.2022 kl 14:48
10265
Jeg ser i presentasjonen at det er 9 skip som er på utgående kontrakt i 22. Det er sikkert disse som Pareto sier det ryktes at skal selges? Regner med at Baach vil nevne noe om dette i presentasjonen evt at noen stiller spørsmål om det.
PSI- Investor
24.02.2022 kl 14:45
10123
Gratulerer med gode resultater og fremdeles meget gode fremtidsutsikter!
Blir ellers helt kvalm av Ukraina- nyheter, men det er jo ikke så mye man får gjort med det heller.
Nye rater er på plass i regnearket nå. Jeg vet ikke om det nå egentlig er skip som skal oppdateres der i arket, og i dag har jo selskapet selv kommet ut med hva som er sikret av inntekter pr år, men i alle fall så viser det akkurat nå ved en dollarkurs på 9,03 at overskudd pr aksje estimeres til:
2022: 9,40
2023: 11,45
2024: 13,12
Totalt kr 33,97
Blir ellers helt kvalm av Ukraina- nyheter, men det er jo ikke så mye man får gjort med det heller.
Nye rater er på plass i regnearket nå. Jeg vet ikke om det nå egentlig er skip som skal oppdateres der i arket, og i dag har jo selskapet selv kommet ut med hva som er sikret av inntekter pr år, men i alle fall så viser det akkurat nå ved en dollarkurs på 9,03 at overskudd pr aksje estimeres til:
2022: 9,40
2023: 11,45
2024: 13,12
Totalt kr 33,97
Berre å holde hodet klart og tenke litt fram i tid.
Mulig delt før, men dette har druknet i løpet av dagen:
https://e24.no/boers-og-finans/i/Or27JO/mpc-container-ships-snur-stortap-til-milliardoverskudd
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/02/24/7824786/kraftig-resultatvekst-i-mpc
Mulig delt før, men dette har druknet i løpet av dagen:
https://e24.no/boers-og-finans/i/Or27JO/mpc-container-ships-snur-stortap-til-milliardoverskudd
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/02/24/7824786/kraftig-resultatvekst-i-mpc
Redigert 24.02.2022 kl 14:33
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
24.02.2022 kl 14:32
10146
Det er Coronet som er sporhunden vår.
Det var 3 skip som trafikkerer Svartehavet, og ingen av de er der nå.
AS Franziska er i Egypt
Cardonia er i Hellas
Stadt Dresden er ved Malta.
Se forøvrig siste innlegget fra Coronet postet 18.2.22 kl 2254.
Det var 3 skip som trafikkerer Svartehavet, og ingen av de er der nå.
AS Franziska er i Egypt
Cardonia er i Hellas
Stadt Dresden er ved Malta.
Se forøvrig siste innlegget fra Coronet postet 18.2.22 kl 2254.
Normalone
24.02.2022 kl 14:30
9850
https://e24.no/boers-og-finans/i/Ea28L2/mpc-container-aksjen-verdsetter-utbyttene-hoeyt?fbclid=IwAR1GZdiuWSWR-x_BrjTBCZcBC249uYLRjYOwbMyl-1-pTYdtuO3mTuh1FDg
Virker som forfatteren ikke har lest dagens presentasjonen og fått med seg at deg også er sikret kontrakter til langt inn I 2024/25, samtidig er oppsummeringen ikke så ille;
"MPC Container-aksjen vil nok være utsatt for nyheter som peker i retning av en normalisering av containerskip-markedet. Men slik rederiet så langt har håndtert oppturen og de enorme inntektene oppturen har gitt, bør nedsiden være begrenset.
Alt i alt kan MPC Container-aksjen være noe å ha i porteføljen, særlig i urolige tider som nå."
Virker som forfatteren ikke har lest dagens presentasjonen og fått med seg at deg også er sikret kontrakter til langt inn I 2024/25, samtidig er oppsummeringen ikke så ille;
"MPC Container-aksjen vil nok være utsatt for nyheter som peker i retning av en normalisering av containerskip-markedet. Men slik rederiet så langt har håndtert oppturen og de enorme inntektene oppturen har gitt, bør nedsiden være begrenset.
Alt i alt kan MPC Container-aksjen være noe å ha i porteføljen, særlig i urolige tider som nå."
Er nok det som henger litt i luften her, hvordan krigen vil påvirke etterspørselen. Nytter ikke med høye rater om etterspørsel på frakt daler. Personlig tenker jeg at verden vil nok fungere mer eller mindre som normalt etter det største sjokket har lagt seg. Vi får bare håpe det beste for Ukrainas befolkning oppi alt dette, forferdelig trasig hele krigen.
Redigert 24.02.2022 kl 14:22
Du må logge inn for å svare
MSoleim
24.02.2022 kl 14:19
9535
Litt flåsete sagt, men jeg tror fallet i USA henter seg kraftig inn utover kvelden. Dette angrepet var vel nærmest sagt at skulle komme, bare spørsmål om tid. Og indeksene i usa har ramlet 1-2% hver dag denne uken fra før. Biden skal helt sikkert ytre seg om dette angrepet ikveld. Det kan naturligvis bli avgjørende. Sender han skytts og styrker til Ukraina kan det fort bli værre.
DividendYield
24.02.2022 kl 14:16
9382
Mer interessant er det hva det kan ha å si for konteiner generelt fremover. Congestion og etterspørsel f.eks.
Det handles bra rundt 26. Blir spennende å se reaksjonen når børsen over dammen åpnes..
Spartan
24.02.2022 kl 14:02
9488
Uavhengig av kurs er det trygt å sitte med noe som gir 4-5 kroner i utbytte i år og i -23. legg til 3 kroner allerede mottatt, og halve kursen er omtrent dekket inn.
Fint sted å ha penger som ellers ville forvitret på konto eller i selskaper som faller og gir dårlige utbytter.
Fint sted å ha penger som ellers ville forvitret på konto eller i selskaper som faller og gir dårlige utbytter.
RLP
24.02.2022 kl 13:59
9438
Noen som har noen tanker om hvordan Ukrainakonflikten dirkete kan påvirker kursen? Sett vekk ifra alt av psykologi og generell frykt i aksjemarkedet nå.
TheGambler
24.02.2022 kl 13:59
9142
Det er dette som er viktig! 73 % av dagene i 2023 er dekket betyr at utbytte for 2022 og 2023 er bortimot sikret. Hvilke andre utbytteaksjer har tisvarende forutsigbarhet? Hva kursen er fra dag til dag er mindre viktig.
Kbkristi
24.02.2022 kl 13:39
9268
På siste linje i presentasjonen gir de følgende info:
TCE (fixed) (2)
2022: 27,541
2023: 30,946
2024: 33,509
2025: 39,172
Gjelda skal ned:
Q4 21: 235 MUSD
Q4 24: 33 MUSD
Er det ikke da bare å lene seg tilbake, og akkumulere om man vil?
Skjønt dyktige tradere kan jo tjene et halvårs utbytte intradag.
TCE (fixed) (2)
2022: 27,541
2023: 30,946
2024: 33,509
2025: 39,172
Gjelda skal ned:
Q4 21: 235 MUSD
Q4 24: 33 MUSD
Er det ikke da bare å lene seg tilbake, og akkumulere om man vil?
Skjønt dyktige tradere kan jo tjene et halvårs utbytte intradag.
De tallene er uvirkelig på så mange måter…både i horisont og størrelse….for en massiv pengemaskin dette selskapet vil være de neste årene.
3/4 av 2023(!)og ca halve 2024(!)er altså kontraktsfestet med snitt godt over $30.000/dag…og man nevner altså 2026 også nå.
Aldri tidligere har man sett slik massiv inntjening flere år frem i tid innen containershipping….dette vi ser nå er defacto selve materialiseringen av supersyklusen som ligger foran oss🤑🤑
3/4 av 2023(!)og ca halve 2024(!)er altså kontraktsfestet med snitt godt over $30.000/dag…og man nevner altså 2026 også nå.
Aldri tidligere har man sett slik massiv inntjening flere år frem i tid innen containershipping….dette vi ser nå er defacto selve materialiseringen av supersyklusen som ligger foran oss🤑🤑
drammen
24.02.2022 kl 13:34
9020
Hei Helg11. Støtter det du sier 100%. Har selv vært noen år på OSE. Har hatt ulike fine oppturer men også noen smertelige tap. Dette i stor grad forårsaket av at selskapene ikke har vært transparente nok, og har hatt for dårlig kommunikasjon med markedet (tilnærmet skjult agenda). Når så en eller annen kanin trekkes ut av hatten så stuper aksjen i løpet av sekunder. Så det å ha kommet inn i gullgruva MPCC har vært en fornøyelig reise. Har veldig tro på en dyktig ledelse som viser at de leverer og velvilligst gir oss aksjonærer utbytter i lang tid framover.
DividendYield
24.02.2022 kl 13:29
9064
Faller den under 25, vurderer jeg å gå all in igjen. Det er litt kjedelig å bare være posisjonert i en aksje, men basert på regenearkene og garantert inntjening til 2026, så er dette penger på gata.
https://e24.no/boers-og-finans/i/Ea28L2/mpc-container-aksjen-verdsetter-utbyttene-hoeyt
https://e24.no/boers-og-finans/i/Ea28L2/mpc-container-aksjen-verdsetter-utbyttene-hoeyt
Redigert 24.02.2022 kl 13:47
Du må logge inn for å svare
Struts
24.02.2022 kl 13:26
9076
Haha, lurte jeg også på! Coronet er sikkert på saken! Tyrkia er jo NATO-land (selv om de er litt, nja, hva skal man si?). Så vi får satse på at Bosporus blir stengt sekundet etter at eventuelle MPCC-skip er ute! Minnes vagt at under/etter Iran/Irak krigen ble skip liggende i Basrah og ruste i årevis...
Redigert 24.02.2022 kl 13:26
Du må logge inn for å svare
Veldig bra. Fylte nettopp på med 10.000 nye aksjer til 26 kr/stk. Så får det bære eller briste. Skjønt, med dagens tall som er lagt fram, skal denne opp - uten tvil.
Enig!
MSoleim
24.02.2022 kl 13:01
9224
Selgerene står ikke akkurat i kø på kurs under 26 heller ser jeg. (enn så lenge) La oss håpe det varer.
Sulzer
24.02.2022 kl 12:43
9412
Med kurs ned mot 25, og med NAV for selskapet som pusher 50, så er det vel ikke helt idiotisk å iverksette noen begrensede tilbakekjøp?
Presentasjonen er ute, og 2026 dukker for første gang opp som sluttdato for en kontrakt på både min og maks dato. Mye å ta tak i, gleder meg til presentasjonen med CB :-)
EDIT: Kan nevne at 73% av dagene for 2023 er på plass, med revenue på 470 mill og snitt $30 946 pr dag! Videre er 45% av dagene i 2024 sikret, med revenue på 311 mill og snitt på $ 33 509 pr dag.
EDIT: Kan nevne at 73% av dagene for 2023 er på plass, med revenue på 470 mill og snitt $30 946 pr dag! Videre er 45% av dagene i 2024 sikret, med revenue på 311 mill og snitt på $ 33 509 pr dag.
Redigert 24.02.2022 kl 12:51
Du må logge inn for å svare
banani
24.02.2022 kl 12:35
5752
Noen som har oversikt på hvor mange MPCC båter som befinner seg i Svartehavet?
NetromK
24.02.2022 kl 12:30
5806
Ikkje omsatt meir enn ca. 6 mill aksjar (1,3% av selskapet) så langt i dag, så er jo ikkje på langt nær slik at folk rømmer skuta her.
Storparten sitt stille, og dei som er skjelven tar no utgang på kurs langt under det MPCC fortenar med mindre denne uroen i aust
vil få konsekvensar godt utover det storparten av folk reknar med.
Storparten sitt stille, og dei som er skjelven tar no utgang på kurs langt under det MPCC fortenar med mindre denne uroen i aust
vil få konsekvensar godt utover det storparten av folk reknar med.